Aihe: laulukamojen hankinnasta
1
Apricot
14.01.2005 22:49:43 (muokattu 14.01.2005 22:51:22)
Thomannilla on paljon tarjolla sellaisia edullisia merkkejä joista en ole kuullutkaan. Toisaalta en ole kuullut, että kukaan olisi tilannutkaan sieltä mitään pa -kamoja, paitsi jotain pikkumiksereitä ja yksittäisiä mikkejä. Yleensä sieltä tilataan kaikkea pikkusälää kuten piuhoja, ständejä, räkkikeissejä ja sellaista.

Sellaisesta ei ainakaan kannata maksaa, jota ei itse omin korvin kuule. Kyllä Suomestakin saa kutakuinkin samalla hinnalla vastaavan tason kamaa, sen verran täkäläiset kauppiaat haluaa pistää kampoihin.

Behringer, Peavey, Laney ja muutamat muut sekatavaravalmistajat nostattaa jokseenkin vastenmielisiä tunteita pintaan. Olen siinä käsityksessä, että Peaveyn kanssa samaa firmaa on mm. Crest Audio, mikä tuntuu mielenkiintoiselta, sillä Crest taas kuuluu pa -kamojen aateliin. Behringeristä on kaveripiireissä useitakin sellaisia kokemuksia, että ne eivät vain kestä käyttöä, esim. mikserit. Yamaha taas on sikäli mielenkiintoinen merkki, että vaikka sekatavaratalo onkin, niin yllättävän hyvälaatuista tavaraa löytyy. Jos jotain halvempia kamoja ostaisin, niin Yamahaa voisin harkita.

Mistään halvoista kamoista en ole saanut hyviä soundeja ikinä. Sellaista ei olekaan kun hyvä ja halpa. Pieni ja hyvä kyllä löytyy, kuten piskuinen Nexo ps-8, joka on ihan "hifi-tasoa", ja tehonkestoa on 500 wattiin asti.

Täällä on joku aikaisemminkin kysellyt näistä laulukamoista, ja voin toistaa sen näkemykseni, että kannattaa panostaa kohtuuhyviin aktiivikaiuttimiin kuten RCF, JBL tai FBT, perushyviin mikkeihin kuten Shureen tai Audixiin, ja pieneen mikseriin jossa ei ole mitään kaikuja tai muita hilavitkuttimia. Kanavia ei tarvii yleensä olla kun korkeintaan parille laululle, akustiselle kitaralle ja sähköpianolle. Siihen riittää 6 kanavaa - säästää pitkän pennin, ja senkin rahan voi laittaa kunnollisiin kaiuttimiin.

Mutta jos olet tyytyväinen nykyisiin vehkeisiin, etkä kuule merkittävää eroa muihin verrattuna, niin pysyttele sen tason laitteissa. Sain sen käsityksen, että ne vehkeet ei joudu teillä kovinkaan raskaaseen käyttöön, eli eiköhän joku halpismerkkikin siitä urakasta selviydy. Mutta ärsyttäähän se, jos ne kerrankin tilttaa. "Pro" -kamoissa maksaa nimenomaan myös se, että kaikki pikkuosatkin on kunnollisia, kuten liittimet.

Voi ajatella niinkin, että jos panostaa vähän laadukkaampaan merkkiin kuten EV, Dynacord, HK Audio, JBL tai FBT, vaikka ei ominaisuuksien puolesta välttämättä tarviskaan, niin ne kamat kuitenkin säilyttää arvonsa paremmin, ja niitä voi sitten myydä pois aikanaan. Joku kymmenen vuotta sitten markkinoilla ollut EV sx200 toimii vieläkin hyvin, voisin itse ostaa sellaiset käytettynä. Eikä hirveästi maksaisi, mutta olisi huomattavasti parempi kuin esim. Behringer tai joku muu Yamaha. Kyllä noita käytettyjä liikkuu esim. Keltaisessa pörssissä ja sitten ihan soitinliikkeissä, niitä tulee silloin tällöin vaihdossa. Harrastusta voi elävöittää laajentamalla sitä kattamaan myös kamojen rassaamisen!

EDIT: Halpiksissa on siis nimenomaan sekä huono kestävyys että paska soundi. Ja alhainen teho. Teho vaikuttaa soundiin.
No problemo!
Khadar
15.01.2005 18:37:42
Itse ostin viikko sitten Alton vermeet. Kaks Elvis 12 A kaiutinta ja L-16 mikserin. Piuhojen kanssa hintaa tuli 850 euroa ja kaupan päälle tuli joku 75 euron arvonen ristiinkytkentäri mööpeli. En itse tiedä PA kamoista mitään, eikä kaveripiirissäkään ole asiantuntijaa niin aattelin, että ostan vaan jotkut. Joku oli täällä kehunut noita kaiuttimia. Mulla ei siis ole juurikaan vertailunkohdetta muihin merkkeihin tai kokemuksia laitteiden keston kannalta, mutta mielestäni noi ihan hyvät vermeet on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)