Aihe: Kuinka kitara seinälle?
1 2
Kossu
02.08.2004 08:36:31
solukumista tai muusta pehmestä luonnonkumia sisältävistä
pehmusteista saattaa jäädä jäjet kaulaan - tästä on ollut keskustelukin.

Jos olet pedanttisen tarkka sälli niin teflon tai nylon päällyste ei jätä jälkiä.

Kirjoista ja lehdistä olen katsellut että että monilla näkyy oleva puusta tehtyjä kiinnikkeitä - onhan ne paremman näköisiäkin - mutta myös liukkaampia, niinkuin on nylonkin verrattuna vaikkapa solukumiin.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
MES
02.08.2004 11:40:48
Tässä helppo ja huokea ratkaisu:

1. Etsi naula. 2. Hakkaa naula (luksusmallissa ruuvi tai koukku) seinään niin korkealle kuin yletät ilman apuvälineitä. 3. Tee narusta tai vaikka nahkahihnasta lenkki kitaran lavan ympäri kielten alta. Jos lavassa on reikiä, kuten yhdessä kitarassani, narun voi laittaa siitä kiinni. Akustisen kitaran voi ripustaa omasta hihnastaan, jos se on kiinni yläsatulan tienoolla. 4. Ripusta kitara narusta naulaan ja toivo, että seinä kestää.

Kipsiseinässä pysyy ainakin akustinen (=kevyt) semmoisella kolmipiikkisellä taulukoukulla. Kannattaa tarkkailla, ettei koukku nouse irti seinästä, sillä pikkunaulojen pito ei ole kovin hyvä.
huru_ukko
02.08.2004 12:01:16
Simppeli keino: Paksu (esim. 8 mm) ja pitkä ruuvi seinään. Pituutta saa olla sen verran että ulospäin seinästä jää strapin leveyden verran.

Sit vaan strapista kitara siihen roikkuun. Tälleen mulla oli edellisessä kämpässä ja hyvin toimi. Ruuvin vaan pitää olla kunnolla kiinni ja tarpeeksi pitkä (miel ainakin n.6 cm seinän sisässä),

Hinta: euro, tai mitä ne nyt noista rautakaupassa pyytää.
Yksinkertainen on kaunista! Ei siihen tilutusta tarvita...
Swing
02.08.2004 14:01:22
Tässä helppo ja huokea ratkaisu:

1. Etsi naula. .
...
Ja vielä tyylikäskin: pelkät naulat/ruuvit ei niin pistä silmään siitä seinästä, ja minusta nahkalenkki kitaran satulassa roikkumassakaan ei niin häiritse.
GuitarMonster
02.08.2004 16:32:41
Kampuzzjeah!
02.08.2004 17:27:05
"Hevi on paskimmillaankin parasta.."
Funkyshiva
02.08.2004 17:47:00 (muokattu 02.08.2004 17:50:07)
Kaikilla pysynyt nuo kahdella ruuvilla kiinnitetyt seinällä?
Itse en uskaltanut moisilla.Levytukusta löytyy Bebescon 4:llä ruuvilla kiinnitettäviä,jotka mulla ainakin on toiminut hyvin.
Seinätila vaan rupeaa loppumaan,prkl.

http://koti.mbnet.fi/nunna/Irstas/kitarat.jpg

Ehkä seinäkin kannattaisi joskus pestä.Nuo tummat läikät kitaroiden välissä ovat likaisia sormenjälkiä 10:n vuoden ajalta.
Funkyshiva
BluesKitaristi
02.08.2004 17:58:13
Ehkä seinäkin kannattaisi joskus pestä.Nuo tummat läikät kitaroiden välissä ovat likaisia sormenjälkiä 10:n vuoden ajalta.

Ootko harkinnu käsien pesemistä :)
Funkyshiva
02.08.2004 18:10:42 (muokattu 02.08.2004 18:31:47)
Huhhuh...10 vuotta oon funtsinu seinän pesua...ja nyt vielä pitäisi käsiäkin ruveta pesemään?
Funkyshiva
Läpistö
03.08.2004 11:26:36

Nostampa tätä vielä esille, kun heräsi sellainen kysymys, että onko tervettä laittaa kitaroita ulkoseinälle, kun eikös ainakin pianoissa vire katoa, jos on vähänkin vetoa? Vai liittyikö tähän juuri se Miikathebestin mainitsema seikka, että kitarat eivät koske seinään? Kyselen siksi, koska siskon muuttaessa minulle tulee nyt 2 eri vaihtoehtoa, johon laittaa kitarat seinälle.
(Ei-hevi-)Basistia haetaan Lahdesta päin! Otahan yhteyttä.
Miikathebest
03.08.2004 11:37:42

Nostampa tätä vielä esille, kun heräsi sellainen kysymys, että onko tervettä laittaa kitaroita ulkoseinälle, kun eikös ainakin pianoissa vire katoa, jos on vähänkin vetoa? Vai liittyikö tähän juuri se Miikathebestin mainitsema seikka, että kitarat eivät koske seinään? Kyselen siksi, koska siskon muuttaessa minulle tulee nyt 2 eri vaihtoehtoa, johon laittaa kitarat seinälle.

No en nyt sanoisi sillä olevan hirveästi merkitystä millä seinällä kitara on, jos talo on kunnolla rakennettu, eikä sillä luultavasti ole mitään tekemistä asian kanssa osuuko kitara seinään. Ei ne kitarat niin hirveän arkoja kosteudella ja lämpötilan vaihteluille on. Joskus lämpötila vaihdellut päivässä(mittari kitaratelineessä kts. kuva) 10astetta sinne tänne, eikä mitään muutoksia ole kitarassa näkynyt. Virekin on pysynyt aivan tavalliseen tapaan.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Läpistö
03.08.2004 11:40:12

Ok, kiitos. Nyt voinkin ruveta suunnittelemaan huoneen järjestystä uudelleen :)
karkki
03.08.2004 15:11:27

Nostampa tätä vielä esille, kun heräsi sellainen kysymys, että onko tervettä laittaa kitaroita ulkoseinälle,

Ei kannata, kastuvat sateessa pilalle ja rosvokin voi viedä. Soittimet kannattaa ehdottomasti säilyttää sisällä. Ulkoseinälle kannattaa sijoittaa korkeintaan tuulikello.

(Ääh, sorry, en kyennyt vastustamaan kiusausta, tilaisuus oli liian herkullinen.)
Tarjoa King Crimson -vinyylejä!
Läpistö
03.08.2004 15:43:25

hoho, plussaa :D
juici
03.08.2004 15:47:06

K & M:n seinätelineet ovat hyviä, eivät maksa paljoa ja on nopea laittaa (olettaen että ruuveja ja porakone on käytössä). Itsenikin pitäisi laittaa uusi teline seinälle sähkökitaraa varten, mutta kun isä vei akkuporakoneen. Ehkä myöhemmin tänä iltana.
"Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla.
Gaines
03.08.2004 15:58:07 (muokattu 03.08.2004 16:03:03)
Peruskoulussa väsäsin itse yksinkertaisen systeemin kolmelle kitaralle:

Höylättyä lautaa about pari metriä ja laudan toiseen reunaan u-kaaren mutoiset lovetukset sahalla. Hiekkapaperilla reunat sileäksi ja laudan reunukseen jotain kangasta/huopaa tjsp. pehmusteeksi. Laudan reunukset voi maun mukaan myös pyöristää, kuinka nyt haluaa.

Tämä lauta kiinni samanlevyiseen parin metrin kovalevyn/vanerin palaseen ja kokohoito seinään kiinni.

Yksinkertainen, toimiva systeemi joka on kestänyt 20 vuotta. Kuvaa ei valitettavasti ole esittää, mutta eiköhän tuo asia tuosta selvinnyt...
- Call me the Breeze -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)