Aihe: Mitä treenaat tällä hetkellä?
1 2 3 4 522 23 24 25 26
sahkuifk
26.08.2025 20:57:05
Kotimaista tanssimusiikkia. Valsseja ja humppaa ja sitten Agents ja A Aalto osastoa.
Oon pitänyt itseäni aina aika kevyen laidan rumpalina, mutta huomasinkin vieneeni uuteen projektiin vähän rock vivahteita, mikä piristi kummasti. Tuttuja soittajia mutta tässä on ollut nyt muutamia pikku bileitä missä lavalla käy soittajaa laidasta laitaan niin saa olla tarkkana että mitäs laatua nyt taas vedetään.
Täytyy kyllä sanoa että esmes Mahtava peräsin jne on kyllä hauska painaa menemään oikein keskittymällä ja kun oon heikkona kauniisiin melodioihin niin huomaa välillä vaan kuuntelevansa muita kun pitäisi keskittyä omaan soittoon. Muisto vain jää, Hei huomenta Suomi, Paha vaanii...
Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Epämuusikko
30.08.2025 18:07:57 (muokattu 07.09.2025 10:54:07)
mulla on useampi transkriptioprojekti meneillään, mutta muuten oon kyllä lähinnä jammaillu levyjen, klikin ja tyhjän päälle. Pitäis ottaa joku treenaamalla treenaamisen projekti, mutta kyllä ihan jammailunkin kautta löytyy aina jotain jännää. mm. Haitsujalkaa oon hinkannu nyt vähän eri suuntiin.

Otin myös larppipohjalta uuden konseptin (itelle), eli "aloitussooloja" 4-8 tahtia. Semmoisia mitä silloin kun niillä lähdetään niin soitetaan. erotukseksi rumpusooloista mitkä olisivat rakenteen sisässä. Vähän eri fiilis jne. Asiasanoina mukaansatempaavuus, selkeys, törkeys.

e: alapuolisten tueksi palasin PJJ-soolokirjan ja siitä eristetyillä likeillä jammailuhommaan. se on mukavaa. tuli aiheesta pykellettyä ääninäyte-ketjuun. noin noita tulee treenattua.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Epämuusikko
21.09.2025 22:18:09 (muokattu 22.09.2025 11:32:10)
grind: Leevi Leppäsen luovat rummut tuli ostettua, sieltä olen jotain juttuja poiminut. Pitää perehtyä kunnolla kun pääsee oikean setin ääreen. Mukana tuli cd-levyllinen mukavankuulloisia (ja haastavia) komppeja.

Nyt itsekin sitä penkoneena (toki käsitteet muualta vahingossa omaksuneena): sitä kirjaa tulisi toitotettavan huomattavasti enemmän!
Jaze_B
25.09.2025 10:31:57
Kirjoitetaanpa tännekin pitkästä aikaa. Kevät ja kesä soittotreenin suhteen aikalailla .404, kun muut harrastukset vieneet niin paljon aikaa, mutta nyt pikkuhiljaa saatu ujutettua treeniäkin viikkotekemiseen, ja se kyllä kuuluu ja tuntuu sitten soittaessakin.

Back to basics. Viimeisimpänä hinkattu lead käden tasaisuutta ilman aksentteja 8-osaklikin kanssa, perus beatin kanssa ja New Breed II:n melodiasivujen kanssa: ensin basari soittaa melodioita, sitten basari ja virveli vuorotellen, lead käden hinkuttaessa kaseja mahdollisimman tasaisesti. Jotkut synkoopit tuntuivat vaikealta saada osumaan tarkasti, ja tietyt tahdit pitikin vetää useampaan kertaan. Näin pääosin itseoppineena diletanttina sitä huomasi taas, minkälainen "vuoto" oli soitossa, kun poikkeuksetta aina kompatessa on komppikäden aksentit mukana.

Tämän jälkeen neljäsosaklikki 42bpm:ään, sama meininki mutta double time. Ihan mukavaa puurtamista ja vaihtelua noihin saman kirjan independenssitreeneihin, mitä on tullut vedeltyä viime aikoina. Vielä kun sais The Art of Bop -drummingin avattua pitkästä aikaa..

Vinkkejä ja ideoita soiton treenaamiseen otetaan ilomielin vastaan.
Jaze_B
25.09.2025 16:08:41
wavelength: Erinäiset kirjaharjoitukset ovat hyviä spesifien asioiden alkuun saattamiseen, mutta kannattaa viettää aikaa näiden ideoiden vapaamuotoiseen jatkojalostamiseen ja yhdistämiseen osaksi omaa sanavarastoa.

