Aihe: Miten aloittaa kitaran soitto?
1 2
r0tta
19.01.2005 19:18:34
Lähes koko ikäni olen halunnut osata soittaa kitaraa, mutta jostain syystä sitä vain en ole koskaan saanut aloitettua/hommattua kitaraa. Nyt sain viimein itsestäni irti sen verran, että ostin kitaran Jackson Kelly JS30KE, vahvarin Kustom KGA65 + kaapelia ja plekuja yms sälää..

Kaveri osaa soittaa ja lupas opettaa kun ehtii, mut olis kiva opetella jotain myös ite. Tabulatuureista tiedän suurinpiirtein että miten (pitäis) soittaa (jos osais), tai ainakin alkeet. Kaikki oktaavit, kvintit, yläsävelet, pinchit tapit ja kaikki muu loihtiminen on täyttä hepreaa,eli musiikin perusteista tiedän yhtä paljon kuin sika satelliiteista. (Paitsi sen, miten cd-soittimesta saa kuulumaan rockia ja mistä löytyy volumenappula. Sitä ei joka possu osakkaan=)

Mitä biisejä kannattais opetella näin ens alkuun, mistä löytäis vaikka kuvien kera tai palikkatyyliin(selvällä suomenkielellä) opetettuna eri käsitteet soinnut ja ehkä nuotit kans? Oon koittanu katella netistä, mut hakusanat on vähän hukassa, eli en tiedä mitä hakisin..

Ja joo, ehkä saattaisin harkita kitaratuntejakin, mutta haluan ehkä syödäkkin jotain ja taatelit ei valitettavasti riitä kaikkeen.. mikä on kuulemma yleistä opiskelijoille :P
l@ho
19.01.2005 19:30:49
HOHHOHOO. Olet tehnyt oikean ratkaisun kun aloitit soittamisen. Ensinnäkin tuo on hyvä jos kaverisi on lupautunut opettamaan sillä jos hänellä on homma hanskassa opit heti aluksi esim. kuinka plektraa pidetään, kuinka viritetään jne.. ihan perusjuttuja. Aluksi kannattaa opetella perussoinnut "avoimesta asemasta" (kaverisi neuvoo varmasti) eli ne kaikki C, G ,Am E7 jne. ja näiden jälkeen niihin liittyvät asteikot. Joku helppo biisi on myös mukava ottaa työn alle sillä se pitää mielenkiintoa yllä... nuo soitujen opettelut ja vastaavat kun saattaa aika-ajoin maistua aika perseelle. Paikallisesta kirjastosta kannattaa myös käydä katsomassa Suuri kitarakirja-nimistä opusta joka on todella hyvä niin aloittelijalle kuin vähän kehittyneemmällekkin.
Muista edetä kaikessa rauhassa. Opettele asia kerrallaan ettei tule turhaa räveltämistä mutta pidä silti touhu mukavana ettei kyllästyminen pääse iskemään.. eli välillä on hyvä irroitella ja kokeilla myös sellaisia juttuja joihin taidot ei riitä.. harrastushan sen tulee olla eikää väkisin vääntämistä. Jaksat vaan harjoitella niin tulosta alkaa kyllä näkymään.
- Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP.. - Sori ruoka jäähtyy..
Ostinaatio
19.01.2005 19:36:50 (muokattu 19.01.2005 19:40:31)
Niin. Älä haukkaa liian paljon asioita aluksi, kyllä ne sieltä tulee.

Kannattaa juuri opetella jotain yksinkertaisia mielibiisejä, niiden oikein rimputtelemiseen saa aikaa kulumaan ja tekniikka kehittyy kuin huomaamatta.

Sitten kun osaat joitain perussointuja, niin voit jo soitella miljoonia nuotiokappaleita niillä taidoilla läpi.

Tämä on se hyvä aloitustapa. Tuo suuri kitarakirja on tsekkaamisen arvoinen tosiaan.

Sitten kun opettelet biisejä ja noita sointuja pikkuhiljaa niin huomaat taitojen siitä karttuvan.

Kannattaa soinnuttelun ohella opetella jotain melodianpätkiä vaikka ensin, ihan siitä ukko nooasta lähtien. Melodianpätkiä voit yrittää opetella myös nuoteista, sitten siinä samalla kehittyy nuotinlukutaito ja asteikotkin tulevat vähitellen haltuun.

Mutta perusteista liikkelle: Muutamia helppoja biisejä vaan rimputtelemaan kunnes alkaa sujumaan. Sitten lisää helppoja biisejä ja sointuja. Muutamia helppoja melodioita / riffejä.

Tuosta se hommaa kasvaa.

