Aihe: Sunburst ja kuinka se tehdään!
1 2
kato
12.09.2004 20:39:32 (muokattu 12.09.2004 21:25:12)

Olisin tiedustellut miten olisi paras tapa tehdä sunburst.
Minulla on tekeillä les paul kitara. Kansi on loimukoivua
body ja kaula hondurasin mahonkia.
Väritys olisi tarkoitus tehdä "Jimmy Page Signature" tyyliin,
eli keltaista paljon ja punaista vähän.
Näissä vesipetseissä taitaa olla vaaleanpunainen lähinnä
Heritage Cherry. Kirsikkapuu on liian ruskea.
Petsataanko myös taka-osa ja kaula samalla petsillä?
Kokeilin sunburstia sapluunan avulla, se vaikutti aika
hyvältä keinolta,kynäruisku olisi yksi mahdollisuus.
Lakkaus olisi tarkoitus suorittaa dicco lakalla.
Tässä olisi kuvia keskeneräisestä tekeleestä
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/lesu1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/Kuva%20016.jpg
VÄKIPÄÄ
13.09.2004 02:09:12
Perinteisesti se tehdään ihan käsivaralla paineilmaruiskulla. Eli jos kyseessä oli kirkas-keltainen-punainen keskeltä ulospäin niin kirkas lakka alle koko body, samaan lakkaan keltaista petsiä sekaan, reuna käsivaralla, punainen sinne sekaan (tummempi kumoaa vaaleamman, ei siis tule oranssia) ja taas haluttua rataa. Käsivaralla vetäminen on paljon helpompaa kuin miltä se kuulostaa!
"Haista sinä, homo, vittu! Nyt lähetään vittuun täst sikalasta." -Joku meidän bändistä.
Juzzu
13.09.2004 06:05:00
Kivan näköistä tuo loimukoivu!
Jos on tarpeeksi epätoivoinen (ja tyhmä?) voi burstin tehdä myös hiomapaperilla niin kuin allekirjoittanut, heheh... :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
villeh
13.09.2004 11:30:46 (muokattu 13.09.2004 11:36:49)

ootko käyny täälä: www.projectguitar.com ?
niin ja tuli mieleen; onko muilla samanlaista kokemusta tosta dicco nitrosellullosa lakasta, vuosi sitten lakattu ja sen jälkeen kiillotettu lakkapinta "nihkeä" verrattuna esim akryylilakattuun, tiedossa on että ei kestä alkoholeja yms nesteitä mutta tallakäden kohta joka nojaa bodyyn muttuu aina soittaessa nihkeäksi. no kaikkia pitää koittaa muttei nitroselluloosa ole helpoin säilyttää hyvänä ja se pulituuraus oli "aikaavievää"
fox
13.09.2004 13:48:07

Todennäköisesti tuo kansi ei pääse oikeuksiinsa kuvassa ja pintakäsittelykin puuttuu.. Sitäpaitsi miksi sitä loimua pitäisi olla niin paljon?

Näinpä. Ja kyllä uskoisin, että ekalla kerroksella jo niitä loimuja sieltä nousee lisää..se pintakäsittely kun korostaa niitä kummasti. Ja kato, kun ruiskutat sitä burstia, niin muista että ei kohtisuoraan niitä värejä, vaan ruiskua tai runkoa pidät kulmassa, keskustasta reunoille ruiskutus niin tulee "pehmeyttä" niihin värirajoihin, värit tietty vaalea ensin ja siitä tummempaan.. Ja onkos se aina oltava se heritage cherry-bursti? Niitä on muitakin kivoja, fireburst, desertburst ja jopa marine sunburst..:)
Juzzu
13.09.2004 14:18:37 (muokattu 13.09.2004 14:54:58)
Ja onkos se aina oltava se heritage cherry-bursti? Niitä on muitakin kivoja, fireburst, desertburst ja jopa marine sunburst..:)

Heritage cherry-sunburstistakin on se light-burst -versio, itse ainakin tekisin mieluummin sen jos tuon tyyppisiä sävyjä pitäisi saada. Myöskin honeyburstit johdannaisineen on aika nättejä:
http://tnor.org/Guitar/Photos/Wildwood%206%201134%20Body%201.jpg

EDIT: Tässä muuten samassa kuvassa hunaja- ja kevytbursti. Vähän on vain huono kuva...
http://home.comcast.net/~therexl/wsb/media/331530/site1034.jpg

Plaintoppihunajainen:
http://homepage.mac.com/tterp/.Pict … %20-0800/Image-F76656D76F4F11D8.jpg

icetea burst, hieno tämäkin:
http://members.bellatlantic.net/~vze28t4m/images/04501.jpg

Desert burst, huomatkaa "uusi" joissakin väreissä oleva burstin muotoilu, eli ei enää kyynelkuviota keskellä vaan burst kiertää reunoja koko kitaran matkalta.
http://members.bellatlantic.net/~vze28t4m/images/Glpspkiller2.jpg ja toinen http://eriador1.com/img/dsrtbrst2002.jpg

Tässäkin nätti väri maalattuna aika huikean loimun päälle http://photos.imageevent.com/shovel … spauls/bengal/large/121Img_0017.jpg
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
fox
13.09.2004 14:33:57

Heritage cherry-sunburstistakin on se light-burst -versio, itse ainakin tekisin mieluummin sen jos tuon tyyppisiä sävyjä pitäisi saada. Myöskin honeyburstit johdannaisineen on aika nättejä:

Mulla on ollu jo pitkään haaveena marine sunburst-kitara, itse asiassa Matti (Nevalainen) lupaili maalata mun nyttemmin osina olevan Steve Miller-model Iba Artist 2622:n marineks..kun sille täytyis kuitenkin pintaremppa tehdä ja muutenkin runkoa fiksailla. Jotta ehkä jouluks..:)
Greenburst on kanssa hupaisa...
kato
13.09.2004 19:27:25

Olen tässä kokeillut eri sävy vaihto-ehtoja petseillä,
vaalean punainen, kirsikkapuu ja keltainen näitä sekoitellen.
(välillä olin kyynärpäitä myöten petsissä)

Pääsin aika lähelle honey brustia joka on tällä hetkellä
toinen vaihto-ehto cherry brustin kanssa.

Sen huomasin kun sävyttelin loimukoivu palasia,mitä
tummempi väri niin sitä selvemmin loimu rupeaa näkymään.

Pitää tässä viikon aikana harjoitella puun palasiin petsausta
ja viikonloppuna yrittää kitaraa. ja lakkaus on vielä asia erikseen..
kato
13.09.2004 19:34:36

Perinteisesti se tehdään ihan käsivaralla paineilmaruiskulla. Eli jos kyseessä oli kirkas-keltainen-punainen keskeltä ulospäin niin kirkas lakka alle koko body, samaan lakkaan keltaista petsiä sekaan, reuna käsivaralla, punainen sinne sekaan (tummempi kumoaa vaaleamman, ei siis tule oranssia) ja taas haluttua rataa. Käsivaralla vetäminen on paljon helpompaa kuin miltä se kuulostaa!

Toimiiko tämä myös vesipetsillä, ilman lakkaa.
Ilmeisesti pitää olla kynäruisku?
Antti1
13.09.2004 19:39:43 (muokattu 13.09.2004 19:41:26)
Sen huomasin kun sävyttelin loimukoivu palasia,mitä
tummempi väri niin sitä selvemmin loimu rupeaa näkymään.

Jos tummia loimuja haluat, niin voit koittaa myös vetää ensin vaikka ihan tumman ruskealla petsillä ja hioa sen lähes kokonaan pois. Sitten nuo toiset värit päälle ja onnistuessaan on tuloksena aivan järjettömät loimut.

EDIT: Jossain oli hyvä selostus tästä, koitan kaivaa sen esiin.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Kitaravirtuaali
14.09.2004 09:39:34

EDIT: Jossain oli hyvä selostus tästä, koitan kaivaa sen esiin.

Tarkoitit varmaan tätä: http://projectguitar.com/tut/3d.htm
"Why do they call it tourist season if we can't shoot them?"
jPekka
14.09.2004 09:40:37

Ja onkos se aina oltava se heritage cherry-bursti? Niitä on muitakin kivoja, fireburst, desertburst ja jopa marine sunburst..:)

Ja mun ehdoton lempparini, tobacco sunburst!

(Vaikken tupakista muuten niin perustakaan.)
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
vrajala
14.09.2004 16:43:35 (muokattu 14.09.2004 16:43:58)
Mäkään en kyllä ole kuullut, että kukaan luokittelisi loimukoivua. Vaahterallakin nuo luokat ovat lähinnä toimittajien omia, amerikkalaisuuteen perustuvia luokkia. "Hei, tosi siistiä loimua. Mä lyön tähän seittämäntoista isoa Aa-kirjainta peräkkäin!"

Ei vaan, kyllähän ne pääasiassa ovat A:sta AAA:han luokiteltu, mutta poikkeuksiakin on. Ja kriteereitä taitaa olla yhtä paljon kuin arvostelijoitakin.

Vielä TELEMÄNIlle sellainen kysymys, notta ootko nähnyt paljon kuvia pintakäsittelemättömästä loimukoivusta ja samasta pinnasta myöhemmin käsiteltynä? Kuten täällä on todettu, pintakäsittely, vaikkakin pelkkä lakka tai öljy, vahvistaa aina tuon loimun näkyvyyttä. Ja valokuva ei koskaan kerro koko totuutta.

Sitä paitsi makuja on erilaisia. Mä en kyllä maalaisi homeista haapaakaan kullanväriseksi. (Joskin jonkinväriseksi se täytyy maalata, kun siitä kitaran kuitenkin teen...)
Juu, varmast näi, mää kysyi?
kato
14.09.2004 16:56:59

Just joo heti aletaa mököttää ku kertoo asioist totuude.
Eihä tota luokiteltas missää puufirmassa A1 loimuksi.
Todella laimeat loimut Sorry!!!!

Ei tässä vaahteran vertaisia loimuja ole.
Luokista en tiedä, mutta viilukeskus kauppas loimukoivuna.
Tehdään valmiiksi ja mökötetään sitten.