Korvakuulolta opettelua ei voi koskaan tehdä liikaa! Jos haluat esim. opiskella jazzia, lisää treeniruokavalioon kuuntelua ja matkimista. Art of Bop Drummingin parasta antia on ehdottomasti listaus levysuosituksista, ja sitä ei pidä missään nimessä ohittaa. Komppaussivuja on mukava soittaa eri tempoissa ja kokea näennäistä kehittymistä (been there, done that), mutta tosiasiassa se pihvi on omin korvin kuullussa jazzin perinteessä, jota toivon mukaan pääsee itsekin toteuttamaan bändin kanssa mahdollisimman paljon. Ja tämähän toki pätee kaikkiin tyylilajeihin.

Metronomista. Klikki toisella tai neljännellä kuudestoistaosalla tarkentaa subdivisioita ja yleistaimia kummasti. Nopeammissa temmoissa menee hankalaksi, jolloin esim. joka toisen neljäsosan jälkimmäinen kahdeksasosa ajaa saman asian. Makrotimeä voi puolestaan jalostaa asettamalla klikin esim. joka tahdin ykköselle (tai harvemmin).

Kiitos vinkeistä, juuri tällaisia kaipasinkin, kun oma mitattavissa oleva progressio nojaa aika paljon noihin kirjoihin. Joskus taisin törmätä tohon toiselle tai neljännelle kuudestoistaosalle osuvalle klikille, muistaakseni Severi Sorjosen sanomana, ja se jäi muutaman kokeilun jälkeen. Täytynee alkaa leikittelemään sen kanssa uudemman kerran!
Epämuusikko
26.09.2025 07:42:35
wavelength:
Korvakuulolta opettelua ei voi koskaan tehdä liikaa!

Tämäpä tämä. Ite tykkään transkriptoida kaiken mikä eteen kävelee, mutta ihan vaan kuuntelua ja sen kautta absorbointia pitäis tehdä enemmän. (ite tosin vetoan siihen, että ainakin mun on vaan vaikea muistaa rumpuasioita äkkiseltään ulkoa :P )
wavelength
26.09.2025 09:15:47

Jaze_B: Joskus taisin törmätä tohon toiselle tai neljännelle kuudestoistaosalle osuvalle klikille, muistaakseni Severi Sorjosen sanomana, ja se jäi muutaman kokeilun jälkeen. Täytynee alkaa leikittelemään sen kanssa uudemman kerran!

Itellä oli etenkin tuon 16-osan kanssa aluksi aika paljon hankaluuksia. Hedelmällisintä tuntui olevan hinkata jonkin aikaa Stick Control -tyyppisiä käsijärjestyksiä kuudestoistaosina, sitten komppeja simppeleistä monimutkaisempiin, ja lopuksi solistisempia ideoita ympäri settiä. Tässäkin tavallaan se juju on, että se klikin jännä paikka pitää kuulla sisäisellä korvalla ja tuntea, eikä vaan älyllisesti ymmärtää, että tuo nyt on tuossa.

Epämuusikko: Tämäpä tämä. Ite tykkään transkriptoida kaiken mikä eteen kävelee, mutta ihan vaan kuuntelua ja sen kautta absorbointia pitäis tehdä enemmän. (ite tosin vetoan siihen, että ainakin mun on vaan vaikea muistaa rumpuasioita äkkiseltään ulkoa :P )

Rummuilla tätä puhdasta kuuntelun kautta omaksumista oon tehnyt kyllä luvattoman vähän. Fonilla sen sijaan olen ottanut tavaksi kuunnella yhtä ja samaa sooloa/teemaa/whatever esim. miljoona kertaa viikon ajan ja oppia laulamaan sen ulkoa, ennen kuin edes kosken soittimeeni ja lähden tapailemaan sormituksia. Ehkä tuo onkin luontevampaa monofonisella soittimella.
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
Epämuusikko
26.09.2025 23:49:50 (muokattu 26.09.2025 23:52:50)
wavelength:

Rummuilla tätä puhdasta kuuntelun kautta omaksumista oon tehnyt kyllä luvattoman vähän. Fonilla sen sijaan olen ottanut tavaksi kuunnella yhtä ja samaa sooloa/teemaa/whatever esim. miljoona kertaa viikon ajan ja oppia laulamaan sen ulkoa, ennen kuin edes kosken soittimeeni ja lähden tapailemaan sormituksia. Ehkä tuo onkin luontevampaa monofonisella soittimella.

joo. oli niin tai näin, kaikki melodia-harmonia-sisältö jää paljon paremmin päähän kuin rumpuasiat. + laulaminen best.

ja joo, klikki eri kuudestoistaosille/muille gridinosille on kiva, mutta myös pisteelliset klikit tai kaksi tahtia klikkiä - kaksi tahtia tyhjää -touhut rassaavat pääkoppaa eri lailla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 522 23 24 25 26
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)