Aihe: Korva soi - valmista kamaa hullujenhuoneelle!
1 2
Jaska
26.11.2004 21:58:35
Pari päivää nyt ollut aika kovaa huminaa ja vinkunaa toisessa korvassa. Ei kylläkään jatkuvaa, mutta välillä kyllä niin perkeleesti. Johtuu kyllä ihan omasta tyhmyydestä; pari päivää sitten tuli leikittyä haitsuilla ja luureilla. Kun ne luurithan niin kivasti johtaa sitä ääntä tärykalvoon kun on kosketuksessa äänilähteen kanssa (tiedän, tyhmää, lapsellista, kadun luultavasti koko loppu elämäni tätä, mutta joskus tulee tehtyä täysin järjettömiä juttuja).

Puolenvuotta sitten käytin vielä Ear nappeja ja luureja molempia, mutta kun iski korvatulehdus en enää käyttänyt nappeja vaan pelkkiä luureja, eikä sitten tullut uusia nappeja hankittua. Nyt ajattelin että sellaset valetut suojaimet olisi varmasti poikaa.

Mutta onko kellään mitään vinkkiä tinnutuksen helppaamiseen? Tästä on varmaan ollut aikasemmin juttua, mutta sainpahan kirjoittaa omat surkuni. Hulluksihan tässä tulee!
ruska on kaunis väri
LumPus
26.11.2004 22:14:16
Tuttu tunne, jaan saman ja jarkuvan vaivan. jonkun verran oon yrittäny ettiä tietoa, mutta eipä kai vaivaan pelastusta ole. en tiedä että olisiko näistä happihoidoista mitä ainakin intissä käytettiin kun poijjat räiski ilman suojausta, niin mitään apua.

jos joku tietää jotain apuja, niin tarjoan kaljan helpotukseen johtavista tiedoista!
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
tthei
26.11.2004 23:24:32

Tuttu tunne, jaan saman ja jarkuvan vaivan. jonkun verran oon yrittäny ettiä tietoa, mutta eipä kai vaivaan pelastusta ole.

Sama täällä. Mulla vaan tinnitus on tainnu tulla kun oon kuunnellu korvanapeilla liian kovaa musiikkia (kaipa rumpujen soitollakin jotain pienempää vaikutusta on ollu). Nyt kun vahinko on käyny niin on jääny korvanapeilla musan kuuntelu runsaasti vähemmälle (todella harvoin enää, ja hiljasella). Varovaisemmin muutenkin oon kuuloni kanssa nyt. Eipä sille mitään voi ja täytyy vaan pyrkiä pitämään se vaurio mahollisimman pienenä. Eniten se vituttaa kun nukkumaan mennessä sen huomaa, mutta sen kanssa sitten tarttee vaan totutella elämään.

Ja threadin aloittajalle: jos sulla on vasta pari päivää tollasta soimista ollu, niin se ei välttämättä oo vielä pysyvä vaurio. Eli jatkossa vaan suojaat kuulos hyvin niin saattaa olla että mitään pysyvää vaurioita ei koskaan pääse syntymään.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Mr. Sly
26.11.2004 23:41:09
Ja jos tosiaan vasta pari päivää on soinut niin kannattaa hakeutua lähimpään terveyskeskukseen niihin happihoitoihin. Kolmen viikon vauriosta aloitettujen hoitojenkin on tiedetty tehoavan. Monelle ei näistä hoidoista ole ollut mitään apua, monella taas lievittänyt huomattavastikin. Eihän siinä mitään menetäkään.
"Keep it simple, stupid!"
Triskal
26.11.2004 23:50:16

Jos E.A.R:eista korva ärtyy niin kannattaa ehkä kokeilla Alpineita. Niitä saa ainakin T-kaupasta. Niissä on kolmen kerroksen sijasta kaksi, eli niitä ei saa yhtä syvälle päähän ja ne vaimentavat silti yhtä hyvin. Minulla oli E.A.R.ia vastaavat kolmikerroksiset joulukuuset joskus ja tosi usein ärsyyntyi korva. Tulehtui ja tuli tosi kipeäksi. Nyt ei toivon mukaan enää. Ei ole ollut vielä kylliksi mölytilanteita jotta olisin voinut testiä kun kärsin kroonisesta setinpuutteesta.
LumPus
27.11.2004 00:05:24
Jos E.A.R:eista korva ärtyy niin kannattaa ehkä kokeilla Alpineita. Niitä saa ainakin T-kaupasta. Niissä on kolmen kerroksen sijasta kaksi, eli niitä ei saa yhtä syvälle päähän ja ne vaimentavat silti yhtä hyvin. Minulla oli E.A.R.ia vastaavat kolmikerroksiset joulukuuset joskus ja tosi usein ärsyyntyi korva. Tulehtui ja tuli tosi kipeäksi. Nyt ei toivon mukaan enää. Ei ole ollut vielä kylliksi mölytilanteita jotta olisin voinut testiä kun kärsin kroonisesta setinpuutteesta.

saapa niitä alpineita useista paikoista suomestakin samaan hintaan.

no juu, mutta kuulin sellaisen tarinan, että joku tyttö oli rokkifestareilla pari päivää föönannu tukkaansa ja kuulo oli menny, ja pahasti. ilmeisesti korvat menny niin shokkiin että kuulo pois kokonaan. happihoidoilla oli saatu tyty kuulonsa kanssa taas yhteen, tai ainakin melkein kokonaan kuulo saatu takaisin normaaliksi.
joten kysyminen ei ainakaan maksa mitään, ja hoidoista ei varmasti voi olla haittaakaan.

Ja alpinet on hemmetin hyvät tulpat, voin suositella kokeilemaan.
Triskal
27.11.2004 00:12:41

saapa niitä alpineita useista paikoista suomestakin samaan hintaan.

Niitä saa _ainakin_ T-kaupasta. Hyvä vaan jos saa muualtakin. Minä en tiedä muita paikkoja.
LumPus
27.11.2004 01:17:18
Niitä saa _ainakin_ T-kaupasta. Hyvä vaan jos saa muualtakin. Minä en tiedä muita paikkoja.

hups. no mutta se ei ollu päällimäinen pointti, sori.

onko muuten kukaan ollut happijhoidossa? olisi mielenkiintoista kuulla miten prosessi menee!
Mr. Sly
27.11.2004 09:15:14
En ole itse vastaanottanut mutta antanut olen useille.
Se menee niin että tietyin välein hengitetaan n. puoli tuntia happea maskin kanssa. Vaikutuksena on se että hapekkuus verisuonissa (myös sisäkorvassa) nousee ja toivottaavasti "elvyttää" vaurioituneen nukan.

Kaikki varmaan on jostain lukenut tuosta korvan nukasta joka vaurioituessaan aiheuttaa tinnitusta?
Henga
27.11.2004 11:42:59 (muokattu 27.11.2004 12:11:43)
No kappas saatanaa. (anteeksi kiroilu, mutta kun vituttaa). Mulla alkoi viime sunnuntaina vasen korva soimaan, sitä ennen ei ole ollut muuta kuin lievää suhinaa. Lääkärillä kävin tossa pari päivää sitten ja kyseli siinä sitten ammattia/ammattisuuntautumista. Kun kävi ilmi että musiikin puolella olisi tarkoitus hääriä, niin sanoi että eipäs hyvältä näytä tulevaisuuden kannalta.

Hmhm.. lähete tuli audiografille tjsp. ja siitä sitten katsotaan eteenpäin. Mennyt tosta hyvästä yöunet ja kaikki.

e:Muutes, eräässä testissä huomattiin että 94% terveistä koehenkilöistä aistii viiden
minuutin äänieriössä oleskelun jälkeen tinnitusta. Tämä tinnitus häviää kun
koehenkilö jättää äänieriön.

Mr.Sly:

Ja jos tosiaan vasta pari päivää on soinut niin kannattaa hakeutua lähimpään terveyskeskukseen niihin happihoitoihin. Kolmen viikon vauriosta aloitettujen hoitojenkin on tiedetty tehoavan. Monelle ei näistä hoidoista ole ollut mitään apua, monella taas lievittänyt huomattavastikin. Eihän siinä mitään menetäkään.

Eli tuo on ihan yleinen menettely? Jos lampsin siis tohon lähimpään keskukseen ja sanon että "korvissa soi, tarvitsen happihoitoa" niin eivät pitäisi hulluina? Minkähän takia oma lääkärini ei tuosta sanonut mitään? Kuspiä helvete..
moottorisaha
27.11.2004 17:25:57 (muokattu 27.11.2004 17:26:05)

Jep, Alpinet ovat helvetin hyvät. Niissä on lisäksi "vaihtopäät",joilla saa kaksi eritasoista vaimennusta.
Triskal
27.11.2004 17:31:42

Kummat vaimentaa enemmän? Vai vaimentaako ne eri taajuuksia?
Mr. Sly
27.11.2004 21:43:26 (muokattu 27.11.2004 21:44:09)
Eli tuo on ihan yleinen menettely? Jos lampsin siis tohon lähimpään keskukseen ja sanon että "korvissa soi, tarvitsen happihoitoa" niin eivät pitäisi hulluina? Minkähän takia oma lääkärini ei tuosta sanonut mitään? Kuspiä helvete..

Kyllä ainakin kuopiossa Kys:ssä annetaan noita hoitoja. Totta kai se on lääkäri joka loppupeleissä päättää annetaanko hoitoa vai ei. Juuri tuo audiografia näyttää millä äänialueella vaurio on ja kuinka vakava vaurio on kyseessä. Sen perusteella sitten mietitään onko happihoito tarpeellista.
Bobana
29.11.2004 07:07:59

Se on sillälailla että ne E.A.R. tulpat ovat kertakäyttöiset. Eli ei ole mikään ihme että korvat tulehtuu jos niitä käyttää sen 15 kertaa ja sitten vielä tauolla kaivaa nenäänsä ja sitte rypistelee ne ja tunkee korvaansa.
Hygienia on kaiken a ja o sillä käsissä on aina helvetisti bakteereita vaikka ne pesiskin ennen laittoa. Ainoastaan jotku antiseptiset pesuaineet poistaa kaiken paskan.
Tästä syystä ne joulukuusi-malliset on parhaat kun niissä on se tappi josta pidetään kiinni eikä olla kosketuksissa siihen pintaan joka on korvan kanssa tekemisissä. Mutta nämäkin täytyy huolellisesti pestä väh. joka treenien jälkeen.
Bacchus
29.11.2004 11:11:30

Alpineita saa ainakin Espoon Musiikista, ja Musiikki Fazerilta Helsingissä.
Höpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöö
Triskal
29.11.2004 12:28:08 (muokattu 29.11.2004 12:28:30)

Se on sillälailla että ne E.A.R. tulpat ovat kertakäyttöiset. Eli ei ole mikään ihme että korvat tulehtuu jos niitä käyttää sen 15 kertaa ja sitten vielä tauolla kaivaa nenäänsä ja sitte rypistelee ne ja tunkee korvaansa.
Hygienia on kaiken a ja o sillä käsissä on aina helvetisti bakteereita vaikka ne pesiskin ennen laittoa. Ainoastaan jotku antiseptiset pesuaineet poistaa kaiken paskan.
Tästä syystä ne joulukuusi-malliset on parhaat kun niissä on se tappi josta pidetään kiinni eikä olla kosketuksissa siihen pintaan joka on korvan kanssa tekemisissä. Mutta nämäkin täytyy huolellisesti pestä väh. joka treenien jälkeen.

Duh. Se on muuten sillälailla että E.A.R.illa on sekä kertakäyttöisiä tulppia, että joulukuusia. Kirjainyhdistelmä E.A.R. ei tarkoita kertakäyttöistä vaan korvatulppavalmistajaa. Selventääkö?

