Aihe: Lavakartta etc.
1 2 3 4 5 6 7
Lennu
21.08.2004 10:20:24

"täs ny o tämmösiä ja tämmösiä. en mä noita koskaan käytä. mulla on aina hyvä saundi". Sitten se pukkas piuhan kiinni, alkoi soittaa ja saundi oli todella hyvä.

Tulee mieleen, kun kerran keikalla osoitti vahvistimen nupikat mihin sattuu roudauksen jälkeen. Ekan setin jälkeen rumpali kehasee soundia ja minä siihen että "no teinhän mä sen eteen duuniakin kaks minuuttia".

Niin aiheesta? Ei mulla siitä mitään, kun miksuutellaa lavalta ja on oma pa. Tiskissä lukee "lennu" ja siihen mä työnnän kitaran, siinä on mun osuus.
Teijo K.
21.08.2004 10:43:48 (muokattu 21.08.2004 12:05:07)

"täs ny o tämmösiä ja tämmösiä. en mä noita koskaan käytä. mulla on aina hyvä saundi". Sitten se pukkas piuhan kiinni, alkoi soittaa ja saundi oli todella hyvä.

Hih, viimekeikalla oli olosuhteiden pakosta minunkin pakko käyttää lainabassocomboa. Keikalla sain piuhat kiinni comboon, jonka edellisen bändin basisti oli jo ehtinyt haukkumaan ihan surkeaksi. Soitin pari ääntä että kuulisin toimiiko peli, piuhat on ehjät yms. ja yleisöstä kuului huudahdus. -Makee bassosoundi. Tyytyväisenä myhäilin että sehän onkin sitten siinä.

Nyt jos mulla olisi raiderissa lukenut että ei ikivanhaa Piiviitä, niin keikka olisi jäänyt soittamatta. Ja kun soundia vielä kehuttiin niin kannattihan se. Kai. :)
Marzi
21.08.2004 14:47:04

Miksi monitoroinnissa ja kaukokaapelissa on eri kanava? Miksi hypätään neljä kanavaa yli? Haluatte 24kanavaa ja käytätte 16. Miksi?

Meillä on oma monitorimikseri tuolla. Monitoritiskiä emme siis talon puolesta halua. Ja kanavia hypätään yli siksi, että niitä ei tarvita lavalla. Ja niitä hypätään yli tomit(oh ja hh toistaa niitä riittävästi) ja noi toiset kitaramikit. Yhdet riittää kuunteluun. Eli kaikkea ei suinkaan tarvitse ajaa nappeihin. Etupäähän ne ajetaan kyllä ja siellä se kaksnelonen pitää olla.

Tuosta voidaan pikkukippolakeikalla tehdä riisuttu versio, jossa ei esim. overheadeja käytetä laisinkaan. Pieni tila rajaa mahdollisuuksia. Mut noi listat pitää tehdä sen perushomman mukaan. Ja sinne voi jotain lisätäkkin tarvittaessa.

Saako sm57:t olla beta57:ja ja lauluille beta58a?

Beta57:t käy hätätapauksessa(tuomme kyllä omat 57:t jos laitetoimittajalta ei löydy), mutta beta58 ei, koska niissä on ikävä preesenskorostus. Solistilla on sen verran tiukka s, että ei käy. Tälläisessä tapauksessa solisti tuo oman 58:nsa ja mulla nyt on uutenkin tuo opus69. Siitä tulee kovempaa, eikä vuoda niin paljon kuin 58. Mä laulan niitämatalimpia stemmoja kun oon tämmönen mörisijä.

Saako rummuissa olla tomit ja virveli beta56 ja overeina nt5?

Jos ei listan mukaisia ole, tuomme omat. Beta56 on aika eri soindinen kuin käyttämämme e604. Nt5 ei ole mulle tuttu, mutta noi nt1:set mitä käytämme on niin pehmeitä ja ihania tuolla overhead-osastolla, että nami.

Katsos kun eri mikrofoni tarkoitta eri säätöjä. Menee moritoritiskin kanssa liikaa aikaa jos pitää joka kanava säätää erikseen. Tuo nappihomma kun on sellaista, että kun sen saa kerralla kuntoon, siihen ei tarvi koskea. Gainit kohdalleen ja menoksi. Jos siellä on eri mikkikattaus, joutuu käymään läpi kanavaeq:tkin. Eli kyse ei ole mistään vaatimisesta, vaan siitä,miten ollaan tehty systeemit valmiiksi. Ja rumpalilla on omat hyvät mikit, joten niillämennään. Voimme käyttää muitakin mikkejä, mutta kun omat löytyy,niin käytämme mieluusti niitä.

Pystyttekö esiintymään jos monitorimikseriä ei ole vaan foh:sta tulee kaks kanavaa auxin kautta?

Pystymme. Siksi meillä on backlinen vielä lavalla. Jos olis pelkät linjakitarat, niin sitten oles hankalaa. Ainut vaan, että se tarkoittaa sitä,että tulee KOVAA. Ei muuten,mutta laulut alkaa tulla miljoonaa monitoreista kun ne kaikki ajetaan samaan ryhmään. Juuri siksi siirryttiin nappeihin. Mutta nyt me voidaan toki tehdäse, että ajetaan ne etupään auxit meidän nappeihin ja huudatetaan niitä sieltä. Mutta jos ei keikkapaikalta löydy monitoriviuhkaa,niin me voidaan tuoda mukana oma kaukokaapeli ja etupää. Johan löytyy monitoriviuhkaa. Voimme tilata paikan päälle siis vaikka pelkät kaapit ja voimme vetää. Näinkin on menty.

Viittaus Behringerin kelpaamattomuuteen näyttää löytyvän jokaisen itseäänkunnioittavan rokkibändin raiderista. Onko se tosiaan niin että ette voi B:tä käyttää?

Behringereistä nuo miksaajat aina urputtaa. Jos mennään pintaa syvemmälle, niin niiden käyttöliittymät voi olla sekavia t.c.:hen ja SPX:ään tottuneelle. Eli taas menee aikaa. Mä en sinällän jaksa tuota keskustelua, se onjo käyty.

Mutta meidän tapauksessa mennään vaikka millä. Miksaaja sanoo, että aina voi vetää ja ammattimies saa hoidettua hommansa kamoilla kuin kamoilla. Turha kitinä on turhaa.

Equja näytätte tarvitsevan aika paljon. Mihin?

Siis kyseessähän on kanavaeq, josta pitää löytyä normaali hi, low ja kaksi puoliparametristä keskialuekorjainta. Se normaali kattaus siis. Eli siis niitä nappuloita siinä kanavassa mieluummin monta kuin vähän. :D Silloin kun mikitetään vehkeitä, niitä on pakko korjailla. Pelkkä proximity on dynaamisisaa niin kova, että jos sitä ei pääse yhtään korjaamaan koko paletti on hukassa. Tulee siis mössöä.

Eikös eq(=equaliser=tasaaja) ole sitä varten, että sillä korjataan mikrofonien puutteet. :D

Kaks mikkiä per kitara. Miten käytätte ja pärjääkö yhdellä?

Tämä on kokeilkun tulosta. On menty yhdellä mikillä, linjalähdöillä ja vaikka millä. Nyt kun molemmilla kitaristeilla on komerot ne pitää mikittää. Sitten on haettu parasta ratkasua, sellaista joka toimii meillä. Mun komeron kanssa lähdettiin alunperinkin siitä,että siellä on joku dynaaminen ja joku konkka. Niitä on sitten haettu. Sopiva pari löyty tuosta mun halpismikistä ja roden NT-1:stä. Niillä tehdään kaikenlaista kivaa. Sanotaan näin, että niillä saa aikaan ultraleveän soundin.

