jPekka 19.10.2004 09:02:45 | |
---|
PS: Sormisoittavalle sähköbasistille korkealla sijaitsevasta bassosta on ihan oikeaa etua oikeallakin kädellä, sormisoitossa kun käsi pitää saada rennosti kohtisuoraan kieliin nähden, ja liikesuunta on ylöspäin. Öööh, taitais olla toisin? Korkealle nostettu basso on minun nähdäkseni (perinteisellä tyylillä) sorminsoittavan basistin oikealle (eli näppäily-)kädelle hankala, koska silloin ranne joutuu jyrkkään kulmaan jotta sormet olisivat kohtisuorassa kieliin nähden. Ellei bassoa sitten pidä kontratyyliin jokseenkin pystyssä. Vasurillehan korkealle sijoittaminen on taas hyväksi, ainakin jos käyttää "oikeaoppista" sormitustekniikkaa, jolloin peukalo pysyy tiiviisti kaulan takana eikä luikahda "yläbarreksi" otelaudan puolelle. Tästä pikku dilemmastahan syntyy se klassinen arvoitus: - Mistä erottaa, soittaako sähköbasisti jatsia vai rokkia? - Jatsibasistilla on karpaalitunnelisyndrooma oikeassa ranteessa, rokkibasistilla vasemmassa. Itse pidän aika hyvänä ideana hihnan säätämistä niin, että soitin on suhteellisen samalla korkeudella istuessa ja seistessä. Ei sen silloinkaan tarvitse olla kovin korkealla: jos opettelee (edes soittaessaan) istumaan sillai amistyyliin niin, että jalat ovat niin harallaan kuin farkut repeämättä kestävät, instrumentin lankku pääsee valumaan ihan käyttökelpoisen alas. (Ja jos soitinta roikottaa seistessään munien korkeudella, niin sehän peittää näkyvistä sen housujen sisään sullotun kurkun...) "Minne tahansa menetkin, siellähän olet." |
Jani The Rock 19.10.2004 09:32:26 | |
---|
Pari kertaa kokeillu tota seisaalta soittamista ja sanomista on tullu molemmilla kerroilla. Ei oikein löydy sitä sopivaa asentoa. Jos nostan sen kitaran niin ylös et hyvä soittaa ni hävetää yksin kotonakin ja sit jos pudottaa sen Hetfield tasolle ni tulee jännetuppitulehdus minuutissa. Ehkä mä vaa sit istun tossa sohvalla. Nosta vaan se kitara niin ylös kuin on tarpeellista. Sitten kun siinä asennossa soittaminen alkaa sujua, niin laske kitaraa hiukan. Huomaat, että siihen tottuu äkkiä. Näin asteittain pudottamalla voit saada skeban lopulta hyvinkin alas. Sillain mäkin alotin että kitara oli melkein leuassa kiinni. Mä kun oon vielä niin perhanan pieni, niin oli suht hankalaa. Mutta kyllä se pudotus siitä vain onnistui. Tietysti riippuu kitarastakin, kuinka alhaalla on vielä hyvä soittaa. Tällä Firebirdillä pystyy soittamaan vielä tosi alhaalla, mutta esimerkiksi Straton kanssa oli hiton hankalaa. The road never ends for me, kid. |
poppamies 19.10.2004 10:16:40 (muokattu 19.10.2004 10:17:34) | |
---|
...Korkealle nostettu basso on minun nähdäkseni (perinteisellä tyylillä) sorminsoittavan basistin oikealle (eli näppäily-)kädelle hankala... Kyllä minäkin olisin sitä mieltä että sormin soitettaessa bassoa voi pitää korkeammalla kuin plektralla soitettaessa. Kukin tietysti pitää sen siellä missä tuntuu mukavimmalta ( ja näyttää coolimmalta). Periaatteessakai se menee niin että kovat rokkijätkät kusee kitaran yli ja 6 kielisen tiluttajat sitten ali. "G-strings are for strippers" |
tommiot 19.10.2004 10:28:35 | |
---|
(Ja jos soitinta roikottaa seistessään munien korkeudella, niin sehän peittää näkyvistä sen housujen sisään sullotun kurkun...) Idea onkin pitää sitä niin alhaalla että se housujen sisään sullottu kurkku näkyy siitä yli ;) No ei... jokainen pitää niin korkeella kuin haluaa, kai se soitto on tärkeempää kuin että näyttää coolilta... Ite kyllä tykkään soittaa melko alhaalla. Pastilli? |
Lord of the strings 24.10.2004 14:48:57 | |
---|
Istualtaan soittaminen on helpompaa, mutta seisaaltaan näyttää paremmalta ;) "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
Hohhoijaa 24.10.2004 15:18:40 (muokattu 24.10.2004 15:18:54) | |
---|
Mä oon huomannut että vaikka en treenaakaan seisaaltaan niin kyllä se soittaminen seistenkin sujuu hyvin. |
Guitarist in the Night 24.10.2004 20:57:23 | |
---|
En osaa soittaa istualtani lainkaan. Tai ainakin paljon huonommin kuin mitä seisten soitan. Aina treenailen seisten. Niin on paremp'. |
saha 24.10.2004 22:42:40 | |
---|
istualtaan tahtoopi olla nykyään jo vaikeaa soittaa, kun on tottunut että pletkrakäsi on vyön korkeudella. Ota poika ohvia.
