Aihe: Vihjeitä baritonikitaratreeneihin?
1
Juhani Järvisalo
09.02.2003 13:00:34
Ostin muutama viikko sitten komeaäänisen baritonikitaran. Olen soitellut bassoa ( ja hiukan kitaraa ) muutaman vuoden, mutta tämän instrumentin ulottuvuuksien suhteen olen lähes täysi märkäkorva. Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä tämän soittimen taitamiseen liittyen ( "nyrkkisääntöjä", viritysvaihtoehtoja yms.)
KMT
09.02.2003 15:41:00

Mikä vire?
Bassopalsta puuttuu muuten OK
hemmo
09.02.2003 15:56:28

Ostin muutama viikko sitten komeaäänisen baritonikitaran. Olen soitellut bassoa ( ja hiukan kitaraa ) muutaman vuoden, mutta tämän instrumentin ulottuvuuksien suhteen olen lähes täysi märkäkorva. Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä tämän soittimen taitamiseen liittyen ( "nyrkkisääntöjä", viritysvaihtoehtoja yms.)

Oma Danelectro-baritonini on alunperin ollut BEADF#B-vireessä, mutta havaitsin ADGCEA-vireen sopivan paremmin tarkoituksiini. Kokeilin myös bassovirettä EADGBE, mutta siihen Danon lipstick-mikit eivät enää taipuneet. Tosin alkuperäisten pilipalivirittimien läpi ei mene yli 0.80 kielet.

Soitan omaani Gallien-Kruegerin 1x12 bassocombon kautta. Välissä on tremolo, pari säröä, chorus ja analog delay. Varsinkin tremolo on ihan ässä peli baritonin kanssa.

Testasin kerran baritonia Fendän Bassman-putkinupin ja 2x12-kaapin kautta, saundi oli tanakka.
Kamalistani ei mahdu tähän.
Juhani Järvisalo
09.02.2003 17:40:39 (muokattu 09.02.2003 17:41:46)
Kiitosta vaan, Hemmo. Pitää kokeilla tuota BEADF#B -virettä. Auttaisi tietysti, jos osaisi soittaa kunnolla. Vaan hiljaa hyvä tulee. Bassovire olisi aika miehekäs, mutta olet kyllä oikeassa niiden mikkien suhteen; omani on myöskin dano, eikä se varsinaisesti jytise kämppiksen Tech 21:n läpi, jos virettä pudottaa paljon. Oman EBS -bassocomboni kanssa jyrähtää jo paremmin, mutta ilman efektejä lopputulos on silti aika köyhä. Arvostaisin kovasti kaikkia lisätietoja baritonikitaran soitosta. Palaan asiaan, vaikka en pääse vähään aikaan internetin ihmemaahan.
hemmo
09.02.2003 18:15:07

Arvostaisin kovasti kaikkia lisätietoja baritonikitaran soitosta.

Lisätietoja?

Baritonia soitetaan...ööh, niinkuin kitaraa. Testaa vaikka barresointuja särön kanssa, niin eiköhän jyrähdä.

Vaikka tottapuhuen baritoni on ehkä omimmillaan sellaisissa Twin Peaks-musa-tyyppisissä matalalta vedetyissä yksinkertaisissa melodialinjoissa. Ja tremolon tai choruksen kera.

Uusimmalla Tuomari Nurmion & Korkein Oikeus lätyllä Tommi Viksten vetää baritonilla näemmä Fendän Bassman-kamoilla hirmu draivilla loistokuvioita. Kuunnelkaapa.
Kamalistani ei mahdu tähän.
Juhani Järvisalo
11.02.2003 15:30:14 (muokattu 11.02.2003 15:35:18)
Timosen nilkkikö se siellä? Mies on nuoresta iästään huolimatta kuin Ben Matlock. Vai olenko erehtynyt?
Juhani Järvisalo
11.02.2003 15:34:50
Juu, tuo Nurmion kiekko on hakusessa. Nyt ei enää ole raha yhtä tiukassa kuin kuukausi sitten. Jonkin verran on tullut sitä kuunneltua ja ensivaikutelma oli erinomainen.
Socialite
12.02.2003 14:57:29
Aivan niin, Watson
Kitaraa on melko vaikea soittaa hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)