Aihe: Rasistusvammojen ilo
1 2 3
Aegis
29.09.2004 15:13:52 (muokattu 29.09.2004 15:14:27)
Olen tässä alkanut huomaamaan vasemman käden ranteessa pientä pistoa kun soittelen. Kivut alkoivat tuossa n. pari kuukautta sitten ja ohimeneviksi tietysti luulin kun ennenkin olin niistä eroon päässyt levolla. Nyt olen tässä aloittanut taas soittelemaan kolmen viikon tauon jälkeen ja vieläkin vihlaisee välillä. Saatana. Rutinaa tuntuu kun kättä kääntelee ja lääketieteitä ymmärtävä äitimuori sanoi että voipi johtua jonkinlaisesta tulehduksesta. Ei sentään jännetuppitulehduksesta onneksi voida vielä puhua (toivottavasti). Kapulatekniikkaa olen aina syynäillyt tarkasti juuri tälläisten välttämiseksi, mutta tässä sitä taas nähtiin, ettei liian tarkka voi olla. Aika masentavaa jos tuosta oikeasti kehkeytyy joku ongelma, lääkäriin taidan lähteä.

Onkos lautalaisilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja onko niistä selvitty voittajina?
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
lethus1
29.09.2004 15:23:55
Onkos lautalaisilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja onko niistä selvitty voittajina?

Muutaman kuukauden soittotauon jälkeen n. 4-5 treenikertaa oli täyttä tuskaa - oikeaan ranteeseen sattui aivan helvetisti. Haitsua oli ihan mahdotonta soittaa ja crashaaminenkin karmeaa. Kiukulla koitin käydä n. 2 kertaa viikossa koska ennenkin oli ollut vastaavanlainen ongelma ja se oli kadonnut treenaamisella. Ilmeisesti tauon aikana tatsi on kateissa ja soittaa käsi oudossa asennossa tms. Kipu läks ja eipä ole tuntunut enää sen jälkeen. Ostin apteekista jotain ihan basic sidettä, jota joka treenikerta länttäsin kauhean kasan ranteen ympärille tukemaan. Auttoi aika hyvin, vaikkakin soittaminen oli vähän, noh, jäykkää.
Ruutikallo
29.09.2004 16:15:54
Ei aivan vastaavaa, mutta vielä kiusallisempi ehkä.
Vasemman käteni hermot oli puristuksissa niskasta ja selkärangassa. Tuollaisen parin kk:n tauon jälkeen. Aiheuttajaa ei tidetä varmasti, mutta huono ryhti selässä ainakin voi aiheutta sen.
Oli todella kiusallista treeneta rudimentteja joita olen soittanut paljon ja huomata että vasen käsi ei pysty mihinkään. Ts. päästä lähti käsky soittaa esim. double str.roll tempoon jonka ei pitänyt olla mitenkään hankala, mutta vasen ei totellut. tuossa yksi esimerkki.
Sitten eräs kolleega kehotti hierojaa jolla on hermoratahierojan pätevyys ja jo muutaman hieronta kerran jälkeen alkoi käsi"aueta" , kun saatiin nikamalukkoja ym. pois.

Tämä ei ihan aiheeseen liity suoraan mutta tiedoksi kaikille vastaavasta kärsiville.
Ja ainahan kannattaa aloittaa varovasti et lihakset lämpiää.
wavelength
29.09.2004 17:23:19

Ongelmaan voi liittyä mm. Dennis Chambersin "koulukunnan" käsitys siitä, että käsivarsi ei saa liikkua lyönnin aikana, vaan ainoastaan ranteen pitää heilua. Paljon ergonomisempaa on jakaa liikettä ja lyönnin aiheuttamaa tärinää muille käsivarren nivelille ja lihaksille. Kannattaa keskustella rumpuopettajan kanssa mm. Risto Skrikbergin opettamasta kapulatekniikasta, jossa kyynärpäätä viedään kehosta pois päin lyöntihetkellä, ja palautetaan kyljen viereen heti lyönnin jälkeen. Kirjastosta kannattaa etsiä R.S.:n kirja "Rudimentaalisen rummunsoiton neljä peruslyöntiä".
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we." - President George W. Bush.
Kurb
29.09.2004 23:49:59
Itselläni oli sama ongelma kun aloitin paukuttamisen uudelleen vuosien tauon jälkeen.

Itse pääsin siitä eroon treenien aikana IcePower -geelillä. Itse asiassa pari viikkoa elin sillä töhkällä, pystyi treenaamaan miten kauan vain ja helvetilliset kiputilat sai nopeasti pois.

