Aihe: Kotimaiset puulajit
1 2 3
jPekka
15.10.2003 12:04:02

Mäntyäkin voinee varmaan käyttää kitaransoitossa.

Hmmm... jos pistäisi mäntylankun kahden koivuvanerikerroksen väliin sellaiseksi Danelectro-tyyliseksi rakenteeksi...?
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Juzzu
15.10.2003 12:19:55
Hmmm... jos pistäisi mäntylankun kahden koivuvanerikerroksen väliin sellaiseksi Danelectro-tyyliseksi rakenteeksi...?

Niinpä.
Eräs kielisoittima harrastava työkaverini oli tehnyt kitaran kaulan männystä. Tuomitsi sen 'löysimmäksi kaulaksi, jotan tällä planeetalla on koskaan tehty'. En usko, että jatkaa enää tuotekehittelyä ainakaan tuolla saralla :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
SURf
15.10.2003 14:15:51
Mäntyä ja koivua bodyyn, Jos se mänty pehmentäisi soundia vähäsen...
Get a haircut and get a real job.
Lilli
15.10.2003 14:28:11 (muokattu 15.10.2003 14:35:14)
Kaipailen ennemminkin ihmisten omia kokemuksia lähinnä kitaroiden/bassojen soundin suhteen sekä käytöstä kaulamateriaalina (esim. grafiittivahvistuksilla).

Kokeilemalla, kokeilemalla...! Jos alkutietoa kaipaat, varmaan Juha Ruokangas esimerkiksi (jos ennättää) kertoo asioita, joita ei kannata kokeilla. Ja jos jostain löydät 'raaka'puuta, niin mikä estaisi itse kiikuttamasta jollekin lämpökäsittelypaikalle, ei varmana paljoa tule maksamaan, kun jonkin isomman puukuorman päälle viskaa.
Itelläni on kolmensadan metrin päässä kys. laitos, mutten oo hintaa kysellyt, kun en osaa noita puusepänhommia.

Miten olisi leppäbody visakoivukannella, lämpökäsiteltynä? Tai:Body kolmesta kappaleesta siten että reunapalat leppää, keskiosa neckthrubody ja päälle 4- 11 mm paksu viilu visaa, kaareva kansi... Kinmanin Woodstock mikit... Schallerin lukkokiristimet ja talla... jumponauhat.... tubescreamer... trivalve-styrkkari... iso pullo Jack Danielsia... kauniita naisia... loma... kyllä lähtis soundi verraton!
- Painukaa v***uun lauloi Preeriasusi ja poistui itse paikalta.
Juzzu
15.10.2003 14:34:52
Miten olisi leppäbody visakoivukannella, lämpökäsiteltynä?

Nättiä ainakin. Ja leppähän nyt on soitinpuiden peruspuita. Tuo lämpökäsittely kyllä tummentaa visaa aika paljon, itse en sitä lämpökäsittelisi jos vaan muuten kuivaa on.
Hammer Of The Gods
15.10.2003 22:50:10
Kävin tuossa tiistaina Turun Viilukeskuksessa ostamassa Hondurasin mahonkia kitaraani, ja samalla käynnillä pisti silmään, että nurkassa komeili visakoivulankkuja. Reilun metrin mittaisia ja parikymmentä senttiä leveitä. Hintaa oli reilu 110€/lankku... ostamatta jäi...
Mitä helpommin, sitä helpommin!
vrajala
18.10.2003 02:02:47
Kokeilemalla, kokeilemalla...!

Tarkoituksena onkin kokeilla, muttei muiden kokemuksista ainakaan haittaa voi olla... Ja sitä paitsi, jos kaikkien täytyy kokeilla kaikkea itse, kasvaa tehtyjen virheiden määrä noin niinkuin universaalisessa skaalassa aika hulppeisiin lukemiin...

Joo, kello ON paljon. Tai mikä on paljon?

