Aihe: Riffit kunniaan - Jimmy Page ja Led Zeppelin
1 2 3 4 5
Gaines
11.02.2003 19:27:06
Tulipa tuossa kuunneltua taas pitkästä aikaa Led Zeppeliniä ja täytyy sanoa, että tuo orkesterin II-levy on kyllä huikea rockriffien pläjäys! Harvoinpa enää nykyään saadaan kuulla mitään vastaavaa kitarariffien osalta. Myöskin IV ja Presence tarjoilevat aika mukavia biisirakenteita ja rytmejä.

Itse olen oman soittourani alusta lähtien yrittänyt noukkia tuolta Pagen kitarointipuolelta kaikenlaisia juttuja, sieltä on sen verran hyvä ammentaa melkein mihin tahansa musiikkityyliin sopivaa systeemiä.

Mitäs kansa tuumailee näistä tuotoksista ja onko Zeppelin vaikuttanut omaan soittamiseesi?
Juzzu
11.02.2003 19:52:56
Mitäs kansa tuumailee näistä tuotoksista ja onko Zeppelin vaikuttanut omaan soittamiseesi?

Kyllä Zeppeliin on vaikuttanut, monella tapaa. Jimmyn soolot ei oikein koskaan ole lähteneet, ja jotkut riffit ovat aika kömpelöitä (hyvässä ja pahassa). Mutta ehkä kuitenkin suurimman vaikutuksen kitaransoiton alkutaipaleilla teki nämä "puoliakustiset" piisit, joissa oli kauniita avoimia sointuja tms. ja ryminääkin välissä.

En ole pitkään aikaan Zeppeliiniä kuunnelllut, mutta olisi aika typerää väittää, notteiko se olisi minuun paljoa vaikuttanut. Hienoja piisejä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
11.02.2003 20:17:08

Minuun on kyllä lähtemättömän vaikutuksen tehnyt tuo ensimmäinen levy "Led Zeppelin". Kuunnelkaa Bonhamin tuplabasri työskentelyä vaikkapa kappalessa "I can't quit you babe". Awsome!
Ei niin että kitaristissakaan olisi mitään vikaa.
On muuten merkille pantavaa että seuraavien kitaristien , Eric Clapton, Jeff Beck ja Jimmy Page'en yhteinen "rokkikoulu" on ollut bändi nimeltä "The Yardbirds".
Kaikki nämä heput on soittanut peräkkäin tuossa bändissä. Ihmeellistä eikö vaan!
"G-strings are for strippers"
Mika Antero
11.02.2003 20:52:21
Eric Clapton, Jeff Beck ja Jimmy Page'en yhteinen "rokkikoulu" on ollut bändi nimeltä "The Yardbirds".
Kaikki nämä heput on soittanut peräkkäin tuossa bändissä. Ihmeellistä eikö vaan!

Mää olen vasta nyt vanhemmiten tajunnut miten järkyttävän komeaa työtä Jeff Beck teki Yardbirdsien kanssa. Aiemmin tuli vain hehkuteltua sitä Claptonin aikaista meininkiä.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
kalkkuna
11.02.2003 20:59:14
kattokaa kaikki zeppelin fanit/rumpalit the song ramains the same video ja kuunnelkaa sen moby dick.. mitä rummutusta!!(13 min rumpusoolo!!)
(videon voi vuokrata frederikinkadun filmtownista)
Härski
11.02.2003 21:15:46
Jaa, että miten on vaikuttanut soittoon? Noh, ensinäkin stariwayn soolo oli eka soolo jonka osasin veivata takkuilematta. Oon aina digannu Pagesta ja näineespäin, mutta ei se mun varsinainen esikuva oo.

Lisätäänpä vielä ku muistetaan, ni se, että stairway tais olla ensimmäinen biisi, jonka osasin veivata alusta loppuun ilman, että tarvi kurkata papereista.
Gaines
11.02.2003 21:28:14
Mutta ehkä kuitenkin suurimman vaikutuksen kitaransoiton alkutaipaleilla teki nämä "puoliakustiset" piisit, joissa oli kauniita avoimia sointuja tms. ja ryminääkin välissä.