Myöhemmin tekniikka kehittyi, ranne vahvistui tai jotain muuta tapahtui, enään minulla ei meinaan tuota ongelmaa ole.
Bobana
30.09.2004 08:05:37
Joo, eli:
oikeesta kädestä ranne, kyynärtaive ja olkapää paskana...
Sattuu niin pirusti kun pitempään soittaa. Saattaa olla tekniikka perseellään vaikka on yritetty kuinka korjailla ja parannella. Oikee polvi myös alkaa vittuilemaan kun vetäsee 3 tunnin reenit putkeen ja on tullu oikeen viimesenpäälle tuplajykytystä vedettyä.
Summa summarum, on tullu sellaset vajaat 20v soiteltua ja on jo huoli huomisesta kun into vaan kasvaa kokoajan mut äijä alkaa prakaamaan sieltä sun täältä että kauankos tässä sitten vielä pystyy heilumaan... : /
Maardi
30.09.2004 08:43:56
Minulla tulee joskus sormet kipeäksi, yleensä etusormi ja peukalo. Yleensä on auttanut jos ennen soittoa vähän venyttelee ja vääntelee sormia. Ei tuosta suurempaa ongelmaa ole tullut, mutta joskus ei yksinkertaisesti ole pystynyt soittamaan, kun jo kapulasta kiinnipitäminen on aiheuttanut helvetinmoista kipua sormissa. Tiedä sitten onko joku virhe lyöntitekniikassa tai otteessa tai jotain..
**Bexar**
30.09.2004 10:51:19

Aikas jännä juttu, mutta meitillä ei ole toistaiseksi suurempia rutinoita vuosien aikana ilmennyt. Viimeisen kahden vuoden aikana olen jättänyt soittohommat väliin ehkä n 15. päivältä. Kerran käteni on kyllä joutunut pakettiin, mutta se oli omaa tyhmyyttä. Soittaan 3h-> Salille 2h -> ja sitten vielä kipeenä bändireeneihin. Seuraavana päivänä käsi 90:n asteen kulmassa ja eiku terkkarille.
Joo.. on se rumpali.
grooveri
01.10.2004 10:44:12
Mulla on välillä vasen kylki jotenkin ärsyttävä, vissiin tulee soitettua vähän vinkkelissä.

Itelläni on ollu sama ongelma tässä ihan ihan vasta.. mistähän vois johtua??
??
Youni
01.10.2004 11:13:51 (muokattu 01.10.2004 11:14:48)
Mulla on ollut vasemman käden (vasenkätinen olen...) kyynärpää huonossa kunnossa. Välillä sattui soittaessa. Se ei kestänyt yhtään "lukkoasentoa", eli käsi suoraksi. Sitä kun tulee tehtyä lentopalloa pelatessa ja boffatessa (tämä nyt on osa sitten sitä roolipelaamista).

Sitten vaan kerran lentopalloa pelatessa olin asenteella ei saatana! Pelaisn täysillä ja ei ollut käsi enää yhtä kipeä. Jatkoin tätä samaa, eli en välittänyt kivusta. Sillä se on aika hyvin lähtenyt, noin viikossa. Loistava suomalainen hoitometodi, eli oikea asenne.
Pakkanen kesyttää nudistin. [Kuva setistä profiilissa]
Aegis
01.10.2004 14:58:08
Oikea asenne vaan saattaa joskus olla suorastaan vaarallista. Silloinhan ei koskaan saisi jatkaa jos sattuu, koska kiputilat ovat kuitenkin tapa viestittää, että pitää levätä. Jos siis käteen pistää ja jatkaa mättöä samaan tahtiin, niin se jännetuppitulehdus on aika helppo. Siinä taudissa on vielä sellainen ikävä piirre, että kun sen kerran saa, niin se sitten kanssa uusiutuu.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Kurb
01.10.2004 16:02:32
Joo, onhan toi ihan totta, että kun sattuu niin pitäisi lopettaa. Itse vain diggaan soittamisesta niin paljon, etten pysty kauaa olemaan ilman. Varsinkin jos on bänditreenit (tai vaikka studiosessio!) ja koko porukka on hirveällä vaivalla saatu paikalle, on ikävää lopettaa parin biisin jälkeen. 'Sori, nyt sattuu liikaa'. Sellaisiin tilanteisiin tuo IcePower on mannaa.
tthei
01.10.2004 23:32:18

Joo, onhan toi ihan totta, että kun sattuu niin pitäisi lopettaa. Itse vain diggaan soittamisesta niin paljon, etten pysty kauaa olemaan ilman. Varsinkin jos on bänditreenit (tai vaikka studiosessio!) ja koko porukka on hirveällä vaivalla saatu paikalle, on ikävää lopettaa parin biisin jälkeen. 'Sori, nyt sattuu liikaa'. Sellaisiin tilanteisiin tuo IcePower on mannaa.

