Aihe: J. Pekka Mäkelä: Kotistudio
1 2 3
qfleax
29.01.2003 10:41:22
En tiedä miten muut suhtautuivat, mutta itseäni ärsytti kömpelö kieli ja termit esim. soundaa yms. Tämä tietysti oli jonkinlainen ratkaisu, mutta asiallisempi kieli ei olisi ollut pahitteeksi mielestäni.

Sama homma. Ja myös vähän reilumminkin ärsytti epämääräiset ilmaisut, joista sai sellaisen kuvan, että tietääkö kirjoittaja täysin mistä puhuu. Asia on ilmaistu vain sinnepäin. En tarkoita, että kirjoittaja ei hallitsisi näitä oikeasti, mutta nämä ehkä tarkoituksellisetkin (?) ja hieman kömpelöt yksinkertaistukset syövät uskottavuutta. Muutama ehkä virheeksikin tai väärän käsityksen lukijalle mahdollisesti antava ilmaisu mukaan mahtui (en ole vielä ihan kokonaan lukenut) Mutta silti tekijälle suuret plussat, sillä tälläistä ei ole aiemmin tarjolla kotimaan kielellä. Hyvä. Lisää tällaista rohkeutta tehdä tällaista kamaa.
karkki
29.01.2003 12:35:16

Mainio kirja. Siinähän nuo joulunpyhät sujuivat rattoisasti äänitysoppia sulatellessa. Heti piti rakentaa pitkästä aikaa oikea ja kokonainen biisi Sonarilla, ja aika hyvä siitä tulikin.
Lisäbonuksena vielä sekin, että levyjä tulee kuunneltua nyt ihan eri tavalla kuin ennen, osaa kiinnittää huomiota uusiin asioihin ja ymmärtää, miksi joku kuulostaa siltä kuin kuulostaa.
Lämpimästi suosittelen kaikille soittajaveikoille!
Toki osa kirjan annista meni selkeästi ohi oman studioharrastuksen (esimerkiksi mikitykseen liittyvät asiat), tietokoneella ja V-Ampilla kun nauhoitan. Itsekkäästi voisin tietysti toivoa pelkästään tietokonetallennukseen keskittyvää kirjaa. Sen ongelma tietysti on tietojen nopea vanheneminen, kun laitteet vanhenevat.
Jos nyt jotakin moitittavaa pitäisi mieleen palauttaa, niin hieman edelleen kummastelen Windowsin näennäismuistin käytöstä annettuja ohjeita. Olen lukenut ja kuullut kahdenlaisia ohjeita ihan luotettavan tuntuisilta tahoilta. Toiset ovat Mäkelän kanssa samalla linjalla, toisten mielestä näennäismuistiasetuksiin kajoaminen on hyödytyöntä, pahimmillaan haitallista. Vaikuttaa, että kysymys olisi enemmänkin teologian alaan liittyvä?
MP
30.01.2003 14:40:58
Kuulisin itsekin mielelläni kommentteja kirjasta. Voihan nimittäin käydä niin, että kirjan maanvyörymäisen huikea myynti tekee vuoden-parin sisällä ajankohtaiseksi julkaista teoksen nimeltä "Kotistudion pojan paluun kosto" 8-) ja sitä varten kaikki asiapalaute on kerrassaan tarpeen.

Kuvituksen suhteen Kivi on tietysti parempi kommentoimaan ratkaisujaan. Olen kyllä jossakin määrin samaa mieltä Riffin Lauri Paloposken kanssa siitä, että jotakin voi kyllä jättää lukijankin pohdittavaksi, vaikka havainnekuvat toki toisinaan selventävät asiaa vallan aiheellisesti.

.

Nyt kun hyvä "studioteknologia" on tulossa kaikkien pulliaisten ulottuville johtuen mm. halvemmista hinnoista, niin
se ei pelkästään tee äänitteestä tai äänittäjästä ammattimaista. Kirja on kokonaisuudessaan hyvä ja antaa paljon takaraivosta palautuvaa perustietoa asioista, jotka oli jo kaiken tiimellyksessä kadottanut eli "kiipitsimple" tapa pitää biisit nuorassa ja saa soundin elämään.

