Aihe: Millaista klassista?
1 2
pianistityttö
08.08.2004 13:29:40
Ja vielä "Wohltemperierte"

Ei..ku mä soitan sitä "Little preludes & fugues"-kirjaa... No mitä sä kuvittelet!? :D Et mä oon joku ihan 1/3-tasolla vai häh? >:D Tietysti Wohltemperierte..
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
baron
08.08.2004 15:36:14

Ei..ku mä soitan sitä "Little preludes & fugues"-kirjaa... No mitä sä kuvittelet!? :D Et mä oon joku ihan 1/3-tasolla vai häh? >:D Tietysti Wohltemperierte..

No sit sä tiedätkin ongelman: Kun soittimessa on "Equal temperament" ja pitää soittaa Wohltemperiertelle sävellettyä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
ajs
08.08.2004 16:51:12
No sit sä tiedätkin ongelman: Kun soittimessa on "Equal temperament" ja pitää soittaa Wohltemperiertelle sävellettyä.

Selvennys: Wohltemperierte = engl. "Well-tempered" eli siis tarkoittaa, että piano ei ole tasavireinen (equal temperament), jolloin eri sävellajit kuulostavat hieman erilaisilta. Eli tässä nyt ei varmaan ollut kyse vain Bachin cembalo/pianoteoksesta das Wohltemperierte Klavier, vaan ihan yleisesti tuon ajan musiikista.
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
Pimputtaja
09.08.2004 10:10:21
Sibeliuksen pianoteokset ovat usein aika kinkkisiä jo siitä syystä, että Sibelius ei itse ollut kovin loistava pianisti ja kirjoitti usein vaikeammat kohdat pianosävellyksistään tietämättä, mihin se pianistin käsi oikein taipuu. Tietysti tällaiset kappaleet ovat mainiota harjoitusta saada se käsi taipumaan vähän pidemmälle...

Ne lirutuskohdat on kyllä aika karseen vaikeita soittaa, ku ei se käsi meinaa millään taipua oikeeseen asentoon.. :D ja monesti oon jo meinannu hermot menettää..mut vielä pakko jaksaa yrittää, ku huomenna pitäs se konsertissa raapasta.. :D
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
Pimputtaja
09.08.2004 10:44:38
Tsemppiä, vejä hienosti!

Juu... Pitää yrittää vetästä oikeen hienosti..:D
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)