Hitto kun ärsyttää että just rumpaleilla on kauheesti noita "ammattitauteja" (kaikenmaailman jännetuppitulehdukset ja tinnitys, ym). Eihän vaikka kitaristeillä niin paljoa mitään vastaavia ole, eikä ees niin helposti ala tinnittää oman soittimen parissa kun ei oo yleensä niin isot volyymit käytössä kun treenaa.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Jeltz
02.10.2004 11:22:23
Hitto kun ärsyttää että just rumpaleilla on kauheesti noita "ammattitauteja" (kaikenmaailman jännetuppitulehdukset ja tinnitys, ym). Eihän vaikka kitaristeillä niin paljoa mitään vastaavia ole, eikä ees niin helposti ala tinnittää oman soittimen parissa kun ei oo yleensä niin isot volyymit käytössä kun treenaa.

Njoo. Tässä sitä sitten pelätään että milloin joku vaiva iskee.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
Paas
02.10.2004 18:10:27
Njoo. Tässä sitä sitten pelätään että milloin joku vaiva iskee.

Joo, mie tässä pelkään että polvet väljähtää kun tulee tuota basaria poljettua niin penteleesti.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Youni
05.10.2004 17:05:40
Oikea asenne vaan saattaa joskus olla suorastaan vaarallista. Silloinhan ei koskaan saisi jatkaa jos sattuu, koska kiputilat ovat kuitenkin tapa viestittää, että pitää levätä. Jos siis käteen pistää ja jatkaa mättöä samaan tahtiin, niin se jännetuppitulehdus on aika helppo. Siinä taudissa on vielä sellainen ikävä piirre, että kun sen kerran saa, niin se sitten kanssa uusiutuu.

Asiaa puhut, eihän niin pitäisi tehdä, mutta tällä kertaa auttoi. Sellainen kyynärpäätuki voisi olla asiaa, yhdellä pelaajalla oli lentopallotreeneissä sellanen, voisi toimia.
Pakkanen kesyttää nudistin. [Kuva setistä profiilissa]
-olli-
01.06.2006 15:40:41
Minulla on nyt tämän viikon ajan tuntunut oikeassa ranteessa semmoista oikeen terävää pistoa(ei kovinkaan tuskallista) välillä soittaessa. Rupesin vastikää soittamaan raskaammilla 5b-kapuloilla(nyt vaihdoin taas takaisin 5a-7a) ja treenaan/soitan päivässä noin 2 h. Muistin tämän paikan ja aattelin kysäistä muilta rumpaleilta mitä tämä meinaa.varmaan pitäisi käydä näyttämässä lääkärilläkin, ja vähentää treenimäärää.
Vasta olen päässyt takaisin raiteille yli vuoden kestäneestä penikkataudista(joka nyt ei vieläkään ole kokonaan parantunut) Todellakin masentavia tämmöset.
rm_wispila
01.06.2006 15:57:09
Kyllä sitä iän myöten paikat rupeaa kiekuttelemaan. Kehoaan kyllä kannattaa kuunnella, eli jos "varoitusvalo" rupee vilkkumaan vihlomisen muodossa, kannattaa sen syitä hieman analysoida. Väkisin vääntämisellä kun ei siinä voita mitään.

Ylitreenausta tulisi välttää ja antaa sopivat palautumisajat lihaksille. Tässä mielessä soitto on kuin urheilua, eli verryttely ja venyttely on tärkeää. Toki se voi katu-uskottavuutta tietyissä rock-henkisissä piireissä syödä :) No, voihan sitä venytellä samalla kun kippaa olutta kitusiinsa.

Väärät tekniikat ym. huonosta ergonomiasta johtuvat kivut voi minimoida analysoimalla soittotekniikkaansa. Jos ei se auta, voi myös pohtia ihan sitä soittotapaansa ts. voiko komppia vetää esim. kevyemmällä/harvemmalla raajojaan säästäen. Turha niitä Bpm:iä on ahnehtia jos polvet pettävät alta....
Pahin esimerkki voisi olla vaikkapa Rick Allen; kaverin oli onnettomuuden vuoksi pakko muuttaa soittotapansa tyystin, mutta hatunnosto kavereille, jatkaa soittamistaan silti. Lievempänä versiona voisi tuota soveltaa itselleen; kevyemmät kapulat, vire, setin asettelu, simppelimmät soittokuviot...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
arse
01.06.2006 16:12:42

Rutinaa tuntuu kun kättä kääntelee ja lääketieteitä ymmärtävä äitimuori sanoi että voipi johtua jonkinlaisesta tulehduksesta. Ei sentään jännetuppitulehduksesta onneksi voida vielä puhua (toivottavasti).

Nyt tarkkana! Itse olen kuullut, että rutina olisi hyvinkin jännetuppitulehduksen merkki. Jos on pitkään jatkunut tuo vaiva, menisin sinuna lääkärille.
Johnny Revolution
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)