Aihe: basistit ja peukalot?
1 2
PasiB
26.01.2003 21:17:24
Yleensä se roikkuu kädessä

No olipas välkky huomio, täytyy varmaan tarkistaa onko itsellä kanssa samalla lailla.
Vanha on taas vapaana!

27.01.2003 12:29:23
Itse olen tullut jostain syystä opetelleeksi vähän epäortodoksisen akustinen kitara -tyylisen sormitustekniikan, jossa ne pääasialliset soittosormet ovat peukalo, etu- ja keskisormi. Ankkurina on sitten pikkusormi, joka tuntuu luontevasti hakeutuvan 'backerin tallamikrofonin metallikehyksen alareunan ruuvinkannalle. (Jos olisi viisikielinen, käyttäisin varmaan sitä ylintä kieltä melkein yksinomaan sormitukena 8-)

Jotenkin tuo on minulle rytmisesti luontevampi soittotapa, mutta kesti aikansa oppia saamaan peukalonsyrjän näppäys yhtä voimakkaaksi kuin muut sormet.

En ole kovin monta muuta samaa tekniikkaa käyttävää basistia nähnyt, paitsi Nick Lowen (jolla oli ainakin Little Village -aikoina kyllä nähdäkseni peukaloplektra).

.

Queens of the Stoneagenkin basistilla on varmaan peukaloplektra, koska siinä No one knows videolla näyttää siltä kun äijä soittaisi välillä plektralla ja välillä sormilla.
jPekka
27.01.2003 15:10:14

Queens of the Stoneagenkin basistilla on varmaan peukaloplektra, koska siinä No one knows videolla näyttää siltä kun äijä soittaisi välillä plektralla ja välillä sormilla.

Videoiden kertomaan nyt ei voi erityisemmin luottaa: eilisessä Levyraadissa tämän Ruotsalaisen Rehellisen rokkibändin "soitetaan niin kuin livenä" -videossa basisti esitti soittavansa sointuja plektralla hakaten, mutta äänikuva puhui kyllä siististä mutta perin tavanomaisesta walking bass -johdannaisjuoksutuksesta.

,
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Hukka
29.01.2003 10:50:46
mitäs työ muuten käytätte soittaessa? siis vasemman käen sormista ja oikeen käen sormista? vai kenties plekua?

Noh...

Olen oikeakätinen joten vasemmalla kädellä käyttelen kaulalla vasemman käen kaikkia sormia, paitti peukaloa, harvemmin pikkurilliä. Oikeen käden peukku lepää takamikillä, ellen släppäile, ja soitan vaan etu- ja keskisormella kun muilla ei jaksa
Elämän tarkoitus on kuoleminen.
Beelsebub
29.01.2003 12:40:48
Itse olen tullut jostain syystä opetelleeksi vähän epäortodoksisen akustinen kitara -tyylisen sormitustekniikan, jossa ne pääasialliset soittosormet ovat peukalo, etu- ja keskisormi.

.

Itselläni on vähän samaa vikaa. Eli käytän peukaloa muiden sormien tapaan, enkä suinkaan lyö sillä niitä kieliä. Peukalolla ei tosin saa aikaiseksi kovinkaan terävää tai kovaa soundia, mutta muuten se on erittäin pätevä työkalo basson soitossa. Ei sitä kannata pelkäksi tukielimeksi jättää.
Mirmeli
01.02.2006 15:51:03
En minä tiedä. Kädessä se ainakin nytten onpi... Heh. No minä soitan plektralla eli ei se peukku nyt mitenkään ihmeellisesti ole
Musiikki pelasti minut urheilulta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)