Mutta se mitä jäin kaipaamaan (tai en ole vielä löytänyt sitä kirjasta) ja joka on yhtä tärkeää kuin hyvät kamat, niin
on studion/kotinurkkauksen rakenne. Se mistä aineksista hyvä soittotila tai kontrollihuone muodostuu eli tilan akustiikka. Janoan tietoa siitä, mitä akustiikkalevyä tai muita äänieristeitä kannattaa käyttää seinillä ja katossa. Mitä materiaalia ylipäätänsä päälimmäisenä käytetään ja miten heijastuslevyjä kannattaa sijoitella esim. kontrollihuoneessa.
Onkohan sulla antaa vinkkejä tai onko jollain linkkiä tämän tyyppisille sivuille? Olen aloittelemassa studion rakentelua kotioloihin eli tilaan, joka on osittain maan alla ja on betonia kauttaaltaan (8m*5m*2.3m). Kustannukset pidetään tietty aika minimaalisina, mutta nyt on vähän enemmän tilaa studiotyöskentelylle.
qfleax
30.01.2003 16:27:49

Onkohan sulla antaa vinkkejä tai onko jollain linkkiä tämän tyyppisille sivuille? Olen aloittelemassa studion rakentelua kotioloihin eli tilaan, joka on osittain maan alla ja on betonia kauttaaltaan (8m*5m*2.3m). Kustannukset pidetään tietty aika minimaalisina, mutta nyt on vähän enemmän tilaa studiotyöskentelylle.

En ole kirjailija, jolle esitit kysymyksen.. Mutta.. seinät aijai.. betonia.. tärykaiku juhlii.
No jos oikein optimoisi niin seinäthän pitäisi olla erisuuntaiset. Sitten matalien äänten vaimunnusta varten vaikka vähintään puolesta metristä metriin seinästä kunnon verhot.
Ylipäätään tuo akustiikka on _se_ tärkeä pointti. Monissa laadukkaissa ammattistudioissa (suurimmassa osassa) kusee tuo. On komeet Genelecit tms, mutta kun ruvetaan vasteita mittaamaan niin tulee suru puseroon.
MP
31.01.2003 11:27:58

En ole kirjailija, jolle esitit kysymyksen.. Mutta.. seinät aijai.. betonia.. tärykaiku juhlii.
No jos oikein optimoisi niin seinäthän pitäisi olla erisuuntaiset. Sitten matalien äänten vaimunnusta varten vaikka vähintään puolesta metristä metriin seinästä kunnon verhot.
Ylipäätään tuo akustiikka on _se_ tärkeä pointti. Monissa laadukkaissa ammattistudioissa (suurimmassa osassa) kusee tuo. On komeet Genelecit tms, mutta kun ruvetaan vasteita mittaamaan niin tulee suru puseroon.

Sen verran tarkennusta eli se betonikasa on vain se tämänhetkinen tila, mutta sinne tietty vedetään normaali puuseinä sisälle. Mutta siinä se kysymys juuri on, että mitä materiaalia kosteussulun, koolauksen ja lämmöneritysvillojen lisäksi tulee laittaa esim. pinnoille ja missä suhteessa. Sinne tulee myös erisuuntisia vinoja seiniä, koska kontrollihuone sijoitetaan ytimeen eli suht. keskelle kaikkea (laulukopit, isompi soittotila, yms...)
juxi
01.02.2003 11:33:20
PS. Kuinka paksua kirjaa te oikein olisitte tahtoneet?;-)

Olisihan tuon voinut muutamakertaiseksi kasvattaa =) 10-kertainen saattaisi olla jo liikaa.
"Eikö ketään edes hävetä?"
Chemo
26.03.2003 08:31:09

Tämä kirja antoi mulle todella paljon. Ja tuli ns. oikeaan aikaan ja tarpeeseen.

Tekisi vaan mieli ostaa tuommoinen omaksi, kun kirjasto haluaa kuitenkin omansa takaisin... Muutaman Suomalaisen olen penkonut, mutta ei oo löytynyt - ei kai tuosta ole painos loppu tai mitään?
Haipuma
26.03.2003 09:15:13
Kirjaa saa tilattua: http://www.likekustannus.fi/
kuten JO AIKAISEMMIN tuolla mainittiin. Itse ostin myös tuon kirjan, enkä kadu.
Haauuuhh..
Chemo
26.03.2003 09:38:45 (muokattu 26.03.2003 09:38:57)

Kirjaa saa tilattua

Mä suosisin mieluummin kirjakauppoja. Mutta kiva nähdä että sitä on saatavilla. Huomautanpa lähimpään Suomalaiseen tuosta, että ymmärtävät tilata sitä.
PIM
26.03.2003 10:49:42
Tekisi vaan mieli ostaa tuommoinen omaksi, kun kirjasto haluaa kuitenkin omansa takaisin... Muutaman Suomalaisen olen penkonut, mutta ei oo löytynyt - ei kai tuosta ole painos loppu tai mitään?

Suomalaisessa tämä opus on piilotettu jonnekin tietokonekirjojen lähettyville eikä musiikkikirjoihin kuten tyhmempi saattaisi kuvitella. Määräys on kuulemma tullut ylemmältä taholta, tai ainakin näin myyjätär kertoi paikallisessa Suomalaisessa, ja koskee ilmeisesti Suomalaisia ympäri maata. Myyjät osaavat kyllä neuvoa.
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
Chemo
26.03.2003 10:55:46

Kiitti Pete. Ajattelin että tuo Suomalainen mistä sinä olit tuon löytänyt, olisi kirjojen luokittelussa ainoa laatuaan, mutta ei näköjään ollutkaan... :-)
qfleax
26.03.2003 14:44:40
Kiitti Pete. Ajattelin että tuo Suomalainen mistä sinä olit tuon löytänyt, olisi kirjojen luokittelussa ainoa laatuaan, mutta ei näköjään ollutkaan... :-)

On muuten Akateemisessakin teknisellä puolella, ei musiikkiosastolla. Kun olin ostamassa kirjaa niin luulin aluksi, ettei se ole saatavilla, mutta myyjä pelasti tilanteen.
jorma_r
06.10.2003 08:02:31
Hankin kirjan viime viikolla ja nyt se on tullut pariin kertaan kahlattua läpi. Oivallinen opus.

Hyvää oli etenkin kirjan rento tyyli - "maistele juttua" istuu hienosti miksauksen suunnitteluun, jne. Myös lukuisat anekdootit siitä miten soundi x on tehty levylle y olivat valaisevia. Niitä olisin kaivannut jopa lisää.

Ja tietenkin kirjan timpuriasenne - "luomukaikujen" ym. esittely. Monelle aloittelevalle kotistudioitsijalle on varmasti hyödyksi tietää että kauppa ei ole ainut paikka josta saa uusia soundeja ja efektejä.

Kuten yllä on todettu - jotkut asiat olisi voinut vielä kirjoittaa auki. Vaiheet ja niiden virheet voisi olla paikallaan selittää. Samoin "mahdollisimman viivasuora taajuusvaste" johon muutamaan otteeseen viitataan.

Kehitysehdotus mahdolliselle uudelle painokselle:
Mikään ei tukisi kirjan sanomaa paremmin kuin mukana tuleva ääninäyte-CD. Vähän samaan tyyliin kuin kirjoittajan hiljattain kotisivuillaan julkaisemat mikkietuastevertailut. Esim. basso suoraan linjaan 30 s., basso suoraan linjaan kompressoituna 30 s., basso kaapista mikitettynä 30s. ja näin edespäin - samalla rakenteella kuin nauhoitus- ja mikitysvinkit tekstissä. Ja levyn loppuun tietenkin joku biisi sekä miksattuna että raita kerrallaan.

Moisen levyn lisääminen pakettiin ei kuitenkaan nostaisi hintaa mahdottomasti. Kysymys on kuitenkin pienehkön harrastajajoukon kirjasta. Itse olisin ollut valmis maksamaan siitä enemmänkin. Vaikka hinta nousisi 3:een kymppin en usko että se monenkaan ostosta ehkäisi.

Mitä hyötyä CD:sta sitten olisi? Ainakin itselläni (kovasti vaiheessa oleva) äänityskuvioiden opettelu on ollut hieman hankalaa kunnollisten esimerkkien puutteessa. Soittimet kun ovat bändikämpillä ja kotona vain tietokonen softineen. Bänditreeneissä tietenkin kiinnostaisi tehdä ja soittaa biisejä eikä ronkkia tietokonetta.

Ollapa muutama prosessoimaton esimerkkiääni ja niille prosessoitu vastine...

Ilman tätä taustaakin - esimerkkiääni kertoo enemmän kuin kymmenen sivua (ja kaksi kuvaa.)

Jonkun sopivan biisin heittäminen raita kerrallaan mukaan mahdollistaisi myös lystikkään "Miksaa Pekan biisi" -kilpailun. Voi sitä musiikillisten raiskausten juhlaa. ;)

Mitäs tuumaatte?
jPekka
06.10.2003 10:41:59

Mitäs tuumaatte?

Hiihoo, voin kuvitella kustannusyhtiön toimitusjohtajan ilmeen jos menisimme Kiven kanssa ehdottamaan tuota!

Hän nimittäin suhtautuu erittäin epäluuloisesti kaikkiin mahdollisiin äänite-lisukkeisiin. Tuossa pöytälaatikossa on esimerkiksi aika tarkkaan vuoden ikäiset masterit "säestetystä äänikirjasta", jonka teimme erään kirjan kääntäjän kanssa: hän luki tekstin mikrofoniin ja minä rakentelin myöhemmin taustalle kevyttä äänimaisemaa. Homman julkaisemminen ei totisesti tulisi maksamaan paljon, mutta päätöstä ei vain synny eikä kuulu, vaikka TJ oli itse alunperin ajatusta keksimässä.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
jorma_r
06.10.2003 11:23:06
Hmm... Hankalaa.

Nettiin tuollaista taas ei kannattane tehdä kun tila ja kaista maksaa. Ideana se kyllä toimisi - kirjan nettiliitteessä olisivat ääninäytteet ja vähän tekstiä tyyliin: sivu 80: sähköbasso suoraan linjaan nauhoitettuna, jne.

Saattaisipa kustantaja tykätä kyttyrää siitäkin jos julkaisisit moisen äänitteen omakustanteena.

No - suottapa tätä kai sen enempää märehtii...

Btw, liittyen Linuxin äänityskäyttöön johon kirjassa viitattiin: toive siitä että Linuxin puolelta löytyisi mahdollisuuksia kotistudionauhoituksiin alkaa olla jo melko lähellä (ellei toteutunut.) Ardour - moniraitasofta päässenee 1.0 -versioon vielä syksyn mittaa, monelle budjettitason moniraitakortille on jo tuki, Linux-kernelille on tehty toimiva low latency patch, jne. Ja koko hässäkän saa valmiiksi paketoituna ilmaiseksi esim. Planet CCRMA -saitilta.
kivi
06.10.2003 11:44:15
Hiihoo, voin kuvitella kustannusyhtiön toimitusjohtajan ilmeen jos menisimme Kiven kanssa ehdottamaan tuota!

Joo, kyllä se aika ...hm... utopistiselta tuntuu. En kyllä tajua minkä takia. Mä olin viimeksi toissa vuonna tekemässä kirja+levy -kokonaisuutta (Tammelle), ja siitäkin jäi kuva että rojaltit olis voinut laskea helpomminkin - byrokratian vuoksi kirjan ovh riippui kahdesta täysin erikseen olevasta suureesta joista laskettiin eri prosentit. Että ilmeisesti kirjaa ja levyä ei vain voi niputtaa samojen laskukaavojen alle, mikä tekee byrokratian rattaista verrattain jähmeät.

Mitä olen viime aikoina selvitellyt, ilmeisesti kirjan ja multimedian yhdistelmää ei myöskään ole helppo tehdä kirjanpidossa toimivaksi.

Olisko syynä esim eri laskuperusteet, kirjoissa ja levyissähän on eri vähennykset joiden perusteella summa lasketaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jorma_r
06.10.2003 12:09:01
Olisko syynä esim eri laskuperusteet, kirjoissa ja levyissähän on eri vähennykset joiden perusteella summa lasketaan.

Harmi sinänsä - asia kun kuullostaa yksinkertaiselta. Perusteissa on ilmeisesti varauduttu siihen että levyllä on eri tekijät ja oikeudenomistajat kuin kirjalla. Käytäntö sitten sopii huonosti erikoistapauksiin joissa sekä kirjan että levyn puuhaa sama taho...
jPekka
06.10.2003 15:53:28

Ennen kaikkea kai se ALV, joka on eri suuruinen kirjoille ja levyille.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
wiggy
02.01.2004 22:04:17

Itte luin kirjan ensin kirjastolainana kannesta kanteen. Innoistuin niin, että toivoin sitä myös joululahjaksi (sain myös). Tuo kirja ja muusikoiden.netin keskustelupalsta on opettanut mulle vajaassa puolessa vuodessa hirveen paljon. Sitä ennen mun tiedot studiohommista oli lähellä nollaa ja nyt osaan kai jo jotain. Kirja sopii siis alottelijalle kuin nenä naamaan, kunhan etsii myös muita mielipiteitä asioista. (esimerkiks kamavalinnoista keskusteleminen tuntuu olevan tosi arka paikka joillekin täällä ja muuallakin, tappelua esiintyy...) Ainoo haittapuoli on se, että tää uuden harrastuksen opiskelu ja tiedon imeminen vie aikaa pois kokeilemiselta. Ettei vaan jäis teoriaosaamiseks :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)