Aihe: Lavakartta etc.
1 2 3 4 5 6 7
KMT
24.08.2004 01:18:38

Ja mikäli jollain tätä lukevalla orkesterilla on vaikeuksia lavakartan tekemisessä, pikaviestiä kehiin niin minä teen sen teille veloituksetta. Lähetätte sitten vaikka Jamille, jos sekin tottuisi.

No teeppäs meille sellainen... (ei sitä kuitenkaan pysty tekemään kun emme ole "standardiyhtye" luulen niin...)
"Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK
LHU
24.08.2004 01:30:34 (muokattu 24.08.2004 02:26:34)
aha joo. tulihan ne motiivitkin sieltä. Tämä on kyllä väärä foorumi hoitaa yritysten välistä kilpailua. Varsinkin raukkamaisesti salaa nikin takaa.

Ja väärin meni. Minulla ei ole omaa yritystä, ei ole koskaan ollutkaan. Ja nikistä tunnistaa, jos tuntee. Tässä on kohta 20 vuotta tahkottu free-lancerina, nuo paikkakunnat mainitsin siksi että sieltä olen saanut aina hyvää palvelua. Töitä en ole tehnyt yhdellekään pohjanmaalaiselle yritykselle koskaan, joten siitä ei ole kyse. Kyse on sinun suhtautumisestasi lavakarttojen lähettämiseen.

Minulle jo lapsuudesta tuttu sanonta: "Se koira älähtää keneen kalikka kalahtaa".

Minulla ei sitäpaitsi ole mitään sitä vastaan ettenkö voisi olla kanssasi samaa mieltä mutta et ole vielä kertaakaan antanut aihetta siihen....
Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit...
Valokaari
24.08.2004 10:45:08

Onpas taas keskustelu, uskaltaakohan tänne sanoa mitään... No, nimimerkin suojissahan tässä piileskellään joten antaa mennä:

Alkuperäiseen aiheeseen että kannattaako tehdä lavakartta niin sanoisin että se riippuu miten vakavissanne olette bänditouhunne kanssa.
Jos se riittää että pääsee Peräkylän nuorisoseuran lavalle vetämään yhden keikan niin eihän siinä mitään karttoja tarvitse ruveta tekemään. Samaten treenaamisenkin voi huoletta jättää vähemmälle, sehän vie niin paljon aikaakin. Eikä soundeja, biisejä tai lavashowta kannata miettiä kuin vasta sitten korkeintaan kun keikka alkaa. Oikeastaan ihan hyvin voi saman tien sitten vetää kunnon kännit, mitäpäs sitä pienistä kun tää on vaan tää keikka.

Mutta jos ihan oikeasti ollaan tosissaan sen bändin kanssa, että vaikka nyt ei Amerikan valloitusta suunnitellakaan niin jos edes leipänsä haluaa tienata soittamisella niin sitten kannattaa miettiä kaikkia näitä asioita ihan vakavissaan joskus. Ja tehdä se lavakarttakin joskus, pyytää vaikka jotakin tuttua äänimiestä tekemään jos ei itse osaa.
Ei siitä kovin paljon vaivaa ole, mutta hyötyä voi joskus olla enemmänkin.

Sitten se, miten keikkapaikalla lavakarttaan suhtaudutaan niin se voi olla ihan mitä vaan.
Joku keikkajärjestäjä heittää sen suoraan roskiin että "ei me mitään tuollaisia tarvita kun on ennenkin pärjätty, ihme diivailua". Ja sitten paikan äänihemmot voivat olla ihan aidosti ihmeissään että "ai teillä oli lavakartta? Ei me olla semmoisia saatu". Tätä on ainakin ennen tapahtunut.

