Aihe: Pari noviisin kysymystä kitaraelektroniikasta
1
sartzan
18.01.2005 23:23:49
Olen elämäni toisen soitinrakennusproggiksen loppusuoraa lähestymässä, ja alkaa olla enemmän kuin ajankohtaista pähkäillä elektroniikka-asioita myös. Niistä minulla olisi pari kyssäriä.

Mikkeinä on kaksi humbuckeria, ja olen kaavaillut 5-asentoista kytkintä niille kaveriksi. Ensimmäinen kysymykseni on, että käykö kytkimeksi esim. about mikä tahansa elektroniikkaliikkeestä löytyvä 5-asentoinen kiertokytkin (vai miksi niitä sanotaankaan.. rotary switch kait lontoon murteella)? Vai onko niissä jotain olennaisia eroja? Katselin stewmacin ja sp-elektroniikan sivuja, ja kummallakaan niistä ei kitaraosien joukosta löytyny tuollaista 5-asentoista kiertokytkinmallia. Sp-elektroniikalta sellainen kuitenkin löytyi muiden elektroniikkaosien joukosta.

Tokihan stratoissa on 5-asentoisia kytkimiä, mutta omassa kepukassani sellainen kiertokytkin-tyyppinen ratkaisu näyttäisi nätimmältä. Turhamaisuus..:)

Toinen kyssäri liittyy maadoitukseen, ja tarkemmin siihen jonkinmoiseen life-saver -kytkentään, joka ymmärtääkseni tulisi tallan alle tulevaan maadoituspiuhaan. Silmiini on joskus osunut ulkolaisilla saiteilla puhetta moisesta, joten kyssäri on, että onko kytkentä tarpeellinen myös näissä kotosuomalaisissa sähköverkko-olosuhteissa? Voisiko joku vielä tiiviisti selostaa miten ko. kytkentä tehdään, ja mimmoisia osia siihen tarvittiin? Muistaakseni se ei kuulostanut vaikealta taikka kalliilta, mutta mahdollisesti tarpeelliselta kyllä..

Kiitos jos joku kehtaa vastata!
fox
18.01.2005 23:56:37

Kiertokytkin on hyvä, ostat 4-pole 6-way eli nelinapaisen 6-asentoisen niin sillä saa kahdesta humbukkerista vaikka mitä variaatioita, jos kyseiset mikit on tuolla "kunnon" johdotuksella, joka mahdollistaa kyseiset kytkennät..
Kirjastosta haet Donald Brosnackin kirjan, vaikka "Guitar Electronics"..
Tuota Adrian Leggin life-saveria oon täällä vuosikausia mainostanu, periaate löytyis haulla, mutta sen kuvaileminen vie enemmän aikaa ku rakentaminen...Rinnan juotetaan 1 nF/400V kondensaattori ja 220kO vastus, puoliwattinen tai miksei wattinenkin, jos lootassa sattuu olemaan. Tuo paketti kielimaadotuksen johonkin väliin...
sartzan
19.01.2005 08:13:36 (muokattu 19.01.2005 08:13:56)
Tack! Joo, johdotukset mikeissä riittää moiseen kyllä. Täällä minun nurkillani ei tuntunut kirjastoissa kitaraelektroniikkaopuksia olevan, notta olen aika tavalla netin varassa näissä asioissa...
sartzan
19.01.2005 14:34:10
http://personal.inet.fi/private/niq/lifesaver.jpg

Siinä rautalangasta väännettynä. :)

Kiitos, rautalanka kytkisasioissa ei ole pahitteeksi. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)