Jos osaat englantia, niin tuossa on vähän jotain aloittelujuttuja:

http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200e.htm
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Hesrock
19.01.2005 20:27:37
Itellä ei myöskään ollu aikoinaan apunani internettiä josta löytää enemmän kun tarpeeksi apua kitaransoiton opettelussa, muut varmaan laittaa lisää linkkejään tähän, mutta laitan nyt silti oman suosikkini, josta löydät kenties tablatuureja suosikkibiiseihisi: www.powertabs.net (Powertab-editorin saat täältä: http://www.power-tab.net/downloads.php)

Tuo on erittäin hyvä ohjelma, ilmanen, tosi hyvä. En tiedä onko nämä hyviä alottelubiisejä, mutta ei näitä mikään pakko ole opetelle, pistät sinne powertabs.comissa searchiin Link Wray-Rumble
Hazi
19.01.2005 20:59:01
Lähes koko ikäni olen halunnut osata soittaa kitaraa, mutta jostain syystä sitä vain en ole koskaan saanut aloitettua/hommattua kitaraa. Nyt sain viimein itsestäni irti sen verran, että ostin kitaran , vahvarin + kaapelia ja plekuja yms sälää..

Kaveri osaa soittaa ja lupas opettaa kun ehtii, mut olis kiva opetella jotain myös ite. Tabulatuureista tiedän suurinpiirtein että miten (pitäis) soittaa (jos osais), tai ainakin alkeet. Kaikki oktaavit, kvintit, yläsävelet, pinchit tapit ja kaikki muu loihtiminen on täyttä hepreaa,eli musiikin perusteista tiedän yhtä paljon kuin sika satelliiteista. (Paitsi sen, miten cd-soittimesta saa kuulumaan rockia ja mistä löytyy volumenappula. Sitä ei joka possu osakkaan=)

Mitä biisejä kannattais opetella näin ens alkuun, mistä löytäis vaikka kuvien kera tai palikkatyyliin(selvällä suomenkielellä) opetettuna eri käsitteet soinnut ja ehkä nuotit kans? Oon koittanu katella netistä, mut hakusanat on vähän hukassa, eli en tiedä mitä hakisin..

Ja joo, ehkä saattaisin harkita kitaratuntejakin, mutta haluan ehkä syödäkkin jotain ja taatelit ei valitettavasti riitä kaikkeen.. mikä on kuulemma yleistä opiskelijoille :P

Kitara käteen ja korvakuulolla harjottelemaan jos osaat lukea tabuja tai nuotteja niin siitä on hyötyä!!! ainakin omalta osaltani... niin minä tein ja bändi on koossa! alotin kaks ja puol vuot sit...
hanipai
20.01.2005 02:51:58 (muokattu 20.01.2005 03:08:03)
Oot melkein samassa vaiheessa kun ite alottaessani soittamaan 17-vuotiaana; mäkin lähdin tyhjästä liikkeelle, tosin ilman minkäänlaista kannustusta saati opetusta.

Mielestäni paras tapa aloittaa on opetella soittamaan helppoja biisejä/riffejä joista pitää eikä suinkaan samantien lähteä kahlaamaan musiikin (ja kitaransoiton) teorian limaiseen suohon. Sinne ehtii kyllä vajoamaan vähitellen sitten myöhemminkin.

Itellä ei myöskään ollu aikoinaan apunani internettiä josta löytää enemmän kun tarpeeksi apua kitaransoiton opettelussa, muut varmaan laittaa lisää linkkejään tähän, mutta laitan nyt silti oman suosikkini, josta löydät kenties tablatuureja suosikkibiiseihisi: www.powertabs.net (Powertab-editorin saat täältä: http://www.power-tab.net/downloads.php)

EDIT: Olinpas hidas, tässä ehti tulla jo toistoa edellisiin viesteihin.. Ja joo Suuri Kitarakirja on hyvä teos, tutustu ihmeessä.

Pande oot myöhäisherännyt :) Kai soitit jotain muuta ennen 17-ikävuotta? Toisaalta oot myös kannustava esimerkki siitä, ettei tartte aloittaa heti, kun on vaipoista päässy:) Mä sen sijaan oon varoittava esimerkki siitä, miten voi hukata 15 vuotta soittamatta kitaraa juuri ollenkaan...heheheh. On meissä jotain yhteistäkin: kumpikaan ei saanut alussa kannustusta, tosin mä en saa vieläkään. Sori, olinkohan turhan katkera.