Kyllä minä tämän teen petsattuna, koska edellisen lespan
tein peittävällä maalilla.
Antti1
14.09.2004 18:48:17 (muokattu 14.09.2004 18:50:17)
No niin, ketä veti herneen nenään???
Tuo pinta näyttää olevan jo käsitelty!
Vahat ei kuulu korvaan eikä kitaraan,
Tonttoroi in my ass!!!

No mutta mikä nyt pännii? Ei tarvitse olla töykeä, vaikkei asioista olisikaan samaa mieltä. Tulee jotenkin etäisesti mieleen sellaiset henkilöt jotka etuilevat nakkikiskalla ja jos heille asiallisesti tästä huomauttaa, huitasevat he turpaan. Ei tässä mitään maailmanpelastajia olla, mutta törkeydet voit huudella vaikka yksinäsi metsässä, eikä tarvitse tulla asiallista ja mielenkiintoista keskustelua pilaamaan.

Mun mielipide on, että tuossa on juuri sopiva loimukuvio. Sellainen ihan über ei ole mieleeni ja noitakin loimuja saa vielä korostettua todella paljon oikealla käsittelyllä.

EDIT: Joku laittoi linkin yhteen tutoriaaliin, mutta se ei ollut tarkoittamani. Siinä mun muistamassa jutussa oli hyvät kuvat ja tarkat selostukset jokaisesta työvaiheesta. En nyt valitettavasti löydä sitä mistään.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kato
14.09.2004 20:01:31

Vahat ei kuulu korvaan eikä kitaraan

Vai olen minä vahannut kitaran ennen petsausta!!
Piti vielä tuokin nähdä!!
kato
14.09.2004 20:06:15

EDIT: Joku laittoi linkin yhteen tutoriaaliin, mutta se ei ollut tarkoittamani. Siinä mun muistamassa jutussa oli hyvät kuvat ja tarkat selostukset jokaisesta työvaiheesta. En nyt valitettavasti löydä sitä mistään.

Jos vielä löydät linkin,niin pistä tänne.
Olis varmaan tarvista sille.
fox
14.09.2004 20:46:06

Vai olen minä vahannut kitaran ennen petsausta!!
Piti vielä tuokin nähdä!!

No joo, kaikkea näkkee ku kattoa viittii.. Ihan hyvät lomut tuossa mun mielestä. Ja kunjos olet varmaan itsekin tyytyväinen, niin eipä se paljoa muille kuulu. Tuo luokitus sinänsä, sehän on vähän teennäinen ja lähinnä "hinnoitteluperuste" näille uudemmille kitaroille, muinaisuudessahan ei esim. Gibsonilla eritelty mitenkään noita runkoja, oli ne sitten plaintoppeja tai aivan mahtavalla loimulla. Jos oli kuvioo, niin se oli bonusta, ja kuviollinen kansi ei silloin ollu laisinkaan edes oston ykköskriteeri.. onhan noita Goldttoppeja ja muitakin hiottu siinä toivossa, että olis joku komea loimu siellä maalin alla, ja joskus on ollutkin, Jenkkilän foorumilla joku esitteli ylpeänä jotain Deluxee josta oli peittävä maali hiottu, ja alla oli 2 pala bookmatched loimukansi. Tuo loimullinen vaahtera muuten useimmiten tulee sokerivaahterasta mutta on sitä loimua esim. ihan kotimaisessakin vaahterassa.. Linnunsilmät ja quiltit on sitte useimmiten "isolehtivaahterasta", en tiiä mikä olis Acer platyphylloksen eli Broad-leaved maplen virallinen suomenkielinen nimi..
Jokatapauksesa kyllähän loimukoivussakin on hieno kuvio..
Niq
14.09.2004 21:21:18 (muokattu 14.09.2004 21:22:35)

Varsinaista lisättävää tähän aiheeseen ei ole, mutta itsekin kitaroita modailleena ja kitaran rakennusta suunnitellessa olen tullut siihen tulokseen, että puu on yleensä itsessään niin kaunista, että korkeintaan se petsi siihen päälle että saa niitä syitä näkymään. Enpä minä ainakaan kaipaa mitään loimuja tulevan lespaulini kanteen ja aion silti tehdä siitä joko ihan naturaalin tai hennon sunburstin.

Siitä pitikin kysymäni että onnistuuko tuollainen sunburst pensselillä tms. petsaamalla, minulla kun ei ole ruiskua eikä vastaavia välineitä. Joku mainitsi että sen tekeminen onnistuu hiomalla. Onko kuvia sanojen takeeksi? ;)

Ja Telemiähen kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa, ketjun aloittaja ei edes kysynyt että kannattaako jättää puu näkyviin. Joten mitä siitä edes siis huomauttamaan? Muistaakseni palstan säännöissä lukee jotain tähän tyyliin: "Älä vastaa viestiin jos ei ole mitään asiaa". Muutenkaan tuollainen aggressiivinen ja epäselvä kirjoitustapa harvemmin on luottamusta ja kunnioitusta herättävää, lähinnä päinvastoin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)