Aihe: Kysymys orkesteriammattilaisille
1 2
hörhö
03.10.2004 13:52:05

Liittyykö tämä yksinkertaisesti siihen että usein perkussionuotit on kirjoitettu niin, että eri sävelkorkeudet nuoteissa kuvaavat ennemminkin eri perkussiosoittimia kuin niitä itse säveliä?

Elikkäs varmaankin siksi, että tuolloin ei ollut sitä pedaalia. Helpompi oli lukea ne nuotit sieltä, mistä yleensä. Lyömäsoittajat kun ovat tottuneet siihen. Nykyään taas kesken biisin yksittäisiä rumpuja viritettäessä tuo olisi sekava merkintä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
sellisti
29.10.2004 20:26:27
Mistä johtuu, että joissain historiallisissa lapuissa corno on merkitty kokonaan tilapäisillä?

Olen jostain lukenut, että mainittujen lisäksi yksi syy tähän - ja siihen, miksi myös jotkut nykysäveltäjät kirjoittavat cornolle ilman etumerkintää - on yksinkertaisesti se, että kapellimestari löytää cornostemman partituurista helpommin ja nopeammin, kun se erottuu ympäröivistä viivastoista etumerkittömyydellään. Tiedä häntä, ovatko kapellimestarit sitten aiemmin olleet laiskempia...
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Hornyman
29.10.2004 20:31:22
Olen jostain lukenut, että mainittujen lisäksi yksi syy tähän - ja siihen, miksi myös jotkut nykysäveltäjät kirjoittavat cornolle ilman etumerkintää - on yksinkertaisesti se, että kapellimestari löytää cornostemman partituurista helpommin ja nopeammin, kun se erottuu ympäröivistä viivastoista etumerkittömyydellään. Tiedä häntä, ovatko kapellimestarit sitten aiemmin olleet laiskempia...

voipi olla.. sillä sijaitseehan torvelle varattu tila partituurin keskivaiheilla. kuulostaa kyllä kovin epäilyttävältä..
Runttaamalla se Pösökin tehdään!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)