Aihe: Otelaudan puhdistus
1 2 3 4
Ben_D
28.09.2004 12:55:55

Oletteko käyttäneet esim. noita Dunlopin litkuja otelaudan puhdistukseen? Onko niitä eri puumateriaaleille erikseen? Mulla olis tossa kepissäni ebeneepuuotelauta. Tähän asti olen vaan putsannut jollain topsipuikolla suurimmat paskat veks, mutta tuli mieleen, että noita litkujakin vois tietysti käyttää.
Pluto
28.09.2004 13:04:20
Sitruunaöljy onpi hyvää eebenille ja ruusupuulle. Vaahteraan sitä ei kuulemma saa käyttää. D`Andreaa on mulla, purkki on riittänyt monta vuotta eikä loppua näy. Eikä ollut kalliskaan. Ostin sen paikalliselta kitaramaakarilta, joka hintaa tiedustellessani kysyi: "Paljonko sulla on?". Mulla oli muistaakseni silloin 3,5 egee.
Dillon, you son of a bitch!
Juzzu
28.09.2004 13:30:48
Wanha hammasharja myös uusiokäyttöön, jos meinaa scheisseä olla otelaudalla enemmänkin. Tosin rätillä tms. hankaamalla lähtee myös ihan hyvin vaikka öljyjen kanssa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
makoskela
28.09.2004 13:32:55
Oletteko käyttäneet esim. noita Dunlopin litkuja otelaudan puhdistukseen? Onko niitä eri puumateriaaleille erikseen? Mulla olis tossa kepissäni ebeneepuuotelauta. Tähän asti olen vaan putsannut jollain topsipuikolla suurimmat paskat veks, mutta tuli mieleen, että noita litkujakin vois tietysti käyttää.

Lemoil eli 'lemon oil' toimii mainiosti. Löytyy musakaupoista.
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
Ben_D
28.09.2004 13:38:18

Täytyy kokeilla tota sitruunaöljyä, vaikka eipä toi mun kepin otelauta vielä hirveen paskanen ole, koska kitara on suht' uusi.

Otatteko kieltenvaihdon yhteydessä/otelautaa putsatessa kieliä pois isommissa erissä vai 1-2 kerrallaan? Itse suosin jälkimmäistä tapaa.
Juzzu
28.09.2004 13:44:23
Otatteko kieltenvaihdon yhteydessä/otelautaa putsatessa kieliä pois isommissa erissä vai 1-2 kerrallaan? Itse suosin jälkimmäistä tapaa.

Sekä että. Mun mielestä tuo on lievää hätävarjelun liioittelua, ettei kaikkia kieliä uskalleta ottaa kerralla pois. Kyllä kunnon kitaran kaula palautuu siihen missä olikin, ei sitä kaulaa tehdäkään kielien kanssa ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
päänahka
28.09.2004 14:01:27
Sekä että. Mun mielestä tuo on lievää hätävarjelun liioittelua, ettei kaikkia kieliä uskalleta ottaa kerralla pois. Kyllä kunnon kitaran kaula palautuu siihen missä olikin, ei sitä kaulaa tehdäkään kielien kanssa ;o)

Jep, mä otan kaikki kerralla. Tuskin se kaula ehtii edes huomata että siinä ei ollut vähään aikaan kieliä. Relief on aina täysin ennallaan kun laittaa kielet takas.

Jos vain vaihdan kielet ilman lem oil -käsittelyä, vaihdan yhden kerrallaan. Tämä jo pelkästään sen takia, ettei joudu floikan kanssa kikkailemaan.
Soolot on perseestä.
Velli
28.09.2004 14:05:50

Riippuu Floyd Rose-tallasta. Ibanezin Lo-Pro edgelle teen noin (toinen kuva ylhäältä):

http://www.ibanezrules.com/tech/grunge/grunge_1.htm

Ibanezin Edge:lle ja Orig. Floydelle laitan sinne tallan alle 9V-pariston talouspaperiin käärittynä.
Myynnissä mm. Jackson RR1.
Ben_D
28.09.2004 20:06:00 (muokattu 28.09.2004 20:06:55)

Antakaas viekä tipsejä, miten ton öljyn kanssa toimitaan. En ole ennen käyttänyt, mutta tosta Jacksonista täytyy alkaa pitään kunnolla huolta.

EDIT: Katos, tossahan on ylempänä selitetty. Tänä vuonna ei nää ellei katsele.
Kuha
28.09.2004 21:02:11

Ruusupuuotelaudalle ja vastaaville: jos on kunnon möhnässä niin ensin Dunlop 01, Cleaner&Prep, joka poistaa paskat. Sen jälkeen Dunlop 02 Deep Conditioner -öljy, joka viimeistelee hoidon. Näitä kahta myydään yleensä samassa paketissa. Kai nämä on hyviä kun Ruokangaskin suosittelee :)
Kesällä kaikki kasvaa!
author
28.09.2004 21:07:31
Kuis usein tommonen prosessi olis hyvä suorittaa ?
Bugger.
Ben_D
28.09.2004 21:10:30 (muokattu 28.09.2004 21:10:50)

Kävin tänään Huttuselta ostamassa Dunlopin 65 lemon öljyä (http://www.jimdunlop.com/products/maintenance/fretboard65/index.html). Onneksi toi mun otelauta ei ole kauheen paskanen. Kyllä mä sen silti puhdistan samalla kun vaihdan kielisatsin.
Miikathebest
28.09.2004 22:19:04

Ei niitten öljyjen kanssa niin tarkkaa ole... minä käytän rypsiöljyä... aina löytyy sopivasti jääkaapista.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
alphamale
29.09.2004 07:56:29

Niin joo toi minkä pastesin on tosiaan tollanen millä saa otelaudasta ihan bränikän oloisen, ajattelin tehdä molempiin kitaroihin moisen operaation heti kun jaksan (eli 2008 mennessä). Siinä pitäis lähteä kaikennäköset naarmut ym. haitat otelaudasta ja nauhoista mutta tuskin kannattaa operaatiota joka kielten vaihdossa ruveta tekemään kun kuitenkin raaputellaan vähän puutakin otelaudasta pois.

Normaalikuntoiseen riittänee tuo kielet pois + öljyn kanssa putsaus + pyyhintä + kuivuminen + uudet kielet operaatio.
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Ben_D
29.09.2004 07:58:35

Niin joo toi minkä pastesin on tosiaan tollanen millä saa otelaudasta ihan bränikän oloisen, ajattelin tehdä molempiin kitaroihin moisen operaation heti kun jaksan (eli 2008 mennessä). Siinä pitäis lähteä kaikennäköset naarmut ym. haitat otelaudasta ja nauhoista mutta tuskin kannattaa operaatiota joka kielten vaihdossa ruveta tekemään kun kuitenkin raaputellaan vähän puutakin otelaudasta pois.

Normaalikuntoiseen riittänee tuo kielet pois + öljyn kanssa putsaus + pyyhintä + kuivuminen + uudet kielet operaatio.

Joo kun luin tota tarkemmin niin olishan siinä hommaa. Ehkä sitten joskus, mutta onneksi Jackson on toistaiseksi niin hyvässä kunnossa, että perusputsaus riittää. Saiskohan tällä viikolla aikaiseksi..
rattledad
29.09.2004 23:04:16

"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Niskamies
30.09.2004 08:12:30
Ei niitten öljyjen kanssa niin tarkkaa ole... minä käytän rypsiöljyä... aina löytyy sopivasti jääkaapista.

Ei kannata käyttää rypsiöljyä. Mä kuulin että se homehtuis ja ei tee hyvää otelaudalle. Itse käytän parafiiniöljyä öljyä millä putsataan keittiön työtasoja.
Meitsi on meshissä.
weelie
30.09.2004 09:17:41
Tästä puhdistushommasta on todellakin montaa mieltä.

Lemon oilhan käsittääkseni on enemmänkin puhdistusaine kuin öljy. Joten rypsiöljy ei mielestäni sovi. Mutta olen toki sitäkin kokeillut, eikä siitä mitään kauheat koitunut.

Tämän olen postannut monille sivustoille:

Related thread in news groups says wax is better than oil, and that one shouldn't oli more than twice a year:
http://groups.google.fi/groups?hl=f … E80%2540news.gci-net.com%26rnum%3D4

"The Guitar Player Repair Guide by Dan Erlewine recommends cleaning a
rosewood fingrboard with a rag dampened with lighter fluid (naptha) to
remove heavy dirt, followed by a gentle buffing with #0000 steel wool on
the wood and frets. Rub with the grain on the wood and across on the
frets, particularly along the edge where much of the dirt collects. Lemon
oil should be applied OCCASIONALLY if the wood seems dry. "
( http://groups.google.fi/groups?q=oi … pr%40coranto.ucs.mun.ca&rnum=29 )

"However, I have checked the definitive finishing reference book
"Understanding Wood Finishing" by Bob Flexner. He writes:
"MYTH: Oil finishes should be maintained with lemon oil
FACT: Lemon oil, an oily mineral-spirits solvent with a lemon scent
added, is a very short-lived maintenance product. It is a furniture
polish that will help pick up dust, add temporary shine to a dull
surface, and reduce scratching until it evaporates--which it will do
within a few days. The fresh scent it imparts is a large part of its
appeal. Flexner recommends maintaining oil finishes with a new coat of the
original finish or with paste wax.
"
" ( http://groups.google.fi/groups?q=oi … 04-int.news.prodigy.com&rnum=40 )

"
Can I use lemon oil on my fingerboard?
We do not recommend using lemon oil on our fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of our guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings.
" http://www.martinguitar.com/services/faq.html
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Ben_D
30.09.2004 09:48:46

Can I use lemon oil on my fingerboard?
We do not recommend using lemon oil on our fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of our guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings.
" http://www.martinguitar.com/services/faq.html

Aika outoa. Sitruunaöljyä oikein valmistetaan ruusu -ja ebeneepuu otelaudoille, mutta silti sen käyttöä ei suositella??
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)