Aihe: Levymyynti
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Mimi
02.09.2004 12:10:48
Eiväthän nuo niin halpoja ole, että vaihtaisin äxästä cdoniin. Eikös äxästä saa kuitenkin joka kymmenennen ilmaseks. CDonissa näyttää olevan kaiken lisäksi vielä tosi kehno valikoima.

Eikös se äxän systeemi mene niin että kun ostaa öö.. 17 eurolla tuotteita ni saa leiman siihen pahvinpalaan ja sit ku on tarpeeks leimoja, ni kortti on 17 euron arvonen. Ja äxässähän minä anttilan ohella olen tähän mennessä asioinutkin. Mutta laskeskelin kerran että säästin jotain kymmenen euroa kun tilasin kaksi levyä cdonilta, enkä ostanut kaupasta...
"Siis kuinka vitun kännissä pitää olla, että katsoo livenä Slayeriä, mutta luulee näkevänsä Scorpionsin!!??" (Rokatessa Roiskuu II)
kimmo
02.09.2004 12:43:06 (muokattu 02.09.2004 12:57:59)
Minua levykauppiashuijarina harmittaa joidenkin luulo, että tässä jotenkin kiskotaan kuluttajien selkänahkasta Mersuja itsellemme. Muistutan tässä oman mielenrauhani vuoksi mm. sen, että suomalaiset levykaupat perivät tuotteissaan valtion määräämän arvonlisäveron 22% (+ mahdollisesta tuloksestaan lisää veroja). Samaa ei luullakseni maksa veroparatiisiin rekisteröity nettifirma. Jokainenhan tietää mitä veroilla saadaan, mm. muusikkojen koulutusta. Ja kaikenlaista turhaa ja hölmöä.

Luonnollisesti jokainen ostaa sieltä levynsä mistä itse tahtoo. En ole tässä kerjäämässä ketään veroja maksamaan. Yritän vain välittää tietoa siitä, että ei tällä levykauppatoiminnalla pääse ainakaan helposti rikastumaan. Muut syyt ovat ainakin meillä toimintamme ylläpitoon. Jos kauppiaiden katteita rajusti leikataan, niin ainakin Joensuuhun syntyy yhden levykaupan mittainen vaje. Tavaratalojen myyntivarmojen tuotteiden kaltaista levykauppaa en itse tahtoisi pyörittää.

Amen.

kimmo/Levy-Eskot
onnellinen kirppari-helkaman omistaja
Gaines
02.09.2004 18:16:30
Miten mulla on tämä keskustelu jäänyt aiemmin väliin...? Noh.

Jabbe:
Eli ihan haluaisin itsekin keksiä hyvät perustelut tuolle levyjen ostamiselle. Useastikin on joku kaveri kysynyt "mitä järkee on ostaa noita levyjä kun saa netistä ilmaiseksi?". Siinäpä se. Mutta kuitenkin ostan. Enkä kadu. Mikä se pointti tässä on?

Itse olen ajatellut asian niin, että minulle on arvoa myös hyvällä levykauppiaalla. Palvelu on tänäpäivänä sellainen juttu, joka vaihtelee pirusti eri palvelumuodoista ja kaupan alasta puhuttaessa. Itse olen tullut sen verran kyyniseksi, että jos minulla on valintatilanne, niin suosin sitä kauppiasta joka tarjoaa minulle parempaa palvelua.

Voi sanoa, että mieluummin marssin tutun levykauppiaan luo hakemaan musaa, kun tiedän että sieltä saa ensinnäkin asiantuntevaa apua, tietoa, vinkkejä jne. eri asioista. Samoin voin luottaa siihen, että toiveitakin voi esittää ja ne myös varsin hyvin täytetään. Eli jos jotain levyä tai artistia hakee, niin sitä myös hommataan, mikäli se vain härmään onnistutaan saamaan.

Samoin annan arvoa ihan yleiselle meiningille, joka ei ole persoonatonta, rahat mulle levy sulle osastoa. Toki tämä elementti on kaupan yhteydessä mukana, mutta kun sen homman voi hoitaa myös siten että jutskaa sanan pari tai vähän enemmänkin asiakkaan kanssa ja saa aikaan hyvän fiiliksen. Itse olen maanmatonen, joka tulee hyvälle mielelle tämmöisestä.

Sitten itse tuotteisiin. Levyn kannella on todellakin merkitystä. Informaatiota löytyy biiseistä, bändistä itsestään (esim. monet uudelleen julkaisut) jne.

Kansien estetiikka on yksi pointti myös. Tosin osin LP hakkaa cd:n tässä suhteessa 90-0. Ei ihan satanolla, koska cd:n kansitaide on mielestäni monipuolistunut vuosien mittaan. Mutta LP formaattihan on sellainen, että monet kannet kelpaisivat tauluksi seinälle, sen verran komeita ovat. Tämä on tietysti katsojasta kiinni, mutta kumminkin.

Mitäs vielä.

Tapa kuunnella. Itse olen myös nuorimies, mutta silti varhaislapsuuden ja nuoruuden elänyt ilman nettiä ja tietokoneita. Musan kuuntelu alkoi kaseteista, sitten tuli siirto levysoittimiin ja nykyään tietty sitten cd-soittimiin ja cd-levyihin. Meikäläläinen ei vaan miellä tietokonetta musan kuunteluun niinkään, vaan mieluummin kuuntelen sitä em. laitteistolla. Tämä on tietty kans sukupolvi ja tottumiskysymys.

Sitten sananen hinnoista. Vaikka yllä listasin asioita, jotka ohjaavat ostamaan alkuperäistä, niin kyllä ne hinnat sylettää. Tein jo aikaa sitten periaatepäätöksen, että yli 20 e en maksa. Olen sitten ennemmin ilman. Onneksi nykyään hintataso on piirun pari tippunut, joten hieman huokeammalla selviää.

Toisekseen mulla on kans musamaku ilmeisesti semmoinen, että ns. nykypäivän musaa tulee harvoin ostettua. Vanhaa matskua saa tänäpäivänä halvelmmalla.

Eli summasummaarum. Haluaisin nostaa em. lätinän keskeltä esille ainakin sen pointin, että jos mun levymaailman lähikauppias tarjoaa hyvää ja mieluista palvelua kohtuu kilpailukykyiseen hintaan, niin mieluusti olen semmoisen liikkeen asiakas. Olen valmis jonkinverran maksamaan "ylimääräistä" siitä, että tällainen palvelu on käytettävissä.

Toisille tällä ei ole merkiystä, vaan kaikki riippuu kulutustottumuksista. Sen takia ei taida olla yhtä oikeaa vastausta tähän aiheeseen; kuitenkin pitäisi tässä maassa olla sen verran pelisilmää eri toimijoilla, että nykytilannetta saataisiin muutettua parempaan suuntaan. Pienetkin entraukset uskoakseni ovat aina eteenpäin. Verotuksen muutos yhtenä ei pelkästään levyille, vaan tosiaan esim. kirjoille sun muille. Nekin kun maksavat aika pirusti sivuhuomautuksena.

Ei olisi yhtään huono homma suunnata yhteisöllisempää viestiä näille toimijoille siitä, mitä ihmiset esim. täällä ajattelevat ja minkälaisia ehdotuksia asiaan voisi olla.
- Call me the Breeze -
gheisari
02.09.2004 18:53:44
Tietääkö levy-esko tai joku muu miksi äänitteiden alv. on 22%?
kimmo
03.09.2004 09:24:51

Ei tiedä Esko-kauppias, mutta jos saisi päättää niin määräisi sen olevan 8%. Saman määräisi mm. kirjoille ja kaikille alalla toimiville yrityksille (ainakin euroopassa) kilpailun tasaamiseksi. Esko epäilee, että sieltä otetaan valtion kirstuun mistä helposti saadaan. Toistaiseksi Esko on tyytyväinen, että saa leipänsä työstä joka värittää eloa mukavasti.
Jabbe
04.09.2004 15:37:48
Jokainenhan tietää mitä veroilla saadaan, mm. muusikkojen koulutusta. Ja kaikenlaista turhaa ja hölmöä.

Mutta muitakin paikkoja mistä repiä veroja voisi olla kuin taide. Tai no, nykymassabisneksestä puhuttaessa taide on kyllä kaukana. Idols-levyille korkeampi verotus? :)

Luonnollisesti jokainen ostaa sieltä levynsä mistä itse tahtoo.

Teillä on muuten hyvä kauppa, muualta en osta. :)

En ole tässä kerjäämässä ketään veroja maksamaan. Yritän vain välittää tietoa siitä, että ei tällä levykauppatoiminnalla pääse ainakaan helposti rikastumaan. Muut syyt ovat ainakin meillä toimintamme ylläpitoon. Jos kauppiaiden katteita rajusti leikataan, niin ainakin Joensuuhun syntyy yhden levykaupan mittainen vaje. Tavaratalojen myyntivarmojen tuotteiden kaltaista levykauppaa en itse tahtoisi pyörittää.

Tuosta syystä tuen itse mieluiten pieniä kauppoja kuin esim. ostaisin levyjä Anttilasta. Levyt ei mun mielestä pahemmin ole tavaratalotavara, sillä jos mennään pelkästään tavaratalomeininkiin niin ei tarvi pitkään miettiä, mitä tarjonta tulee olemaan. Sen vähän rahan mitä käytössä on, käyttää mielellään artistien ja pikkufirmojen tukemiseen.
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Jabbe
04.09.2004 15:45:56

Aiemminhan tuosta oli juttua. Mutta tosiaan, toi 8% (mikä on muiden taidetuotteiden kuten kirjojen alv?) ois jo paljon parempi ja vois vaikuttaa ratkaisevan positiivisesti levymyyntiin. Sen minkä yhden levyn hinnasta valtio menettäisi, niin saisi varmaan ostomäärien lisääntyessä takaisin. Tai tukisipahan ainakin kulttuuria.

Mutta, toisaalta. Isoin ongelma levymyynnissä taitaa edelleenkin olla asenteet, erityisesti meidän nuorten keskuudessa. Äskenkin juuri kaveri kyseli että oiskohan mulla sitä ja sitä biisiä mp3:na tai voisinko imuttaa... huoh. Miten saada asennoituminen ja arvostukset muuttumaan?
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
harmony
04.09.2004 22:47:14
Aiemminhan tuosta oli juttua. Mutta tosiaan, toi 8% (mikä on muiden taidetuotteiden kuten kirjojen alv?) ois jo paljon parempi ja vois vaikuttaa ratkaisevan positiivisesti levymyyntiin. Sen minkä yhden levyn hinnasta valtio menettäisi, niin saisi varmaan ostomäärien lisääntyessä takaisin. Tai tukisipahan ainakin kulttuuria.

Surullista kyllä tuo ei mene asiasta päättävien jakeluun, vaikka mitä todisteita esitettäisiin. Musiikki ei niiden mielestä ole edes tarpeeksi "kulttuuria", kuten esim. kuvataide, vaan se nähdään bisneksenä ja ainoa mitä noi arvostaa on tyyliin sibis. Kellaribändeistä ne ei vois vähemmän välittää.
Jabbe
06.09.2004 22:37:08
Surullista kyllä tuo ei mene asiasta päättävien jakeluun, vaikka mitä todisteita esitettäisiin. Musiikki ei niiden mielestä ole edes tarpeeksi "kulttuuria", kuten esim. kuvataide, vaan se nähdään bisneksenä ja ainoa mitä noi arvostaa on tyyliin sibis. Kellaribändeistä ne ei vois vähemmän välittää.

Eikö asialle ole todellakaan tehtävissä mitään? Olisi kai jollain tavalla mahdollista saada uskoteltua niin valtion kuin musalafkojenkin päättäjille että asiat voisivat olla toisin?
Rasseli
07.09.2004 09:08:29
Onhan se kiva imeä netistä kamaa ilmaiseksi ja ajatella, että korkeintaan tässä pahat levy-yhtiöt joutuvat kuseen. Mutta kyllähän se on loppujen lopuksi juuri se sinunkin suosikkibändisi, joka tästä touhusta kärsii.

Jos bändin levy ei myy tarpeeksi, niin kyllä se tarkoittaa käytännössä sitä, että seuraavaa ei tule. No, voihan sitä sanoa, että bändi saa rahaa keikoista, mutta mitä järkeä bändin on sitten ylipäätään laittaa hirveitä summia kiinni johonkin studioäänityksiin, jos porukkaa imppaa ne ilmaiseksi verkosta?
I think, therefore I stink.
Aukikco
21.09.2004 17:07:30

Joskus vuosia sitten, omistin ostettuna ehkä noin 10-20 levyä. Sitten löysin internetin ja aloin kuuntelemaan musiikkia laajemmin kuin vain tunnettujen bändien osalta. Tutustuin valtavaan määrään loistavaa musiikkia, imuroin paljon musiikkia ja aloin myös ostella levyjä, joihin olin netin kautta tutustunut. Parin vuoden päästä ostettujen levyjeni kokoelma oli jo 150 cd:n paremmalla puolella. Näin ei olisi ikinä tapahtunut jollen olisi alunperin tutustunut näihin bändeihin laittomalla imuroimisella.

Viime aikoina levyjen ostaminen on jäänyt vähemmälle, kun ei ole ollut hirveitä määriä käyttörahaa kotoa pois muutettuani. Lisäksi sapettaa kohtuuttoman suuret 20e hintalaput. Myöskin mahdolliset kopiosuojaukset ja se, ettei niitä omistavaa levyä aina onnistu erottamaan tavallisesta, vituttavat. En halua tukea kalliilla rahoillani yhtään cd-levyn-kaltainen-mutta-paskasti-toimiva-muovikiekko-äänitteitä. Ostan levyn silloin ja toisen tällöin, enkä jätä yhtään levyä ostamatta sillä tekosyyllä että minulla on se jo mp3-muodossa. Kukaan ei menetä nettikopioimiseni seurauksena mitään, ja ainakin tähän mennessä se on todellakin tuottanut voittoa levybisnekselle, ei päinvastoin.

Itse muusikkona olen sitä mieltä, että vaikka toki toivon, että mahdollisimman moni ostaisi oman levyni, niin tärkeintä on kuitenkin se, että mahdollisimman monella on mahdollisuus saada fiiliksiä ja nautintoa musiikistani. Kun tulevaisuudessa julkaisen myyntiin omaa tuotantoani, en katso pahalla nettilevitystä tai kavereille kopioimista. Niin kauan kun kukaan ei tee rahaa kopioitujen äänitteideni myynnillä, hyväksyn levityksen täysin. Piraatteja en ole ikinä omistanut enkä ostanut, enkä osta tulevaisuudessakaan, se on moraalitonta.

Minua kuumottaa suhteellisen paljon musiikkiteollisuuden nykytrendi eli se, että cd:itä ja vinyyleitä ollaan hylkäämässä ja kaikkea julkaistavaa musiikkia pyritään siirtämään mp3-levitysmuotoon. "Maksa 20e niin saat oikeuden imeä levyn nettisivulta". Tätä en vain pysty käsittämään enkä hyväksymään. Siinä vaiheessa kun cd-levyjä ei enää myydä ollenkaan, minä siirryn julkaisemaan musiikin täysin ilmaiseksi netissä mieluummin kuin ryhdyn em. kaltaiseen toimintaan. Haluan, saatana, levyni konkreettisena käteeni, en pelkästään bittivirtana koneeni syövereihin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)