Ja jos jostain löydät 'raaka'puuta, niin mikä estaisi itse kiikuttamasta jollekin lämpökäsittelypaikalle, ei varmana paljoa tule maksamaan, kun jonkin isomman puukuorman päälle viskaa.
Itelläni on kolmensadan metrin päässä kys. laitos, mutten oo hintaa kysellyt, kun en osaa noita puusepänhommia.

Itelläni ei tietääkseni ole kyseistä laitosta kovinkaan lähellä. Ja mitä kokeilemiseen tulee, voihan sitä puuta kotiuunissakin paistaa...
kulmahiomakone
08.09.2004 22:28:17
Meikäläinen aikoo kokeilla kotimaista. Kaula tulee lämpökäsitellystä koivusta ja runko samoin käsitellystä kuusesta. Ehkä. Onko parempia ideoita? Nyt kannattaa ehdottaa, kun kerran koekaniiniksi alan. Kyllähän noita telen runkoja jyrsii sarjatuotantona 10 tunnissa, joten useampiakin puulajeja voisi kokeilla.

Periaatteessa kuusi on tiettävästi akustisilta ominaisuuksiltaan loistavaa puuta, mutta myös pehmeää. Landola on taas jo tovin valmistanut kitaran kauloja koivusta, joten miksen mikäkin.

Ostin muuten tänään 10 vuotta kuivuneen vaahterakaulalankun vitosella... maksoinko liikaa? Hymiö.

Niin, sen verran vielä, aluksi olisi tarkoitus väsätä tele tai pari ja jos aikaa jää niin perään tulilintu. Jos kokemukset kotimaisista puista osoittautuvat hyviksi, niin miksei sitä voisi tulilintuakin niistä kyhätä... Koivu on halpaa.
vrajala
09.09.2004 00:37:54
Periaatteessa kuusi on tiettävästi akustisilta ominaisuuksiltaan loistavaa puuta, mutta myös pehmeää.

Mä en lähtisi silti ihan tuohon kuusilinjalle. Se on, kuten totesit, pehmeää ja myös soundiltaan bassovoittoinen. En tiedä, soundi voi toimiakin mutta tuo pehmeys ja hyvän kuusen löytäminen voivat tuottaa ongelmia. Ei ainakaan normaalista tukkilaadusta kannata ruveta tekemään. Mänty olisi ehkä parempi vaihtoehto, se kun on hieman tiiviimpää puuta. Männystä on myös tehty ilmeisesti ihan onnistuneitakin kokeiluja.

Toisaalta muakin kiinnostaisi millaiselta kokokuusilankku kuulostaisi. Joten jos tuntuu siltä, niin tee useampi runko. Ja jaa kokemuksesi maailman kanssa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
fox
09.09.2004 01:04:48

Toisaalta muakin kiinnostaisi millaiselta kokokuusilankku kuulostaisi. Joten jos tuntuu siltä, niin tee useampi runko. Ja jaa kokemuksesi maailman kanssa.

Kuusesta on tehty akustisten, jatsilaatikoiden, ja yllätys yllätys, myös sähkiksien kansia, toki kuten totesit, mieluusti olis syytä soitinpuun olla tiuhasyisempää kuin normaalin tukkipuu-kuusitavaran..
Eipä minulla tuohon aikaisempaan postaukseeni oo lisättävää, loppuviimeksi ystävämme Mahen bassonrakennusta, suora lainaus herran mietteistä:
"Niin, se puu vaikuttaa aika paljon. Ruusupuuhan on
parasta."
Painavan ja kalliin basson tekee poika..:)
WALTZU
09.09.2004 11:44:28
Tota lämpökäsiteltyä mäntyä en kyllä menis laittaan
tämmössiin soittovehkeisiin.... Se kokemus mitä siitä on muutamien lauteitten ja muiden nikkarointi hommien jälkeen jäänyt on että puu menettää tyystin ominaisuutensa. Siitä tulee todella kevyttä(ei huono asia) ja haurasta.
Jollain lailla aivan "hötöä"
WHITE PUNKS ON DOPE !!!
vrajala
09.09.2004 12:35:57 (muokattu 09.09.2004 12:36:21)
Tota lämpökäsiteltyä mäntyä en kyllä menis laittaan
tämmössiin soittovehkeisiin....