Sitte toinen kitara oli aluksi yhdellä 57:lla, mutta se jäi tonmun murhasoundinjalkoihin. Ei volumella,vaan kuulosti tori orvolta. Kun pantiin sinne toinen 57 saatiin sekin kentälle. Sillai tosi on your face.

Eli kaks mikkiä on kokeilemalla haettu juttu.

Ja yks tärkeä vielä. Paljonko tuosta kattauksesta olette valmiita maksamaan?

Sen mitä se maksaa. En mä viitsi tarkkaa hintaa sanoa, sen saa kun kysyy normaalia bändikattausta firmoista. Mä sanoin tossa aiemmin, että mulle soittaminen on harrastus, ei siitä tienaa. Siksi mä haluan tehdä noista soittotilanteista juhlaa, niin itselle kuin muille. Paras kiitos keikan päälle tulee kundeilta kun ne sanoo, että vittu oli hyvä vetää. Se tarkoittaa yleensä, että ne on soittanutkin hyvin. Ennemmin vetää hyvillä kamoilla, ja maksaakin siitä vähän kuin tarpoo aina jollain ihmevirityksillä ja kaikesta jää paskanmaku suuhun.

Kyllä mekin ollaan laulukamakeikkoja tehty. Ei vaan huvita enää. Semmoinen rahat pois-meininki jollain meidän treenipa:lla toteutettuna ei oo meidän juttu. Promokeikat on erikseen, jos niistä eimakseta, niin ei sitä omista ruveta
mitään pa:ta maksamaan. Sillon voidaan vetää vaikka pyöränsarveen. Mut sillon kun mennään omalle keikalle, josta saa liksan, niin Jaarlit panostaa. Jengi haistaa säästölinjan ja yleisön aliarvioinnin. Me halutaan tarjota mahdollisimman hyvä show niillä resursseilla mihin meillä on varaa. Ei se paljoa ole, mutta eipähän ole itsellä sellainen olo, että hohhoh, paska vetää, paska meninki, mutta rahat pois ja kotiin. Mä en ainakaan halua vielä urautua. Eikä tässä voikaan, tällä keikkamäärällä.

Niin ja semmoinen lisäys, että aika moni bändi raahaa nykyään noita mikipokia ja monitorikioskeja mukanaan. Ne alkaa olla osa backlineä. Eli pa:n toimittaja tuo paikalle etupään, kaapit ja valot ja bändi tuo backlinen, monitorit jamikit. Monesti toivotaan vain mikkistandeja ja piuhojalaitetoimittajalta. Se onnykyään suunta, bändit haluaa olla tavallaan itsenäisiä ja jättää vaan sen raskaimman ja autossa eniten tilaa vievän homman(pa:n ja valot) laitetoimittajalle.
Pidän ääntä, olen.
sormunen
21.08.2004 15:46:59 (muokattu 21.08.2004 15:58:14)
Kerro sormunen jotain uutta itsestäsi. Kaikki jo tietää ettet ymmärrä kevennykseksi tarkoitettuja vertauksia. Suhtaudut muutenkin keskusteluun kuin väitöskirjan tekoon. Kuin nihilisti virkamies kansakouluopettajan mentaliteetilla. hähähäh.

Kyyyyyllä mä tajusin, että "nyt puhuu humoristi", niinkuin lööpeissä asia muotoillaan.

Ja kun lopputulos tanssipuolella on pääsääntöisesti paljon selkeämpi ja musikaalisempi kuin rokkipuolella niin miksi pitäis hakata hommaan rahaa ja vaivaa?

