Aihe: Vaahtera vs. ruusupuu
1
pogostick
12.02.2003 16:54:43 (muokattu 12.02.2003 16:58:22)
Joo, eli olen jo pitkään himoinnut ihan perus telecasteria(mex) vaahteraotelaudalla. Haluaisin nyt tietää, että onko tuossa vaahterassa jotain haittapuolia vai onko kyse pikemminkin makuasioista?

Lisäksi olisin kiinnostunut ehdotuksista vaihtoehtokitaraksi tolle telelle. Olen nuorempana soitellu sähkökitaralla, mutta mennävuosina vaihdoin pelkkään akustiseen. Nyt taas on alkanu sähköskitta kiinnostamaan. Musatyyli vaihtelee kingston wallista system of a downiin. Vähän vaan arvelluttaa lähteä tolla telellä treenaamaan kovempaa mättöä.. Toisaalta kuitenkin toi tele on pyöriny mielessä jo niin pitkään.. Kinkkistä..

Niin, ja hintaluokka pyörii tuossa 500 euron hujakoilla.
dsp drv
12.02.2003 17:01:33
Joo, eli olen jo pitkään himoinnut ihan perus telecasteria vaahteraotelaudalla. Haluaisin nyt tietää, että onko tuossa vaahterassa jotain haittapuolia vai onko kyse pikemminkin makuasioista?

No kyllähän se vähän ilmeisesti vaikuttaa soundiin, mutta ero on kyllä pieni/huomaamaton...enemmän se on kiinni ulkonäostä ja tuntumasta...itse tykkään stratossa/telessä vaahterasta...tietysti LP on sitten ruusupuuta...

Vaahteraotelauta kulahtaa komeasta ajan kanssa...

Niin ja onhan se vaahtera helpompi pitää puhtaana kun on lakkapintainen, toisaalta paska taas näkyy helpommin kun on vaalea...tosin tämäkin lisää vain katu-uskottavuutta...

Lisäksi olisin kiinnostunut ehdotuksista vaihtoehtokitaraksi tolle telelle. Olen nuorempana soitellu sähkökitaralla, mutta mennävuosina vaihdoin pelkkään akustiseen. Nyt taas on alkanu sähköskitta kiinnostamaan. Musatyyli vaihtelee kingston wallista system of a downiin. Vähän vaan arvelluttaa lähteä tolla telellä treenaamaan kovempaa mättöä.. Toisaalta kuitenkin toi tele on pyöriny mielessä jo niin pitkään.. Kinkkistä..

Kyllä tele taipuu moneen, mutta ehkä strato on kuitenkin monipuolisempi...
kivi
12.02.2003 18:06:25
Soundiero on ihan selvä. Vaahtera on napakampi, klangimpi ja kirkkaampi. Ruusupuu on sävykkäämpi, tummempi.

Teleen ehdottomasti ottaisin vaahteraa. Mutta tele thinlineen ehkä ruusupuuta. Stratoon sen mukaan, haluaisinko soittoon selväpiirteisyyttä (vaahtera) vai yhteensulautuvuutta (ruusupuu).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
12.02.2003 18:35:25
Soundiero on ihan selvä

Tjaah...? No jos Kivi näin sanoo, niin kai se pitää uskoa. Mä olen aina kuvitellut, että tuota eroa saa ihan tosissaan yrittää kuunnella, varsinkin kun kuitenkin joutuu testaamaan kahta eri kitaraaa. Itse en ole kyllä päässyt tosissaan testaamaan oikein mitenkään. Pitää varmaan ottaa asiaksi joskus.

Mun mielestä vaahteraotelautasten lakattu otelauta on jotenkin nihkeä verrattuna ruusupuun mukavan silkkimäiseen pintaa ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
kivi
12.02.2003 18:47:15

Tjaah...? No jos Kivi näin sanoo, niin kai se pitää uskoa.

Usko pois vain. Vast'ikään tuli taas tästä muistutus, kun vaihdoin säröytyneen vaahterakaulan tilalle ruusupuuta, ja koko kitaran soinnin luonne muuttui.

Mä tykkään siitä vaahteran heleydestä. Mutta sydämeenkäyvimmät soolot soivat ruusupuulla;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kossu
13.02.2003 08:33:49
Kyllä se soundin muutos on aivan selvä ja erot Kivi selitti aika hyvin.

Teleen ehdottomasti vaahteraa, sen sointi on silloin parhaimillaan (tyypillisimmillään).

Stratossa valinta on aivan omasta mausta ja muista kamoista kiinni.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
dsp drv
13.02.2003 08:56:28
Niin siis kyllähän se eron huomaa, mutta aloittelijalle (?) tiedoksi, soundiin vaikuttaa enemmän melkein kaikki muut komponentit kitarassa...
molotov
13.02.2003 09:12:29
Kuten edelliset gurut kertoivatkin, otelautamateriaali vaikuttaa soundiin. Mielestäni ruusupuuotelauta tuo toisinaan ylipiukea-soundiseen teleen sellaista miellyttävää lämmihenkisyyttä tappamatta telen ominaista purevuutta. Telestä tulee tällöin ehkä hieman monikäyttöisempi, mutta enpä oikeastaan ala tämän enempää yleistämään. Vaahterakaulalla ilman erillistä otelautaa tietyt telen soundipiirteet korostuvat, mikä on joskus hyvä asia ja toisinaan sitten taas ei. 1950-luvun lopusta suunnilleen vuoteen 1968 kaikki perus-telet oli ruusupuuotelaudalla.
Tele on sellainen kitara, joka rankaisee huonoista mikeistä. Halpismikeillä hyväkin tele kuullostaa yksipuoliselta treblesirkkeliltä.
absqua
13.02.2003 09:21:28

Usko pois vain. Vast'ikään tuli taas tästä muistutus, kun vaihdoin säröytyneen vaahterakaulan tilalle ruusupuuta, ja koko kitaran soinnin luonne muuttui.

hmm. nyt pitää ottaa huomioon se että vaihdoit koko kaulan, et pelkkää otelautaa. Soundieroon vaikuttaa aivan varmasti myös otelaudan materiaali, sitä en kiellä, mutta suurin osa soundierosta menee itse kaulan vaihtumisen piikkiin. Puu on kuitenkin siitä veikeää materiaalia että jokainen kalikka on niin yksilöllinen. :-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Tumppi38
13.02.2003 09:31:15
Joo, eli olen jo pitkään himoinnut ihan perus telecasteria(mex) vaahteraotelaudalla. Haluaisin nyt tietää, että onko tuossa vaahterassa jotain haittapuolia vai onko kyse pikemminkin makuasioista?

Aika paljon se jää tuonne maku puolelle elikäs millaisesta soundista ja tatsista tykkää. Itse olen yrittänyt opetella soittamaan vaahteraotelautaisella kitaralla kahteenkin kertaan mutta aina olen myynyt ko soittimen jonkun ajan kuluttua pois kun ei ole oikein istunut käteen. Molemmat oli tosin stratoja mutta kuitenkin lakattua vaahteraa otelaudassa.
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
jPekka
13.02.2003 10:06:14

Osittain tietysti kyse on siitäkin, että normaalisti vaahteraotelauta on lakattu, ruusupuuotelauta (korkeintaan) öljytty.

Rickenbackereita tuskin kukaan on syyttänyt kovin tummasointisiksi, ja niiden otelaudat ovat järjestään ruusupuuta - mutta lakattua ruusupuuta.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
poppamies
13.02.2003 11:02:20

Joo, eli olen jo pitkään himoinnut ihan perus telecasteria(mex) vaahteraotelaudalla. pitkään.. Kinkkistä...