Myöskin sekin on periaatteessa mahdollista että kun menee karttaansa esittelemään paikan äänimiehille niin tämä katsoo suoraan silmiin ja käskee painumaan vittuun.
Tämmöistä ei saisi tapahtua, mutta joskus joku saattaa esim. tehdä viimeistä keikkaansa ko. firmassa ja purkaa vitu- no, ahdistuksensa bändiin. Tosin tämmöisellä käytöksellä on aika nopeasti entinen miksaaja.
Tämä pohjautuu erääseen urbaanilegendaan jonka todenperäisyydestä en ole varma, tarkoitan tällä sitä että viihdeala on välillä aikamoista viidakkoa ja ihan mitä tahansa saattaa tulla vastaan.
Mutta vaikka se keikkapaikka olisikin surkea ja tyypeillä asenneongelma, niin pitää silti yrittää vaan sisukkaasti hoitaa se oma duuni niin hyvin kuin voi. Ehkä juuri sillä kerralla se bändin suurin fani on tullut viimeisillä rahoillaan katsomaan idoliaan.

Mutta sitten normaalisti kun menee keikkapaikalle niin mä luulen että paikan omat teknikot ovat vain iloisia kun joku viitsii jakaa heillekin informaatiota.
Itse olen ollut parissakin produktiossa, pienemmässä ja vähän isommassa, jossa ainoa informaatio tulevasta oli että lehdestä luettiin illalla esiintyvän useampia orkestereita, eikä mitään tietoa edes että millaisia, miten isoja, kuinka monta yhteensä...
Nyt se jo huvittaa mutta silloin ei paljon naurattanut kun ovesta alkaa lappaa porukkaa sisään ja sanoo olevansa jokin bändi. Siinä vain sitten toivot että näillä kamoilla pärjätään ja toivotat bändin tervetulleeksi ja kyselet että millaistakos kamaa te soitattekaan. Samalla kun viereen ilmestyy toinen, myöskin täysin uppo-outo yhtye.

Tässä ketjussa tuntuu olevan vähäsen kireä tunnelma, joten mä yritän laittaa sellaisen hupaisan loppukevennyksen tunnelmaa vapauttamaan:
Kerran olin eräillä festivaaleilla stagehandina, eli ihan pelkkänä kamankantajana.
Sinne ilmestyi sitten semmoinen isompi ulkomaalainen yhtye kamoineen. Niitten teknikot sanoivat että hello, ruvetaan hommiin kohta kunhan mä vaan kaivan kannettavasta lavakartat esiin.
Sitten se rupesi latailemaan koneeltaan jotakin, tokihan siellä oli erikseen kanavalistat ym.
Mutta sitten lopulta kun varsinainen lavakartta lopulta pitkän latauksen jälkeen ilmestyi, siellä oli lähinnä vain että rummut tulee keskelle ja basso oikealle ja kitara vasemmalle -tyyppistä informaatiota selkeänä kaavakuvana.
Meitä ja bändin teknikkoakin nauratti.
Okei, tämä ei ehkä ole enää niin hauska luettuna.
Rok rok.
Teijo K.
24.08.2004 10:46:03

No teeppäs meille sellainen... (ei sitä kuitenkaan pysty tekemään kun emme ole "standardiyhtye" luulen niin...)

Minä olen tähän asti aina ymmärtänyt, että nimenomaan näillä ei-standardipändeillä tuollaiset paperille laitetut jutut on hyödyllisiä. Toisaalta en miä enää ole varma mistään tämän jälkeen.

Taas näitä. Tiedekunnan bileet, jossa ilmeisesti jotain bändejä. Mitään tarkempaa tietoa ei ole valunut tännepäin. Minut on ilmoitettu "vapaaehtoiseksi" miksaamaan ne. Ravintolan laitteet käytössä. Nää on aina näitä. Palkkiona ilmeisesti boolia (jota en kuitenkaan voi juoda jos pitää kerran miksata) ja ruokaa. Miten voisi nätisti kieltäytyä kunniasta?
KMT
24.08.2004 14:29:54

Minä olen tähän asti aina ymmärtänyt, että nimenomaan näillä ei-standardipändeillä tuollaiset paperille laitetut jutut on hyödyllisiä. Toisaalta en miä enää ole varma mistään tämän jälkeen.

No ehkä. Kuitenkin pändimme on niin pieni, että kyllä sähköjohtoja saamme itsekkin vedettyä kauempaakin.

Ja mitä järkeä on meidän laittaa sitä tietoa lavakarttaan, mikä mikrofoni laitetaan laululle, kun se on ihan sama meille.

Sitten ei taas tiedetä laitetaanko kitaravahvistimen eteen mikki vai Line-outista ääni PA:han...

Kiippareilla on ollut oma vahvistin, mutta vedetäänkö suoraan PA:n kun PA:lla vahvistetulla keikalla ollaan.

Sitten mikkejä nokkahuilua, maniskaa varten...
Sitar sitten lienee ongelmallisin kuinka sen saa...
"Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK
Locrian
24.08.2004 14:43:33 (muokattu 24.08.2004 14:46:49)

Niin no.Mä ainakin haluaisin tietää jos bändissä on sitar ja nokkahuilu ja vaikka munniharppu.Et jos ei oikeesti mitään lavakarttaa jaksa tehdä niin ainakin sitten jotain muuta reittiä tieto etuajassa.Mieluummin se lavakartta jossa sitte seisoo jotta sitari tuossa ja munniharpulla vetelee rumpali.Ja vielä missä biisissä niin osaa avata kanavan sille.Vaikka näkeehän sen ku runpsuttaja istuu sormet suussa jännittyneen näkösenä että nyt se vetää munnisoolon.

Ja mitä järkeä on meidän laittaa sitä tietoa lavakarttaan, mikä mikrofoni laitetaan laululle, kun se on ihan sama meille.

No sitte meette sillä mitä lavalla on eiks jeh?

Sitten ei taas tiedetä laitetaanko kitaravahvistimen eteen mikki vai Line-outista ääni PA:han...

Sitten varmaan samalla 57:lla millä edellinenkin bändi veti.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair... Tarvitseeko bändisi live-miksuuttajaa?Pistä viestiä.
pitk
24.08.2004 16:01:05

No ehkä. Kuitenkin pändimme on niin pieni, että kyllä sähköjohtoja saamme itsekkin vedettyä kauempaakin.

Kiippareilla on ollut oma vahvistin, mutta vedetäänkö suoraan PA:n kun PA:lla vahvistetulla keikalla ollaan.

Laita vaan kaikki tiedot orkastanne tänne, niin väsätään LHU:n kanssa sulle tekninen raideri, jonka toteuttava äänentoistoihminen, elikäs kajarijätkä, mielellään vastaanottaa.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
KMT
24.08.2004 23:05:20

Laita vaan kaikki tiedot orkastanne tänne, niin väsätään LHU:n kanssa sulle tekninen raideri, jonka toteuttava äänentoistoihminen, elikäs kajarijätkä, mielellään vastaanottaa.

Pitk.

Eli 3 tai 4 äijää. Vaihdamme soittimia kappaleittain, joten aikamoinen ruljanssi, on joka vaihdossa.

Meillä on 3 kitaravahvistinta ja 1 bassovahvistin. 3 mikkiä tarvitaan lauluille. Maniskaan, nokkahuiluun/trumpettiin ja akustisen kitaraan tarvitaan myös 3. Mutta ne voi olla samat kuin laulumikit kun meillä ei ole kuin muutama laulubiisi, joissa emme kuitenkaan soita noilla mikitettävillä soittimilla.

Basson vedän sitten kai efektilenkistä DI-boksin kautta.
Kitarat menevät sitten yleensä 2 kitaravahvistimeen paitsi yhdessä piisissä olen soittanut kitaran bassokaappiin, koska muissa vahvistimissa on ollut toinen kitara, kiippari ja mikrofoni. Sitten joku mikki kitaravahvistimille, paitsi Hughes-Kettnerissäni on Line-out, jota vois kokeilla minkälainen ääni sitä kautta tulee.

Sitarissa on jonkinlainen mikkiviritys, ja sen olen tunkenut johonkin kítaravahvistimeen.

Kiipparit vois vetää suoraan PA:han mutta oman vahvistimen kautta ollaan aina vedetty, niin se on ihan sama.

Mitäs muuta tarttete tietää?

Tsekatkaapa...
http://koti.mbnet.fi/iimaija/koyhamies.html
Jami
25.08.2004 00:15:09

Tässä KMT:n tapauksessa mäkin oon mielelläni kajarijätkä joka ottaa mielellään tuossa vaadittavasta kattauksesta raiderit vastaan. Oletan että raideri on myös sitä mitä bändi on tottunut tekemään ja toteuttaa asiaa juuri kuten he ovat asiat toteuttaneet.

sori, suksin takaisin backstagelle
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
KMT
25.08.2004 01:00:32

Tässä KMT:n tapauksessa mäkin oon mielelläni kajarijätkä joka ottaa mielellään tuossa vaadittavasta kattauksesta raiderit vastaan. Oletan että raideri on myös sitä mitä bändi on tottunut tekemään ja toteuttaa asiaa juuri kuten he ovat asiat toteuttaneet.

sori, suksin takaisin backstagelle

On se silti eri juttu vetää PA:n läpi kuin omilla vahvistimilla.
Jami
25.08.2004 01:09:39

On se silti eri juttu vetää PA:n läpi kuin omilla vahvistimilla.

Tottakai. Nyt onkin kyse siitä miten nämä äänentoiston ammattilaiset suhtautuu teihin. Sen haluan nähdä. Mun kattaukseen jos tuutte niin onnistuu varmasti ja hyvä mieli kaikilla. Ilman lavakarttaa. 10 minuutia ja soi. Uskon että olet myös tyytyväinen siihen miten soi. Kattotaan nyt mitä nämä lavakartan vaatijat on mieltä teistä.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
kivi
25.08.2004 13:20:02
Jami:
Mun kattaukseen jos tuutte niin onnistuu varmasti ja hyvä mieli kaikilla. Ilman lavakarttaa. 10 minuutia ja soi. Uskon että olet myös tyytyväinen siihen miten soi.

Nyt täytyy valaa öljyä laineille, ja sanoa Jamin toimessa nähneenä, että on hänellä korvat päässään, vaikka se pää ehkä härmäläistä tervaskantoa onkin.
:-)

Sen sijaan on jokseenkin tyhmää kinata siitä, onko hyvä valmistautua etukäteen vaiko eikö. Totta hemmetissä on hyvä valmistautua, mitä paremmin tiedoin, sen parempi. Tokihan paikalle saa tuoda varusteet vaikka mljoonapäisen orkesterin mikittämiseen, mutta vatsahaava voi paremmin jos ei tee turhaa työtä. Ja aina joskus tulee kumminkin se 1 000 001-päinen.

Tapelkaa, pojat, saatte tupakkaa.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabe
25.08.2004 13:26:36

Itse tein omalle bändille lavakartan tänä keväänä ensimmäistä kertaa. Ihan vaan sen takia, kun mm. Espan lavan ja Räyhärockin järkkärit sellaista nimenomaan pyysivät. Laitoin sen sitten nettisivuillekin, että esim. sähköpostitse asioidessa voi nopsaan vaan laittaa suoran linkin tänne: http://www.jaakkopesola.com/JPB_lavakartta_tiedostot/slide0001.htm

Se käytännön etu tuosta tuntui olevan, että molemmissa em. kekkereissä olivat sitten talon miehet laittaneet monitorit ja mikkiständit valmiiksi oikeille paikoille. Mikittämiseen ja soundchekkaukseen päästiin saman tien.

Kanavalistaa (saati tarkempaa mikkilistaa) en ole laatinut, kun keikkamestat on niin erilaisia keskenään ... esim. rumpumikitykset näyttää vaihtelevan salin ja käytössä olevan PA'n mukaan.

DI -boksi tarpeet tuohon kannattaisi varmaan lisätä. Festarikeikkaa varten erittelinkin, ja taas oli oikea määrä bokseja odottamassa kiippareita ja akustista kitaraa.

Kaiken kaikkiaan: lavakartta ja mahd. kanavalista näyttävät olevan hyödyllisiä työkaluja, kun keikkailee klubeilla, pikkufestareilla jne., ja aikaa ja omia resursseja on rajoitetusti. Toisaalta: ei niitä varmaan perinteinen-rock-harrastelijabändi ekoille keikoilleen tarvitse. Kyllä ne muutaman monitorit ja mikkiständit varmaan paikoilleen ilmankin.
sormunen
25.08.2004 13:34:08 (muokattu 25.08.2004 13:38:24)
10 minuutia ja soi.

Sähän oot nopeempi Piiroisen pässiäkin, kuten elokuvassa sanotaan. Usein ei siinä kymmenessä minuutissa ole vielä edes löytynyt järkkäriä, kenellä olisi avain keikkamestaan.

PS. Jaben kokemus puhukoon puolestansa. Samoin se pikku esimerkki, että Backstagella näytti olevan klo 13.27 etusivulla 21 miittiä valmistelevaa ketjua.
pitk
25.08.2004 13:37:33

Sähän oot nopeempi Piiroisen pässiäkin, kuten elokuvassa sanotaan. Usein ei siinä kymmenessä minuutissa ole vielä edes löytynyt järkkäriä, kenellä olisi avain keikkamestaan.

Puhumattakaan sähkökaapin avaimesta... ;-)
pitk
26.08.2004 14:23:10

Eli 3 tai 4 äijää. Vaihdamme soittimia kappaleittain, joten aikamoinen ruljanssi, on joka vaihdossa.

Meillä on 3 kitaravahvistinta ja 1 bassovahvistin. 3 mikkiä tarvitaan lauluille. Maniskaan, nokkahuiluun/trumpettiin ja akustisen kitaraan tarvitaan myös 3. Mutta ne voi olla samat kuin laulumikit kun meillä ei ole kuin muutama laulubiisi, joissa emme kuitenkaan soita noilla mikitettävillä soittimilla.

Basson vedän sitten kai efektilenkistä DI-boksin kautta.
Kitarat menevät sitten yleensä 2 kitaravahvistimeen paitsi yhdessä piisissä olen soittanut kitaran bassokaappiin, koska muissa vahvistimissa on ollut toinen kitara, kiippari ja mikrofoni. Sitten joku mikki kitaravahvistimille, paitsi Hughes-Kettnerissäni on Line-out, jota vois kokeilla minkälainen ääni sitä kautta tulee.

Sitarissa on jonkinlainen mikkiviritys, ja sen olen tunkenut johonkin kítaravahvistimeen.

Kiipparit vois vetää suoraan PA:han mutta oman vahvistimen kautta ollaan aina vedetty, niin se on ihan sama.

Mitäs muuta tarttete tietää?

Tsekatkaapa...
http://koti.mbnet.fi/iimaija/koyhamies.html

Nonniin ja nyt kun olette saaneet pätevän lavakartan, voitte laittaa sen myös nettisivullenne linkin "lavakartta" taakse, ilmoittaa URL:n tänne ja kaikki muutkin pääsevät ihastelemaan, miten teidän orkesterin tekninen toteutus tehdään livenä.

Mä.
KMT
26.08.2004 23:49:35

Nonniin ja nyt kun olette saaneet pätevän lavakartan, voitte laittaa sen myös nettisivullenne linkin "lavakartta" taakse, ilmoittaa URL:n tänne ja kaikki muutkin pääsevät ihastelemaan, miten teidän orkesterin tekninen toteutus tehdään livenä.

Mä.

Voi olla tuskien takana saada sinne se linkki.
pitk
27.08.2004 11:21:21

Voi olla tuskien takana saada sinne se linkki.

Katselin teidän kotisivuanne, eikä sen niin vaikeaa pitäisi olla: Laitatte otsikkopalkkiin (Historia | | Soittimet ja laitteet | Biisilista | Jaakko | Artsi | Maxi | Lauri | Ilkka | Ville | Inga-Riina ja Pirita | Keikat | Yhteystiedot ja tilaukset) viimeiseksi otsikon "Lavakartta", lataatte saamanne lavakartan .pdf-filen teidän nettitarjoajan serverille ja linkitätte otsikon fileen. Jokuhan ne teidän sivutkin on tehnyt, joten tällaisen perus-tietotaidon siltäosin luulisi löytyvän.

Pitk.
paavi
27.08.2004 12:11:43
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)