Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonien testaamisesta..
1 2 3 4
Mikael
21.01.2003 11:13:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alustava kysymys: Oliskohan kenellään intoa osallistua mikrofonitestin järjestämiseen? Ajattelin jotta olis mukava testata erilaisia mikrofoneja ihan itse äänittämällä ja kuuntelemalla, kun tälläkin palstalla on kovasti käyty keskustelua eri mikkien välisistä eroista. Jos löytyisi muutama hahmo Helsingin läheisyydestä, jolla olis testiin sopivia mikkejä ja intoa, niin olisin ehkäpä valmis järkkäämään testiolosuhteet. Ainakin mua kiinnostaa lähinnä iso- ja pienikalvoiset konkkamikit.
 
Testiin mulla olis tarjota seuraavia mikkejä (omia/lainattuja)
 
Isokalvoiset:
AKG C4000b
Neumann TLM103
Røde NT2
 
Pienikalvoiset:
AKG C391b
AKG C1000s
AKG C2000b
Neumann KM84i
 
Testissä voisi käyttää etuasteina joko dbx 586 -putkietusta tai SSL:n tiskin räkkimallista etusta ja tallentimena Fostex D160 v2 -kovalevytallenninta (16bit/48kHz). Testimateriaaliksi löytyy vaikkapa Martinin akustinen kitara, Kentaky A-mandoliini, Gretcsh/Zildjian -vintagerumpusetti, tamburiini, miesääni ja VOX AC15/Gibson LesPaul..
 
Tulokset vois tallentaa sitten vaikka cd-muotoon, niin jokainen vois sitten kotona tutussa ympäristössä tutustua tuloksiin ja tehdä omat johtopäätöksensä..
 
kivi
21.01.2003 11:44:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua kiinnostaisi kyllä - voisin tuoda erilaisia halpiksia, vaikkapa Behringerin ECM8000, TSM MT87, Carol MUD525, EV PL6... että sais näyttöö onko niistä mihinkään; ja sitten vois verrata peräkkäin samansukuiset UnidyneI/SM57 ja Unisphere/SM58 ja vaikka Sennheiserin MD421/e602 - kuinka pitkälle on kapseli matkalla kehittynyt tai taantunut...
 
Nuo, ja aika läjä muitakin mikkejä löytyy omasta mikkikomerosta. Stadiin tulossa aina aika ajoin - pikaviestitellen?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Vilhelmus
21.01.2003 12:00:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite sitä asuu sen verran kaukana Hgistä, että tuskin paikalle pääsee, mutta oli loistava idea jos vielä sitä tallenettakin saisi jaettavaksi asti.
 
Lisää diskanttia!
Jabe
21.01.2003 13:58:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä idea, Mikael. Kuulen mieluusti testin tuloksia. Ja jos minulta jotain inputtia haluat, niin mikkejä löytyy mm. Audio-Technica AT4033, Shure BG 4.0 (semmoinen edullinen konkkapuikko) ja Sennheiser e602 (oliko tämä jo Kivenkin listalla?). Ja jos vielä kehtaan tyrkyttää panostani, niin voisin ihan hyvin jonkun iltapäivän asialle uhratakkkin. Voin vaikka laulaa, jos haluat. Miesääni mulla käsittääkseni on :-)
myslique
21.01.2003 14:29:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi liittyä mukaan ja tuon mukanani AKG C 4-1-nelosia, vintage-vanhoja Sennheiserin MD42-ykkösiä ja Electro Voicen RE11:n.
 
PIM
21.01.2003 14:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhempaa aakoogeetä löytyisi C5600 ja D224E.
 
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
jPekka
21.01.2003 15:26:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin voisin tietysti tarjota käyttöön oman salkkuni sisältöä (Röde NT1, Shure KSM32, Shure Beta57A plus sekalaisia dynaamisia).
 
Testituloksiahan saisi varmaan jonnekin äMPärikolmosiksi - lyhyet näytteet eivät vie tilaa kovin paljon hyvälaatuisinakaan.
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Pieni rumpalipoika
21.01.2003 15:55:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin tuoda mukanani muutaman siksarin. Mitäs tuumaatte ;D
 
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Lennu
21.01.2003 16:28:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin tuoda mukanani muutaman siksarin. Mitäs tuumaatte ;D
 
Joo, mittaillaan mikä mikki ottaa parhaiten pullon kilinän.
 
www.lennu.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Mikael
21.01.2003 20:12:29 (muokattu 22.01.2003 09:15:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän on jo kertynyt jotain... Tuotas, luulenpa että ainakin alkajaisiksi olisi järkevää rajata testi koskemaan vain ns. äänityshommissa toimivia yleiskäyttöisiä kondensaattorimikkejä. Pienikalvoiset omana ryhmänään ja laajakalvoiset omanaan. Muuten homma karkaa helposti käsistä ja testattavaa on niin paljon ettei kokonaisuutta pysty hallitsemaan.
 
Nyt olis kasassa seuraavaa:
 
isot:
Audio-Technica AT 4033
AKG C414
AKG C4000b
AKG C5600
Neumann TLM 103
Røde NT1
Røde NT2
Shure KSM32
TSM MT87
 
pienet:
AKG C1000s MkII
AKG C2000b
AKG C391b
Behringer EMC8000 (tää on kyl mittamikki ja vieläpä pallo, mut toisaalta kyllä hyvin mielenkiintoinen)
Neumann KM84i
Shure BG 4.0
 
Vielähän tohon mukaan muutamia toivois
löytävänsä...
 
EDIT: PeteH:n C5600 siirretty oikeaan paikkaan.
 
PIM
21.01.2003 20:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG C5600 (eiks tää oo jonkinmoinen bassarimikki???)

 
Ei o kun isokalvoinen kondensaattori. Ja toi D224E on dynaaminen 2-tie mikki eli siinä on oma elemetti diskantti- ja bassopäälle.
 
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
Roberto
21.01.2003 23:22:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osoitteesta http://www.fxguidry.com/mictest1/ löytyy yks testi, joka on ihan kiva, mutta siinä on pari perustavaa laatua olevaa miinaa. Varoittava esimerkki, siis.
 
- eri mikit toimii etuasteiden kanssa erilailla, joidenkin impedanssi natsaa paremmin kun toisten. Tää vaikuttaa varsinkin dynaamisissa vehkeissä.
- phantom syöttö pitää olla kunnossa. Yllättävän kalliistakin vehkeistä lähtee ulos mitä sattuu jännitettä. Resolution-lehdessä oli just muutaman sivun artikkeli aiheesta, tsekatkaa jos tulee vastaan. Joku Schoepsin hahmo latasi aika huolella varsinkin tuonne 'pro-sumer'-etuasteiden suuntaan...
- mikkien sijoittelu on millintarkkaa puuhaa... linkin kaltaisilla sijoitteluilla erot syntyy jo siitä, saatika mikeistä ym.
 
Klassinen mikkivertailu-soundi on ison avainnipun kilistely. Toimii!
 
Olisin tietty kiinnostunut kuulemaan testin tuloksia, mut toivottavasti kuitenkin teette ne .wav ym. muodossa, eikä mp3... ;)
 
Mikael
22.01.2003 09:34:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


- eri mikit toimii etuasteiden kanssa erilailla, joidenkin impedanssi natsaa paremmin kun toisten. Tää vaikuttaa varsinkin dynaamisissa vehkeissä.

dynaamiset jätetään vex heti kärkeen..
 
- phantom syöttö pitää olla kunnossa. Yllättävän kalliistakin vehkeistä lähtee ulos mitä sattuu jännitettä. Resolution-lehdessä oli just muutaman sivun artikkeli aiheesta, tsekatkaa jos tulee vastaan. Joku Schoepsin hahmo latasi aika huolella varsinkin tuonne 'pro-sumer'-etuasteiden suuntaan...
juh. pitääkin mitata et mitä noi mun etuset työntää.
 
- mikkien sijoittelu on millintarkkaa puuhaa... linkin kaltaisilla sijoitteluilla erot syntyy jo siitä, saatika mikeistä ym.
joo tätä mäkin mietin. rumpusetin kanssa ei tuu ongelmaa kun rummut pysyy paikallaan ja mikkiteline myös, mut miten ihmeessä saat kitaristin pysymään paikallaan? nehän heiluu aina ihan homona ja sit kun koitat pyytää niitä edes vähän keskittymään myös siihen et kaulan vispausliike jäis alle metriin, niin niiltä menee täysin pheelikset ja "sä et kyl v***u tajuu mustast yhtään mitn". Laulajan kanssa onkin usein helpompaa...
 
Olisin tietty kiinnostunut kuulemaan testin tuloksia, mut toivottavasti kuitenkin teette ne .wav ym. muodossa, eikä mp3... ;)
MP3sia näytteistä ei kyllä tehdä - eihän niistä saa muutenkaan mitään selvää. Mä oon kyl CD:n kannalla, mut ekäpä noi WAVitkin menee ni voi sit kuunnella tost puuseen kyljessä majailevasta 2" "kaiuttimesta" : )
 
jPekka
22.01.2003 10:41:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


MP3sia näytteistä ei kyllä tehdä - eihän niistä saa muutenkaan mitään selvää. Mä oon kyl CD:n kannalla, mut ekäpä noi WAVitkin menee ni voi sit kuunnella tost puuseen kyljessä majailevasta 2" "kaiuttimesta" : )

 
Kyllähän mp-kolmoset ovat tuolla jossain parinsadan bitrate-arvoilla ihan kuunneltavia, mutta testitiedostoista saanee sen verran lyhkäisiä että wavitkin kulkisivat netitse, ainakin meille kiinteän linjan päässä oleville.
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Mikael
22.01.2003 11:34:45 (muokattu 22.01.2003 11:36:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen enempiä intoiluja pitää todeta että, ennen talvilomaa ei kyl homma onnistu. Oon Thaimaassa suklaamassa 9.-24.2. (hah!). Ehkäs sen jälkeen esim 1-2.3. vois toimia...
 
jPekka
30.01.2003 10:14:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
pienet:
AKG C1000s MkII
AKG C2000b
AKG C391b
Behringer EMC8000 (tää on kyl mittamikki ja vieläpä pallo, mut toisaalta kyllä hyvin mielenkiintoinen)
Neumann KM84i
Shure BG 4.0
 
Vielähän tohon mukaan muutamia toivois
löytävänsä...

 
Muistin just tänä aamuna, että minullahan olisi tuohon kategoriaan vielä CAD 95.
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
kivi
05.02.2003 16:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäs sen jälkeen esim 1-2.3. vois toimia...
 
Nostanpa tän taas esiin, ettei totuus unohdu. Eli mikkiä testiin vaan:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
05.02.2003 17:38:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Nostanpa tän taas esiin, ettei totuus unohdu. Eli mikkiä testiin vaan:-)


Pitäisiköhän mun jotain kasiysiä heittää peliin...
 
Ad libitum
05.02.2003 23:10:11 (muokattu 05.02.2003 23:12:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Pitäisiköhän mun jotain kasiysiä heittää peliin...

 
Heitä vaan,mutta älä lattiaan, jos saan pyytää. ;)
 
Niin, voisin järjestää siihen tuon Roden NKT:n ikäänkuin "verhotestiin" edellisen kumppaniksi. Vaikka eri sarjoissa painivatkin. Liikun siellä hesan alueella tämän tästä, eli on mahdollista toteuttaakkin tuo homma. Jos intoa löytyy.
 
Tutkaillaan... Saattaisimpa jopa saada tuurilla jonkun toisenkin (-70´s) 89i:n paikalle, noin "vertailun vuoksi". Tietenkin, jos ei aiheuta harmia. Töitä tuo vaatii ja luontaisesti laiskana haluan laiskuusoption projektiin :)
 
Kepuli
06.02.2003 09:10:20
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..SSL:n tiskin räkkimallista etusta..
 
Mistä tavallinen kuolevainen saa moisen käsiinsä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «