Aihe: Sellon mikitys keikalla
1 2
Edward
12.01.2005 10:56:35

Tarkoituksena olisi siis vetää lauantaina akkarikeikka, johon kaveri tulisi soittamaan selloa normaalin bändin lisäksi. Mitenkäs tuo sellon mikitys hoituisi parhaiten, voisiko konkalla koittaa, vai rupeaako kiertämään liian herkästi, kun monitorit ovat siinä aika vieressä?
I'm just asking - Olen vain persekuningas
Locrian
12.01.2005 10:59:50
Jos monitorit on vieressä niin peruskonkka voi olla aika vaikea hallita. Jos saatte hommattua klipsikonkan niin sillä sohotatte sinne f-aukkoon. Ei kovin luonnollinen saundi mutta preesenssiä tulee kyllä. Periaatteessa voi mennä melkeen mikillä ku mikillä. Tarkotan että sillähän pitää mennä mitä on- eiks jeh...
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
Mikael
12.01.2005 11:16:26

Äkkiseltään näyttäisi siltä että keikkanne ei tule olemaan mitnkään älyttömän kovaääninen ja kokoonpanokin vaikuttaa sellaiselta, että minitorivolyymi ei tarvitse olla mitenkään valtaisa, joten tiukkakuvioinen konkkamikki oikein sijoiteltuna ei pitäisi olla mitkään ongelma. Toinen vaihtoehto vois olla vaikka Sennheiser MD421 jossa kiertoherkkyys on jo aika lailla korkeammalla. Parhaassa tapauksessa tietty molemmat: 421:sellä botnet sieltä f-aukon tietämiltä ja pienikalvoisella herttakuvioisella konkalla sormi-/jousiäänet suurinpiirtein siitä missä koppa ja otelauta kohtaavat.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
PL
12.01.2005 11:35:51
Hyvän soundin saaminen saattaa olla hankalaa kaikissa tapauksissa, mutta itse lähtisin kokeilemaan jotakin klipsiminiatyyrimikkiä tallan hujakoille laitettuna. Tuolla konseptilla noita jousisoittimia on enemmän ja vähemmän menestyksellisesti hoidettu.
Roberto
12.01.2005 11:46:48 (muokattu 12.01.2005 11:48:17)

Jos on enempikin tollasta keikkaa tulossa, suosittelen B-bandin härpäkkeitä:
http://www.b-band.com/product_d1.shtml
http://www.b-band.com/product_s1.shtml

edit: juu, ja korvamonitorit on kivat ainakin sille sellistille
PL
12.01.2005 12:03:17

Jep, tuolta pohjalta voisi vahvasti ponnistaa jos keikkoja on vähääkään enemmän.
Edward
13.01.2005 08:36:27 (muokattu 13.01.2005 08:36:48)

Noita on tulossa ehkä yksi, jos sitäkään. Muut ovatkin sitten ihan sitä rökkiä. Mutta kiitoksia ideoista, aika kiirushan tässä tulee, joten varmaan yritetään sillä konkalla ainakin aluksi.
kompelonnora
13.01.2005 16:07:51
Mitenkäs tuo sellon mikitys hoituisi parhaiten, voisiko konkalla koittaa, vai rupeaako kiertämään liian herkästi, kun monitorit ovat siinä aika vieressä?

Jousisoittimille on musta ominaista se, että ne kuulostaa älyttömän rääviltä läheltä mikitettyna ja ne säteilee eritaajuiset äänet ihan eri suuntiin, ne on suunniteltu kuunneltavaksi vähän kauempaa, niin ne taajuudet sekoittuu huoneessa ja pahin rääviys jää pois.

Läheltä mikitettäessä mä yrittäisin mikrofonilla, jossa ei ole minkäänlaista piikkiä yläkeskialueella ja mieluiten vähän vaimennettu yläkerta. Käyttäisin jonkin verran aikaa mikin paikan etsimiseen, koska ihan pienet muutokset muuttaa soundia _paljon_ (onneksi sellisti ei pääse liikkumaan niin paljon kuin viulisti). Aloittaisin ehkä tallan tienoilta, "hartoilta" tai *takaa*...

t. marko
Roberto
13.01.2005 18:04:35

Läheltä mikitettäessä mä yrittäisin mikrofonilla, jossa ei ole minkäänlaista piikkiä yläkeskialueella ja mieluiten vähän vaimennettu yläkerta. Käyttäisin jonkin verran aikaa mikin paikan etsimiseen, koska ihan pienet muutokset muuttaa soundia _paljon_ (onneksi sellisti ei pääse liikkumaan niin paljon kuin viulisti). Aloittaisin ehkä tallan tienoilta, "hartoilta" tai *takaa*...

t. marko

Livehommissa sen riivaavan yläkekkarin saa helposti kaivettua pois, ja varmaan master-eq:ssa jotain sellaista on jo tehtykin, joten en alkaisi siitä murehtimaan.

Itse etsisin konkalle sellaisen paikan josta mikittäessä signaalin suhde tilamekkalaan on mahdollisimman suuri ja soundi on tonaalisesti elikäs taajuuspoliittisesti parhaassa balanssissa. Ehkä pientä kompuraa jollain 1:2 ratiolla etupäässä kasaamaan soundia.

