Moi, Minulla on tallella kahden omakustannesinglen masternauhat kahdeksankymmentä luvun lopulta. Nopeus 38cm/s. Onkohan kellään tiedossa kaveria/paikkaa, jossa saisin nuo kelat siirrettyä edullisesti (siis lähes ilmaiseksi) DAT-nauhalle? Isojen studioiden taksoihin minulla ei ole varaa. Terveisin, Timo tjm_posti@hotmail.com |
Missä päin Suomea? Mikä tahansa studio pystyy tuohon, mutta kela-masterkoneet on nykyään aika pölyisiä ja kalibroimatta. Ja miksi DATille - parempi laatu voisi olla, jos ne tallentaisi korkealla resoluutiolla tiedostoiksi ja polttaisi vaikkapa CD:lle parempaa formaattia odottelemaan..? Vai onko sulla itselläsi DAT, sitäkö varten? Masterointipajat ottavat kyllä 1/4" nauhaakin, ainakin paremmat - ja varmaan ottavat ainakin lähitulevaisuudessakin? Ja omasta DAT-nauhuristani mulle jää selvä tunne, että varmempiakin formaatteja tosiaan on. |
Luulisin, että tuo DAT:ille heittäminen käy kaikkein nopeimmin. Eikö se ole edelleenkin studioiden master-standardi? Tärkeintä, että saisin homman hoidettua edullisesti. Eli missä ja mihin hintaan? Hyvä kysymys, johon en suoralta kädeltä osaakaan vastata. Itse kävin viimeksi LaLa-studiolla Iso-Roobertinkadulla siirtämässä 1/4"-nauhan CD:lle - oli edullista, mutta Saken nauhuri oli kyllä paksun pölyn peitossa. Jos aiot julkaisuttaa ne uudestaan, ei ehkä kannata siirtää millekään formaatille (ainakaan ennen kuin oot kysynyt, onko käyttämässäsi masterointipajassa nauhuria - heillä on yleensä paremmat A/D-muuntimet ja muutenkin signaalitie aivan eri luokkaa). DAT:ille ja CD:lle siirtäminen on kutakuinkin yhtä nopeaa. Vinkatkaapa halpoja studioita Stadista, ketkä tiedätte. Itse en ole kahlannut stadin studioita aikoihin. Menneisyydessä Studio 303 oli sieltä halvimmasta päästä, soitapa heille ja kysy. Se Alesiksen systeemi, jonka nimeä en nyt muista, taitaa olla uusi standardi. Siltä ainakin on alkanut vaikuttaa. Mutta masteroitavaa kamaa tuodaan edelleen työstettäväksi vaikka missä formaateissa - kaikki on mahdollista. |