Aikamoinen puukorva täytyy olla, jos pitää Vanhan tanssikellarin soundipolitiikkaa selkeämpänä ja musikaalisempana kuin Tavastian vastaavaa. Kai kumminkin kannattaisi verrata genreitä niitten omilla ehdoilla? Kas kun kaikki ei ole sitä samaa markkinointihuttua. Että kyllä sitä vaivaa kannattaa "hakata", jos jotain haluaa.
pitk
21.08.2004 17:52:54

Niin ja semmoinen lisäys, että aika moni bändi raahaa nykyään noita mikipokia ja monitorikioskeja mukanaan. Ne alkaa olla osa backlineä. Eli pa:n toimittaja tuo paikalle etupään, kaapit ja valot ja bändi tuo backlinen, monitorit jamikit. Monesti toivotaan vain mikkistandeja ja piuhojalaitetoimittajalta. Se onnykyään suunta, bändit haluaa olla tavallaan itsenäisiä ja jättää vaan sen raskaimman ja autossa eniten tilaa vievän homman(pa:n ja valot) laitetoimittajalle.

Joo, tänä kesänä Akun Tehtaan ukot eivät tuoneet Räikkärockiin Ylöjärvelle monitoripöytää talon puolesta lainkaan, kun kaikki orkesterit toivat oman.

Kyllä se helpottaa ja nopeuttaa festarilähtöjä kun on oma lauta ja omat mikit smeedussa. Siis nimen omaan, kun mennään korvanlämmittimillä ja monitorointiin oikeasti taritsee kaikki kanavat, yleensä kompuroita sekä jonkun reverbin ja/tai ambiencemikit.

Eri homma kun työnnetään perus trio lauteille kulmamonitorien kanssa, niin en kyllä omaa pulsaa jaksaisi paikalle rahadata niiden seitsemän kanavan takia, joita lavalle raotellaan.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Jami
22.08.2004 00:47:31 (muokattu 22.08.2004 00:50:49)

Nyt sitten puuttuu enää se omakohtainen kuuntelu. Jospa mä sinne Törnävälle pääsisin.

Kyselin sitä homman hintaa siksi että kun täällä porukat kyselee että tehdäkkö lavakartta niin samas ne kysyy että saako sen 10ekun miittimaksun maksaa erissä. Että vähän osattais suhteuttaa oikeisiin lokeroihin hommia. Monitoritiskikin kun kumminkin maksaa muistaakseni jotain 3000-5000. Mikit 100-500 kpl. Eli nämä äitiltä 10:n lainaajat on sitä mun mainostamaa pientä puitetta.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
sormunen
22.08.2004 10:58:03

Kyselin sitä homman hintaa siksi että kun täällä porukat kyselee että tehdäkkö lavakartta niin samas ne kysyy että saako sen 10ekun miittimaksun maksaa erissä. Että vähän osattais suhteuttaa oikeisiin lokeroihin hommia. Monitoritiskikin kun kumminkin maksaa muistaakseni jotain 3000-5000. Mikit 100-500 kpl. Eli nämä äitiltä 10:n lainaajat on sitä mun mainostamaa pientä puitetta.

Kuinkahan paljon pitäisi tienata, jotta saisi hoitaa asiansa kunnolla? Mitä ihmeen tekemistä sillä, omistaako bändi monitoritiskin, on informaation välittämisen kanssa.

Asiahan menee niin, että jos J-talli kilpailee hoitaakseen jonkun tapahtuman tekniikan, on se informaatio, mistä nyt puhutaan, tarkoitettu J-tallille. Jos esimerkiksi Arvan bändi kertoo etukäteen tarpeensa, voit sinä, tapahtuman tekniikkavastaavana vaikka siivota puhtaaksi sen tyhjän tilan, minkä bändi tarttee. Tekee asiat sujuvammaksi hoitaa.

Se informaatio helpottaa myös sinun tarjoustasi. Osaat laskea kulungit ja myös sen, kuinka monta jos yhtään apumiestä sinun pitää palkata.

Tämä luonnollisesti edellyttäen, että et ole tehnyt tarjoustasi siltä pohjalta, että et edes aio hoitaa asioita vaan luotat tsäkään. Tässä tapauksessa taas bändi suojaa itseänsä toimittamalla sopimukset (incl sopimusliitteet). Jos esimerkiksi esiintyminen peruuntuisi siitä syystä, että et ole hoitanut jotain, mikä on sopimuksessa, olisit sinä vastuussa.

Jos taas aiot hoitaa tapahtuman, luulisi sinun olevan hyvinkin kiinnostunut kaikesta saatavilla olevasta informaatiosta.

Ei tämä ole sen kummempaa.
Jami
22.08.2004 14:12:28

Jos esimerkiksi Arvan bändi kertoo etukäteen tarpeensa, voit sinä, tapahtuman tekniikkavastaavana vaikka siivota puhtaaksi sen tyhjän tilan, minkä bändi tarttee.

On se ny saatana. Kiillottaako se pläntti pitää ennenkuin sun mielestä on hyvin hoidettu? Ei kaikkia tavanomaisimpia ja jokatapaukses olemassa olevia juttuja tartte paperilla todistaa. ryssänmaalla paperiis pitää olla vielä paljon hienoja leimojakin. Montakos leimaa sormunen vaatii että bändi pääsis vetään?

Kovasti koitetaan antaa kuvaa että mä hoidan huonosti hommat kun en vaadi lavakarttaa ja tekniikkaraideria. Kun täällä aloitteleva bändi kysyy lavakartan tarpeellisuutta niin kyllä mä vastaan että ei tartte. Tulkaa tänne vaan niin kymmenen minuutin päästä soi. Ei ole kynnyskysymys enkä katso nenänvartta pitkin moista amatöörimäisyyttä. sormuset on sitten eri juttu. Niille tehkää raiderit ja kattokaaki että on viimeisenpäälle. Muuten sormunen nauraa teidät pihalle. Tämä on pelin henki.
Exhausted
22.08.2004 18:28:52

Empiirisen tutkimuksen perusteella mallintavan etusen ajaminen "puhtaillekin" soundeille säädetyn etusen läpi on tasan tarkkaan eri juttu kuin suoraan päätteeseen ajaminen. Ei toimi useinkaan, mallintava työntää sen vahvistimen etusen ruvelle tai eq:ita ei saa millään pelittämään yhdessä. Karua, mutta totta.

Ei se ole hifistelyä, ei kenestäkään ole kiva soittaa paskoilla soundeilla.

Ja aivan järjetöntä lähteä tuollaiselle linjalle, että "300 keikkaa eikä karttaa ole kertaakaan tarvittu". Mitäs jos bändi saakin seuraavan puolen vuoden aikana näkyvyyttä jostakin syystä ja pääsette vetämään festareille, jolla on kunnon tekniikka ja roudausapua yms.? Karttaa ja kanavalistaa ei voi lähettää, kun ei niitä ennenkään ole tarvittu ja itse roudataan, kun se on niin hyvä prkl.

Jos ei ole tarvinnut, niin joskus voi tarvita. Ei tämä ole mikään periaatteellinen kysymys, "onko lavakartta Saatanasta vaiko eikö?". Sitä tarvitaan, kun sitä tarvitaan. Silloin se on hyvä olla olemassa.

paitsi minä tykkään soittaa podiani vahvistimen etuasteen läpi. saan sillä haluamani saundin. ja tottakai ymmärrän että sitten kun bändillä alkaa olla enemmän keikkaa ja esimerkiksi oma miksaaja niin tottakai lavakarttaa mietitään tarkemmin. tässä vaiheessa vaan ollaan niin avoimin mielin liikkellä ja koskaan ei ole kamojen puolesta tullut huonoa fiilistä keikalla.
sormunen
22.08.2004 22:37:41 (muokattu 22.08.2004 22:43:02)
On se ny saatana. Kiillottaako se pläntti pitää ennenkuin sun mielestä on hyvin hoidettu?

Joo oot aika lähellä totuutta. Jos raiderissa pyydetään vaikkapa imuroimaan esiintymisalue ennen keikkaa ja tarkistamaan, ettei alueella ole teräviä kulmia eikä törröttäviä nauloja tai ruuveja eikä myöskään vaikkapa nyt niittejä, niin pyyntö toteutetaan. Siellä luultavasti esiinnytään paljain jaloin tai mukana on tanssijoita, joilla on maahanmenoja tms.

Ja vaikka pyyntö olisikin "aiheeton", ei sitä kannata murehtia eikä yrmistellä sen kummemmin vaan siirtyä seuraavaan työtehtävään.

Mutta en kyllä tarkoittanut ihan tämmöstä vaan ihan tollasta normaalia toimintaa, missä esiintymisalue siivotaan kaikesta roinasta, mikä ei kuulu tulevaan showhun. Niinkuin vaikka mikkistaageista, ylimääräisistä monitoreista ja repsottavista piuhoista. Visuaalisuuden lisäksi kyse on työturvallisuudestakin. Ynnä tietysti siitä periaatteesta, että esiintymisaluehan on bändin XX ajan bändin XX esiintymisalue eikä esimerkiksi varasto.

Kovasti koitetaan antaa kuvaa että mä hoidan huonosti hommat kun en vaadi lavakarttaa ja tekniikkaraideria.

Mä oon kovasti pahoillani, jos saat tommosta palautetta. Itse en oikeastaan osaa neuvoa muuta kuin, että lue vaikka tältä palstalta kokeneempien neuvoja ja yritä tehdä hommasi huolellisesti.
---------------------------------
Exhausted: aloitit hyvän keskustelun, ikuisuusaiheen kylläkin. Kun kysyt, olet jo hyvillä jäljillä! Itse ne ratkaisut on kumminkin loppupelissä tehtävä. Älä alistu pompotukseen, mutta ole myös itse ihminen. Tsemiä.

EDIT: Mr B:hän se olikin. No joka tapauksessa kiitos. Ja Exhaustedkin esitti välissä hyviä kysymyksiä.
Jami
23.08.2004 00:40:59

Mä oon kovasti pahoillani, jos saat tommosta palautetta.

Sinä sitä yrität antaa tietämättä kuinka mä oon hommani hoitanu. Mä oon saanu erittäin hyvää palautetta. Älä sä taas oleta omias.

Itse en oikeastaan osaa neuvoa muuta kuin, että lue vaikka tältä palstalta kokeneempien neuvoja ja yritä tehdä hommasi huolellisesti.

sormusen neuvoja en kaipaa. Marzin kans on kyllä asioista mukava jutella. Se on soittaja joka tietää mitä haluaa ja on ottanu selvää miten siihen pääsee. Mä hoidan hommani just niin huolellisesti kuin kulloinkin on tarve. Maalaisjärjellä hoituu moni homma hienosti.

Mä oon nähny lukemattomat kokeneiden tekemät jutut ja todennu että perseelleen menee. Mikään ei toimi, sovitut ei pidä paikkaansa, aikataulut kusee, musiikillisesti lopputulos on kuulijalle sietämätöntä mössöä. Aina Porin jatseja myöten näihin törmää.
kivi
23.08.2004 14:22:16 (muokattu 23.08.2004 14:26:40)
Mä oon nähny lukemattomat kokeneiden tekemät jutut ja todennu että perseelleen menee. Mikään ei toimi, sovitut ei pidä paikkaansa, aikataulut kusee, musiikillisesti lopputulos on kuulijalle sietämätöntä mössöä. Aina Porin jatseja myöten näihin törmää.

