Aihe: Otelaudan puhdistus | |
---|
|
Oletteko käyttäneet esim. noita Dunlopin litkuja otelaudan puhdistukseen? Onko niitä eri puumateriaaleille erikseen? Mulla olis tossa kepissäni ebeneepuuotelauta. Tähän asti olen vaan putsannut jollain topsipuikolla suurimmat paskat veks, mutta tuli mieleen, että noita litkujakin vois tietysti käyttää. | |
Sitruunaöljy onpi hyvää eebenille ja ruusupuulle. Vaahteraan sitä ei kuulemma saa käyttää. D`Andreaa on mulla, purkki on riittänyt monta vuotta eikä loppua näy. Eikä ollut kalliskaan. Ostin sen paikalliselta kitaramaakarilta, joka hintaa tiedustellessani kysyi: "Paljonko sulla on?". Mulla oli muistaakseni silloin 3,5 egee. Dillon, you son of a bitch! | |
Wanha hammasharja myös uusiokäyttöön, jos meinaa scheisseä olla otelaudalla enemmänkin. Tosin rätillä tms. hankaamalla lähtee myös ihan hyvin vaikka öljyjen kanssa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
Oletteko käyttäneet esim. noita Dunlopin litkuja otelaudan puhdistukseen? Onko niitä eri puumateriaaleille erikseen? Mulla olis tossa kepissäni ebeneepuuotelauta. Tähän asti olen vaan putsannut jollain topsipuikolla suurimmat paskat veks, mutta tuli mieleen, että noita litkujakin vois tietysti käyttää. Lemoil eli 'lemon oil' toimii mainiosti. Löytyy musakaupoista. Kaikki on annettu - mitään ei saatu. | |
Täytyy kokeilla tota sitruunaöljyä, vaikka eipä toi mun kepin otelauta vielä hirveen paskanen ole, koska kitara on suht' uusi. Otatteko kieltenvaihdon yhteydessä/otelautaa putsatessa kieliä pois isommissa erissä vai 1-2 kerrallaan? Itse suosin jälkimmäistä tapaa. | |
Otatteko kieltenvaihdon yhteydessä/otelautaa putsatessa kieliä pois isommissa erissä vai 1-2 kerrallaan? Itse suosin jälkimmäistä tapaa. Sekä että. Mun mielestä tuo on lievää hätävarjelun liioittelua, ettei kaikkia kieliä uskalleta ottaa kerralla pois. Kyllä kunnon kitaran kaula palautuu siihen missä olikin, ei sitä kaulaa tehdäkään kielien kanssa ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
Sekä että. Mun mielestä tuo on lievää hätävarjelun liioittelua, ettei kaikkia kieliä uskalleta ottaa kerralla pois. Kyllä kunnon kitaran kaula palautuu siihen missä olikin, ei sitä kaulaa tehdäkään kielien kanssa ;o) Jep, mä otan kaikki kerralla. Tuskin se kaula ehtii edes huomata että siinä ei ollut vähään aikaan kieliä. Relief on aina täysin ennallaan kun laittaa kielet takas. Jos vain vaihdan kielet ilman lem oil -käsittelyä, vaihdan yhden kerrallaan. Tämä jo pelkästään sen takia, ettei joudu floikan kanssa kikkailemaan. Soolot on perseestä. | |
Patrick Eggle forumin Sleepless Angel on kirjoittanut seuraavanlaisen artikkelin (lontooksi). It’s imperative that the playing area of your prized guitar be kept free from all manner of foreign bodies apart from your fingers and of course, strings. Let’s face it, a dirty fingerboard is hardly inspiring to practice, and it doesn’t do your strings any favours either. Take a look at the fingerboard on your instrument. Can you see a row of six eliptical mounds of grime between the frets? You ought to be ashamed of yourself. Where has this muck appeared from? Well, you, basically. No matter how clean you think your hands are, grease and sweat from those digits will leap onto the strings, deteriorating the wraps, and will eventually be compressed onto the surface of the fingerboard. Of course there can be additional contributing factors, namely beer, nicotine, sandwiches, etc. The effects of dirty strings are all too familiar. Dull notes, poor intonation, squeaky string sides, and that general feeling of cheesewire. It can all be avoided, so set aside a one off hour- long session to really clean your fingerboard, then get into the habit of preventative measures. First things first. Take off all the strings and throw them away. Don’t even think about boiling them in water in order to use them again. Now you have to be careful. The most common types of timbers and finishes for fingerboards are:- 1. Ebony 2. Rosewood 3. Maple (lacquered with gloss finish) As you may expect, there are different methods of cleaning for different types of fingerboard surface. Lacquered fingerboards are easy, so we’ll start with those. I’ve read articles and books in the past encouraging players to use soap and water to clean the grime which collects in between frets. I’ve also witnessed the effects of water on wood and modern finishes. White spirit, applied with a soft rag is much safer, as it dissolves grease and softens dirt, with no danger of damaging the fingerboard or finish. Ball up the cloth into a small pad and dip it into the white spirit. Using small circular motions, you should find that all the dirt lifts straight off the lacquer. The most difficult area to clean will be on the very edges of the frets. A cocktail stick with a piece of cloth on the end will get into the tightest of corners. There’s a good chance that, if the fingerboard is dirty, the frets will be tarnished. You can kill two birds with one stone at this point. Both the frets and the fingerboard can be polished in one hit, with Brasso. This product is not like other liquid abrasives. It’s cutting abilities are aided by ammonia, which makes it perfect for polishing metals and lacquer. Apply the Brasso onto a soft cloth, and rub the entire top surface of the fingerboard in line with the frets, not along the length of the neck. Obviously, the harder you rub, the shinier your frets will be. Always finish off with a quick wipe from a clean cloth. When you are satisfied with your efforts, restring and set up the instrument. Unfinished fingerboards are a little more involved. To achieve that ‘factory look’ on your frets and fingerboard, you may need to go shopping first. You will require:- 1. 1” masking tape (insulation tape is not the same thing) 2. 600 and 1200 wet and dry paper 3. A straight razor blade (double – edged type) 4. OOOO wire wool (VERY fine) 5. A small bottle of almond oil ( look in the ingredients section in the supermarket ) On this type of fingerboard, you should take the precaution of taping up the areas of the guitar which could be marked in some way. The headstock, pickups, and the portion of the body around the neck joint are favourite targets for sandpaper or a file. Take the razor blade, and wrap a piece of masking tape over one of the exposed edges. Those awful blood splattered finishes of the early Eighties will, sadly, look just as uncool now as they ever did back then. This is not only a safety precaution, it allows you to identify the edge that was last used. At the Patrick Eggle factory in Birmingham, we use special backed razor blades available from an automotive paint supplier. An insert for a modern ‘cutthroat’ razor would do the same job. The idea now is to use the blade as a miniature scraper. A word of warning; Some guitar manufacturers would have you believe that your fingerboard really is either rosewood or ebony. Imagine that sinking feeling as you scrape off coloured dye to reveal a very much lighter coloured wood underneath. If you’re not sure, always get a second opinion. Take the blade between the thumb and forefinger of both hands, and hold it at roughly 80° to the fingerboard surface. Remember, as you scrape back and forth between the frets (with the grain!), you are merely trying to remove the dirt from the fingerboard. It doesn’t take a genius to realise that there is a risk of scalloping the board if you don’t think about what you’re doing! Don’t worry if the fingerboard has any inlays. So long as the blade is sharp, it will deal with them. By now, you may be horrified at what you’ve just done. Don’t panic. All those wood shavings will soon be a vague memory. Take the OOOO wire wool and rub furiously along the length of the entire fingerboard, frets included. I know what you’re thinking, trust me. At this point, the wire wool will have cleaned away any shavings which may have been compacted along the length of the frets. You will also be aware that the frets now have a matt finish, thanks to tens of thousands of tiny scratches. Wipe the board down with a clean cloth. It will make you feel better. Take the masking tape and, very carefully, mask the fingerboard so that only the frets are showing. This will mean that once you get as far as the 8th or 9th fret, you will have to start ripping the tape in half in order to keep things neat. If you couldn’t wait to put the almond oil onto the board, then you will no doubt be having difficulty now, as the masking tape will not stick. All good things come to those who wait. Using an old pair of scissors, or the edge of a work surface if you’re feeling flash, cut two or three 2” squares of 600 wet and dry paper. This will be plenty. Wrap the square around your finger and rub along the length of each and every fret. Only move onto the next fret when all of the scratches left by the wire wool have disappeared. Fingers sore? I have news for you. Do exactly the same thing now with the 1200 wet and dry. Don’t cheat yourself. If you have knowingly left scratches, you will feel them later when you bend strings. Time to get the wire wool out again. The fine OOOO grade will remove any traces of the 1200 wet and dry paper, and will leave the frets looking like chrome. You will probably feel quite pleased with yourself. It’s crucial, however, that you don’t get too carried away. The next part, although extremely straightforward, needs patience. The masking tape must now be removed, but you have to lift the two ends towards the centre. This method prevents the lacquer on the edge of the fingerboard from chipping off. The worst is now over. Wash your hands and find a clean, soft cloth. Put a few drops of the almond oil onto the cloth, and wipe well into the grain of the fingerboard. Turn the cloth over and buff the whole neck. It’s important to remove the excess oil as, although it protects the fingerboard, it can actually cause the strings to deteriorate. Wait half an hour or so for the area to dry before restringing. You should now have a neck which looks like a million dollars. The chances are that it’s better now than it was when it was made. Most manufacturers simply cannot afford the time for such luxuries. So what can you do to keep it looking that way? Regular maintenance is the key. Keep a small towel or cloth in your case or gigbag so that you can give your hands a wipe before, and the strings a wipe after, you’ve played. Products like Fastfret are fine but they are by no means a long term solution. Keep it clean, and clean it often. | |
Otatteko kieltenvaihdon yhteydessä/otelautaa putsatessa kieliä pois isommissa erissä vai 1-2 kerrallaan? Itse suosin jälkimmäistä tapaa. Riippuu Floyd Rose-tallasta. Ibanezin Lo-Pro edgelle teen noin (toinen kuva ylhäältä): http://www.ibanezrules.com/tech/grunge/grunge_1.htm Ibanezin Edge:lle ja Orig. Floydelle laitan sinne tallan alle 9V-pariston talouspaperiin käärittynä. Myynnissä mm. Jackson RR1. | Ben_D 28.09.2004 20:06:00 (muokattu 28.09.2004 20:06:55) | |
|
Antakaas viekä tipsejä, miten ton öljyn kanssa toimitaan. En ole ennen käyttänyt, mutta tosta Jacksonista täytyy alkaa pitään kunnolla huolta. EDIT: Katos, tossahan on ylempänä selitetty. Tänä vuonna ei nää ellei katsele. | Kuha 28.09.2004 21:02:11 | |
|
Ruusupuuotelaudalle ja vastaaville: jos on kunnon möhnässä niin ensin Dunlop 01, Cleaner&Prep, joka poistaa paskat. Sen jälkeen Dunlop 02 Deep Conditioner -öljy, joka viimeistelee hoidon. Näitä kahta myydään yleensä samassa paketissa. Kai nämä on hyviä kun Ruokangaskin suosittelee :) Kesällä kaikki kasvaa! | |
Kuis usein tommonen prosessi olis hyvä suorittaa ? Bugger. | Ben_D 28.09.2004 21:10:30 (muokattu 28.09.2004 21:10:50) | |
|
Kävin tänään Huttuselta ostamassa Dunlopin 65 lemon öljyä (http://www.jimdunlop.com/products/maintenance/fretboard65/index.html). Onneksi toi mun otelauta ei ole kauheen paskanen. Kyllä mä sen silti puhdistan samalla kun vaihdan kielisatsin. | |
Ei niitten öljyjen kanssa niin tarkkaa ole... minä käytän rypsiöljyä... aina löytyy sopivasti jääkaapista. | |
Niin joo toi minkä pastesin on tosiaan tollanen millä saa otelaudasta ihan bränikän oloisen, ajattelin tehdä molempiin kitaroihin moisen operaation heti kun jaksan (eli 2008 mennessä). Siinä pitäis lähteä kaikennäköset naarmut ym. haitat otelaudasta ja nauhoista mutta tuskin kannattaa operaatiota joka kielten vaihdossa ruveta tekemään kun kuitenkin raaputellaan vähän puutakin otelaudasta pois. Normaalikuntoiseen riittänee tuo kielet pois + öljyn kanssa putsaus + pyyhintä + kuivuminen + uudet kielet operaatio. | |
Niin joo toi minkä pastesin on tosiaan tollanen millä saa otelaudasta ihan bränikän oloisen, ajattelin tehdä molempiin kitaroihin moisen operaation heti kun jaksan (eli 2008 mennessä). Siinä pitäis lähteä kaikennäköset naarmut ym. haitat otelaudasta ja nauhoista mutta tuskin kannattaa operaatiota joka kielten vaihdossa ruveta tekemään kun kuitenkin raaputellaan vähän puutakin otelaudasta pois. Normaalikuntoiseen riittänee tuo kielet pois + öljyn kanssa putsaus + pyyhintä + kuivuminen + uudet kielet operaatio. Joo kun luin tota tarkemmin niin olishan siinä hommaa. Ehkä sitten joskus, mutta onneksi Jackson on toistaiseksi niin hyvässä kunnossa, että perusputsaus riittää. Saiskohan tällä viikolla aikaiseksi.. | |
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=72367&o=0&co=0 "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." | |
Ei niitten öljyjen kanssa niin tarkkaa ole... minä käytän rypsiöljyä... aina löytyy sopivasti jääkaapista. Ei kannata käyttää rypsiöljyä. Mä kuulin että se homehtuis ja ei tee hyvää otelaudalle. Itse käytän parafiiniöljyä öljyä millä putsataan keittiön työtasoja. Meitsi on meshissä. | |
Tästä puhdistushommasta on todellakin montaa mieltä. Lemon oilhan käsittääkseni on enemmänkin puhdistusaine kuin öljy. Joten rypsiöljy ei mielestäni sovi. Mutta olen toki sitäkin kokeillut, eikä siitä mitään kauheat koitunut. Tämän olen postannut monille sivustoille: Related thread in news groups says wax is better than oil, and that one shouldn't oli more than twice a year: http://groups.google.fi/groups?hl=f … E80%2540news.gci-net.com%26rnum%3D4 "The Guitar Player Repair Guide by Dan Erlewine recommends cleaning a rosewood fingrboard with a rag dampened with lighter fluid (naptha) to remove heavy dirt, followed by a gentle buffing with #0000 steel wool on the wood and frets. Rub with the grain on the wood and across on the frets, particularly along the edge where much of the dirt collects. Lemon oil should be applied OCCASIONALLY if the wood seems dry. " ( http://groups.google.fi/groups?q=oi … %24ppr%40coranto.ucs.mun.ca&rnum=29 ) "However, I have checked the definitive finishing reference book "Understanding Wood Finishing" by Bob Flexner. He writes: "MYTH: Oil finishes should be maintained with lemon oil FACT: Lemon oil, an oily mineral-spirits solvent with a lemon scent added, is a very short-lived maintenance product. It is a furniture polish that will help pick up dust, add temporary shine to a dull surface, and reduce scratching until it evaporates--which it will do within a few days. The fresh scent it imparts is a large part of its appeal. Flexner recommends maintaining oil finishes with a new coat of the original finish or with paste wax. " " ( http://groups.google.fi/groups?q=oi … ssvr04-int.news.prodigy.com&rnum=40 ) " Can I use lemon oil on my fingerboard? We do not recommend using lemon oil on our fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of our guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings. " http://www.martinguitar.com/services/faq.html Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' | |
Can I use lemon oil on my fingerboard? We do not recommend using lemon oil on our fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of our guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings. " http://www.martinguitar.com/services/faq.html Aika outoa. Sitruunaöljyä oikein valmistetaan ruusu -ja ebeneepuu otelaudoille, mutta silti sen käyttöä ei suositella?? | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|