D_Steele 02.03.2004 21:15:10 | |
---|
Eli kumpi tuli ensin? Muna vai ka.. EIKUN! Kun sävellätte biisejä keksittekö ensin tarttuvan laulumelodian ja sitten yritätte sovittaa jonkunnäköiset lyriikat siihen vai ensin keksitte jotkut eeppiset sanat ja niistä alatte väsäämään melodiaa. Kun olen itse yrittänyt säveltää meidän bändin ekaa omaa biisiä ja kaikki muu on kasassa, mutta en meinaa hyvää laulua keksiä kirveelläkään! Elämä on kovaa... NIIN MÄKIN! |
Burn 03.03.2004 00:17:22 | |
---|
Sanoituksia en juurikaan kirjoittele. eli kai se sitten on se biisi mikä tule ekana. War Ensemble |
Sertzo S 03.03.2004 07:36:20 (muokattu 03.03.2004 07:38:04) | |
---|
Eli kumpi tuli ensin? Muna vai ka.. EIKUN! Kun sävellätte biisejä keksittekö ensin tarttuvan laulumelodian ja sitten yritätte sovittaa jonkunnäköiset lyriikat siihen vai ensin keksitte jotkut eeppiset sanat ja niistä alatte väsäämään melodiaa. Kun olen itse yrittänyt säveltää meidän bändin ekaa omaa biisiä ja kaikki muu on kasassa, mutta en meinaa hyvää laulua keksiä kirveelläkään! Minä alan vain töihin. joskus joku melodianpätkä antaa aiheen jatkojalostukseen- ja saattaapa joku sanoituskin sisältyä jo tuohon pätkään. Aloitustapoja on siis monia. Aloitan sovittamisen ja melodian muokkaamisen usein samaan aikaan tietokoneellani ja Cubase VST 32 sekvensseriohjelmalla ,sekä ISIS MAXI Studio- äänikortilla. Nuo General Midi- soundit vaihdamme sitten parempiin kaverini studiolla muilla koneilla ja tarvitessa oikeita soittimia joukkoon. Kysele sanoittajia tuttavapiiristäsi tai ilmoita sellaista etsiväsi joissain alan lehdistä, vaikkapa Riffissä. Itselläni sanoitus onnistuu tarvitessa ns. "pihtisynnyttämällä", mutta minulla on kaveri, joka on siinä hommassa huomattavasti lahjakkaampi ja näin ollen homma tarvitessa hoituu. |
scath 05.03.2004 21:46:38 | |
---|
Sävelet. Ne on tunnelman pohja. Sanat vain kertovat siitä tunnelmasta. Sävelet synnyttävät sen. Du siehst so sexy aus, wenn du luftgitarre spielst. |
Sertzo S 06.03.2004 08:09:24 | |
---|
Sävelet. Ne on tunnelman pohja. Sanat vain kertovat siitä tunnelmasta. Sävelet synnyttävät sen. Hyvin todettu... näinhän se on! |
Mustasurma 18.03.2004 23:58:58 | |
---|
Omalla kohdallani tässä käy yleensä niin että teen ensin lyriikat, kun on tuo säveltämisen jalo taito vielä hieman hakusessa. |
KMT 19.03.2004 22:35:39 | |
---|
Sanat tulee rumpalilta, johon sitten sävellän |
MC JayD 19.10.2004 06:38:28 | |
---|
Jos piisiin tulee sanat ja sävel. Niin kyllä mun mielestä sanoihin on helpompi säveltää, kuin sanoittaa säveltä... Mä oon tehny muutamat sanat ja siinä se on kun ittekseen tullu melodia kaupanpäälle. Tietysti joku Repe tai Juice tekee sanat piisiin kun piisiin, mutta... Ollaan me yhden kaverin kans tehty niinki, että kaveri tekee sanat ja siihen melodialinjan, mä oon sitte sovittanu ne: rytmiset jaot ja soinnut... Semmosta se sitte tahtoo olla, sano. |
northern 08.11.2004 12:43:43 | |
---|
Keksin ensin laulumelodian ja sitten lyriikat. Yleensä se melodia tosin hiukan muuttuu sen jälkeen kun lyriikat on valmiina. Musiikki on puhtainta silloin kun säveltäessä ei ajattele mitään. |