Joo, kyllä. Ja kun on tullut tärvättyä viisi tuntia siihen, että tuli keikkabussi kolaroitua ja (vastoin poliisin työvuorolistan laatijan luuloa) konstaapeli Tossavainenkaan ei osannut kirjoittaa, on kiva kun keikalle viime tingassa saapuessa löytää sovitut mikit valmiiksi omilta paikoiltaan ja eiku laatikot lavalle, hehkut kamoista päälle ja lauteille ilman tsekkiä
:-)

Ei aina tuu lähetettyä listoja, kun onneksi oma kattaus on sellainen ettei se kummia vaadi eikä miksaajaakaan oo matkassa, mutta aina on vähintään puhelimessa kerrottu etukäteen, että "rummut moposetti, basso DI:llä, kaksi kitaraa 57:illa ja kolme laulua, eteen kaks 58:ia ja rumpalille 57, jossa pitää olla pitkä puomi".

Mutta kun lista ja kartta on lähetetty, kiitettävästi ne yleensä löytyy ainakin molemmilta tiskeiltä ja kaukokaapelin boksin luota, eikä koskaan oo kukaan niitä turhina pitänyt. Päin vastoin, joskus on valojen suuntauskin ehditty hoitaa kartan avulla kun yleisö ei vielä ole paikalla ja nosturivaunu siis mahtuu ajelemaan.

Lavalla en koske mihinkään säätöihin ellei miksaaja pyydä. Mä olen tuottamassa henkilökunnalle tasalaatuista ääniesimerkkiä illan ohjelmasta, ja tarkistamassa omalta osaltani, että kuulen missä mennään. Oma esiintyminen jää keikalle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
pitk
23.08.2004 18:05:55

Jep, yleensä näissä tapauksissa syyn saa lasauttaa suoraan ennakkotuotannon piikkiin; Asianmukaisia ja ajantasalla olevia raidereita ei ole toimitettu / laadittu, jolloin festivaalien tekninen henkilökunta joutuu arpomaan lennosta muutenkin (liian) lyhyellä vaihtoajalla jonkun kakstoista miehisen pumpun lauteille, jolloin kaikki mahdollisuudet käteenmenemiseen on ilmoilla.

Pori Jazz:kin on sen kokoluokan tapahtuma, että jos siellä lähdetään vetämään ilman minkäänlaista ennekkotuotantoa, niin homma kaatuu takuulla.

Edelleen en ymmärrä, mikä Mr. Jamia riipii, sillä keikan koosta huolimatta on hyvin suunniteltu homma (pääasiassa) toimiva homma. Kun miettii touhun sudenkuopat etukäteen, niin on enemmän aikaa reagoida tilanteessa tuleviin ongelmiin.

En myöskään näe mitään syytä siihen, etteikö pienenpuoleisessa klubiympyrässä voi hommaa tehdä mahd hyvin etukäteen.

Olen toki ollut toteuttamassa bändikatselmustyyppisiä kisoja jos toisiakin, jolloin olen madollisuuksien mukaan pyytänyt mahdollisimman tarkat tiedeot tulevista kokoonpanoista, jolloin voi jo lähdöstä kelata lava set-upin ja houselistan siihen malliin, ettei kanavia paljon tarvitse muutella.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
sormunen
23.08.2004 18:42:32
Sinä sitä yrität antaa tietämättä kuinka mä oon hommani hoitanu.

No mä en tietenkään ole antanut sulle työstäsi koskaan mitään palautetta, koska en ole koskaan sinua työssäsi nähnyt. Kirjoituksiin olen silloin tällöin kyllä reagoinut.

Sulla on vähän outo tapa ottaa henkilökohtaisesti, jos puhutaan esimerkiksi työtavoista. Mä en usko, että sun kannattaisi.

Mä hoidan hommani just niin huolellisesti kuin kulloinkin on tarve.

Niin, mitenkä sä sen huolellisuuden tarpeen arvioit? Produktion toteuttaminen ei saa olla tekniselle suorittajalle kuin mittakaavakysymys. Se ei saa olla arvotuskysymys. Yleisö (ja historia) arvottaa.

Mä oon nähny lukemattomat kokeneiden tekemät jutut ja todennu että perseelleen menee.