Ehkä on kokonaan väärin puhua "vaahteraotelaudasta". Kysehän on alunperin n.s. "maple neck" istä. Elikkä Fender teki kaulan yhdestä puusta (vaahterasta) ihan kustannussyistä (ruusupuu on kallista) ja hakkasiva sitten suoraan nauhat tämmöiseen kaulaan. Sihen tietenkin oli pakko asentaa kaularauta alapuolelta jyrsimällä ja kaularaudankolo sitten täytettiin pähkinäpuisella listalla.
Aidot "maple neck"it eli vaahterakaulat siis parhaiten tunnistaa tuosta pähkinäpuisesta täytelistasta n.s "skunk stripe"stä. Tiedän hyvin että nykyään esteettisistä ja markkinoinnillisista syistä tehdään sellaisi vale maple neck'ejä missä todellakin on liimattu vahteraliuska päälle samaan tapaan kuin normaali otelauta.
Siis kaiken kaikkiaan monet Fenderin käyttämistä rakenneratkaisuista on yksinkertaisesti vain tehty kustannussyistä. Toinen esimerkki on Fenderin laparatkaisu ilman lapakulmaa. Säästettiin valtavasti työkustannuksia kun ei sitä lapaliitosta tarvinnut tehdä. Pelkkää ahneutta kaikki tyyni mutta hyvä kitarahan siitä tuli.
"G-strings are for strippers"
Kossu
13.02.2003 12:45:07
Ei aivan ensimmäisissä Teleissä tai oikeastaan Broadcastereissa ja Esquireissa ollut edes kaularautaa.

Leon idea oli se että vaahtera on riittävän vahvaa itsessään ja kaulahan oli pulteilla kiini eli vaihdettavissa. Jälleenmyyjät vaativat kaularautaa ja sen myös saivat.

Suurin syy siihen että Fender vaihtoi 59-60 ruusupuuhun oli kuulemma se että lakan kestävyydestä ja lakkauksesta yleensä tuli liikaa reklamaatioita. Sillähän onkin ikävä tapa kasaantua nauhojen reunoille, tyypillinen 70-luvun moka muuten.

Väittäisin että kahden samanikäisen, samassa tehtaassa tehdyn ja saman tyyppisellä otelaudalla varustetun Fenderin kaulan välillä on todella vaikea kuulla eroa.
Mutta eron otelautojen materiaalin välillä kuulee joka mies.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
LaXu
13.02.2003 13:31:59
Suurin syy siihen että Fender vaihtoi 59-60 ruusupuuhun oli kuulemma se että lakan kestävyydestä ja lakkauksesta yleensä tuli liikaa reklamaatioita. Sillähän onkin ikävä tapa kasaantua nauhojen reunoille, tyypillinen 70-luvun moka muuten.

Ei ole muuten mikään 70-luvun moka, olen nähnyt valitettavan monessa uudessakin jenkkistratossa lakkaa nauhojen reunoissa. Syyttävä sormi osottaisi Fenderin laadunvalvontaosastolle, ei tuollaista kauneusvirhettä mielestäni sopisi olla yli 1000€ kitarassa.
Pekka
14.02.2003 00:20:22
Ja onhan niitä Eebenpuullakin, vaikkei fendereitä...
viltsu-79
14.02.2003 18:27:21
Riippuu tietysti vahvistimesta,mutta tuskin vaahterakaulaisella texmex telellä/orkkis mikeillä kauheesti mitään System of a downeja lähtee,mut kyl Kingston Wallit hyvinkin.Kannattais varmaan ettii joku monipuolisempi kopio/variaatio telestä...
benny
14.02.2003 18:47:30

rakennuta jossain 7-kielinen Telecaster.
pogostick
15.02.2003 13:07:47 (muokattu 15.02.2003 13:18:35)
Kiitokset kaikille! Kypsyttelen tässä vielä lopullista hankintapäätöstä. Hyviä pointteja tuossa tulikin esiin.

pogostick
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)