Aihe: Saako otelaudan irroitettua? Ja hollowbodyn rakentamisesta.
1
ATIA
16.09.2004 23:05:56
Pystyyko kitaran otelautaa ottamaan irti ja laittamaan uutta tilalle? Eikös se otelauta ole siihen kiinni liimattu, miten siististi se lähtee irti, vai pitääkö se jyrsiä pois?

Jos hollowbody-kitarasta haluaa hyvää akustista saundia, niin miten paljon se vaikuttaa että siinä kannessa on aukot kahdelle humbuckerille? Jos kansi on kokopuuta, niin miten vaikuttaa asiaan? Haittaako ne aukot paljon siihen kannen värähtelyyn? Sitten kanteen tietty tulee reiät potikoille ja mikinvalintakytkimelle.
Mistä puusta olisi hollowbody hyvä rakentaa, jotta siinä olisi järkevä akustinen sointi humppareiden kanssa? Otelaudaksi tulee ebenpuu. Tarkoitus olisi saada paljon hyvää akustista lämmintä saundia. Ikäänkuin akustinen jonka kannessa on kaksi humbuckeria, tai sinnepäin. Jos kanteen tulee ääniaukko niin se tulee olemaan vasemmassa yläkulmassa, eli lähinnä soittajaa.
miktol
17.09.2004 14:39:21
Pystyyko kitaran otelautaa ottamaan irti ja laittamaan uutta tilalle? Eikös se otelauta ole siihen kiinni liimattu, miten siististi se lähtee irti, vai pitääkö se jyrsiä pois?

Täältä löytyy hyvä ohje otelaudan irrotukseen.
http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm

Itse irrotin vanhasta kitarasta otelaudan kolmella terällä ja isolla lastalla käyttämättä silitysrautaa ja hyvin lähti irti. Tosin otelauta oli niin huonossa kunnossa, ettei sitä olisi tarvinnut saada ehjänä irti. Ehjänä se kuitenkin pysyi.
ATIA
17.09.2004 18:13:35
Hyvä kuulla että otelaudan saa pois asiallisesti.

Mulla on tämä Guild Starfire III vm-67, hieno kitara mutta ruusupuu otelauta kyllästyttää. Saundi on etumikillä nätti ja pehmeä, mutta siitä puuttuu se ebenpuun kirkkaus ja napakkuus josta itse pidän.
Olisikohan siinä järkeä että ottaisin ton otelaudan irti ja laittaisin tilalle ebenpuisen? Siinä on se vika että kitara ei ole enää alkuperäinen, enkä tiedä paranisiko sointi miten paljon. Samalla voisi laittaa alasatulan ebenpuusta.
Vaikuttaa aika arpapeliltä vaan. Saundi voisi parantua tai sitten voi olla ettei paljon paranisi. Toi ruusupuun tukkoisuus eniten tympii. Tuntuu että se syö noita ylä-ääniä jonkun verran ebenpuuhun verrattuna.

Mulla on myös Heritagen Les Paul johon voisin ihan tosissaan vaihtaa ebenpuisen otelaudan, se on muuten loisto kitara mutta ruusupuussa on siinä sama vika... Eihän ruusupuussa sinänsä ole vikaa mutta olen huomannut etten nauti sen soinnista niin paljon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)