Täytyy pitää mielessä, että noita lämpökäsittelyitä on eriasteisia. Suomen Ekopuusta saa ainakin joitain puita käsiteltynä nimenomaan soitinrakennukseen tarkoitetuiksi. Tai näin olen ymmärtänyt.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
blöö
11.09.2004 01:12:21

Kävin tuossa tiistaina Turun Viilukeskuksessa ostamassa Hondurasin mahonkia kitaraani

Onkos muuten minkä hintasta ja kuinka kuivaa toi hondurasilainen tuolla viilukeskuksella?
Metalristi.
kato
11.09.2004 21:55:00 (muokattu 11.09.2004 21:57:00)

Onkos muuten minkä hintasta ja kuinka kuivaa toi hondurasilainen tuolla viilukeskuksella?

Minulla tuli lespaan kyseisestä paikasta hondurasin mahonki maksamaan n.50€.
Mahonki on uunikuivaa.
Juzzu
12.09.2004 09:21:28
Eipä minulla tuohon aikaisempaan postaukseeni oo lisättävää, loppuviimeksi ystävämme Mahen bassonrakennusta, suora lainaus herran mietteistä:
"Niin, se puu vaikuttaa aika paljon. Ruusupuuhan on
parasta."
Painavan ja kalliin basson tekee poika..:)

Heheh, Hih hih...

Itse ajattelin kokeilla tuota kuusta hollowbodyn kantena - onhan kuusi kuitenkin melko klassinen vaihtoehto kansipuuksi tämän mallin kepukoissa.

Tulin just eilen Chilestä. Reissun aikana tuli ajettua parinkin sahan ohi, vähän kyllä alkoi nykimään siellä sun täällä muttei oikein ollut aikaa lähteä tutkimaan mitähän kaikkea puuta olisi saattanut löytyä. Ainakaan paikalliset kuiduksi menevät lajit tuskin soitinpuiksi sopivat kun kasvatat seitsemässä vuodessa kaatokuntoon - voipi olla aika "löysää" puuta.
fox
12.09.2004 11:37:46

tuskin soitinpuiksi sopivat kun kasvatat seitsemässä vuodessa kaatokuntoon - voipi olla aika "löysää" puuta.

Sepä se. Soitinkuustakin on melko turha etsiskellä noist uudemmista viljelykuusikoista...
Jossain määrin nuo "uudemmat" itämaan puut vaikuttavat myös ripeästikasvaneilta, kun katselee jotain syykuvioita..Tokihan ne on sitten kevyitäkin..
Miikathebest
12.09.2004 11:56:05

Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Basismi
13.09.2004 15:27:15
Kyllä nuo jenkit on kaikkea kokeilleet. Esim tällainen tuli vastaan talkbassissa:
http://www.bunnybass.com/basses/nor … c5FL_spruce/nord_sc5FL_spruce.shtml

Kuusikaula ja kansi, perä mäntyä. Pitää jossain vaiheessa kokeilla varmaan mäntyäkin rakentelussa, mutta toistaiseksi pysyn koetelluissa ratkaisuissa.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Teijo K.
14.09.2004 00:51:59

Mites ois koivukansi ja kuusi, tai mänty runkona? Mä ainakin rupeen haalimaan puuta jo tuota varten.. Mikä malli mahtais vaan olla mukava omistaa? Hmm.. Jos tekisin hiukan muunnellun Explorerin tai telen.

Tai vielä villimpi idea: Jos sekoittais kolmea eri puuta? Multa löytyy meinaan leppää, mäntyä ja koivua. Mahtaisi tulla aika oudon kuuloinen kitara. No täytyy mennä suunnittelupödän ääreen pähkäilemään.

Kuusikannella olen tehnyt teletyyppisen kitaran. Niin, semihollow. Kuulas ja kirkas sointi. Runkona tervaleppä, muistaakseni. Kansi aika paksu, varmasti sointiin vaikuttaa. Munsta hyvä se.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)