Lavavolan pyrkisin pitämään mahdollisimman akustisena, ehkä hippasen laulua nurkasta tueksi, muttei mitään pietsokitaran räminää mistään tuutista. Ja rumpalistille sutia, siitähän ne diggaa :)
Mikael
13.01.2005 18:17:05 (muokattu 13.01.2005 18:17:39)

Ja rumpalistille sutia, siitähän ne diggaa :)
toiset diggaa toiset ei, dr pepper usa. sudit on sentään ihan oikeat vehkeet jos verrataan näihin maailmanlopun riisitikkuihin, joissa yhdistyy paska soitettavuus huonoon soundiin.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
Roberto
13.01.2005 19:06:47 (muokattu 13.01.2005 19:06:58)

toiset diggaa toiset ei, dr pepper usa. sudit on sentään ihan oikeat vehkeet jos verrataan näihin maailmanlopun riisitikkuihin, joissa yhdistyy paska soitettavuus huonoon soundiin.

Calatolta saa riisitikkuja jotka on muovia! Homma super!
Edward
14.01.2005 10:14:59

Livehommissa sen riivaavan yläkekkarin saa helposti kaivettua pois, ja varmaan master-eq:ssa jotain sellaista on jo tehtykin, joten en alkaisi siitä murehtimaan.

Itse etsisin konkalle sellaisen paikan josta mikittäessä signaalin suhde tilamekkalaan on mahdollisimman suuri ja soundi on tonaalisesti elikäs taajuuspoliittisesti parhaassa balanssissa. Ehkä pientä kompuraa jollain 1:2 ratiolla etupäässä kasaamaan soundia.

Lavavolan pyrkisin pitämään mahdollisimman akustisena, ehkä hippasen laulua nurkasta tueksi, muttei mitään pietsokitaran räminää mistään tuutista. Ja rumpalistille sutia, siitähän ne diggaa :)

Jees. Saas nähdä, että saadaanko kompuraa lainaksi mistään tähän hätään. Muuta kiitos neuvoista.

Vaikka keikka onkin akustinen, ainakin osaksi(rumpali sudeilla, toinen kitaristi sähköllä puhtaalla soundilla, minä elektroakustisella, basso sähköllä + sello) ajateltiin mikittää ihan melkein kaikki, jotta saataisiin edes vähän isompaa lavasoundia. Ei nyt mitään über-mikityksiä, mutta vähän konkkaa rumpujen päälle ja basarimikki basariin jne.. Kun se sellokin mikitetään, niin miksei muita. Ja kyllä se elektroakustinenkin varmaan linjaan vedetään, mutta niin, että siitä kuuluu vain "raapaisut" yleisöön. Ei mitään piezo-mölinää.
kompelonnora
14.01.2005 12:39:08
Livehommissa sen riivaavan yläkekkarin saa helposti kaivettua pois

Voi olla, mutta särön ja kapselin resonanssien eliminoinnin yrittäminen eq:lla johtaa helposti lopputulokseen, jossa soundi on sekä räävi, että tunkkkainen, minkä hetki C1000:n ja parametrisen kanssa opettaa.

Paljon riippuu tietenkin siitä, miltä muu bändi kuulostaa ja onko luonnollinen soundi edes se, mitä halutaan. Joskus rääviys voi olla tarpeen, jos instrumentti ei muuten erotu.

t. Marko
Edward
14.01.2005 13:21:18 (muokattu 14.01.2005 13:21:52)

Toimisikohan sellolle sama viritys, mitä monet ovat kokeilleet kontrabassoon menestyksellä? Eli dynaaminen vaahtomuovilla (joka ei saa tulla mikin ritilän päälle!) kiilattuna kannen ja kielenpitimen väliin, osoittamassa tallaa kohti.

Mahtuukos sinne väliin ihan esim. 58? Viisseiskaa ei nääs taida löytyä..
Roberto
14.01.2005 13:34:38

Voi olla, mutta särön ja kapselin resonanssien eliminoinnin yrittäminen eq:lla johtaa helposti lopputulokseen, jossa soundi on sekä räävi, että tunkkkainen, minkä hetki C1000:n ja parametrisen kanssa opettaa.

Kerro lisää.. kuka käskee laittamaan C1000:sta mihinkään?
kompelonnora
14.01.2005 14:04:51
Kerro lisää..

Sori, jos mun sävy oli liian opettavainen ja tyly, mä kyllä uskon, että sä tiedät tän.

kuka käskee laittamaan C1000:sta mihinkään?

Ei kukaan, se on aika äärimmäinen esimerkki, mutta mun pointti on se, että iso rähjäinen presencepiikki on yleensä seurausta kapselin resonansseista ja on aika hankala kesyttää eq:lla. Joskus mä oon yrittäny taltuttaa viisseiskaa de-esserin ja eq:n kanssa, se oli työlästä ja lopputulos ei ollut mitenkään huikea. Miksi siis tehdä elämästä vaikeampaa kuin on pakko? Kohtuullisen edullisisa mikkejä, joissa tuommoista piikkiä ei ole, on saatavana.

Tietenkin, joskus sellaisia ei ole käytettävissä ja sitten on vain tehtävä se mitä täytyy ja voi.

t. Marko
varakeef
14.01.2005 14:47:09
Mahtuukos sinne väliin ihan esim. 58? Viisseiskaa ei nääs taida löytyä..

Ruuvaa pallo pois niin mahtuu paremmin.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
Edward
14.01.2005 14:52:49

Ruuvaa pallo pois niin mahtuu paremmin.

Aivan. Pitääpä kokeilla.
Roberto
14.01.2005 18:31:18

Sori, jos mun sävy oli liian opettavainen ja tyly, mä kyllä uskon, että sä tiedät tän.

Kiva hördu :)

Joskus mä oon yrittäny taltuttaa viisseiskaa de-esserin ja eq:n kanssa, se oli työlästä ja lopputulos ei ollut mitenkään huikea.

Mikä signaali? Tossa kohtaa kannattais jo vaihtaa mikkiä ja lujaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)