Aihe: Takamine vai muu akustinen?
1
Jake24-25
26.07.2004 22:16:02
Olen suunnittelemassa paremman teräskielisen akustisen kitaran hankintaa ja olen ajatellut antaa vaihdossa nykyisen Charvelin akustiseni. Takaminea olen kokeillut useasti ja havainnut sen loistavasoundiseksi sekä soittotuntumaltaan hyväksi kitaraksi. Kysynkin nyt tukea havaintooni eli ovatko Takaminet yleensä tämän foorumin ihmisten mielestä hyviä soittaa sekä hyvältä soundaavia? Entä onko jotakin muita akustisen valmistajia, joiden malleja ei kannata sivuuttaa? Itse olen myös katsellut Yamahan ja Ibanezin malleja. Etsin sellaista akustista kitaraa, jossa on todella hyvä soundi koko kaulan pituudelta. Eli tällä tarkoitan sitä, että soinnut kuulostavat hyviltä mistä päin kaulaa otettuina sekä kitaran soundi soveltuu myös soolosoittoon. Toisissa heikommissa akustisissa kitaroissa olen havainnut useasti juuri sen, että lähempänä lapaa soitettaessa soundi on hyvä, mutta mitä lähemmäs kaulan tyveä mennään sitä huonommaksi soundi usein menee. Mikrofoni ei ole ensisijaisuus vaatimuksissani. Tärkeämpää on minulle kitaran yleissointi ja vaikka kitarassa ei olisikaan mikkiä voi sen käsittääkseni myöhemmin modata kohtuullisen vaivattomasti. Toki jos löytyy tarpeeksi hyvä elektroakustinen niin aina parempi. Takaminet tuntuvat olevan melko lähellä kuvailemaani tavoite kitaraa, mutta mikäli on muita joita olen ehkä sivuuttanut niin antaa tulla vain? Tarkkaa budjettia en ole vielä määrittänyt, mutta varmaan muutaman sata euroa olen ainakin valmis sijoittamaan mahdollisen vaihtohyvityksen lisäksi. Kiitokset etukäteen mahdollisista vastauksistanne.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Gaines
26.07.2004 22:38:17
Kannattaa tutkata Landolan lämpökäsiteltyjä malleja, itse hommasin vastikään J-855:n joka on jumbokoppamallinen ilman mikkejä. Malleja löytyy mikitettyjä soololovimallisina.

Soundi on mielestäni todella hyvä kauttaaltaan, lämmin ja pyöreä. Kitara on myös kevyt, mikä tulee osittain myös tuon lämpökäsittelyn myötä. Joten kurkata kannattaa, josko sattuu sopimaan suunnitelmiin.

www.landola.fi
- Call me the Breeze -
Groove Man
29.07.2004 02:26:54
Olin samassa veneessä hiukan aikaa sitten ja soittimessa oli suotavissa mullakin mielellään läpi kaulan hyvä balanssi, sointi, tuntuma, malli dreadnaught jne. Asiallinen elektroniikka plussaa, mutta ei pakollinen sen kun saisi myös tarvittaessa jälkikäteen, kuten roudaukselta ja ilmanvaihtelulta suojaavan kovan laukunkin.

Niin ja hintaluokka pauttia 0,5-1 kE:en nurkilla..

No mun lista oli näköä Landola, Takamine, Yamaha, Ibanez, Guild. Myös yks Martin ja muutamat Ovationit tuli kans tsekattua, jälkimmäisten kohdalla kuulun tosin tähän 'vierastan soundia' -leiriin.

Anyway kyllä Takamineltä hyviä akustisia saa ja yhtä Takaminenkin mallia kattelin jo sillä silmällä. Mä törmäsin tosin sattumalta ja onneksi sopivasti yhteen käytettyyn USA Guildiin ja se oli pitkälti siinä. Testasin loput kelaamani kepit läpi ja totesin Guildin erittäin hyväksi peliksi. Mallin tehdasasenteinen Fishmanin elektroniikka ja kova laukku ei olleet miinunksia nekään. IMO mikään kolminumeroisella hinnalla varustettu kepukka ei ollut siellä mainkaan kilpasilla ja tän kohdalla myyjä ei kyllä täysin tiennyt mitä hallussa oli...hinta kohillaan.. ;)

Tsekatkaa ihmeessä, jos tielle tommosia osuu..
Mikael
29.07.2004 10:02:22 (muokattu 29.07.2004 10:08:41)

Nykyhinnoilla (siis Kitarapajan nykyhinnoilla) kannattaa testata myös Martinit, jotka ovat hyvän soundin ohella tunnettuja just hyvästä balanssista ja säädöistä. Mikrofoni kannattaa valita kitaraan vasta sitten erikseen, kun se sopiva kitara ensin löytyy.

http://www.kitarapaja.com/acoustic.htm
http://www.mguitar.com/

Vertailun vuoksi:
Martin DM - Kitarapajalla: 760€, F-Musiikissa: 1039€
Martin D-15 - Kitarapajalla: 825€, F-Musiikissa: 1190€
Martin D-18 - Kitarapajalla: 1730€, F-Musiikissa: 2399€
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
rattledad
29.07.2004 12:05:44

Olen kokeillut paria Larriveeta malliston halvimmasta päästä, hyviltä vaikuttivat. Kannattaa ehkä käydä testaamassa nuo kanadalaiset. Valmiiksi mikitettyjä (B-band) versioita näkyy olevan jokseenkin kaikista malleista,
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Mikael
29.07.2004 12:13:51

Vielä vertailun vuoksi: www.guitar24.de - 1377.00

Tää on totta juu, mut itse en ostaisi mitään akustista oikeaa soitinta kokeilematta, joten päädyin vertailemaan näitä suomen liikkeitä... Thomannkin on taas näemmä himen pajaa halvempi.
Chemo
29.07.2004 12:35:38

Tää on totta juu, mut itse en ostaisi mitään akustista oikeaa soitinta kokeilematta, joten päädyin vertailemaan näitä suomen liikkeitä... Thomannkin on taas näemmä himen pajaa halvempi.

Voi myös olla vaikeaa tyrkyttää noille vanhaa kitaraa vaihdossa :-)

Sellaisena rock-bottom-hintana ajattelin tuon kertoa... että on se tinkivara sitten tiedossa. Mä olen tilannut tuolta sähkökitaran, ja ollut ostokseeni enemmän kuin tyytyväinen. Tuommoisen akustisen kanssa pitäisi hommaa kuitenkin minunkin funtsia uudestaan vielä.
Ramalamadingdong.
Mikael
29.07.2004 14:13:21

Juu, mä kun ostin mun Martinin Pajalta ja kokeilin liikkeessä kahta täysin samaa mallia (000-15) rinnakkain ja niissä oli selkeästi eroa. Siitä tuli sellainen olo että on ihan oikeasti kiva päästä todella kokeilemaan ja valitsemaan itselle juuri se yksilö mikä miellyttää... Tietty olis ollut vielä kivempaa mennä ameriikankitarakauppaan missä olis ehkä ollut vieläkin enemmän kuin kaksi kokeiltavaa yksilöä. Vaan tyytyväinen olen ostokseeni näin reilun puolen vuoden koeajan jälkeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)