lazzarella 24.09.2004 21:18:20 | |
---|
Sattumalta löysin musiikkigenren, josta en tiedä mitään, mutta joka iskee aika kivasti. Ja koska en tiedä tästä musiikkityylistä mitään, kysyisin, mitä bändejä/artisteja suosittelisitte näin alkajaisiksi? Haluaisin tutustua paremmin, mutta olen todellakin ihan pihalla. Ei oo totta,
että olen ruma,
koska mulla ei oo varaa pukeutua.
niin kuin rikkaiden kakarat,
jotka mulle nauravat,
vaatteitani pilkkaavat,
silti en oo ruma.
Tajuut sä maailma:
Olen kaunis,
olen rohkea,
olen vapaa,
syntynyt voittamaan! |
DJ Lattialuukkukoira 24.09.2004 22:32:02 | |
---|
No älä ainakaan Beyoncéa osta. Siis tämä nyky-"R'NB":hän on tätä kauheaa hittipaskaa joka on sattunut omimaan itselleen kyseisen genren nimen. OLEN BLÖÖSIN ÅRJA! |
Meisseli 24.09.2004 22:44:47 | |
---|
Rolling stones, chuck berry. sieltä lähtee. Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face!
-Tony Clifton |
dfloreno 25.09.2004 00:57:19 | |
---|
No älä ainakaan Beyoncéa osta. Siis tämä nyky-"R'NB":hän on tätä kauheaa hittipaskaa joka on sattunut omimaan itselleen kyseisen genren nimen. No mitä vikaa Beyoncessa?! R'NB puolelta(kin) löytyy hyvää tavaraa, India.Arie, Alicia Keys, GIll Scott jne. Ja ettei menis ihan oftopik, niin hyvää rythm'nbluesia on mm. kaikki Chess levymerkin levyt. Se on vanhaa matksua mutta hyvää :). Ja Stax-firman levyt on kanssa helposti kuunneltavia. |
Blue Moon 25.09.2004 06:49:01 (muokattu 25.09.2004 12:28:45) | |
---|
No älä ainakaan Beyoncéa osta. Siis tämä nyky-"R'NB":hän on tätä kauheaa hittipaskaa joka on sattunut omimaan itselleen kyseisen genren nimen. Täyttä off-topicia: "R'n B":hän on vaan jatkumoa amerikkalaisen Billboard-lehden nimitykselle levymyyntilistasta, jonka on tarkoitus kuvata värillisen väestönosan ostamia levyjä. Lista on ollut vuosien varrella nimeltään mm. "race", "blues" "rhythm and blues", "soul" ja "black". Listalla on saattanut olla hyvinkin erilaista musiikkia. Esim. termi "rhythm and blues" on 40-luvulta asti ollut lähinnä yleisnimitys "mustalle musiikille". Esim. kun Marvin Gaye kuoli, niin _amerikkalaiset_ lehdet uutisoivat, että "rhythm and blues singer died", vaikka Euroopassa Gayea oli totuttu kutsumaan "soul-laulajaksi". Toki Billboardin listan nimen muuttuminen on aina ollut jonkinlainen heijastus yleisön muuttuneesta mausta/muutoksista musiikissa. 40-luvulla WWII:n jälkeen muotiin tulleiden sähköistettyjen bluesyhtyeiden saundi poikkesi aiemmasta bluesista sen verran, että Billboard muutti listansa nimen "rhythm and bluesiksi", kuten tuota musiikkia silloin kutsuttiin. Samainen termi "rhythm and blues" taas yhdistettiin 60-luvulla Euroopassa vahvasti Chicago-blues -tyyliseen soitantaan brittibändien kautta, jotka tutkailivat Billboard-lehdestä idoliensa levyjä "rhythm and blues" - myyntilistan alta. Samalla brittibändit kertoivat yleisölle soittavansa "rhythm and bluesia", jolloin termi yhdistettiin Euroopassa vahvasti juuri tällaiseen brittibändien soittamaan bluestyyliseen musisointiin. Hyvä suomenkielinen linkki afroamerikkalaisesta musiikista: http://wwwedu.oulu.fi/muko/lvakeva/afrohis/r&b.htm - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
Mika Antero 25.09.2004 07:00:57 | |
---|
Blues Newsistä napattua: -60 -luvulla R&B tarkoitti Rollarit & Beatles -nyt R&B tarkoittaa Ryntäät & Berse Tosi wanha?!? Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. |
Blue Moon 25.09.2004 07:14:04 (muokattu 25.09.2004 12:05:18) | |
---|
Ja koska en tiedä tästä musiikkityylistä mitään, kysyisin, mitä bändejä/artisteja suosittelisitte näin alkajaisiksi? Haluaisin tutustua paremmin, mutta olen todellakin ihan pihalla. "Klassisia" rhyhtm and blues" artisteja 40-50-luvuilta ovat esim. Louis Jordan & Tympany Five Big Joe Turner Wynonie Harris Ruth Brown The Dominoes Amos Milburn EDIT: Tosin tuonne jazz-alueella postittamasi viestin perusteella olettaisin että etsit enemmänkin 60-luvun soulsaundia, kuten esim. Aretha Franklin. Otis Redding, Solomon Burke, Sam & Dave ja Wilson Pickett. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
LonelyRider 25.09.2004 12:29:54 | |
---|
Rolling stones, chuck berry. sieltä lähtee. Komppaan... |
Suosittelisin myös rytmi&blues-pumppua nimeltä "DR Feelgood" 1970-luvulta. Nämä on valkonaamoja, mutta meininki on hyvää... |
dfloreno 25.09.2004 22:23:10 | |
---|
Täyttä off-topicia: "R'n B":hän on vaan jatkumoa amerikkalaisen Billboard-lehden nimitykselle levymyyntilistasta, jonka on tarkoitus kuvata värillisen väestönosan ostamia levyjä. Lista on ollut vuosien varrella nimeltään mm. "race", "blues" "rhythm and blues", "soul" ja "black". Listalla on saattanut olla hyvinkin erilaista musiikkia. Esim. termi "rhythm and blues" on 40-luvulta asti ollut lähinnä yleisnimitys "mustalle musiikille". Esim. kun Marvin Gaye kuoli, niin _amerikkalaiset_ lehdet uutisoivat, että "rhythm and blues singer died", vaikka Euroopassa Gayea oli totuttu kutsumaan "soul-laulajaksi". Toki Billboardin listan nimen muuttuminen on aina ollut jonkinlainen heijastus yleisön muuttuneesta mausta/muutoksista musiikissa. 40-luvulla WWII:n jälkeen muotiin tulleiden sähköistettyjen bluesyhtyeiden saundi poikkesi aiemmasta bluesista sen verran, että Billboard muutti listansa nimen "rhythm and bluesiksi", kuten tuota musiikkia silloin kutsuttiin.
Olipas hieno analyysi - näin olen asian itsekin mieltänyt, mutta en ole osannut sitä noin järkevästi pukea sanoiksi. Onnistuit muutamassa rivissä tekstiä kiteyttämään ton koko homman: ei se oo oikeesti niin sekavaa, eikä kukaan oo ominut kenenkään nimiä tai genrejä :). Tollanen teksti pitäis FAQ:ttaa ja heti. Plop Plop. |
sub zero 25.09.2004 23:26:11 (muokattu 25.09.2004 23:29:56) | |
---|
Samainen termi "rhythm and blues" taas yhdistettiin 60-luvulla Euroopassa vahvasti Chicago-blues -tyyliseen soitantaan brittibändien kautta, jotka tutkailivat Billboard-lehdestä idoliensa levyjä "rhythm and blues" - myyntilistan alta. Samalla brittibändit kertoivat yleisölle soittavansa "rhythm and bluesia", jolloin termi yhdistettiin Euroopassa vahvasti juuri tällaiseen brittibändien soittamaan bluestyyliseen musisointiin. Tämä keskustelu on nyt ikävästi kahdella samannimisellä threadilla eri alueilla, mutta itse olen siis eri mieltä siitä, että täytyy painottaa, että 60-luvulla tuotiin eurooppaan sekä rhythm'n'bluesia ja bluesia. Blues on bluesia, rhythm'n'blues oli sitä mustaa pop-musiikkia mikä ei ollut bluesia (kuten vaikka Ray Charlesin "Hit the Road Jack"). Samoilla levyillä näitä eri tyylejä usein oli, samoin kuin suomessa johonkin aikaan oli vaikka tangoa ja valssia usein samalla levyllä. Esimerkiksi Rollareiden levyttämä Muddy Watersin biisi "I want to be loved" on selvästi rhythm'n'bluesia. Eihän se kuulosta bluesilta ollenkaan. Semmoine chigago blues soitanta missä on semmoista blues-revittelyä soittimilla ja blues-laulua on kyllä ihan jotain muuta kuin "Hit the road jack" tai "I want to be loved" (vaikka joskus samat artistit pystyivät kumpaankin tyyliin) Niin ja siis tietysti tuon musiikkityylin nimen lisäksi rhythm'n'blues oli yleisnimi mustan musiikin levylistoille, mutta nykyään tuossa yhteydessä on ehkä parasta käyttää lyhennettä R&B sekaannuksen välttämiseksi. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Blue Moon 26.09.2004 06:16:34 (muokattu 26.09.2004 06:57:31) | |
---|
sub_zero: Blues on bluesia, rhythm'n'blues oli sitä mustaa pop-musiikkia mikä ei ollut bluesia Mun mielestä sä oot vähän hakoteillä, kun koitat pitää "rhythm and bluesia" ja "bluesia" erillään toisistaan. Suosittelen lukemaan esimerkiksi alan perusteoksen Arnold Shaw: Honkers And Shouters - The Golden Years of Rhythm & Blues (ISBN: 0-02-061760-7). Samoin vaikkapa Charlie Gillettin "Sound of the City (revisited edition)" sisältää aina hyödyllistä tietoa bluespohjaisten musiikkityylien kehityksestä. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
sub zero 26.09.2004 09:28:47 | |
---|
Mun mielestä sä oot vähän hakoteillä, kun koitat pitää "rhythm and bluesia" ja "bluesia" erillään toisistaan. Suosittelen lukemaan esimerkiksi alan perusteoksen Minusta sä oot hakoteillä jos ajattelet että 'Five Long Years' ja 'Hit the Road Jack' edustaa samaa musiikintyyliä What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Blue Moon 26.09.2004 09:58:23 | |
---|
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through - |
sub zero 26.09.2004 10:22:45 | |
---|
Täähän menee ihan naurettavaksi keskusteluksi. Jos sä et ole _suunnilleen_ samaa mieltä esim. näiden artikkeleiden vähintäänkin kohtalaisen hyvin laaditun sisällön kanssa, niin olet mielipiteinesi melkoisen yksin. Se taas on ihan sama mulle - mä en jaksa vängätä selvistä asioista. No kyllä mä olen suunnilleen samaa mieltä, koska aika pienestä asiasta tässä on kysymys. Siis mielestäni tuona käsiteltynä ajanjaksona on olemassa sellaista mustaa pop-musiikkia, joka ei ole soulia, bluesia, doo wopia (eikä jazzia tms.) ja tästä olen käyttänyt nimitystä rhythm'n'blues tyylilajina. Olisi ehkä vähän tyhmää sanoa että tuo on nyt sitä bluesia, jos joku laulaa Hit the Road Jackia. Ja jos joku laulaa Five Long Yearsia, niin on varmasti paljon sopivampaa kutsua sitä bluesiksi kuin rhythm'n'bluesiksi. Tästä syystä termin rhythm'n'bluesin käyttäminen esittämässäni merkityksessä on mielekäs. Rhythm'n'bluesista puhutaan useimmiten juuri siinä yhteydessä, kun viitataan 50-luvun ja 60-luvun alun mustaan pop-musiikkiin, joka ei selvästikkään ole perinteistä bluesia eikä oikein vielä souliakaan (jos sanotaan vaikka että joku on tehnyt coverin jostain rhythm'n'blues -klassikosta niin sillä tarkoitetaan mitä todennäköisimmin juuri tällaista kappaletta) What's there to live for? Who needs the peace corps? |
d-e 27.09.2004 07:29:28 | |
---|
Tää on mielipide - ei fakta.Mun mielestä "rhythm" tutustui "bluesiin" toisen maailmansodan aikana ja liitto vahvistui ikuiseksi (?) sodan jälkeisinä vuosina.Sanomaa levitti tyypit kuten Big Joe Turner,Joe Brown,Wynonie Harris ja Ruth Brown.Näistä on aika hyvä lähteä juuria kaivelemaan. "..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner |