Aihe: Kuka on oikea muusikko?
1 2 3 4
motleyratt
13.01.2005 22:06:32
ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että monikos teistä hankkii sen sixpäkin jääkaappiin musiikkia tekemällä? ilman siis päivätöitä
Hell bent for leatherman
sellisti
13.01.2005 22:21:21
Jos "oikea" tarkoittaa tässä musiikkia ammatikseen tekevää, niin minä ainakin.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
sirdickyj
13.01.2005 22:44:34
Sanotaan näin, että sixpack musiikilla, jääkaappi päivätöillä.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Torniojaws
13.01.2005 22:44:40

Omasta mielestä rajan voi ehkäpä vetää siihen, että kiertää useammassa maassa vaikkapa kuukauden ajan vähintään kerran vuodessa, tai hankkii leipänsä studiomuusikkona / orkesterissa.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Nuages
13.01.2005 22:56:51
Oikee muusikko on sellanen joka on ainaki kerran poseerannu Suosikissa ja on ainaski yhtä ihana ku Rasmuksen Lauri tai Antti Tuisku!!!1 NiinQ. XD
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Joonas
13.01.2005 23:09:28
Jep, tää ois oikeesti mielenkiintoista tietää.

Mä opisekelen musiikintutkimusta ja soitan muutamassakin
projektissa. Olenko muusikko? En omasta mielestäni.

Kaippa se raja menee siinä missä putkimiehelläkin:
Ammattitutkinto tai muuten vaan tekee sitä työkseen.
(toisaalta jalkapallon harrastajatkin ovat jalkapalloilijoita...)

Joonas.
Moon vanha kettu.
Zarmo
14.01.2005 00:08:19

ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että monikos teistä hankkii sen sixpäkin jääkaappiin musiikkia tekemällä? ilman siis päivätöitä

kyllä mie jonkin verran olen kaljaa saanut soittamalla, mutten mikään muusikko ole. Harrastelijamuusikko korkeintaan.
Minushuman
14.01.2005 00:12:50
Oon väärä henkilö kommentoiman tätä, muttä mä en kutsuisi itseäni muusikoksi ellei yli 50% toimeentulostani tulisi jollain tapaa musiikin kanssa pelleilystä. Siis soittamista, säveltämisestä, sanoittamisesta etc. Mutta jos pätäkkää tulisi enemmään esim. trukilla ajelusta, olisin mielestäni pääasiallisesti trukkikuski ja toissijaisesti jonkinlainen musiikin räveltäjä. Varmaan paskin muusikon määritelmä koskaan.
SDMF
funkylord
14.01.2005 00:17:44 (muokattu 15.01.2005 15:44:40)

sivutoiminen opettaja olen, ja opiskelen musiikkia. Sanotaan sitten että olen ammattimuusikko-opiskelija.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
moottorisaha
14.01.2005 00:18:59

Olen edelleen sitä mieltä että ammattimuusikko ja muusikko ovat eri asioita.
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
arse
14.01.2005 00:35:04

Koko pienen toimeentuloni saan keikoista, opetushommista sekä tietenkin opintotuesta (jota nostan musiikkia opiskellessani), että siinä mielessä. Mutta koko kuvio on vielä tosi pahasti levällään.
Kaikki on lyömäsoittimia, paitsi pillit. Ja niilläkin voi lyödä.
Garri Hunes
14.01.2005 01:19:13
Olen edelleen sitä mieltä että ammattimuusikko ja muusikko ovat eri asioita.

no tottahan tuo mutta väheneekö se muusikkous jos ei ole ammattimuusikko?
moottorisaha
14.01.2005 01:44:42

no tottahan tuo mutta väheneekö se muusikkous jos ei ole ammattimuusikko?

No nimenomaan ei. Sitähän tässä hainkin, koska moni tuntuu olevan nykyään sitä mieltä että on muusikko vasta kun tekee duunikseen sitä.
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Risto Mustalisä
14.01.2005 09:30:48 (muokattu 14.01.2005 09:32:19)
Hieman karsastan tuota "oikea" muusikko termiä.Tiedän monia harrastelijatason kitaristeja jotka soittajina taidoiltaan saattaisivat jopa ns."pyyhkiä lattiaa" monilla leipänsä soittamalla tienaavilla.

Suomessahan monesti leipänsä soittamalla tienaavat soittavat rokkipuolella covereita tai sitten ihan tanssimusiikkia.Omia biisejä tekevät rockpuolen itsensä elättävät ovat varsin harvassa.Käsittääkseni.Mulle tuo cover-homma ei oikein projekteja enempää kolahda.Tanssipuolella on tullut tehtyä hääkeikkoja yms. ,mutta ei sekään oikein iske jos sitä ajattelisi työkseen tehdä.Olen itse ajatellut homman niin ,että jos ei omilla biiseillä irtoa leipä niin sitten ei irtoa.Tehdään sitten leipätyönä jotain muuta ja pidetään musiikki elintärkeänä harrastuksena.Ymmärtääkseni on kuitenkin parasta tehdä niinkuin itsestä hyvälle tuntuu.
Born to be wild! - paitsi kotona..
insight
14.01.2005 09:44:43 (muokattu 14.01.2005 09:46:29)
Heh heh mitä keskustelua. Eikö joku ole jotain, ellei ammatikseen tee? Eiköhän ammattilainen ja harrastelija ole lajissa kuin lajissa kaksi ihan eri asiaa. Toinen saa toiminnastaan palkkaa ja toinen ei, tai maksaa, että saa sitä tehdä. Näin kärjistetysti sanoen. Oikea muusikko on kenties jopa makuasia, kun taiteesta on kysymys. Muusikon paremmuutta ei kaikessa mielessä voi mitata, vaikka onhan tosiasia, että on niitä oikeesti hyviä ja oikeesti paskoja. Kaikki on kuitenkin niin suhteellista, niin myös mielipiteet. Kyllähän moni pitää jotain Kirk Hammettiakin hyvänä kitaristina, vaikka mun mielestä se on ihan pepusta. Jos muusikkous olis jotenkin todistettava fakta, niin yhtään haihattelijaa ei olis luettavissa siihen ryhmään.

Edit: Sen voisin vielä lisätä ammattimuusikoista, että siinäkin ammatissa tarvitaan sosiaalisia ryhmätaitoja, joten vaikka joku harrastelija olisikin ammattimuusikkoa edes näennäisesti parempi soittaja, niin hän ei silti välttämättä olisi sopiva sosiaalisilta taidoiltaan.
PL
14.01.2005 09:53:56
Onko kerran kesässä ongella käyvä kalastaja jne.

Olisiko muusikko sellainen henkilö, joka ammattia kysyttäessä ilmoittaa kyseiseen asiaan "muusikko".
Jani The Rock
14.01.2005 11:08:09

Mä osaan kulkea nokka pystyssä, haukkua toisten musiikkimakua ja vittuilla miksaajille, vaikken tee musiikkia leipätyökseni. Taidan olla ns. semipro.
The road never ends for me, kid.
Risto Mustalisä
14.01.2005 11:23:01 (muokattu 14.01.2005 11:24:07)
Onko kerran kesässä ongella käyvä kalastaja jne.

Ei ole oikein sama asia.Harrastuksekseen perhokalastava tietää ehkä enemmän perhokalastuksesta kuin merellä ammatikseen silakkaa pyytävä kalastaja.Kumpikin on kalastajia.Kuten kalastuksessa myös musiikissa on monia eri muotoja.Jos meinaa kalastuksesta leipänsä tienata niin tuskin onnistuu Tenolla lohta heittelemällä kovin monelle.Sama juttu musiikissa: Jos haluaa tienata leipänsä omilla biiseillään ja vain sellaisella musiikilla josta pitää niin tuskin onnistuu monelle.Joillekin toki ja hatunnosto ja onnepotku niille jotka ko.hommaa yrittää.

Olisiko muusikko sellainen henkilö, joka ammattia kysyttäessä ilmoittaa kyseiseen asiaan "muusikko".

Faktisesti kai voisi sanoa ,että se joka tienaa leipänsä musiikilla on ammattimuusikko.Mutta tämä taasen ei tarkoita etteikö useampikin "harrastelija" voisi esim. taidollisesti olla parempi.
Born to be wild - paitsi kotona
Feggy
14.01.2005 11:51:46

Jos mummolta kysytään, se on kuka tahansa joka kantaa soitinkoteloa. Ja voipi olla oikeassakin.
Less is more.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)