fmcruelty 09.01.2005 13:52:43 | |
---|
Hulluja ideoita osa 665. Onks kukaan koskaan koittanut modata suuntakuviota esim. teipin tms. avulla? Saattaas tehdä hyvää joillekin halpismikkien vuoto-ongelmille. Tai sit ei.. Nii... mä aattelin, jos lähtisit seuraksi, nii voitas pistää taksikulut puokkiin. Nii ja voisit pistää baaris mulle yhen viskin. Nii ja hommaisit sit kuskin huomiseksi. -Elämä- |
Onks kukaan koskaan koittanut modata suuntakuviota esim. teipin tms. avulla? Saattaas tehdä hyvää joillekin halpismikkien vuoto-ongelmille. Tai sit ei.. Tarkoitatko, että esimerkiksi teippaisi grilliä niin, että se olisi taaempaa enemmän kiinni? Se tekisi mikrofonista vissiin enemmän pallokuvioista, ts. vain pahentaisi vuoto-ongelmia. "Mitä turvallisuutta / toi nyt sit on / jos ei oo kun kaks katuu joil uskaltaa liikkuu?"
(Dave Lindholm) |
Jouni Antero 09.01.2005 17:21:54 | |
---|
AKG:n C1000 mikin mukana tulee jonkinlainen tutti, jolla voi muokata suuntakuviota, eli kaippa se onnistuu - periaatteessa: käytännössä en oikein teipeistä tiedä. |
kivi 09.01.2005 17:37:33 (muokattu 09.01.2005 17:50:50) | |
---|
AKG:n C1000 mikin mukana tulee jonkinlainen tutti, jolla voi muokata suuntakuviota, eli kaippa se onnistuu - periaatteessa: käytännössä en oikein teipeistä tiedä. Se on sellainen superkardioidi -> hyperkardioidi, eli se kapselin päälle pujotettava holkki kaventaa keilaa sivuista. Mä en oikein tiedä noista teipeistä - yleensä kapselin tukkiminen lisää kiertoherkkyyttä, joka tässä kai oli ongelmana. Vuotoja olen kyllä vaimentanut esimerkiksi laittamalla virvelimikin yläpuolelle pahvista ja vaahtomuovista "lipan" estämään haitsun vuotoa, jos sellainen on ollut ongelmana - joskus on, yleensä ei. Nykyään on mun nähdäkseni saatavana niin halpoja hyviä mikkejä, ettei huonoja ole kenenkään pakko ostaa tai käyttää. Tarvitaan vain oikeaa tietoa aiheesta, mikä sitten on hyvä. Jos nyt ihmisen sielu kumminkin kaipaa askartelemaan, vois kokeilla seuraavaa ajatuspähkinää: kaikki muuttuva-suuntakuvioiset konkkamikit perustuvat siihen, että niissä on kaksi kapselia selät vastakkain, ja kuviota muutetaan miksaamalla kapseleita yhteen samassa- ja vastavaiheessa. |
fmcruelty 09.01.2005 18:03:39 | |
---|
Joo sitä keilan kavennusta just ajattelinkin. Halpismikit ku tuntuu ottavat yhtä voimakkaasti sivulta, kuin edestä. Se kun ei aina ole terveellistä esim. virpan ja tomien kanssa. Sitä pahviläppää vois kans testata. Pyrkimyksenä kuitenki samaan lopputulokseen vähän "siistimmällä" virityksellä. Nii... mä aattelin, jos lähtisit seuraksi, nii voitas pistää taksikulut puokkiin. Nii ja voisit pistää baaris mulle yhen viskin. Nii ja hommaisit sit kuskin huomiseksi. -Elämä- |
kivi 09.01.2005 18:11:02 | |
---|
Halpismikit ku tuntuu ottavat yhtä voimakkaasti sivulta, kuin edestä. Se kun ei aina ole terveellistä esim. virpan ja tomien kanssa. Mitähän halpismikkejä mahdat tarkoittaa? Mulla ei oo koskaan ollut (muistaakseni) sellaista ongelmaa, että mikrofonin suuntakuvio olis halvoissa kamalan eri kuin kalliimmissakin, sen sijaan vuoto-ongelmia on tottakai kaikenhintaisilla mikrofoneilla. Ja epämääräisen suuntakuvioisia mikkejä kyllä on. Siistiä tapaa ei välttämättä olekaan, paitsi se 70-luvun tapa ottaa tomeista alakalvot pois ja mikittää rummut sisältä... :-) |
kompelonnora 09.01.2005 20:12:58 | |
---|
Mulla ei oo koskaan ollut (muistaakseni) sellaista ongelmaa, että mikrofonin suuntakuvio olis halvoissa kamalan eri kuin kalliimmissakin Mun kokemus on täysin päinvastainen, hyvä suuntakuvio on nimenomaan se, josta joutuu maksamaan. On-axis monet halpismikit pärjää ihan kohtalaisesti kalliimpien kanssa, mutta se mitä tulee sivuilta, saatika sitten takaa... Halvin tietämäni vielä tuotannossa oleva mikrofoni, jossa on tosi tiukka kuvio ja neutraali off-axis on beyerdynamic m-130. Tämä on iso asia silloin, jos a) tarvitaan hyvä erottelu (esim. akustista soittava laulaja tai livetilanne) b) mikitetään kauempaa, jolloin heijastuksia määrää kasvaa suhteessa suoraan ääneen ja c) solisti ei ole suoraan mikin edessä, kulma voi olla jopa 60 astetta, stereomikitystekniikoita käytettäessa ei 120 asteen kulma ole vielä mitenkään tavaton. Tuohon teippiviritykseen, eli siis alkuperäiselle kysyjälle, mitä tapahtuu, kun laulaja päättää lavalla ottaa viiskasin grillistä kiinni? ...skviik... Eli siis olen tässä jPekan kanssa samoilla linjoilla. Mutta kannattaa toki kokeilla. Vaikka vuotoa tulisi enemmän, kuka tietää, ehkä off-axis taajusvaste parantuu, eikä se häiritse sua niin paljoa. Ja joka tapauksessa, opit varmasti koko joukon asioita mikrofoneista ja suuntakuvoista, mitä et lukemalla oppisi. t. Marko |
kivi 09.01.2005 21:38:10 (muokattu 09.01.2005 21:43:45) | |
---|
Mun kokemus on täysin päinvastainen, hyvä suuntakuvio on nimenomaan se, josta joutuu maksamaan. Ok. Saattaa olla noinkin. Harvoin tulee laitettua halpoja mikkejä sellaisiin tilanteisiin, missä vuoto tai sivusta säteilevä ääni on ongelma (lue: harvoin tulee käytettyä halpoja mikkejä mihinkään). :-) Mutta kiitos vinkistä, pitääpä testata halpoja mikkejä myös sivusta tulevalla äänellä ja vuotoja vastaan, niin tulee sekin tsekattua. Tähän asti olin ajatellut, että oikein suuntaaminen ja sitten vertailu samoin sijoitettuihin merkkimikkeihin riittäisi... Tuohon teippiviritykseen, eli siis alkuperäiselle kysyjälle, mitä tapahtuu, kun laulaja päättää lavalla ottaa viiskasin grillistä kiinni? ...skviik... Eikä siinä kaikki, vaan myös soundi muuttuu. Mikin soundihan ei oo yleensä kapselista kiinni, vaan se tehdään kapselin vaimennuksella. Kaiketi kaikki kapselit kuulostavat sinällään kireiltä ja diskanttisilta, mikin hyvyys on sitten sitä, kuinka tarkkaan saadaan huonoa ääntä karsittua ja käyrää siivottua. Olen melkoisen varma, että jos mikkiä aletaan vaimennella läheltä, muuttuu mikin ominaissaundi ensiksi - ja mahdollisesti aika yllättävälläkin tavalla. |
kompelonnora 09.01.2005 22:32:27 | |
---|
Harvoin tulee laitettua halpoja mikkejä sellaisiin tilanteisiin, missä vuoto tai sivusta säteilevä ääni on ongelma Ja toisaalta taas, jos ne ei ole, epätasainen kuvio voi olla _hyvä asia_, koska silloin yhdestä mikistä saa monta eri soundia kallistelemalla sitä vähän eri kulmiin. Olen melkoisen varma, että jos mikkiä aletaan vaimennella läheltä, muuttuu mikin ominaissaundi ensiksi - ja mahdollisesti aika yllättävälläkin tavalla. Todennäköisesti, mutta juuri siksi se voikin olla opettavaista. t. Marko |
dewil 10.01.2005 11:46:32 | |
---|
Ja viisseiskan grilliä EI sen irrotessa kannata teipata kiinni. Palloontuu hänkin. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |