Aihe: Gibson Flying-V vs. Jackson RR
1 2
Ben_D
11.11.2004 20:28:28

Miten vertaisitte näitä kahta soitettavuudeltaan? Olen menossa kokeilemaan Gibsonia kunhan ehdin, mutta ajattelin ennen sitä kysellä kokemusta omaavilta kommentteja. Olen n. 2 minuutin testin joskus Gibson Lentoveellä tehnyt ja pikaisesti kokeiltuna vaikutti kelpo vekottimelta meikäläiselle, joka on tottunut tollasiin Jackson tyylisiin hevikeppeihin.

Kiinnostaisi tietää Lentoveen mikeistä, kaulasta, bodysta jne.

Kiitos.
Joees
11.11.2004 20:57:41
Miten vertaisitte näitä kahta soitettavuudeltaan? Olen menossa kokeilemaan Gibsonia kunhan ehdin, mutta ajattelin ennen sitä kysellä kokemusta omaavilta kommentteja. Olen n. 2 minuutin testin joskus Gibson Lentoveellä tehnyt ja pikaisesti kokeiltuna vaikutti kelpo vekottimelta meikäläiselle, joka on tottunut tollasiin Jackson tyylisiin hevikeppeihin.

Kiitos.

Gibsonin sivuilla on ihan kiitettävästi itse kitarasta tietoa. Oman kokemuksen pohjalta en sano mitään, sillä siitä on ikuisuus kun olen tuollaisella soittanut. Sen muistan, että minä en siitä kaulasta oikein tykännyt ja siksi ehkäpä en siitä muutakaan muista.
Groooove is in heart!
Jii
11.11.2004 23:18:30

Kiitos.

Skaala on erilainen Jaskoihin verrattuna. 24 3/4 -skaala tuntuu pikkuruiselta Jacksonin jälkeen. Lakkakaula tulee pitää puhtaana, mun käsissä lento-V tahmautui helposti ja soittaminen vaikeutui. Nauhojen vuoksikaan tuntuma ei ole sama kuin jaskoissa.

Ääni lähtee kiertämään helpommin kuin niissä parissa RR:ssä, jota olen testannut. Tuo "lienee" mikeistä johtuvaa ja tuon vuoksi yleisvaikutelma soundista oli vähän terävä.

Jacksonista pitävä ei välttämättä pidä Gibsonin V:stä, jos olen minkäänlainen yksilö vertailua suorittamaan. Sun kannattanee tehdä vähän pidempi testi, jos Gibson tuntuu käteen sopivalta.

En siis yritä väittää, että Gibson Flying V olisi huono kitara! Tuossa oli vain huomaamiani eroja mieltymyksieni suhteen painotettuna.
Birth, copulation, and death. Is this your life?
Deranged
12.11.2004 09:56:27 (muokattu 12.11.2004 09:57:55)
Miten vertaisitte näitä kahta soitettavuudeltaan?

Gibsonissa on liian pienet nauhat jos on Jacksonin jumboihin tottunut. Erittäin Accept-henkinen viiksihevisoundi irtoaa, ja mikeissä on terävää keskialuetta riittävästi hevin soittoon. Erottuu varmasti muun metelin seasta. Semmonen kiva narskahtava soundi.

Istualtaan Gibson on vaikeampi soittaa pitkän alasakaran takia, ja plugin reikä on edelleen vammaisesti suoraan kannesta ulospäin lähtevä.
Se mikä tässä on parempaa Jacksoniin (vertailukohteena RR-3) verrattuna, on paremmat mikit ja kiinteä talla. Lisäksi kitara ei ole niin kaulapainoinen kuin Jackson, jos oikein muistan.
Deranged
12.11.2004 09:56:50 (muokattu 12.11.2004 09:57:35)
Tuli tuplana. Silti Gibsonin ottaisin ennemmin jos olis moiseen varaa.
Tomtom
12.11.2004 09:59:08 (muokattu 12.11.2004 10:00:47)
Komppaan osittain kyllä. Maalattu kaula saattaa muodostua tahmatassuille ongelmaksi, ulkonäön puolestahan esim. kokovalkoinen kitaran takaosa on aika pinkeä.

Mä taas pidin entisen Veen nauhoista, suhteellisen korkeat, ei liian leveät. Eebenpuuotelauta on mukavan napakan tuntuinen myös, jos sellaisen sattuu löytämään.

RR:istä ei ole kokemusta, mutta Veestä kuulin etukäteen karmeita ritsakertomuksia, jotka minun yksilöni kohdalla osoittautuivat vääriksi. Viimeistely tiptop jne. Ja "respectiähän" sillä saa kyllä, aiheesta tai ei.

