Aihe: The darkness
1 2 3 4 5 6 7 821 22 23 24 25
jussiohman
11.10.2004 15:32:53 (muokattu 11.10.2004 16:18:19)
Jotkut asiat eivät ole pelkästään makuasioita. Rockin arvottamisessa on myös muitakin aspekteja, kuin makuasia. En nyt jaksa alkaa selittämään mitään rockin esteettisiä ulottuvuuksia, mutten silti ymmärrä sinua. Itseasiassa kukaan joka jotain musiikista ymmärtää ja sitä seuraa ja keräilee levyjä ja lukee rockkirjallisuutta ja blaablaa, ei ole haukkunut Darknessia "kamalaksi bändiksi". Kaikki tällaiset musiikillista kompetenssia omaavat ihmiset ymmärtävät, että Darkness on hyvä bändi monella tasolla. En minäkään saa henkilökohtaisia kiksejä esim. Nick Cavesta, mutta ymmärrän toki mihin hänen suosionsa perustuu ja en voisi koskaan sanoa, että näin omistautuva artisti olisi kamala. Kamaliksi sanon sellaisia bändejä, jotka maksimoivat kaupallisen volyyminsa huippuunsa tasapäistämällä musiikkiaan tietynlaiseksi radiosonnaksi - siitä esim. juuri rakastamassasi Maroon 5:ssa on kyse.

Joku vuosi sitten olisin allekirjoitanut mokoman tekstisi täysin, mutta nyt tuo on aika hevonpaskaa mielestäni. Ymmärrän mitä tarkoitat puhuessasi rockin ym. musiikin "esteettistä ulottovuuksista". Samasta syystä erehdyn joskus itsekin pitämään esim. Beatlesia haukkuvien ihmisten mielipidettä jossain määrin huonompana. He kun eivät ymmärrä, miten helvetin hienoa ja kekseliästä musiikkinsa on. Mutta näin ajatellessaan on katsottava aina peiliin.

Musiikista löytyy aina eri ulottovuuksia Eri ihmisille. Itsekään en pääse sisälle mihinkään keskiaikaiseen taidesinfoniamestaripläjäykseen, mitä joku musiikin/taiteentuntija pitää äärimmäisen moukkamaisena ja tietämättömänä asiana.

Kyllä Darknessia ja vaikka Beatlesia voi pitää kamalana bändinä, ja vielä olematta tippaakaan "väärässä". Huolimatta musiikin monitahoisuudesta, tai juuri siitä johtuen, musiikki merkitsee eri ihmisille eri asioita, eikä Motörheadia diggaava ja Beatlesia vihaava hevari ole väärässä, häntä vain miellyttävät eri asiat musikissa kuin jotakuta muuta. Musiikin monitahoisuus ja kypsyys ovat täysin irrelevantteja asioita kun joku sattuu vain tykkäämään musiikin aggressiivisuudesta ja energiasta enempi, kuin upeasti valmistetusta teksistä tai sävelen ja sovituksen innovatiivisuudesta ja nerokkuudesta.

Kyllä mielestäni makuasioita voidaan pitää ainoana ja oikeana aspektina musiikissa. Niin se vain on. Vain se merkitsee, että mitä kukin musiikista itselleen sattuu etsimään. Vaikka joskus ärsyttääkin jonkun Anthrax - fanin vittuilut omasta suosikkimusiikistaan, on muistettava, että kyseessä on vain nyt kaksi eri asioita -EI eriarvoisia- asioita musiikissa arvostavaa henkilöä.

Tulipa off-topikkia.
Kaikki menee persiilleen
Tupuna
11.10.2004 23:21:46
jussiohman-rakas.

Kyllä minä ymmärrän maun merkityksen musiikissa ja sen arvottamisessa. Vallan hyvin ymmärrän juu, ja ihmiset saavat kuunnella mitä haluavat. Ihminen kuitenkin haluaa järjestellä ja kategorisoida asioita luonnostaan sekavan maailman jonkinlaiseksi järkeistämiseksi, joten siinä mielessä kriitikot ym. fanit ovat yrittäneet luoda rockinkin sisälle jonkinlaista esteettistä normistoa. Ja en minä noita normeja ole luonut - rockideologia on länsimaisessa kulttuurissamme jo aivan luonnostaan. Sen kautta väistämättä tietyt bändit ovat yksinkertaisesti arvostettavampia kuin toiset. Silti ei pidä sanoa, etteikö yltiökaupallinen matsku voisi olla hyvää. Tottakai voi olla, tykkäänhän minäkin! Mutta The Darknessia tulee arvottaa (jos sitä siis pitää arvottaa muuten kuin maun kautta) rockin ideologian ja genren sääntöjen mukaisesti. Näin musiikkikriitikot tekevät. Poppia arvostellaan popin genren rajojen sisällä ja niiden arvojen mukaisesti, rockia oman genrensä mukaisesti.

Aiemmin kirjoittamani teksti on muuten nimenomaan tunnekuohun vallassa kirjoitettu, ja ehkä sen takia hieman provokatiivinen. Mutta niinhän me ihmiset tosiaan toimimme - makumme mukaisesti, impulsiivisesti. Eli tällä tasolla minä tai kukaan muukaan ei ole yhtään parempi kuin kukaan toinen. Pitäkäämme tosiaan makumme ja mieltymyksenne! Pastillia siis.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
marlow
12.10.2004 01:05:21
Kyllä Darkness on älyttömän kova bändi. Olipa päässyt Guinnesin ennätyskirjaankin: Pojilla on noussu keikkaliksat eniten maailmassa kuluneen vuoden aikana. Tekivät vielä vuosi sitten käytännössä ihan kulupohjalta ja nyt repivät miljoonia. Eipä haittais tommonen tilanne..Ei auta ku kohkata hääkeikkoja ym.
Lonesome
12.10.2004 09:56:20
Se että raskasta musaa soitetaan hampaat irvessä, on paljon naurettavampaa pelleilyä kuin se että soitetaan raskasta musaa taitavasti, mutta pikkasen kieli poskessa.

Tuli tuo Rankka-Rock katsottua videolta. Kyllä se toimi. Muutenkin kuin Gibsonin kitaranäyttelynä. ;) Komppiryhmä nyt ei niin vakuuttanut, mutta vikaa oli ehkä eniten soundeissa ja miksauksessa.

Positiivisessa mielessä tuli mieleen 70-luvun hardrockin parhaat bändit. UFO, Thin Lizzy, Queen, AC/DC jne. Alkuaikojen vielä energinen Def Leppard käväisi myös mielessä. Aika näyttää miten homma kehittyy. Toivottavasti jättävät lajityypin ammattitaudit kokeilematta ja tekevät kunnon kakkos-albumin.

Spinal Tap forever!

Äiti on varmasti pojista ylpeä.......
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Juzzu
12.10.2004 11:00:23
Muutenkin kuin Gibsonin kitaranäyttelynä. ;)

Huomaa että Gibsonin Enklännin maahantuoja on ottanut Pimeyden pojat erityishuolenpitoon. Kävi siinä Lespa poikineen lavalla...
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
entropia
12.10.2004 11:53:33
Huomaa että Gibsonin Enklännin maahantuoja on ottanut Pimeyden pojat erityishuolenpitoon. Kävi siinä Lespa poikineen lavalla...

Justinin simpukka-gibson onki lahja ;) ja pojat saavat jatkuvasti Gibsonilta uusia skittoja... Ne ansaitsevat ne kyllä!
buaaah...
lapio
12.10.2004 11:57:23

Se oli kaunista katsottavaa.
Jos sitä myydään kaupassa sen täytyy olla ihmisravinnoksi kelpaavaa. Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
Lonesome
12.10.2004 12:06:40
Se oli kaunista katsottavaa.

Kyllä vaan. Silverburst Customia en ole nähnyt aiemmin kuin Suuressa Kitarakirjassa.

Thin Lizzyn Robbo ja Gorham soitti kyllä koko setin läpi samalla Les Paulilla. Ainakin '78 Rainbow-videolla. Soundi oli kyllä hallussa ilman kitaran vaihtojakin...
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Lonesome
12.10.2004 12:42:37
Et kyllä nähnyt silverburstia Darknessin esiintyessäkään, nimittäin Justinin nimikkomalli ei ole oikea silverburst, vaan siinä on käytetty jotain kiiltäviä helmiäisjuttuja jne.

Kiitos oikaisusta. :)

Kaikkea oppii, kun vanhaksi elämöi m.netissä...
aleksi14
12.10.2004 14:44:47
Suoraan AC/DC:n ja Rainbown sekoitus
Kassu
12.10.2004 15:38:31
Suoraan AC/DC:n ja Rainbown sekoitus

Äitis on.

Ensinnäkään kummallakaan bändillä ei ole noin upeita kitarointeja, riffejä tai sooloja. Kummankaan yhtyeen musiikki ei ole noin raskasta ja samalla kaunista, eikä falsetissa pahemmin keikuta. Vaatteet hiukan poikkeavat?

Mitäs muuta keksisin.

Jep ja spinal tap-vertaus on aika loistava. Siis huumorimielessä.
Tarkastaja
12.10.2004 23:18:34
Laulaja nahkapuvussaan näytti välillä aivan Richie Blackmorelta. Ihan hyvää musiikkia ja ainahan se on kiva, kun rokki soi.
entropia
13.10.2004 01:09:36
Mä oon niin tyytyväinen et jengi on vihdoinkin tullut järkiinsä ja tajunnut kuinka upea bändi The Darkness on. Itse oon hehkuttanu niitä jo kaksi vuotta, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä ruveta diggaamaan kunnon rockia! :)
buaaah...
Angus
13.10.2004 09:39:01

Ensinnäkään kummallakaan bändillä ei ole noin upeita kitarointeja, riffejä tai sooloja. Kummankaan yhtyeen musiikki ei ole noin raskasta ja samalla kaunista

Tähän ei voi mitään muuta sanoi kuin: HOHO!

Olisit laittanut vielä perään "Nimim. Rainbown ja AC/DC:n tuotantoon tutustunut".
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Tupuna
13.10.2004 11:46:49
Mä oon niin tyytyväinen et jengi on vihdoinkin tullut järkiinsä ja tajunnut kuinka upea bändi The Darkness on. Itse oon hehkuttanu niitä jo kaksi vuotta, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä ruveta diggaamaan kunnon rockia! :)

Kaksi vuotta? Öh? The Darknessin ensilevystä ei ole aikaa kuin vähän yli vuosi. Sitä ennen tekivät keikkaa hoomoilasina ilman rahnaa ympäri UK:ta. Miten olet voinut tuntea bändin tuolloin? Rajansa liioittelullakin
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
waihen84
13.10.2004 11:49:04 (muokattu 13.10.2004 11:49:30)
angus, olen kyllä varma että se oli sarkasmia *hymiö*

anyway, se ankan keikka telkkarissa oli yllättävän hyvä. Olisi pitäny mennä katsomaan kesäällä.
aivokuolio
13.10.2004 11:58:23
Kaksi vuotta? Öh? The Darknessin ensilevystä ei ole aikaa kuin vähän yli vuosi. Sitä ennen tekivät keikkaa hoomoilasina ilman rahnaa ympäri UK:ta. Miten olet voinut tuntea bändin tuolloin? Rajansa liioittelullakin

Itseasiassa bändi oli Uukoossa todella kova ug-nimi on kauan ennen debyyttilevyä, möi mm. Astorian loppuun ihan omillaan. Ja ne ensimmäiset singletkin tulivat alunperin ulos jo 2002 ja alkuvuodesta 2003. Eli varmasti Suomessakin bändin on tiennyt kaveri ellei kaksikin. Kyllä niistä bändeistä kuulee muualtakin kuin MTV:n kautta ;)
lapio
13.10.2004 12:08:20

Ensinnäkään kummallakaan bändillä ei ole noin upeita kitarointeja, riffejä tai sooloja. Kummankaan yhtyeen musiikki ei ole noin raskasta ja samalla kaunista, eikä falsetissa pahemmin keikuta. Vaatteet hiukan poikkeavat?

Ootko kuullu Rainbowta?
Jos sitä myydään kaupassa sen täytyy olla ihmisravinnoksi kelpaavaa. Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
Angus
13.10.2004 12:23:28

angus, olen kyllä varma että se oli sarkasmia *hymiö*

Toivon todellakin näin. Muutenhan tässä pitäisi jo ruveta pelkäämään, että mihin tämä maailma on menossa *hymiö*.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)