wavelength 08.11.2004 17:16:09 | |
---|
Mulla menee miten sattuu. Biisi voi lähteä muotoutumaan jostain mielenkiintoisesta rytmiaiheesta, melodiasta, soinnutuksesta tai sitten sanoista. Lopulta koko homma on muuttanut muotoaan niin paljon, ettei alkuperäistä ideaa välttämättä huomaakaan. "Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we." - President George W. Bush. |
Hot RedX 16.11.2004 09:41:48 | |
---|
sanat---> niissä on jo melodia valmiina |
Tellervo 17.11.2004 10:22:25 (muokattu 17.11.2004 10:23:15) | |
---|
Mulla ne syntyy yleensä yhtä aikaa. Alkaa vaan tulla juttua suusta. Sitten myöhemmin yritän epätoivoisesti kitaran kanssa etsiä, että mitäköhän hiton sointuja yms tähän voisi laittaa. Osaan säveltää lähinnä laulumelodioita, en muuta. Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla. – Dave Lindholm |
kilju 30.11.2004 12:22:24 | |
---|
Yleensä molemmat aivan erikseen. Kun syntyy jokin kappale, joka sopii tiettyihin sanoituksiin, yhdistän ne ja syntyy synteesi. Hankala tarkoitushakuisesti päkertää sanoja tiettyyn biisin tai biisiä tiettyihin lyriikoihin. "Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden."
-F.Nietzsche |
monotone 30.11.2004 13:36:52 | |
---|
Yleensä molemmat aivan erikseen. Kun syntyy jokin kappale, joka sopii tiettyihin sanoituksiin, yhdistän ne ja syntyy synteesi. Hankala tarkoitushakuisesti päkertää sanoja tiettyyn biisin tai biisiä tiettyihin lyriikoihin. No näin just. Yritän mielessä hahmottaa minkälaista kokonaisuutta yritän saada aikaiseksi - oli se sitten musiikkipuoli tai sanat. Hahmotan karkeita suuntaviivoja menemättä yksityiskohtiin eli mikä moodi/tempo, mikä aihe jne. Kun eivät ole aivan lopullisessa muodossaan niitä on helpompi sovitella sitten yhteen. Ja kun yrittää kehitellä ideoita koskematta instrumenttiin, ei niin helposti "sormet vie" sointuja ja riffejä eteenpäin vaan toisin päin. "Bluusta Teksaksesta - siinä on tyyltä!" |
author 30.11.2004 16:36:15 | |
---|
Yleensä sävel mutta jos laulaa tai hyräilee soittaessa, saa melko helposti kehitettyä melodiaa sointujen päälle. |
Aikaslailla yhtäaikaa. Siinä rupee mielessä joku melodia pyörimään ja sihennpäälle alkaa kuin itsestään hakemaan sanoja. Sitten pitää äkkiä nyhtästä paperia tai jotain kirjoituspintaa mille kirjottaa. Lopullisen muodon nuo biisit sitten saa kun alkaa suttusia merkintöjä tutkimaan pianon äärellä. www.evvk.fi |
leka 02.12.2004 09:58:31 | |
---|
yleensä sanat ensin, mutta kuitenkin koko ajan sanoittaessaan miettii erilaisia melodioita... JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
Jucciz 09.12.2004 10:31:42 | |
---|
Ei synny sanoja ei. Harvemmin säveliäkään. |
Chii 11.12.2004 09:12:15 | |
---|
Itse kirjoitan sanat ensin. :> Come as you are. |
rock_girl 12.12.2004 21:53:30 | |
---|
sävel...sanat on sitte helpompi keksiä perää..sävel on se tärkeempi juttu, sanoil voi sen kappaleen viedä pohjamutii tai nostaa pinnalle -Jani Wicholm- Do what you want, and do it with love. |