Niin ja Veetähän soitetaan vaan livenä ja vaan seisaaltaan..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Ben_D
12.11.2004 10:14:38

Gibsonissa on liian pienet nauhat jos on Jacksonin jumboihin tottunut. Erittäin Accept-henkinen viiksihevisoundi irtoaa, ja mikeissä on terävää keskialuetta riittävästi hevin soittoon. Erottuu varmasti muun metelin seasta. Semmonen kiva narskahtava soundi.

Istualtaan Gibson on vaikeampi soittaa pitkän alasakaran takia, ja plugin reikä on edelleen vammaisesti suoraan kannesta ulospäin lähtevä.
Se mikä tässä on parempaa Jacksoniin (vertailukohteena RR-3) verrattuna, on paremmat mikit ja kiinteä talla. Lisäksi kitara ei ole niin kaulapainoinen kuin Jackson, jos oikein muistan.

Mulla on RR:ssä kiinteä talla enkä koe sen myöskään olevan kaulapainoinen (malli RR-1T). Kokeilin muuten tota istualtaansoittohommaa sillon kun nopsasti Lentoveetä testasin eikä se ollut sen enempää ongelma kun RR mallissakaan.
Ben_D
12.11.2004 13:22:56

Tuli tuplana. Silti Gibsonin ottaisin ennemmin jos olis moiseen varaa.

Niin siis ei ollut tarkotus se, että kumman ostan kun mulla on jo RR. Mietin tässä vaan toistakeppiä ja lentovee on yksi ehdokas. Muita ovat ESP LTD MH-1000, Dean (jenkkikeppien saatavuus Euroopassa huono) ja Jackson Soloist.

Olen kahden vaiheilla noiden V-mallien kanssa, koska omistan jo yhden kirveen. Vois vaihteeksi ostaa ihan perusmallisen kepin.
Tomtom
12.11.2004 13:27:04
Mä harkitsin/ harkitsen Deanin V:tä jenkkien Ebaystä. 425 paikallista, Luftmanilla kataloogihinta 770€. Ei välttämättä Gibbonin veoinen, mutta ajais varmasti asiansa.

Kyllähän miehellä V pitää olla.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
fox
12.11.2004 13:40:51

RR:istä ei ole kokemusta, mutta Veestä kuulin etukäteen karmeita ritsakertomuksia, jotka minun yksilöni kohdalla osoittautuivat vääriksi. Viimeistely tiptop jne. Ja "respectiähän" sillä saa kyllä, aiheesta tai ei.

Niin ja Veetähän soitetaan vaan livenä ja vaan seisaaltaan..

Kylläpä sillä istualtaankin soitto sujuu, vallan kohtuullisesti. Niinku BenD totesi. Onhan sellasella studiossa vedetty monenkin soittajan toimesta..:)
Ja kyllähän noita "ritsa-kertomuksia" on kuultu, vallankin noista G:n tuottehista." Kun kaverin kaverin joku tuttu oli kokeillu semmosta vehjettä niin oliki alimmainen sakara pudonnu kesken kaiken, ja lapa irtos..." =)
Ben_D
12.11.2004 14:02:44

Mä harkitsin/ harkitsen Deanin V:tä jenkkien Ebaystä. 425 paikallista, Luftmanilla kataloogihinta 770€. Ei välttämättä Gibbonin veoinen, mutta ajais varmasti asiansa.

Kyllähän miehellä V pitää olla.

Mä olen koittanut kysellä Deanin V jenkkimalleja, mutta kukaan ei tunnu niitä tuovan Suomeen.
Tomtom
12.11.2004 14:07:34
Joo, siis toi 400$ ei oo jenkki. Katoin just huvikseen niitä taas, niin siellä oli pari jenkkiveetä noin 1K$ nurkilla. Dimarzion humpuutusmikeillä ja kaikki. Moni voi olla toista mieltä, mutta toi lapa on kyllä varsin vetävän näkönen.
Ben_D
12.11.2004 14:09:10

Joo, siis toi 400$ ei oo jenkki. Katoin just huvikseen niitä taas, niin siellä oli pari jenkkiveetä noin 1K$ nurkilla. Dimarzion humpuutusmikeillä ja kaikki. Moni voi olla toista mieltä, mutta toi lapa on kyllä varsin vetävän näkönen.

Kyllä. Itseasiassa paljon vetävämmän näkönen kun Gibsonin Veessä. Paska juttu kun noit jenkki Deaneja ei tunnu saavan mistään..
Tomtom
12.11.2004 14:10:37
Ei kun tilaamaan sieltä. Pyytää laittamaan arvoksi lähettäessä vaikka sen 400$, niin säästää alvissa kuljetuksen. Jos ei sovi käteen, niin kyllä laatupelin saa aina eteenpäin.
Ben_D
12.11.2004 14:13:04

Ei kun tilaamaan sieltä. Pyytää laittamaan arvoksi lähettäessä vaikka sen 400$, niin säästää alvissa kuljetuksen. Jos ei sovi käteen, niin kyllä laatupelin saa aina eteenpäin.

