Aihe: Saako otelaudan irroitettua? Ja hollowbodyn rakentamisesta.
1
ATIA
16.09.2004 23:05:56
Pystyyko kitaran otelautaa ottamaan irti ja laittamaan uutta tilalle? Eikös se otelauta ole siihen kiinni liimattu, miten siististi se lähtee irti, vai pitääkö se jyrsiä pois?

Jos hollowbody-kitarasta haluaa hyvää akustista saundia, niin miten paljon se vaikuttaa että siinä kannessa on aukot kahdelle humbuckerille? Jos kansi on kokopuuta, niin miten vaikuttaa asiaan? Haittaako ne aukot paljon siihen kannen värähtelyyn? Sitten kanteen tietty tulee reiät potikoille ja mikinvalintakytkimelle.
Mistä puusta olisi hollowbody hyvä rakentaa, jotta siinä olisi järkevä akustinen sointi humppareiden kanssa? Otelaudaksi tulee ebenpuu. Tarkoitus olisi saada paljon hyvää akustista lämmintä saundia. Ikäänkuin akustinen jonka kannessa on kaksi humbuckeria, tai sinnepäin. Jos kanteen tulee ääniaukko niin se tulee olemaan vasemmassa yläkulmassa, eli lähinnä soittajaa.
miktol
17.09.2004 14:39:21
Pystyyko kitaran otelautaa ottamaan irti ja laittamaan uutta tilalle? Eikös se otelauta ole siihen kiinni liimattu, miten siististi se lähtee irti, vai pitääkö se jyrsiä pois?

Täältä löytyy hyvä ohje otelaudan irrotukseen.
http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm

Itse irrotin vanhasta kitarasta otelaudan kolmella terällä ja isolla lastalla käyttämättä silitysrautaa ja hyvin lähti irti. Tosin otelauta oli niin huonossa kunnossa, ettei sitä olisi tarvinnut saada ehjänä irti. Ehjänä se kuitenkin pysyi.
vrajala
17.09.2004 18:29:35 (muokattu 17.09.2004 18:30:20)
Mulla on tämä Guild Starfire III vm-67, hieno kitara mutta ruusupuu otelauta kyllästyttää. Saundi on etumikillä nätti ja pehmeä, mutta siitä puuttuu se ebenpuun kirkkaus ja napakkuus josta itse pidän.

Ootko nyt aivan varma siitä että se on nimenomaan tuo ruusupuu, joka niitä ylä-ääniä syö? On totta että noissa kitaroissa (jazzbox) otelautamateriaalin eron väitetään vaikuttavan soundiin melkoisestikin. Mutta kun tuo kitara on ilmeisesti kokonaan mahonkia ja se ei soi kirkkaasti vaikka otelauta olisi mitä.

En tiedä, mulla ei ole kokemusta kokomahonkisista hollowbodyista (tai kauhiasti onttokoppaisista muutenkaan), mutta luulisin soundin pysyvän tummana otelaudan vaihdon jälkeenkin. Joten otelaudan vaihto ei ehkä maksa vaivaa, varsinkin kun kyseessä on tuon arvoinen soittopeli. Mä suosittelisin silti kysymään asiaa joltain ammattilaiselta, ainakaan tän mun höpinän pohjalta ei kannata vielä mitään ratkasuja tehdä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)