Aihe: Nauhojen pyöristys (nauhaviila)
1 2
KoskPaavo
17.11.2004 12:26:31
Sälekaihtimen "säleestä" saa hyvän suojan otelautaa vasten.
Soittaja selviää aina.
jarmos
17.11.2004 14:42:28
Sälekaihtimen "säleestä" saa hyvän suojan otelautaa vasten.

Jep ja myös oluttölkistä saksilla leikkaamalla.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
jyrki_i
17.11.2004 22:40:51
Yhden otelaudan naarmuttaneena totean ensin, että teipatkaa ne nauhavälit kunnolla ennen minkäänlaista hiomista! Ja, maalarinteippi kuluu nopeammin kuin uskotkaan.

Itse olen pariin otteeseen hionut nauhat suorakulmion muotoisella tasaisella hiomakivellä ja pienellä tasaisella hienolla viivalla.

Erinäisiltä nettisivuilta luettuen ohjeiden perusteella tiivistäisin asian seuraavasti:
1. kielet pois (jos on irroitettava kaula niin kaula irti kitarasta)
2. kaulan säätö suoraksi suoraksi tiedetyn otelaudan mittaisen mitan kanssa
3. nauhavälien suojaus
4. mustataan tussilla nauhojen yläpinta
5. hiotaan tasaisella hiomakivellä tai pitkällä varrettomalla viivalla kaulan pituussuuntaisesti koko kaulan leveydeltä kunnes tussi kuluu pois kaikista nauhoista
6. tarkistetaan sillä suoraksi tiedetyllä mitalla ja hiotaan tarvittaessa lisää
7. pyöristetään nauhat siten, ettei yläpinnasta hiota enää mitään pois, nauhaviivalla tai asteittain kulmaa muuttamalla tavallisella kapealla tasaisella viilalla (nauhan yläpinnan voi taas mustata tussilla, jos ei luota näköönsä ja tällä kertaa mustaa pitää jäädä jokaiseen nauhaan)
8. viimeistellän hiominen riittävän hienolla teräsvillalla (ja siten poistetaan ne mustan tussin jäljet)
9. poistetaan otelaudan suojateipit
10. laitetaan kielet paikalleen ja säädetään kaula

Ja sitten taas rokataan nauhojen vaihtamiseen asti.
Antti1
17.11.2004 23:37:11
...Ja sitten taas rokataan nauhojen vaihtamiseen asti.

Kiitokset loistavasta tiivistelmästä. Tuo tussikikka on varmaan ihan perusjuttuja, mutta eipä ole tullut aiemmin mieleen. Tai no, enpä ole nauhoja edes viilannutkaan.
OSTAKAA HYVÄKUNTOINEN RG550! PAKKO!
Juzzu
18.11.2004 07:05:49 (muokattu 18.11.2004 09:11:16)
Ei mittään.

Tai no, mä lisäisin tuohon 7 ja 8 -kohtien väliin vielä paperikäsittelyn , eli viilan jälkeen tasaisen palikan avulla hiotaan paperilla. Myöskin nauhojen pyöristys viimeistellään paperilla siten, että esim. keskisormen avulla painetaan paperilla siten että paperi käy otelaudalla asti ja muljauttaa itsensä nauhan yli nauhan reunaa viisteän ja hion. Toki tässä on riskinsä että hioo edelleen yksittäisen nauhan päällistä liikaa, mutta hienolla paperilla ja sopivalla fortzan käytöllä ei pitäisi olla ongelmia. Ehkä :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
18.11.2004 09:07:41
Ja mä lisäisin kohdan 7 ja Juzzun lisäämän paperikäsittelyn jälkeen dremelikiillotuksen. Kun nauha on muodossaan, Dremeliin tai vastaavaan sellanen kiillotuslaikka kiinni ja pikkasen kiillotusainetta laikkaan. Tällä kun vähän hurauttaa menemään saadaan nauhaan nanosekunneissa kiiltävä pinta. No ainaskin mikrosekunneissa.

Mä en oo tuota teräsvillaa tarvinnut lainkaan.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
18.11.2004 09:10:04 (muokattu 18.11.2004 09:10:57)
Ton dremelin ja kiillotuslaikan voi korvata myös nahalla ja kiillotustahnalla. Valmista tulee millisekunneissa.
Siinä mielessä kannattaa suosia siis tuota dremeliä ja laikkaa, koska se on nopeampi tapa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juzzu
31.12.2004 06:37:04 (muokattu 31.12.2004 06:38:06)
Kiillotustahnat ovat minulle täysin vieraita aineita. Voisiko joku antaa vinkkejä, mistä niitä kannattaa käydä kyselemässä.. Saa suositella jotain merkkiäkin, jos haluaa. :)

Varmaan kaikista autotarvikeliikkeistä saa (auton)kiillotustahnoja. Osta hienojakoisinta mahdollista (5..vai 6?) ja ilman silikonia. Tällaiselle 5 euron purkilla kiillottaa kyllä sitten kaikki rungot, kaulat ja nauhat kitararojektistasi.. ja seuraavasta rojektista.. ja seuraavasta...

Pai tö vei, tuo tahna on ehkä vähän väärä termi kuvaamaan tuota ainetta, enemmän se sellaista litkua on.
Öhlöm Köhlöm
P2
01.01.2005 13:25:09
Itekin kiillotin nauhat alkuun, mutta totesin, että hiomalla #2000 karkealla hiomapaperilla tuottaa lähes saman tuloksen, tai siis nauhan pinta ei jää yhtään karheaksi. Tuon keksinnön jälkeen on jäänyt kiillotusaineen käyttö vähiin, tosin jäähän tuo vähän mattapintaisemmaksi, mutta ihan sama mulle.
Kuolema kuittaa velat ja univelat
poppamies
01.01.2005 14:19:41

Olen viilannut nauhat ja hionut ne sen jälkeen 800:sella ja 1200:sella hiomapaperilla. Vaikka viimeistelen nauhat 00-villalla, niin ne kaipaisivat ehkä vielä pienen viime silauksen.

Kiillotustahnat ovat minulle täysin vieraita aineita. Voisiko joku antaa vinkkejä, mistä niitä kannattaa käydä kyselemässä.. Saa suositella jotain merkkiäkin, jos haluaa. :)

En ole koskaan käyttänyt nauhojen kiillotukseen mitään tahnoja.
Aivan tarpeetonta ja turhan sotkuista.
Hietapapereita voi toki käyttää 1000, jopa 2000 asti mutta lopullisen häikäisevän kiillon aikaansaamiseksi olen käyttänyt 0000 teräsvillaa.
"G-strings are for strippers"
Mr. Slowfinger
07.02.2009 21:55:26
http://www.thomann.de/fi/gewa_bundfeile_150mm_hieb_3.htm

Onko tuo ihan susi jos aion tuolla pyöristää nauhat? Ja käykö tuo kaiken paksuisille nauhoille?

Olisiko tuollanen sopiva nauhojen tasotukseen, jos poistasin tuosta varren?:

http://www.clasohlson.fi/Product/Ca … p;_path=251882;251520;251827;251316
poppamies
08.02.2009 15:05:50

...Olisiko tuollanen sopiva nauhojen tasotukseen, jos poistasin tuosta varren?:

http://www.clasohlson.fi/Product/Ca … p;_path=251882;251520;251827;251316

Käy ihan hyvin siihen. Oikein hyvän siitä saa kun katkaisee kaikki hampaattoman osat mirkelillä ja liimaa vehkeeseen tukevan puukahvan epoksilla.
G strings are for strippers!
jyrki_i
09.02.2009 01:15:19
Meikäläinen on näköjään neljä vuotta sitten jo osannut antaa hyviltä vaikuttavia neuvoja, mutta arvatkaa, osasinko itse noudattaa niitä, kun hiljattain tuli kaulan kunnostus eteen.

No, enpä tietenkään osannut. Nauhojen poistamisen ja kaulan hionnan jälkeen unohtui tarkistaa kaulan/otelaudan suoruus. Uusia nauhoja ei siis parane asentaa ennen kuin kaula on havaittu suoraksi otealudan pyöristykset mukaan lukien.

Ennen nauhojen tasoitushiontaa unohdin myös mustata niiden kruunut. Ei siis mitään tietoa, kuinka paljon tuli hiottua turhaan. Käytin tasoitushiontaan tasaista hiomakiveä.

Koska edelleenkään ei ollut käytettävissä asianmukaista nauhojen pyöristysviilaa, niin tästä eteenpäin maltoin jo toimia ohjeiden mukaisesti. Nauhojen hiomiseen käyttämästäni kulmaviilasta hioin pois ylimääräiset kulmat ja tein olut-tölkistä suojan nauhan ympärille. Hiominen kulutti siinä määrin suojia, että niitä piti askarrella n. 5 kpl ao. kaulaa kohden.

Nauhojen pyöristystä jatkoin tekemällä puupalaseen pyöreällä viilalla uran ja hiomalla nauhoja hiomapaperin kanssa ko. uran läpi painettuna.

Loppukiillotuksen tein teräsvillalla.
jyrki_i
09.02.2009 01:23:32
http://www.thomann.de/fi/gewa_bundfeile_150mm_hieb_3.htm
Onko tuo ihan susi jos aion tuolla pyöristää nauhat? Ja käykö tuo kaiken paksuisille nauhoille?

Niin, onko toi viila ylipäätään tarkoitettu nauhojen pyöristämiseen vai tasoittamiseen? Dieter, sprechen sie, bitte.

Nauhojen tasoitukseen varmaan käy mikä tahansa riittävän tasaiseksi havaittu viila tai hiomakivi. Ostaessa vaan pitää olla oma vatupassi tai muu vastaava suorakulma mukana, että voi havaita liian isot toleranssit.
sartzan
09.02.2009 21:19:23
Niin, onko toi viila ylipäätään tarkoitettu nauhojen pyöristämiseen vai tasoittamiseen? Dieter, sprechen sie, bitte.

Pyöristysviila tuo taitaa olla, ois hankalaa nauhoja tasottaa kahvallisella viilalla.

Nauhojen tasoitukseen varmaan käy mikä tahansa riittävän tasaiseksi havaittu viila tai hiomakivi. Ostaessa vaan pitää olla oma vatupassi tai muu vastaava suorakulma mukana, että voi havaita liian isot toleranssit.

Verstaalta oli harmikseni hävinnyt toinen nauhojen tasoitusviiloista nyt vuoden alussa kun sellaista olisin tarvinnut, ja muistini mukaan se hävinnyt yksilö oli näistä kahdesta suorempi ja vähemmän vänkkyrä. Otin sitten riskin, ja huiskasin menemään tuolla ainoalla paikalta löytyneellä, ja lopputulos oli toimiva, vaikka viila ei aivan luotisuora ollutkaan, vaan lievästi propeli. Hirvitti kyllä hieman, mielummin jollakin suoraksi havaitulla olisin vedellyt.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)