Aihe: Sävellyksen/teorian opiskelusta
1
Lassa
05.10.2004 11:21:41
..Että se kiinnostaisi. Haluaisin kuulla, jos joltakin tietoa löytyy, että minkäslaisia vaatimuksia tuonne sibikseen/piramkiin on sävellyspuolelle? En tarkoita nyt niitä tietotaitoja, joita em. laitosten www-sivuilla listataan, vaan lähinnä että minkä tasoista yrittelyä sinne alkukarsintoihin kehtaa pistää menemään? Kadulla liikkuu sitkeä huhu, että ei kannata hakea jos ei ole ammattilainen, suomennettuna: vähintään muusikon ammattitutkinto pohjalla. Musaopisto-lukio -akselin sählääjät jääkööt kotiin odottamaan paremman maailman syntyä, näinkö se tosiaan menee?

kyseleepi Lassa
Sävis
05.10.2004 12:09:50 (muokattu 05.10.2004 12:13:44)
No itse kyllä pääsin ihan musaopistopohjalta. Tosin olin kyllä aikaisemmin saanut opetusta sävellyksessä aika päteviltä henkilöiltä.
Teoriat pitää osata kenraalibassoon/harmoniaoppiin asti, muuten ei ole mitään mahdollisuuksia. Kannattavaa on myös lukea niitä kirjoja, joita akatemian sivuilla suositellaan luettavaksi, erityisesti nykymusiikkia käsittelevistä on pääsykokeissa apua.

E. Ja siis suoraan lukiosta. Sibelius-Akatemiassa siis opiskelen.
My name is James Bond, James Bond.
Lassa
05.10.2004 12:22:59
Arvasin oikein, kun tuumailin keneltä saan vastauksen tähän kysymykseen ;)! Onko sillä pääsykokeissa mitään väliä hallitseeko pianon koskettimistoa? Siis saitko yksityistunteja tai mielipiteitä sävellyksiisi tms. "joltakin pätevältä taholta", vai mihin viittasit - jos saapi kysyä... Täällä jumalanseläntakana johon olen epäonnekseni sattunut syntymään ei taida olla sitä etuoikeutettua iloa että pääsisi jollekin asiaa tuntevalle omia väsäilyjään esittelemään. Teoriaopettaja on, mutta mies tarvitsisi jo muutenkin hermolomaa joten en taida sitä mennä enää enempää ahdistelemaan...
Sävis
05.10.2004 12:35:27
Arvasin oikein, kun tuumailin keneltä saan vastauksen tähän kysymykseen ;)!

Nooh, tämmöstä tää on...

Onko sillä pääsykokeissa mitään väliä hallitseeko pianon koskettimistoa?

Pääsykokeissa täytyy antaa pianonsoittonäyte. En ole koskaan käynyt pianotunneilla, vaan olen itsekseni hieman opetellut. Treenasin Bachin 1. invention noin ½ vuodessa siihen kuntoon, että kehtasin soittaa sen lautakunnalle.

Siis saitko yksityistunteja tai mielipiteitä sävellyksiisi tms. "joltakin pätevältä taholta", vai mihin viittasit - jos saapi kysyä...

Saa kysyä. Opiskelin Vantaan musiikkiopistossa, jossa Tuomo Teirilä veti sellaista sävellysryhmää. Myöhemmin Säveltäjä musiikkioppilaitoksessa -projektin myötä myös Lauri Kilpiö opetti sävellystä ryhmälle ja antoi minulle myös yksityistunteja, joista maksoin.

Täällä jumalanseläntakana johon olen epäonnekseni sattunut syntymään ei taida olla sitä etuoikeutettua iloa että pääsisi jollekin asiaa tuntevalle omia väsäilyjään esittelemään.

Säveltäjät tosiaan pesii Helsingin lähistöllä. Tai ainakin valtaosa.

Teoriaopettaja on, mutta mies tarvitsisi jo muutenkin hermolomaa joten en taida sitä mennä enää enempää ahdistelemaan...

Mitä teorioita olet muuten tehnyt?
Voisithan sinä ihan uskaliaasti vain etsiä jonkun arvossa pitämäsi säveltäjän yhteystiedot ja kysellä, josko voisit esim. postitse lähettää hänelle sävellyksiäsi.
My name is James Bond, James Bond.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)