Jos tilaan niin pistän sitten pomon tuomaan kuten toi mun Jacksoninkin ;)
Deranged
12.11.2004 14:23:05
Mitenkäs olis Washburnin DimeV?
Ben_D
12.11.2004 14:31:40

Mitenkäs olis Washburnin DimeV?

Ei oikein noi signaturemallit nappaa. Siellä lukee kuitenkin jossain Dimebagin nimmari tms. Ne on niille tehtyjä keppejä eli pysykööt suutari lestissään.
Fortune
12.11.2004 14:51:03
Jenkki-Dean kelpaisi. Muttei ehkä V, kun pidän Giban lavasta enemmän. Jos mennää Dean-osastolle, niin tuosta:

http://www.deanguitars.com/timecapsule/inventoryML.html

Tekee heikkoa, on niin komea ja härski.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tilaa Mnet-paita!
zepeteus
12.11.2004 17:23:35
Muutama Gibsonin lentovee on ollut käytössä (kaikki 67 reissue-malleja tai johdannaisia) ja pari löytyy vieläkin talosta. Jacksonin lentomalleja ei ole tullut juuri muuta kuin kädessä käytettyä, joten suoraa vertailua noiden kesken en osaa tehdä.

Kun tuo V-mallinen kitara on sinulle jo tuttu Jacksoneista, ei Gibson luultavasti hirveän oudolta tunnu, vaikka erojakin on...niin kuin taisit pikatesteissä huomatakin jo? Itselleni vaati pitkällisen superstratojen soittamisen jälkeen jonkin tovin totuttelua kaikki mahdollinen.

Ensinnäkin juuri ne muodot. Seisoeltaan soitettaessa ei mitään ongelmaa, mutta istualtaan tuntui aluksi ettei onnistu millään. Nyt kiilaan yleensä toisen jalan sakaroiden väliin ja hyvin toimii. Jacksoneissa jäi kaula hieman eri asentoon näin tehtäessä, en osaa sanoa oliko parempi vai huonompi minulle.

Toisekseen paino. Mahonkiset Gibsonin V:t tuntuivat alussa aivan olemattoman painoisilta, ihan kuin olisivat sen puoleen(kin) jo puoliksi lentoonlähdössä. Tämä ei taatusti ollut mikään ongelma sinällään, mutta kitara tuntui vain jotenkin "heppoiselta", ennen kuin siihen tottui. Hyvin tasapainossa pysyviä myös, ainakin omilla virittimillään varustettuina. Yhdessä kitaroistani oli jälkiasennetut virittimet, joiden suurempi paino teki kitarasta aavistuksen kaulapainoisen. Senkään kanssa ei tarvinnut kuitenkaan taistella pitääkseen kitaran oikeassa asennossa.

Kaulaliitos, kerrassaan asiaa. Muutaman pulttikaulaisen V:n pikatestin jälkeen Gibsonin kaulaliitos tuntui eri lailla sulavalta. Itse kaula on sitten hyvin kämmenen täyttävä. Tukevan oloinen, mutta ei haitannut minua, vaikka erilaiseen profiiliin olen tottunut. Sen verran eroa kuitenkin, että Gibson V:llä huomasin soittavani automaattisesti eri tyylillä...sanotaanko enemmän "perustavaraa".

Nykyään yleiset vakiomikit 496R/500T olivat lievä pettymys, etenkin tuo tallamikki, 500T. Tuntui jotenkin karkean oloiselta ja riipivältä. Vakio V:ssäni on kuitenkin 490R/490T-yhdistelmä, joka sopii minun makuuni mainiosti. Enemmän vintage-henkiset (Modern Vintage), eikä ainakaan omassa V:ssä se 490R:n mainostettu pehmeys ja tummuus haittaa. Pitäisi soittaa pitkästä aikaa tuota 496R/500T kitaraakin, jotta vieläkö ne mikit tuntuvat huonommilta, makuasioita joka tapauksessa.

Noista laatujutuista kun puhuttiin, ei ainakaan omissa vitosissa ole ollut suuria ongelmia. Tämä riippuu varmaan taas niin monesta tekijästä. Yhdestä V:stä oli vaihdettu virittimet, kun alkuperäiset eivät oikein pitäneet virettä, kolmessa muussa samanlaiset virittimet toimivat hyvin. Toisen V:n otelauta oli puolestaan korkkiruuvilla, mutta syynä oli aiemman omistajan huono pito. Nitrolakkaviimeistely on yli 10 v:n käytöstä huolimatta hyvässä kunnossa kaikissa käpälöimissäni Gibsoneissa.

Sehän on tietty, jos V-mallin (malleja) jo omistaa, että tarjoaako Gibson V sitten niin paljon erilaista/uutta? Jos klassinen V-malli kiinnostaa, niin mikä jottei, vaan ominaisuuksiltaan päässee samoihin joillakin toisillakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)