Aihe: Mihin musiikkiopisto tähtää ? 1 | |
---|---|
![]() 23.11.2004 12:04:26 | |
Olen ihmetellyt mihin musiikkiopisto tähtää ? Tottahan toki se tähtää perustietojen hankkimiseen ja musiikkiopiston papereilla osaa jo aika paljon enemmän kuin perustietoja. Mutta mitä sen jälkeen ? Mitä on tarjolla pasuunansoittajalle, huilistille tai viulistille opiston jälkeen ? En keksi mitään muuta kuin ammattiopinnot. Siihenkö pyritään ? Onhan niitä harrastesoittokuntia minne se pasunisti ja huilisti voi mennä, mutta viulisti ei pääse esim. harrastekamariorkesteriin. Tässä olisikin opiston kehittämisen paikka ! Sen olisi luotava mahdollisuudet yhtyesoittoon kaiken ikäisille. Opiston suojissa olisi oltava soittokuntia, yhtyeitä, jopa sinfoniaorkestereita mahdollisuuksien mukaan. Siinä olisi järkeä. | |
![]() 23.11.2004 14:36:19 | |
Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi siinä, että musiikkiopiston täytyy pyrkiä luomaan kaikenikäisille oppilaille yhtäläiset mahdollisuudet yhteissoittoon riippumatta siitä, aikooko oppilas ammattiin vai ei. Tämä kai nykyään onkin jo aika hyvin tavoitteena, tosin raha-asiat ja varsinkin pienten musiikkiopistojen vähäinen oppilasmäärä saattavat vaikeuttaa joskus tätä jaloa aatetta. Olen itse musiikkiopiston soitonopettajana huomannut, että moni oppilas nauttii soitosta eniten juuri silloin, kun hän saa soittaa yhdessä toisten kanssa, ja tätä mahdollisuutta ei pitäisi evätä keltään. Mihin musiikkiopisto sitten tähtää... Ainakin meidän opistomme opetussuunnitelmassa sanotaan jotenkin siihen suuntaan, että musiikkiopiston tehtävänä on ensisijaisesti luoda oppilailleen terve ja hyvä suhde musiikkiin, ja osallistua oppilaan maailmankuvan muodostamiseen ja kasvatukseen taiteen keinoin. Eli musiikkiopiston tärkein tehtävä ei ole valmistaa lahjakkaimpia oppilaita ammattiopintoihin (vaikka sekin on tietysti yksi osa-alue), vaan tarjota kaikille mahdollisuus saada musiikista mukava, elinikäinen harrastus. Nykyään on todella paljon hyviä harrastesoittajia ja -orkestereita, ja kyllä viulistillekin paikkoja näihin on, jos vaan aktiivisesti ja oma-aloitteisesti ottaa selvää ja kyselee. "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)