Aihe: Miten aloittaa kitaran soitto?
1 2
hanipai
21.01.2005 14:08:41
Joo. Noita sointuja, barreja ja muuta tekniikkaa olis tarkotus opetella heti alkuun. Sit tottakai ihan heviä ja rockia ja semmosta jossain vaiheessa(mahdollisimman nopeasti, kunhan saa eka jotain tatsia tohon hommaan).

Katos tää sivusto http://www.all-guitar-chords.com/
Siellä on soinnut ja skaalat ja jopa sointukierrotkin.
Carpe Diem
tombah
22.01.2005 00:07:00 (muokattu 22.01.2005 00:09:46)
Itsekin olen 17v ja aloittamassa kitaransoiton. Tilasin kitaraksi Ibanez RG321:n ja vahvistimeksi Roland Micro Cuben. Mitä mieltä valinnasta?
Ja en tosiaankaan osaa yhtään soittaa, koska en ole oikeastaan ikinä mitään soittanut,
paitsi joskus ala-asteella ehkä vajaan vuoden pianoa ja koulussa sen mitä koulussa soitetaan.

Ja liikkeelle olen ajatellut lähteä (heti kun saan kitaran käsiini), kuinkas muuten - Metallican Nothing Else Mattersilla.
Ja ihan varmaankin vain sillä alulla, mitään sooloja on kai turha ruveta edes vitsillä kokeilemaan... :P
Lisäksi kai muutamia perussointuja olisi hyvä opetella heti alkuun.
Skaalojakin kai, mutta en oikein ymmärrä mitä skaalat ovat. Voisiko joku selittää?
Ja kyllä, olen lukenut useammankin skaaloja koskevan threadin.
Ajattelin myös tutustua Suureen Kitarakirjaan (TM).
jwalk
22.01.2005 00:18:15
Niin,pienenä vinkkinä.Kertoilit yhdestä Metallican piisistä:
Em on sointu siinä piisisä(itse asiassa perussävel,jos nyt olen sen oikein soittanut),muttaa sulla on silloin pari sormea vapaana ja keksippäs huvikses niille jotain tekemistä!???
tombah
22.01.2005 00:26:00
Niin,pienenä vinkkinä.Kertoilit yhdestä Metallican piisistä:
Em on sointu siinä piisisä(itse asiassa perussävel,jos nyt olen sen oikein soittanut),muttaa sulla on silloin pari sormea vapaana ja keksippäs huvikses niille jotain tekemistä!???

Mikäli tarkoitat tuota Nothing Else Mattersia niin kerrohan lisää.
hanipai
22.01.2005 00:48:46 (muokattu 22.01.2005 00:49:16)
Itsekin olen 17v ja aloittamassa kitaransoiton. Tilasin kitaraksi Ibanez RG321:n ja vahvistimeksi Roland Micro Cuben. Mitä mieltä valinnasta?

Hyvät valinnat teit. Molemmat sopivat aloittelijoille tosi hyvin. Tai no mulla on kokemusta vain RG7-321:stä, mutta se oli mielestäni ainakin hyvä.
Carpe Diem
bibly
13.02.2005 18:05:13
nii joo, soinnuista varmaan kannattaa alotella.. että minkälaisia niitä on olemassa ja mitä sä voisit vaikka opetella näin alkuun..
Krice
13.02.2005 18:10:28

On täällä monikin aloittanua iskä landolalla ja hyvä on tullut.

Tuohon liittyen on pakko kertoa, että soittelin jo 5-vuotiaana iskän akustisella. Kun ei sormet ylettäneet otelaudalle niin soitin painelemalla kieliä pelkästään peukalolla. Minulla on hataria muistikuvia siitä..
Kampuzzjeah!
13.02.2005 20:41:11
itse aloitin myös kitaran soiton tyhjästä.
aluksi soittelin riffejä jotka tuntui helpolta ja jotai sooloja tyyliin i will stay.
N.1v soittelin tabulatuureista kaikkea ja sitten aloin opettelemaan sointuja ja teoriaa.Ja opettelin joitain pätkiä kappaleista korvakuulolta.
"Kyllä mua nykymeno hirvittää. Esimerkiksi Suomi hip hopissa käytetty kieli ja Moon TV-puhetapa, siis yleensä tällainen kaupunkilainen hip hop -slangi tekee tällä hetkellä suomen kielelle ihan samaa mitä matkustajakoneet pilvenpiirtäjille."K.Viikate
Krice
14.02.2005 00:08:08

itse aloitin myös kitaran soiton tyhjästä.

Ilmakitaralla?
Karipiirto
14.02.2005 08:01:25

Ilmakitaralla?

Heh, jjjep. itse pidin sitä tyhmän näköisenä joten skitankorvikkeena toimi sulkapallomaila.XD
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
bibly
14.02.2005 18:50:06
Heh, jjjep. itse pidin sitä tyhmän näköisenä joten skitankorvikkeena toimi sulkapallomaila.XD

sulkapallomaila?
Kampuzzjeah!
15.02.2005 15:44:38
Ilmakitaralla?

prkl..mistä arvasit? =D
"Kyllä mua nykymeno hirvittää. Esimerkiksi Suomi hip hopissa käytetty kieli ja Moon TV-puhetapa, siis yleensä tällainen kaupunkilainen hip hop -slangi tekee tällä hetkellä suomen kielelle ihan samaa mitä matkustajakoneet pilvenpiirtäjille."K.Viikate
ilmari
16.02.2005 13:59:59
Ja jos ja kun CCRriin sun muihin kyllästyy ja halu meteliin on kova niin ainahan on nirvana. niiden biiseillä saa vähän makua voimasoinnuista ja asenteesta!! Ikivihreitä seventiis-heavyja kannattaa kans sitten checkata:Purplet sun Heepit ja kumppanit.
Ja kun se jostain eteen kuitenkin tulee ja opetella täytyy vaikkei taidot myöten annakaan niin Led zeppelin:Stairway to heaven!
Sä opettelet siitä ainakin intron jossain vaiheessa elämääs kuitenkin!
Krav
17.02.2005 11:43:49
Mää ite alotin kitaransoiton todella vaikeista biiseistä, mutta niissä oli mulla ainakin se hyvä puoli, että taidot karttu tosi nopeesti. Siinä on vaan se että kun sormet on alussa niin jumissa ja jäykät, eikä tunnu osaavan mitään(kyllästyminen soittamiseen lähellä).

Mä varmaankin suosittelisin Deep Purplen Smoke on the watersia tai jotain muuta Deep Purplee.

Sormiharjoituksista ei oo haittaa. Koko soittaminenhan perustuu juuri sormiteknikkaan. :)

ps. Soinnutkin on hyvä opetella.
Carpenter
17.02.2005 12:30:01 (muokattu 17.02.2005 12:30:31)
Tilasin kitaraksi Ibanez RG321:n ja vahvistimeksi Roland Micro Cuben. Mitä mieltä valinnasta?

Lähes täydelliset välineet aloittelijalle! Huippuvalinnat!
Aluksi kannattaa opetella perussoinnut ja barrét. Sitten vaan harjoittelemaan biisejä tabuista.

Sooloja varten kannattaa hankkia joku opas esim. Troy Stetinan Metal Lead Guitar 1 ja Speed Mechanics for Lead Guitar ovat todella hyviä. Saattavat aluksi tuntua hieman vaikeille, mutta kun jaksat harjoitella, niin vuodessa voit tulla jo kunnon tiluttajaksi ja saada kaverit kateellisiksi.

Itsekkin soitin jo vuoden kuluttua kirjojen hankkimisesta yhtä hyvin kuin kuin yksi tuttava, joka on ollut soolokitaristina 20 vuotta. (Johtuu myös varmasti siitä, että olin soittanut pianoa, bassoa ja rumpuja aiemmin.)

Tuossa hieman ääninäytteitä Stetinan kirjoista:

http://www.stetina.com/music.html
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
mega_deth
24.02.2005 21:26:56
soittamalla-.
fucking fast trash
kitaramiestomppa
03.05.2008 18:38:15

Lähes koko ikäni olen halunnut osata soittaa kitaraa, mutta jostain syystä sitä vain en ole koskaan saanut aloitettua/hommattua kitaraa. Nyt sain viimein itsestäni irti sen verran, että ostin kitaran , vahvarin + kaapelia ja plekuja yms sälää..

Kaveri osaa soittaa ja lupas opettaa kun ehtii, mut olis kiva opetella jotain myös ite. Tabulatuureista tiedän suurinpiirtein että miten (pitäis) soittaa (jos osais), tai ainakin alkeet. Kaikki oktaavit, kvintit, yläsävelet, pinchit tapit ja kaikki muu loihtiminen on täyttä hepreaa,eli musiikin perusteista tiedän yhtä paljon kuin sika satelliiteista. (Paitsi sen, miten cd-soittimesta saa kuulumaan rockia ja mistä löytyy volumenappula. Sitä ei joka possu osakkaan=)

Mitä biisejä kannattais opetella näin ens alkuun, mistä löytäis vaikka kuvien kera tai palikkatyyliin(selvällä suomenkielellä) opetettuna eri käsitteet soinnut ja ehkä nuotit kans? Oon koittanu katella netistä, mut hakusanat on vähän hukassa, eli en tiedä mitä hakisin..

Ja joo, ehkä saattaisin harkita kitaratuntejakin, mutta haluan ehkä syödäkkin jotain ja taatelit ei valitettavasti riitä kaikkeen.. mikä on kuulemma yleistä opiskelijoille :P

Teuve!!!

Tiedän että ketju on vanha, mutta kenties joku etsii täältä vastausta aiheeseen: Miten oppia soittamaan kitaraa / kitaransoitto?

Ei tarvitse viimeisiä rahoja uhrata epämääräisiin opuksiin, käy tarkistamassa uusi kotimainen musiikkikoulu netissä eli www.rockway.fi! Erinomaiset opettajat, alkeista haasteellisiin osuuksiin asti (yli 150 kitaravideota) ja hintaa alle eskon päivässä... tsek it out!

Toivoopi kitaramies itsekin!
InYourFace90
04.05.2008 13:52:33
Teuve!!!

Tiedän että ketju on vanha, mutta kenties joku etsii täältä vastausta aiheeseen: Miten oppia soittamaan kitaraa / kitaransoitto?

Ei tarvitse viimeisiä rahoja uhrata epämääräisiin opuksiin, käy tarkistamassa uusi kotimainen musiikkikoulu netissä eli www.rockway.fi! Erinomaiset opettajat, alkeista haasteellisiin osuuksiin asti (yli 150 kitaravideota) ja hintaa alle eskon päivässä... tsek it out!

Toivoopi kitaramies itsekin!

Tätä voisin komppailla. Hyvää tietoa perusasioista lähtien.
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)