Kuten Pitkä sanoi, ennakkotuotanto. Joskus sekaan mahtuu myös toteuttajia, jotka arvioivat, että noi pyynnöt ovat turhia ja semmonenkin sitten viivästyttää, koska ennenmmin tai myöhemmin ne työt on pääsääntöisesti kumminkin tehtävä.
Jami
24.08.2004 00:12:57

Alkaa mennä asiattomaksi tämä keskustelu. Jos te ette saa solistin turvan eteen mikkiä ja kitarastyrkkarille virtaa ilman paperia niin se olkoon teidän murheenne.
LHU
24.08.2004 00:18:13 (muokattu 24.08.2004 00:19:28)
Alkaa mennä asiattomaksi tämä keskustelu. Jos te ette saa solistin turvan eteen mikkiä ja kitarastyrkkarille virtaa ilman paperia niin se olkoon teidän murheenne.

Ei se riitä, jää kaikki muu kuulumatta, esim. ne viisi muuta solistia ja kosketinsoittimet jne...

Älä suutu jos joku onkin eri mieltä, kaikki eivät vaan aina voi olla oikeassa. Ja eihän se nyt ole asiattoman keskustelun merkki että ollaan eri mieltä sinun kanssasi????
Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit...
Jami
24.08.2004 00:33:11

Uskon, ja luullakseni tiedän, että mikäli esim. Jamin firma olisi ollut hoitamassa äänentoiston tuolla keikalla, olisi huvilupa päättynyt ennen soiton soimista meidän osaltamme.

Tuo on sen luokan asiattomuutta että vois suuttuakkin. Ei sulla ole minkäänlaista tietoa mun tavoista hoitaa hommiani. Yrität mustamaalata mun elannokseni tekemää yritystoimintaa.

Tälläisen takia en ole mukana Mnetin keskusteluissa.
LHU
24.08.2004 00:47:57
Ei sulla ole minkäänlaista tietoa mun tavoista hoitaa hommiani. Yrität mustamaalata mun elannokseni tekemää yritystoimintaa.

Ei mulla ole mitään tarvetta mustamaalata sun yritystoimintaa, ei todellakaan. Mä perustan kaiken mun tietoni sun omaan kertomukseesi hoitaa sun keikkojasi. Ne on kaikkien luettavissa tältä samalta sivustolta.

Sä kirjoitit että tervetuloa keikalle vaan, kymmenessä minuutissa soi. Voin sanoa 100% varmuudella että jos tullaan ton nykyisen työnantaja-orkesterin kanssa keikalle minne oot hoitanu äänentoiston etkä ole lukenut lavakarttoja niin 10 minuutissa ei soi muu kuin puhelin, nimittäin Kauhavalla tai Seinäjoella. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Ei pidä olla niin herkkänahkainen, sitä saa mitä tilaa, sanoivat. Hähähää. (
Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit...
Jami
24.08.2004 00:53:07

Ei mulla ole mitään tarvetta mustamaalata sun yritystoimintaa, ei todellakaan. Mä perustan kaiken mun tietoni sun omaan kertomukseesi hoitaa sun keikkojasi. Ne on kaikkien luettavissa tältä samalta sivustolta.

Sä kirjoitit että tervetuloa keikalle vaan, kymmenessä minuutissa soi. Voin sanoa 100% varmuudella että jos tullaan ton nykyisen työnantaja-orkesterin kanssa keikalle minne oot hoitanu äänentoiston etkä ole lukenut lavakarttoja niin 10 minuutissa ei soi muu kuin puhelin, nimittäin Kauhavalla tai Seinäjoella. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Ei pidä olla niin herkkänahkainen, sitä saa mitä tilaa, sanoivat. Hähähää. (

aha joo. tulihan ne motiivitkin sieltä. Tämä on kyllä väärä foorumi hoitaa yritysten välistä kilpailua. Varsinkin raukkamaisesti salaa nikin takaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)