r.andy 18.12.2004 20:58:24 | |
---|
mistä internetistä löytyy beethoovenin viides sinfonia nuotit |
sub zero 18.12.2004 21:11:59 | |
---|
Luulin että asiaa pianosta. Voi olla että mistään päin internetiä ei löydy noita, koska netistä löytyy aika huonosti nuotteja ylipäätään. Kirjastosta vois löytyä partituuri. Netistä löytyy kyllä helposti googlettamalla midi-tiedostona tuo teos ja midi-tiedoston voi avata jollain musiikkiohjelmalla, joka näyttää kaiken nuotteina. Hyvällä tsägällä se laittaa tahtiviivatkin kohdalleen. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Scriabinist 20.12.2004 13:57:53 | |
---|
|
sub zero 20.12.2004 14:07:09 | |
---|
Koko partituuri löytyy kai täältä huh huh, enpä olisi uskonut "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
HCW 23.12.2004 00:54:55 (muokattu 23.12.2004 00:55:27) | |
---|
Olen joidenkin kuullut puhuvan, että nuotteja/partituureja saa jopa kirjastosta? Edit:Onkos noiden nuottien levittäminen netissä sallittua? http://www.strangefruitband.net |
baron 23.12.2004 03:14:44 | |
---|
Olen joidenkin kuullut puhuvan, että nuotteja/partituureja saa jopa kirjastosta? Edit:Onkos noiden nuottien levittäminen netissä sallittua? Tää ei oo tieto vaan "sivistynyt arvaus". Kun säveltäjän kuolemasta on kulunut 70 (?) vuotta, niin kenelläkään ei ole oikeuksia sävellyksiin eli ne ovat "vapaata riistaa" Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
sub zero 23.12.2004 10:10:08 | |
---|
Tää ei oo tieto vaan "sivistynyt arvaus". Kun säveltäjän kuolemasta on kulunut 70 (?) vuotta, niin kenelläkään ei ole oikeuksia sävellyksiin eli ne ovat "vapaata riistaa" nuotteja ei saa kuitenkaan kopioida. ainakin sorminumerot on semmoisia että ne saa käytännössä aikaan sen, ettei nuotteja saa levittää sen enempää kuin uutta kirjaakaan. voi olla että koskee kaikkia jonkun laatimia nuotteja. siis sävellys on eriasia kuin nuottien laatiminen. jos joku on laatinut nuotit, sillä on kai oikeus saada niihin jotkut oikeudet. sävellykset ovat tietysti vapaata tavaraa. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
baron 23.12.2004 12:33:22 | |
---|
nuotteja ei saa kuitenkaan kopioida. ainakin sorminumerot on semmoisia että ne saa käytännössä aikaan sen, ettei nuotteja saa levittää sen enempää kuin uutta kirjaakaan. voi olla että koskee kaikkia jonkun laatimia nuotteja. siis sävellys on eriasia kuin nuottien laatiminen. jos joku on laatinut nuotit, sillä on kai oikeus saada niihin jotkut oikeudet. sävellykset ovat tietysti vapaata tavaraa. Netistähän on saatavissa ilmaiseksi nuotteja ja jos joku haluaa jakaa aikaansaannostaan, se on laillista, mikäli sävellyksen "omistusoikeus" on vanhentunut? Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
sub zero 23.12.2004 12:39:35 | |
---|
Netistähän on saatavissa ilmaiseksi nuotteja ja jos joku haluaa jakaa aikaansaannostaan, se on laillista, mikäli sävellyksen "omistusoikeus" on vanhentunut? Niin mä en tiedä että missä se raja menee, mutta ainakaan painettuja nuotteja ei saa kopioida enkä usko että niistä skannattuja pdf-kopioitakaan saisi levittää netissä. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
baron 23.12.2004 12:48:27 | |
---|
Niin mä en tiedä että missä se raja menee, mutta ainakaan painettuja nuotteja ei saa kopioida enkä usko että niistä skannattuja pdf-kopioitakaan saisi levittää netissä. Parempi, että en sano enempää kun en tiedä, mutta tähän asti ainakin mulla on ollut hyvä omatunto, kun netistä olen printannut esim Bachia omaan käyttööni. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Biisit ovat vapaata riistaa, mutta käsittääkseni kustantajilla saattaa olla mm. oikeudet puhtaaksikirjoitukseensa. Sensijaan vapaaseen käyttöön tehdyt puhtaaksikirjoitukset(ja sormitukset), sekä säveltäjän kynästä lähteneiden liuskojen kopiot pitäisi olla vapaasti käytettävissä. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
sellisti 23.12.2004 16:57:42 | |
---|
Nuottijulkaisun editoijalla ja kustantajalla on luonnollisesti tekijänoikeus julkaisuunsa, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kauanko säveltäjä on ollut kuolleena. "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
hörhö 23.12.2004 17:00:14 | |
---|
Nuottijulkaisun editoijalla ja kustantajalla on luonnollisesti tekijänoikeus julkaisuunsa, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kauanko säveltäjä on ollut kuolleena. Tämähän tarkoittaa sitä, että mitään kaupasta ostettuja nuotteja ei saa kopioda, jne., mutta itse biisit ovaat vapaasti käytettävissä. Sitten jos vaikkapa kopioit säveltäjän itse kirjoittamansa läpyskän tai nuotinnat kappaleen itse kuulokuvallisesti, kellään ei ole siihen mitään sanomista. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
sub zero 23.12.2004 17:03:09 | |
---|
jos vaikkapa kopioit säveltäjän itse kirjoittamansa läpyskän tai nuotinnat kappaleen itse kuulokuvallisesti, kellään ei ole siihen mitään sanomista. tai jos jäljennät nuotit jostain nuottivihosta tietokoneen nuotinnusohjelmaan ja printtaat. mutta miksi helvetissä joku olisi niin tyhmä että tekisi näin sen sijaan että käyttäisi kopiokonetta... "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Huevos 23.12.2004 17:04:29 (muokattu 23.12.2004 17:05:18) | |
---|
valaskaa mua: mikä on pieno? EDIT: jos italian kielen taitoni ei oo ihan ruosteessa, luulisin, et se tarkoittaa "tasoa"... |
sellisti 23.12.2004 17:07:03 | |
---|
Tämähän tarkoittaa sitä, että mitään kaupasta ostettuja nuotteja ei saa kopioda, jne., mutta itse biisit ovaat vapaasti käytettävissä. Sitten jos vaikkapa kopioit säveltäjän itse kirjoittamansa läpyskän tai nuotinnat kappaleen itse kuulokuvallisesti, kellään ei ole siihen mitään sanomista. Tuosta kopioinnistakin on aika tiukat säännöt ainakin musiikkioppilaitoksissa. Esim. kopioita saa ottaa harjoituskäyttöön, mutta esityksessä niitä ei saisi käyttää, ellei esim. alkuperäisen stemman katoaminen aiheuta tilannetta, jolloin konsertti muuten peruuntuisi. Tässä tapauksessa kopio on kuitenkin esityksen jälkeen heti hävitettävä. Yhdestä julkaisusta ei harjoituskäyttöönkään saa kopioida yli puolta kokonaismitasta (siis kokonaisen teoksen saa kopioida, mutta ei esim. nuottikokoelmaa kokonaisuudessaan). Tällaisia sääntöjä ainakin muistan, voi olla että niitä on joiltakin osin muutettukin mutta samansuuntaisia lienevät edelleen. Aika vaihtelevasti niitä kyllä noudatetaan, mm. eräskin kollega kopioi kyllä kokonaisia fake bookeja kaappiinsa... "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
hörhö 23.12.2004 17:15:54 (muokattu 23.12.2004 17:16:32) | |
---|
Tällaisia sääntöjä ainakin muistan, voi olla että niitä on joiltakin osin muutettukin mutta samansuuntaisia lienevät edelleen. Aika vaihtelevasti niitä kyllä noudatetaan, mm. eräskin kollega kopioi kyllä kokonaisia fake bookeja kaappiinsa... Tiedät varmaan, että hyvin monet opettajat ovat todenneet sen cd:n kätevämmäksi ja kustannushalvemmaksi, missä on kaikki Fake Bookit ja Real Bookit, yms. pdf muodossa. Jokunen vuosi sitten toivat sen suomeen ja jo nyt levinnyt, kuin hullu kaikkiin oppilaitoksiin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
baron 23.12.2004 23:33:26 (muokattu 23.12.2004 23:34:11) | |
---|
valaskaa mua: mikä on pieno? EDIT: jos italian kielen taitoni ei oo ihan ruosteessa, luulisin, et se tarkoittaa "tasoa"... Oisko se sittenkin vähän? Pieno on täysinäinen, taso on italiaksi grado tai livello. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
pianistityttö 24.12.2004 10:18:20 (muokattu 24.12.2004 10:24:18) | |
---|
piano tarkoittaa italiaksi tasoa tavallaan, sillä sitä käytetään ilmaisemaan esim. talossa kerroksia. Il secondo piano=toinen kerros. Mutta tuo pieno tarkoittaa kyllä juuri tuota täysinäistä. Sanaa livello voisi käyttää mm. sanonnassa "500 metri sul livello del mare", eli 500 metriä merenpinnan yläpuolella. Sanaa il grado taas käytetään useammin kun puhutaan portaasta. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
Huevos 29.12.2004 14:20:40 | |
---|
paska. näin sitä unohtuu kaikki, kun ryyppää aivonsa piloille. |