Joo ja mielestäni kannattaa opetella niitä helppoja riffejä ja jotain asteikkoja sekä sointuja tietty. Kannattaa harjotella komppaamista ja pyrkiä alkuun rytmikitaristiksi. Rytmiosien/riffien opetteleminen on paljon palkitsevampaa aluksi kuin soolojen opetteleminen, koska ne näppylät ei oo alkuun kovinkaan notkeet eikä tiedä minne paikalle ne kuuluisi , vaikka itse tietäisitkin. Siihen taas auttaa niitten asteikkojen kelaaminen, kuten pentatonisen ja mollien sekä duurien myös moodeja voi opetella. aloita kuitenkin hitaasti ja vedä sävelet puhtaasti. Myös soinnuissa pyri sävelien puhtauteen. kannattaa myös ruveta soitteleen kavereiden kanssa covereita, kun hiukan on taitoja karttunut. Niitä soittelemalla kehittyy taito tehdä omia biisejä. Nää on sit vaan mun mielipiteitä, joku toinen saattaa olla hyvinkin eri mieltä. Ai niin ...elämässä saattaa tulla sellaisia tilanteita, että kitaransoitto jää hyvin vähäiseksi tai että et soita ollenkaan, älä kuitenkaan myy kitaraasi pois silloin, sillä tulet kaipaamaan sitä vielä myöhemmin mitä todennäköisemmin. Tsemppiä!
Carpe Diem
r0tta
20.01.2005 09:33:16
Oolrait. tuolta pohjalta mä olenkin vähän jo alotellu. Metallican Nothing else mattersia(YLLÄRIPYLLÄRI!!!) oon pimputellu tabulatuureista ja alku (ennen laulua) menee jo ihan kohtalaisesti kun keskittyy kunnolla.

On vähän probleemia a)sormien asennon kanssa b) sormenpäiden=) kanssa(mut eiköhän ne siitä kovetu). Myös nopeemmat kohdat tökkii vielä jonkin verran..

Pitäis käydä hakeen se kirja, kun vaan pääsis joskus koulusta ihmisten aikoihin et ehtii kirjastoon.

Mitä biisejä kannattais harjotella? Ei vielä oikein hoksaa/älyä et mitkä on helppoja ja mitkä ylivoimaisen vaikeita.

Eli komppaaminen on se taustakitara, mikä vetää sitä perusmelodiaa/paria eri sointua pötkössä?
Krice
20.01.2005 10:20:22

Mitä biisejä kannattais harjotella? Ei vielä oikein hoksaa/älyä et mitkä on helppoja ja mitkä ylivoimaisen vaikeita.

Metallica on aika teknistä ja vaikeaa ainakin aloittelijalle. Monet on aloitelleet (kuten minäkin) Maidenilla ja Priestillä. Vanhempaa tuotantoa vaan soimaan... Living After Midnight!
Kampuzzjeah!
20.01.2005 10:23:38
juuttaan papin breakin the law ois melko simppeli.
ja jotai barathrumin kipaleita..esim.last day in heaven joka on melko simppeli,tällä kappaleella minäkin aloitin soittelun.
Jos täällä yksikään osaa soittaa kitaraa paremmin kuin minä niin.........se ei ole mikään ihme. ois myynnissä behringer GX-108 firebird 45€.pistä viestiä jos kiinnostaa.
Herba
20.01.2005 11:35:00
Kokeileppa CCR:n Proud Marya ja Bad moon risingia... Tuleepahan harjoteltuu perussointuja (C, D, G ym.). Noita biisejä on varmaan muutama muukin alotellessaan soittanut ;)
l@ho
20.01.2005 11:43:27
Oolrait. tuolta pohjalta mä olenkin vähän jo alotellu. Metallican Nothing else mattersia(YLLÄRIPYLLÄRI!!!)

Luulenpa että vaikka tuo nothing else matters hitti onkin niin sun ei sitä kannata kyllä vielä harjoitella... ei sillä että se olisi nyt mikään äly vaikea biisi mutta kun just oot aloittanu.. ei se nimittäin helpoinkaan ole. Metallica jos kiinnostaa niin kokeilehan vaikkapa sitä enter sandmania. Se on helppo.
- Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP.. - Sori ruoka jäähtyy..
Lord of the strings
20.01.2005 12:24:29
Sanokaa mitä sanotte mutta minä ehdotan:

Black Sabbath - Paranoid
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
Dagonx
20.01.2005 12:44:11
Suosittelen, että hommaat ihan aluksi käsiisi Troy Stetinan Metal Rhythm Guitar Vol. 1 ja Metal Lead Guitar Primer- kirjat.

Eikä kannata antaa nimen hämätä...noissa on ihan validia asiaa pop/rock/heavy kitarointia silmälläpitäen.

Ja noissa opuksissa on mun mielestä huippua se, että ne juurikin olettaa, että et tajua kitaran soitosta pätkääkään.
Samalla kuitenkin kirjat etenevät sellaista sopivaa tahtia, että koko ajan oppii mukavasti uutta asiaa ja huomaa oikeasti kehittyvänsä.

