Aihe: Avoin E ongelma
1
B. Luck
03.08.2004 13:41:26
Akustisessa kokeillu avointa e:tä muutaman kerran. Katkoo kieliä melko herkästi. Setti on ollut 13-56. Pitäskö panna paksummat vai ohuemmat? Ohuempaa ei tarvis vetää niin tiukalle mutta onko paksumpi lujempi?

Ei ehkä ole kitaraongelma mulla kun on noita kaksi ja sama ongelma molemmissa.
Meisseli
03.08.2004 13:42:17

viritä d:hen ja pane Capo.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
B. Luck
03.08.2004 14:14:06
Jep. Kokeillaan. Soololovellisessa ois vielä helppo mennä korkeellekin toisessa menee räpylä jo hiukan outoon asentoon.
Puavali
03.08.2004 18:22:38 (muokattu 03.08.2004 18:24:27)
Akustisessa kokeillu avointa e:tä muutaman kerran. Katkoo kieliä melko herkästi. Setti on ollut 13-56. Pitäskö panna paksummat vai ohuemmat? Ohuempaa ei tarvis vetää niin tiukalle mutta onko paksumpi lujempi?

Ohuemmat kielet voidaan virittää korkeampaan vireeseen.

Edit: Löysempi pleku autaa kans.
"I'm a farting fat ass, I have gas gas gas!"
dfloreno
04.08.2004 12:52:09

Toi avoin E on aika tiukka vire, sekä kielille että kitaralle... Jännite rupee olee tosi rankka ja kansikin joutuu koville. Varsinkin .013 satsi on jo aika äärirajoilla mitä minä ainakaan viittisin vääntää kalliiseen akustiseen :) (avoimella E:llä siis). Toi oli hyvä ehdotus laittaa D.hen ja jos tarvii niin Capoot sen E:hen. Jos haluu ehdottomasti avoimeen E:hen, suosittelen ,että tarkistutat sen setupin jollain kitarakorjaajalla (kaulat, kannet, satulat, ym.), ne osaa kattoo tuleeko se homma pidemmän päälle toimimaan :).

Mä oon muutenkin sitä mieltä (aivan kun ketään kiinnostaisi :), että noi avovireet kuulostaa melkeinpä makeemmilta ns. alennetuissa vireissä... Vieläpä akustisessa jos on hyvä alakerta, niin se on kyllä tosi rapia :). Kokeilkaa joskus 12-kielinen avoimeen C:hen, ei tarvii bändiäkään enään :). ja yleensä jos tarvii korkeamman vireen, se tehdään capolla (vrt. R.Johnsonin ne G-Bb -vireet).

Tuota yhtä lausetta 'ohuempaa ei tarvii vetää niin tiukalle' en kyllä ymmärrä?
kerpse
04.08.2004 14:54:04

Kiristetäänkö kieliä avoimessa E:ssä neljä ja viisi kokosävelaskelta? Huh Huh, kylmä hiki tulee pelkästä ajatuksesta. Itse olen käyttänyt vain avointa G:tä, jossa e-kieliä ja a-kieltä lasketaan sävelaskeleen verran. Eikö tuon E:n voisi tosiaan vetää alaskinpäin, säästyy otsasuonien pullistumiselta?
samueld
04.08.2004 15:37:45

Kiristetäänkö kieliä avoimessa E:ssä neljä ja viisi kokosävelaskelta? Huh Huh, kylmä hiki tulee pelkästä ajatuksesta. Itse olen käyttänyt vain avointa G:tä, jossa e-kieliä ja a-kieltä lasketaan sävelaskeleen verran. Eikö tuon E:n voisi tosiaan vetää alaskinpäin, säästyy otsasuonien pullistumiselta?

Ei niin paljoa. a ja d kiristetään koko pykälällä ja g ½ pykälää.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
B. Luck
04.08.2004 15:48:17
En ole varma ymmärränkö itekään sitä lausetta...
Jotenkin vaan tuntuu siltä että ohuempi kieli saadaan väriseen tietyllä taajuudella pienemmällä jännityksellä?

D ja G on helpompia varmasti kitaralle. Hyvältä kuulosti se E kun sitä kestää vähän lujempaa räimiä. Jotenki tiukemman kuulonen. Saattaa kyllä olla taas kerran vika itessä. Pitää harjotella noilla löysemmillä.

Yksi vastakysymys. Oli jossain aiheessa puhetta putken massasta. Ite oon kolistellu rautaputkilla enkä tykännyt (ts. oli vaikea annostella woimaa) mutta nyt ostin semmosen Dunlopin ohutseinämäisen "lasi" putken. Tää ohut sopi mulle paremmin (pikkusormea käytän) ja tuntuma on hyvä. Mistä se johtuu että tällä ohuella on vähemmän sustainia jo siihen rautaseenkin verrattuna. Paksua oikeeta lasia en ole päässytkään kokeileen.
kerpse
04.08.2004 16:20:41

Entäs e-kieliä ja a-kieltä 3 pykälää alaspäin ja muita 2? Itse en tosiaan ole kokeillut koskaan virettä, joka perustuisi E-duuriotteeseen vaan aina A-duuria ja niin toikin vire. Onko jollain kokemusta putkella soittamisesta E-duuriotteeseen perustuvassa vireessä?
Shaft
04.08.2004 16:32:38
En ole varma ymmärränkö itekään sitä lausetta...
Jotenkin vaan tuntuu siltä että ohuempi kieli saadaan väriseen tietyllä taajuudella pienemmällä jännityksellä?

Näinhän se onkin. Ohuempi kieli soi samalta korkeudelta pienemmällä jännityksellä.
B. Luck
05.08.2004 10:32:58
Kyllä se näköjään menee d:stäkin kohtuudella. Tekniikkalaji tämä liukumusiikki.

Kiitoksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)