Aihe: Kopioston ahneus
1 2
Neljä Ruuvia
16.11.2004 00:10:55

Musiikin ostaminen on muutenkin aika erikoinen asia. Kaupasta kun saa mukaansa vain oikeuden kuunnella levyn sisältöä silloin kun haluaa. Tekijä edelleen omistaa ko. sisällön. Kotiin kannettu kiekko on itseasiassa täysin arvoton.

Semmosta se paljon puhuttu sisällöntuotanto on. Siitä sisällöstä pitää saada melko perkeleen suuri korvaus ennenku mua lakkaa kiinnostamasta mihin ja miten sitä käytetään. Aseteollisuudessa vissiin ajatellaan samoin.
-Q-
16.11.2004 10:07:31
Siitä sisällöstä pitää saada melko perkeleen suuri korvaus ennenku mua lakkaa kiinnostamasta mihin ja miten sitä käytetään. Aseteollisuudessa vissiin ajatellaan samoin.

Ja niin pitää ollakkin. En minä sitä kritisoinut, kunhan totesin. Sama pätee vaikkapa kirjoihin ja tietokoneohjelmiin. Sitä ei vain aina tule ajatelleeksi, että kaupasta saa mukaansa vain jonkinasteisen käyttöoikeuden. Ihmiset ovat tottuneet omistamaan, ja luulevat omistavansa levyt samalla tavalla kuin kahvinkeittimen.
Onko korvaus sitten liian suuri tai pieni saatuun lisenssiin nähden on eri (ja myös kiistelty) asia.

Aseteollisuuttahan nimenomaan ei kiinnosta tuotteidensa käyttötarkoitus, ja riippumatta siitä he saavat saman korvauksen per tuote. Myymistä perinteisessä mielessä jossa omistusoikeus (ja vastuu..) siirtyy.
Jotta tämä olisi vertailukelpoinen pointti, niin metsästäjän tai sotilaan pitäisi maksaa tehtaalle korvaus jokaisesta ostamastaan luodista jolla aikoo ampua jotain.

Joo, kunhan saivartelen. Mutta vertaus kyllä ontuu molemmilla tavoilla.
Mage
16.11.2004 12:40:16
Omituista on myös se että jos lataan jostain laillisesta palvelusta musiikkia ja maksan siitä normaalisti, pitää vielä maksaa siitä että sen saa tallennettua niin että sitä pystyy kuuntelemaan jossain laitteessa. Aika syvältä...
"I'm better than great I'm good" -Joey Tribbiani
Mikael
16.11.2004 13:24:47

Köyhälle kaikki on kallista. Hoho!
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)