E.A.R.in joulukuuset ja muut vastaavat kolmikerroksiset joulukuuset menevät aika syvälle päähän ennen kuin ne vaimentavat yhtikäs mitään. Alpinet ovat kaksikerroksiset, eli se kuusen kapein huippu on jätetty pois. Niitä ei saa yhtä syvälle päähän ja ne vaimentavat ihan yhtä hyvin.

Tulppien tunkeminen liian syvälle aiheuttaa ärtymistä ja korvatulehdusta, kuten myös epähygieenisyys.
Jaska
29.11.2004 18:46:29
Tulppien tunkeminen liian syvälle aiheuttaa ärtymistä ja korvatulehdusta, kuten myös epähygieenisyys.

Eli muistakaa pestä kainalot ja kassien aluset :p

Kiitosta muuten kaikista neuvoista. Pitänee hankkia Alpinet.
ruska on kaunis väri
-samuli-
29.11.2004 21:53:48
jees, pitää heittää myös omat pari senttiä.

elikkä mulla on soinu korvissa tauotta noin seitsemisen vuotta ja olen ammatiltani orkesterilyömäsoittaja (ei siis hyvä yhdistelmä). tinnitus tuli kun soitin musaopistossa settiä ilman tulppia ja kotona vielä luurien kanssa kovalla volyymillä... sitä on ollut niin hiton tyhmä. ja eniten ottaa aivoon, kun vielä vajaat 10 vuotta takaperin ei kuulonhuollosta juurikaan mitään tietoa ollut, joten kuuloa ei tullut suojattua ajoissa.

mutta anyway, korvatulppiin kannattaa investoida! jos soittelee ihan itekseen niin peltorit, tai vaahtotulpat on hyvät. mutta jos pändin kera veivaa (että kuulee korkeampia taajuuksia paremmin) niin joulukuuset on jees. mutta parhaat ovat ehdottomasti korviin valetut tulpat, hintakaan ei enää juuri päätä huimaa. elacinin tulpat ml-suojainpalvelusta maksavat semmoiset pari sataa euroa, tsekatkaa saitti

http://www.ml-suojainpalvelut.fi/

joku varmaan ajattelee, et pari hunttia tulpista, ihan liikaa. mutta kun ajattelee että saa tehdä sitä mitä diggaa (soittaa niin et kuulee hyvällä kvaliteetilla sitä mitä tekee) eikä kuulo mene, joten halpa investointi. uutta kuuloahan kun ei pysty ostamaan....

suojatkaa korvanne, ne on arvokkainta omaisuutta mitä ihminen voi omistaa!
wavelength
01.12.2004 18:28:33

joku varmaan ajattelee, et pari hunttia tulpista, ihan liikaa. mutta kun ajattelee että saa tehdä sitä mitä diggaa (soittaa niin et kuulee hyvällä kvaliteetilla sitä mitä tekee) eikä kuulo mene, joten halpa investointi. uutta kuuloahan kun ei pysty ostamaan...

Näinpä. Sain juuri omat Elacin-tulppani (ER-25) postista, ja tuskin tulen enää wanhoja kunnon joulukuusia käyttämään. Valettujen tulppien äänenlaatu verrattuna kuusitulppiin on melkein sama kuin kuusitulppien äänenlaatu verrattuna Peltoreihin -- suomeksi sanottuna erittäin merkittävä.

Eikä tuo hintakaan itse asiassa niin kovin suolainen ole. Tulppien käyttöiäksi mainitaan neljä vuotta, mikä tekee normaalihintaan 50 euroa vuodessa. Omani ostin ryhmätilauksen yhteydessä, ja sain ne 155 euron hintaan, joten vuosikustannukseni on nelisen kymppiä. Oli miten oli, jos oikein tykkää laskeskella, niin viikossa nuo tulpat maksavat alle euron. Melko halpa hinta ääntä vääristämättömästä kuulonsuojauksesta...
Pastilli?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)