Lisäksi mukana tulee ääninäytteet joka harjoitukseen ja useita kokonaisia kappaleita, joihin voi itse soittaa komppi/soolo- kitarat osuudet päälle.

Ainakin itse huomasin, että Stetinan kirjat + netistä suosikkibiisien tabuja on oiva resepti kitaransoiton oppimiseen.
Angus
20.01.2005 15:42:03

Itsekin aloitin 17-vuotiaana kitaransoiton aika pitkälti tyhjältä pohjalta. AC/DC:n innoittamana tajusin, että tekisi niin jumalattomasti mieli aloittaa kitaransoitto. Hankittuani kitaran ja pienen vahvistimen, aloin harjoitella tabulatuureista joitakin helppoja suosikkikappaleitani sekä myöskin muita helppoja kappaleita, jotka olisivat kehittäviä kitaransoittoni kannalta. Teoriapuoli on nyt vuoden soiteltuani edelleenkin aika pahasti hukassa, mutta jotain pientä olen jo oppinut. Pidän siltikin edelleen tärkeämpänä, että tällä hetkellä käytän aikani lempikappaleitteni soitteluun kuin teorian opiskeluun. Jonakin päivänä varmasti tulen vielä teoriapuoltakin edes jossain määrin harjoittelemaan, mutta nyt tärkeintä on se että on hauskaa soitellessa kitaraa.

Suosittelen tutustumaan myös AC/DC:n tuotantoon, sieltä löytyy paljon mahtavia kappaleita joilla on kohtalaisen hellppo edetä kitaransoitossa.

Tsemppiä vaan ja kuten joku mainitsikin, älä missään nimessä luovuta vaikka ei hetkeen kiinnostaisikaan. Parin kuukauden soittelun jälkeen itselläni hieman kiinnostus heikkeni kun tuntui, etten pääse eteenpäin soittamisessa ollenkaan. Aivan huomaamattani kitaransoitto jäi taka-alalle, kunnes jossain vaiheessa havahduin että taas tekee mieli niin jumalattomasti soitella ja silloin päätin, että tällä kertaa homma alkaa paremmin. Nyt siitä on aikaa jo kahdeksisen kuukautta ja kitaransoitto on ollut pelkkää ylämäkeä. Taidot ovat kehittyneet sen verran, että on jo lukematon määrä hyviä kappaleita joita voi lähteä opettelemaan, ja jokainen soittoon käytetty hetki ja opeteltu kappale kehittää aina lisää.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Lue Motörhead-keikkatunnelmat
Lord of the strings
20.01.2005 15:44:22
AC/DC:llä minäkin aloitin, Angusin innostamana tietysti. AC/DC:n biiseissä on hyviä riffejä ja oivia juuri voimasointujen harjoitteluun.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
samueld
20.01.2005 16:20:58

Kokeileppa CCR:n Proud Marya ja Bad moon risingia... Tuleepahan harjoteltuu perussointuja (C, D, G ym.). Noita biisejä on varmaan muutama muukin alotellessaan soittanut ;)

Noista kolmen soinnun klassikkopiiseistä on helppo ja hyvä lähteä. Niistä alkaa aika nopeasti saada ihan järkevän kuuloisiakin. Hevipiiseissä kun tuppaa olemaan, että niissä kaikissa on vähintään yksi vaikea riffi. Tai ainakin soolo...
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Wickerman
20.01.2005 16:44:45
Äläkä unohda suomalaista tuotantoa: juice, badding, tai vaikka joululaulut jne. Vaikka tykkäisit enempi heavystä (vitossointu painotteista) niinkuin minäkin, niin esimerkiksi noilla em. on aika hitaita biisejä, joilla on aluksi hyvä ottaa täydet soinnut ja barret haltuunsa. Se on nimittäin kuitenkin jossain vaiheessa (mieluummin ihan alussa) tehtävä.

Tällaistä saittia minä käytän hyväksi: www.guitaralliance.com
On maksullinen tosin, mutta minusta ihan hyväkin kyllä.

Lopuksi 3 tärkeää juttua:
1. Kärsivällisyys
2. Kärsivällisyys
3. Kärsivällisyys
Volcom
20.01.2005 17:26:11
Sanokaa mitä sanotte mutta minä ehdotan:

Black Sabbath - Paranoid

ei se soolo vasta-alkajalle ole. muuten hyvä aloittelijalle... ;)
tilutan ihq:mmin kuin ynkkä!
r0tta
20.01.2005 18:12:49
Joo. Noita sointuja, barreja ja muuta tekniikkaa olis tarkotus opetella heti alkuun. Sit tottakai ihan heviä ja rockia ja semmosta jossain vaiheessa(mahdollisimman nopeasti, kunhan saa eka jotain tatsia tohon hommaan).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)