Ostan wahin, tarjoa omaasi. |
Aardfather 24.10.2004 23:39:54 | |
---|
No ei se nyt ihan näinkään ole. Kyllä se näyttää aika typerältä jos metallialan rokkitähti istuu keittiötuolilla keskellä sadionstagea. Jollekin B.B Kingille se suotakoon kun ikääkin on yli 70. Niin ja Robert Frippille ;-) Joo kyllä kannatta ite kokeilla mikä asento tuntuu parhaalta. Yleisesti ottaen paras korkeus on seisaaltaan soitettaessa siinä vyön tietämillä. - Aardfather |
kusve 25.10.2004 10:06:41 | |
---|
itellä kitara roikuu seistessä siten että vyön solki näkyy yli... istualtaan tosin soitto on teknisesti parempaa (studio) mutta yleensä tulee aina soitettua seisten (reenit bändin kans/keikat)... jotain 8vuotta olen nyt tässä rimputellut ja sitä oon alkanu miettiä että pitääkö mun hankkia kevyempi kitara ku tuntuu että aina ku on päivän soittanu niin seuraavana päivänä on hartiat ihan lukossa... ja se ei sitte oo kivaa ku siitä seuraa semmonen näppärä päänsärky. :( joskus muistaakseni oon punninnut tuon halkoni mutta en muista enää mitä se teki... sen kuitenki sanon etten ole toista yhtä painavaa tavannut... harmi sinänsä jos pitää vaihtaa toiseen - oon niin tykästyny tuohon. x) vai onko sitteki vika vaa soittoasennossa...? en ainakaan mä tiedä... pitäs vissiin mennä jonnekki asiantuntijalle sen skitan kans ja kysyä että onko ryhti hyvä. xD ...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my party-life, now it is my time to die...! |
Fortune 25.10.2004 10:09:30 | |
---|
Keikalle mennessä ei voi istua, joten istualtaan soittaminen on turhaa. Soitan siis aina seisoen. Tosin todellinen syy on se, että LP ei istu syliin istuma-asennossa, jollei hihnaa hilaa jatsihiplaus-korkeuteen ja se, että haara-asento näyttää kornilta istualteen. |
rpel 25.10.2004 19:59:20 | |
---|
Rhoads-mallisen kitaran hankinnan jälkeen tuli "pakolliseksi" tuo seisaaltaan soittaminen. Alussa oli aika hukassa kun taidot tuntuivat katoavan kokonaan verrattuna istualtaan soittamiseen, mutta nopeasti sitä oppi uuden tekniikan ja nyt sujuu jo paljon paremmin kuin istualtaan. Lisäksi istualtaan soittaessa tuli pahaksi tavaksi katsoa kokoajan otelautaa, seisaaltaan tuostakin on päässyt. |
waukku 26.10.2004 17:17:45 | |
---|
Ite oon Barre-otteista ottanu vihiä...Siinä vaiheessa kun koskee vasurin ranteeseen ihan hiton lujaa sitä F-duuria ottaessa,tulee yleensä kitaraa nostettua. Uuuh, you touch my tralalaa...Mmm, my ding ding dong... |
Jzci 27.10.2004 12:22:01 | |
---|
Ite oon Barre-otteista ottanu vihiä...Siinä vaiheessa kun koskee vasurin ranteeseen ihan hiton lujaa sitä F-duuria ottaessa,tulee yleensä kitaraa nostettua. Sitten etsitään vaihtoehtoisia tapoja ottaa F-duuri ;) |
Volle 27.10.2004 13:20:39 | |
---|
Sitten etsitään vaihtoehtoisia tapoja ottaa F-duuri ;) Jimi Hendrix -tyyliin peukalo otelaudan yli nappaamaan ala-e:stä. Se on liiallisen videoiden katselun seurauksena mullakin tapana. Nam. |
Hohhoijaa 27.10.2004 17:02:45 | |
---|
vai onko sitteki vika vaa soittoasennossa...? en ainakaan mä tiedä... pitäs vissiin mennä jonnekki asiantuntijalle sen skitan kans ja kysyä että onko ryhti hyvä. xD paksu (nahka)hihna auttaa... kuulemma |
Dutteri 28.10.2004 18:34:37 | |
---|
Kyllä sitkin on ihan hyvä alkaa alusta alkaen opettelemaan. Kannattaa kokeilla eri korkeuksia ettei soita kitaraa siellä polvien korkeudella. Kyähän se hienolta voi näyttää muttei mitään kovin järkevää.. Eti korkeus jolla on helppo soittaa. Ja soittele nyt kuitenkin ensinnäkin niin että pääset soittamiseen mukaan että oikein kunnolla innostut. Mitä Mark-Ken sanoo ku tulee paskalta? "käynnistämpä koneen uudestaan" IMIK #13 Pastilli? |
Carpenter 28.10.2004 20:58:16 | |
---|
Mulla tuppaa menemään ranne mutkalle seisaaltaan soittaessa, jos soittaa barreita tai vitossointuja. Sitten se tulee hieman kipeäksi. Onko muilla samaa ongelmaa ja/tai onko mitään vinkkejä siihen? Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
kusve 29.10.2004 11:35:59 | |
---|
paksu (nahka)hihna auttaa... kuulemma käyttämäni hihna ON nahkaa ja noin 8cm leveä... ...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my party-life, now it is my time to die...! |
Mulla tuppaa menemään ranne mutkalle seisaaltaan soittaessa, jos soittaa barreita tai vitossointuja. Sitten se tulee hieman kipeäksi. Onko muilla samaa ongelmaa ja/tai onko mitään vinkkejä siihen? Pidät kai kitaraa alempana kuin istuessa? Onko paksut kielet ja/tai korkealla otelaudasta? Voiman käyttö samalla kun nivelet on ääriasennossa ei ole hyvä yhdistelmä. "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |