Aihe: Kuinka sävellätte?
1
megatherium
14.08.2003 19:14:24
Onko soitinnus eli orkestrointi primaarinen osa luomis-eli sävellysprosessianne vai kirjoitatteko stemmat lopulliseksi orkesteripartituuriksi luonnosteltuanne ensin teoksen valmiiksi?
mklami
14.08.2003 22:04:31 (muokattu 14.08.2003 22:04:47)

Riippuu aina tilanteesta. Itse pyrin ensin tutustumaan soittimeen (mielellään itse kokeilemalla, jos mahdollista) ja soitin yleensä herättää erilaisia ideoita, joita pyrin yhdistelemään muiden kanssa.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
hörhö
15.08.2003 10:08:11

Mullakin riippuu tilanteesta. Joskus kirjoittelen ensin melodian, rakenteen, tai mikä milloinkin on olennaisin osa teosta. Sen jälkeen alan vasta tekemään soitinnuksen yhteydessä muita ääniä. Joskus taas olennaisin osa saattaa olla vaikkapa basso, perkussiivinen ajatus, tms. ja kirjoittelen niiten päälle jotain sontaa. Orkestraatio puolestaan olennaisimpana osana tulee minulla silloin, kun perusajatus on jonkin soittimen/soitinryhmän tekninen tai karakteerinen ominaisuus.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
damn u
26.09.2004 22:54:46
On. Kirjoitan lähes aina suoraan parituuriksi.
damn u
27.09.2004 17:05:53 (muokattu 27.09.2004 17:06:20)
Soitinnusoppaaksi suosittelen

Samuel Adler: The study of orchestration.

Hyvin ajan tasalla, hyvät esimerkit paljon asiaa, kohtuullisesti
nippelitietoa. Mukaan voi ostaa myös maltaita maksavan
näytecdpaketin, muistaakseni 4 - 8 cdtä
hörhö
27.09.2004 17:08:22

Soitinnusoppaaksi suosittelen

Samuel Adler: The study of orchestration.

Hyvin ajan tasalla, hyvät esimerkit paljon asiaa, kohtuullisesti
nippelitietoa. Mukaan voi ostaa myös maltaita maksavan
näytecdpaketin, muistaakseni 4 - 8 cdtä

Nyt komppaan ihan täysillä. Loistava kirja todellakin.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Sävis
03.10.2004 17:10:45
Suunnittelen pääpiirteittän sävellyksen rakenteen, sitten suoraan partituuriksi vaan.
My name is James Bond, James Bond.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)