Hyvä, että otit esille tämänkin puolen Zeppelinistä. Hienoja sointujuttuja tosiaan riittää ja nimenomaan akustisena. Itse olen tykännyt ei-niin-teknisenä soittajana tästä osastosta, samaa meininkiä löytyy sitten esim. The Wholtakin rutkasti ihmeteltäväksi. Bluesmiesten ja -naisten kannattaa kuunnella myöskin esim. ensimmäinen levy, josta löytyy paljon perustavaraa.

Noista riffijutuista ovat mieluisimpia esim. The Houses of the Holyltä löytyvän The Ocean -biisin mainio (ja samalla aika kimuranttikin) teema. Uhmakkuutta ja hienoa soundimaailmaa edustaa taasen esim. IV:n The Levee Breaks. Monipuolista tavaraa kaikkinensa.
manfred
11.02.2003 22:18:27

Zeppelin on vaikuttanut todella helvetin paljon sekä soittamiseen, säveltämiseen, että sanoittamiseen.
Mä tykkään todella paljon levyistä I-III ja sitte neljännestä platasta jonkun verran. Jännä on toi miten ulkopuoliselta John-Paul Jones aina kuulostaa ja tuntuu zeppeliniä katsellessa ja kuunnellessa. Erään teorian mukaanhan kaikki muut bändin jäsenet myivät sielunsa saatanalle menestystä vastaan. Jones keiltäytyi ja siksi hän ei ole yhtä kuuluisa kun muut. oiskohan noin ;)
Meiän bändi tulee alas niin ku lyijynen ilmalaiva denatured
NORTON
12.02.2003 06:09:30

Erään teorian mukaanhan kaikki muut bändin jäsenet myivät sielunsa saatanalle menestystä vastaan. Jones keiltäytyi ja siksi hän ei ole yhtä kuuluisa kun muut. oiskohan noin ;)

Mag sein! Aina jaksaa vain mietityttää, että mikä sitä Paholaista tuossa rokissa niin kiinnostaa.

Ja Led Zeppelin on mulle se ykkös bändi. Niitten musa on kaikenkaikkiaan nerokasta. Niillä on ihan ainutlaatuisen tyly soittotyyli.
paavi
12.02.2003 08:26:03
Kyllä minäkin rankkaan Zeppelinin ihan kärkikastiin. No, jonkinlaisena hevimiehenä sitä asettaakin Zeppelinin ja Black Sabbathin ihan toiselle tasolle kuin minkään muun bändin. Aika vähän on tosin tullut kuunneltua sitä; 80-luvun lopulla lainailin kaverilta paria C-kasettia ja kuuntelin niitä autossa. Tietenkin Stairway oli ensimmäisiä biisejä, jotka piti opetella akustisella (enkä kyllä vieläkään muista niitä osia!). Sen jälkeen täälläkin kirjoittava 'larinparaske' herätti uuden innostuksen kyseiseen bändiin. Itse asiassa oman bändini musaan zeppelin on vaikuttanut selkeästi eniten, jos tuollaista nyt voi mitenkään mittailla. Siitä olen hyvin ylpeä.

Zeppelinissä pidän siitä vaarallisuudesta ja ennalta-arvaamattomuudesta. Ehdottomuudesta. Valitettavasti nykyisin tuijotetaan liikaa sääntöihin ja musiikkia ajatellaan liikaa sen kautta, miltä se sitten joskus kuulostaa levyllä hienosti tuotettuna ja miten parhaiten saisi radiosoittoa sille. Ainakin kuulostaa siltä, että livenä soitossa oli todellista ja aitoa vuorovaikutusta soittajien kesken ja rakkaus musiikkiin oli suorastaan ylitsevuotavaa.

En minä ole ainakaan huomannut itse musiikista, että John Paul Jones olisi jotenkin ulkopuolinen. En sitten tiedä, miten asian laita oli 'siviilissä'. Vaikka aikamoista ilotulitusta Pagen soitto olikin, hän jätti bassolle tilaa silloin kun oli tarpeen ja Jones otti haasteen vastaan. Itse pidän Jonesin bassottelusta ja olen tiedostamattanikin ottanut siitä vaikutteita. Tosin harmonisesti Zeppelinin bassolla on kohtalaisen yksioikoista soittoa - se ei tuo musiikkiin siinä mielessä lisää ulottuvuutta -, mutta pohjaa ja meininkiä se pitää yllä. 'Immigrant Song'in kertsin bassonousut on hauskoja!
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
paavi
12.02.2003 08:28:28

Moni ei varmaan tiedä, että esim. Black Dogin riffi on Jonesin tekosia. Olen kuullut radiosta bootleg-pätkän, jossa Jones yrittää (epätoivoisesti) opettaa Pagelle miten riffi oikein meneekään.

Heh! Voin kuvitella! Ja Bonham on tietenkin ollut niin pihalla siitä riffistä, että päätti soittaa vaan suoraa komppia ja tulla jossain iskussa taas mukaan kuvioihin... :)
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
manfred
12.02.2003 15:44:15

Mun mielestä John Paul oli bändin ainut nero, vaikka muutkin oli vakuuttavia. Loistavia bassolinjoja, hyviä riffejä, ideoita.

Moni ei varmaan tiedä, että esim. Black Dogin riffi on Jonesin tekosia. Olen kuullut radiosta bootleg-pätkän, jossa Jones yrittää (epätoivoisesti) opettaa Pagelle miten riffi oikein meneekään.

Mä oon täsmälleen samaa mieltä tosta Jonesista. Sehän on alunperin urkuri ja basso taittuu loistavsti ja epäilemättä led zepin biisien takana pitkälti. Huomaahan sen esim. Pagen soolokamasta, että ei se pelkkä Page siellä voinut olla säveltämässä.
Meiän bändi tulee alas niin ku lyijynen ilmalaiva denatured
Prian
12.02.2003 15:55:24
Ja jones teki kaikki jousisovitukset ja koskettimet(niitä on yllättävän paljon). Itse Jones on kertonut tykänneensä mennä livetilanteissa Bonhamin bassorummun lähelle ja antaa plantin ja pagen remeltää lavan etuosassa.

Mut varsinaiseen kysymykseen zeppelin kitarointi on varmaan imeytynyt DNA:hani. Siinä riittää aina uutta tutkittavaa ja uusia juttuja. Ja nykyisin on vaikea sovitella omia/muita biisejä niin ettei sieltä itse kuulis Page vaikutteita. Onneksi muut ei kuule. heh.
nyt puhutaan asiaa..
12.02.2003 16:29:15
Jimmy Page ja Led Zeppelin..

Lyhyesti sanottuna, virsi kaunis:

Kyllä näin on, että Roc-historiasta löytyy muutamia
"vanhoja" partoja, jotka ovat tehneet ne kunnon riffit
jo vuosikymmeniä sitten.. Ehdottomasti Jimmy Page kuuluu niihin soittajiin, joiden jälki näkyy ja kuuluu vielä nykyisinkin musiikissa. Tähän voisi lisätä vielä muutaman todella kovan luokan kitaristin, joidenka riffit myöskin ovat olleet monen monen kitaristin esikuvia ja joiden levyt eivät tänäkään päivänä kuullosta huonolta, vaikka ne levylautaselle pistää soimaan. Tässä muita huippukitaristeja, Pagen ohella:

Ritchie Blackmore ( Deep Purple, Rainbow)
Eric Clapton ( Eri toteen Cream ja Live I ja II levyt )
Pete Townshend ( The Who, levy live at leeds)
Jimi Hendrix ( Experiencen kanssa väsätyt kaikki jutut)
Johnny Winter ( aivan käsittämättömän hyvä livenä!)
Jethro Tull ( =koko bändi ja levy Bursting out-Live)
Jeff Beck ( levyt Wired ja Blow by blown)
Pinki Floyd ( vanhat levyt, kuten wish you were here)
Genesis ( Ehdottomasti levy Second´s out live !)
Queen ( levyt Day at the races ja Night at the Opera)
Alvin Lee ( I´m going home-livenä)

Listaa voisi luonnollisesti jatkaa ja nimetä mukaan vaikka
Black Sabbathin ja monia monia muita, mutta ylhäällä on ainakin ne merkittävät bändit ja levyt sekä hyvät riffit, joita suosittelen KITARISTEILLE.. Hyviä levyjä levykokoelmiin !!
Jake24-25
12.02.2003 17:32:16
Omiin sävellyksiini Led Zeppelin on vaikuttanut vahvasti niin rock-kappaleisiin kuin akustisiin, DADGAD-vireisiin kappaleisiin. Soittotyyliini sen sijaan ehkä Chuck Berry on vaikuttanut eniten. Led Zeppelin on yhä edelleenkin suosikkibändini ja toivon, että ne reunion-huhut pitävät paikkansa. Olisi nimittäin mahtavaa nähdä elossa olevat Led Zeppelinin jäsenet livenä ja tietenkin kuulla soittoa.
Juzzu
12.02.2003 18:41:53
Ja jones teki kaikki jousisovitukset ja koskettimet

Jos olette oikein ihan tosissanne kuunnelleet Stairway to heavenin b-osaa (.. UuUuUUu, it makes me wonder...), jossa 12-kielisellä soitetaan tämä sointukuvia, niin siinäkin tuo sama kuvia on, käytännössä samoin nuotein, tuplattu sähköpianolla (ainakin tämä kuului jossakin kasettinauhoituksessani, jossa epäilemättä saattoi juuri korostua tuon pianon taajuudet). Eli saattaapi olla, nottei senkään sointujutun takana ole Page vaan Jones!

Näinpä joskus jonkun nuottikirjankin, jossa oli mainittu tuo sähköpiano, joten on sen joku muukin kuullut.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Roberto
12.02.2003 19:29:36

Niin hienoa kun Zepukan soitto- ym. meiningit onkin kantsii muistaa että noin 80% I-IV levyjen riffeistä ja jopa sanoista on ripattu suoraan vanhoista kelttibiiseistä ja niiden johdannaisista. Hienoja sovituksia kuitenkin.

Esimerkin omaisesti kuunnelkaa vaikka Bert Janschin Black Water Side (LZ: Black Mountain Side)... Page on aika poika verrattuna tuohon.

Mielipidettähän tässä kysyttiin? :)
Gaines
12.02.2003 20:51:34

Niin hienoa kun Zepukan soitto- ym. meiningit onkin kantsii muistaa että noin 80% I-IV levyjen riffeistä ja jopa sanoista on ripattu suoraan vanhoista kelttibiiseistä ja niiden johdannaisista. Hienoja sovituksia kuitenkin.

Mielipidettähän tässä kysyttiin? :)

Sitäpä juuri ja ihan mielenkiintoinen tieto tämäkin. Eiköhän ne kaikilla musiikin tekijöillä ole omat vaikuttimensa, niin myöskin Zeppelinin kavereilla. Epäilemättä noihin sävellyksiin löytyy "alkulähteet" ja sehän onkin mielenkiintoista tässä musiikin omaksumisessa näitä yhteneväisiä juttuja löytää.

Tuosta Jonesista olen myös sitä mieltä, että hänen vaikutuksensa koko bändin tuotantoon on merkittävä. Soitannollisesti nuo Jonesin ja Bonhamin komppausosastot ovat erittäin tiiviit ja käyvät varmasti esimerkkinä kelle tahansa siitä, kuinka tuo rytmiosasto pitäisi nivoa yhteen bändin soitossa.
Progress
13.02.2003 09:41:00
Onhan se niin, että Bonzo oli Zeppelin miehistä se kaikkein tärkein. Uskomatonta rumpu työskentelyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)