Aihe: Millainen kone äänittämiseen?
1
-M75-
Sunnuntaina 19:20:43 (muokattu sunnuntaina 19:22:46)
Muutaman vuoden tauon jälkeen olisi taas tarkoitus aloittaa kotidemottaminen, mikä mun tapauksessa tarkoittaa kitaran, basson, synan ja laulun äänittämistä. Rummut tekisin softalla. Äänikorttina käyttäisin tod.näk. ulkoista äänikorttia.
Millaisella koneella pystyisi hoitamaan em. asiat sujuvasti? Läppäri vai pöytäkone? Onko jollain heittää suoraan jopa joku tietty malli, millä pärjäisi. Mulla on tällä hetkellä hyvin toimiva Win-pöytäkone, jota olen käyttänyt äänittämiseen aikoinaan, mutta Win11 ei siihen enää mene, joten siksi olisi tarkoitus päivittää kone.
Niin ja käytössä on Cubase 13.
wavelength
Sunnuntaina 19:30:57

Uudet Mac Minit on hinta-hupisuhteeltaan aika lyömättömiä musahommissa, varsinkin jos hommaat käytettynä.
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
iec
Maanantaina 14:24:49 (muokattu maanantaina 14:29:46)

wavelength: Uudet Mac Minit on hinta-hupisuhteeltaan aika lyömättömiä musahommissa, varsinkin jos hommaat käytettynä.

Komppia tälle. Mulla on just musajuttuihin Mac Mini M1-prossulla ja oon tykännyt kyllä. Ja nimenomaan suosittelen just näitä Apple Silicon-M-sarjan prossuilla olevia uudempia, jotta softatuki jatkuu mahdollisimman pitkään. Eli siis 2020-> on M-sarjan prossuilla, mutta toki niitä Intel-pohjaisiakin myytiin vielä siinä rinnalla. 2024 tuli myyntiin hieman uudistettu malli, jossa kotelon muotoilua muutettiin ja nyt mennään uusissa jo prossujen osalta M4-mallissa.

Jollain 550-650€ hinnalla saa tuollaisen asiallisen M1-prossulla olevan käytettynä noista käytettyjä Maccejä myyvistä verkkokaupoista.

Sitten löytyy samalla design-tyylillä olevia usb-hubitelakoita, joihin saa laitettua isomman SSD:n sisälle toiseksi massamuistiksi. Se on kyllä kätevä lisälaite Mac Minin kaveriksi.

Eri myyntipaikoista voi yksityisiltä myjiltä saada koneen hyvällä tuurilla 50-100€ halvemmalla. Esim Tori.fi-palvelussa näytti olevan Espoossa M1 Mac Mini 16GB RAM +512 SSD ja USB-telakkahubilla 470€.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
Maanantaina 14:30:42
iec: Komppia tälle. Mulla on just musajuttuihin Mac Mini M1-prossulla ja oon tykännyt kyllä. Ja nimenomaan suosittelen just näitä Apple Silicon-M-sarjan prossuilla olevia uudempia, jotta softatuki jatkuu mahdollisimman pitkään. Eli siis 2020-> on M-sarjan prossuilla, mutta toki niitä Intel-pohjaisiakin myytiin vielä siinä rinnalla. 2024 tuli myyntiin hieman uudistettu malli, jossa kotelon muotoilua muutettiin ja nyt mennään uusissa jo prossujen osalta M4-mallissa.

Jollain 550-650€ hinnalla saa tuollaisen asiallisen M1-prossulla olevan käytettynä noista käytettyjä Maccejä myyvistä verkkokaupoista.

Sitten löytyy samalla design-tyylillä olevia usb-hubitelakoita, joihin saa laitettua isomman SSD:n sisälle toiseksi massamuistiksi. Se on kyllä kätevä lisälaite Mac Minin kaveriksi.

M4 Miniin on helppo myös itse vaihtaa suurempi SSD.
Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner.
iec
Maanantaina 14:32:20

Henri Henri Olavi: M4 Miniin on helppo myös itse vaihtaa suurempi SSD.

Tuo on erittäin positiivinen juttu. Hyvä että ovat Applella kerrankin tehneet asian helpommaksi, eikä päinvastoin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
oksatboys
Maanantaina 15:17:58

Käytettyä pctäkin voin suositella jos sellaisen haluaa. Ovat vielä käytettyjä mäkkejäkin halvempia, tai siis arvo tippunut jyrkemmin. Käytettyä konetta voin suositella ylipäätään, koska ovat edullisia ja tehot äänityössä tuskin loppuu kesken vähän vanhemmassakaan koneessa.

Itselläni on kaksi "bisneslenovoa". Toinen on jo iäkkäämpi x280 (12" /i5/8Gb) ja se edelleen riittää äänitykseen sekä miksaukseen "perusplugareilla" (eq, comp). Toinen on uudempi p15, jossa muistia on 32 GB ja prossu i7-sarjaa, massamuistia 1 TB + 500 GB. Siinä taas riittää vääntö vaikka laittaisi joka kanavaan soothen ja pari uadin sound Cityä kaiuiksi jne. Muiden plugarien lisäksi. Molemmissa koneissa on w11 ja p15 on myös helposti päivitettävä raudan osalta (4 Ram-paikkaa ja 2 Ssd-paikkaa). X280 maksoi joku 3 v sitten alta 300€ ja p15 tänä kesänä 550€.
soundmodel
Maanantaina 15:49:22
Mutua, mutta Cubase 5 aikoihin Cubase oli paremmin optimoitu Windows:ille.
mhelin
Tiistaina 09:39:58 (muokattu tiistaina 09:53:28)
Ensinnäkin kannattaisi päivittää se Cubase versioon 14 koska halpa just nyt.

Mutta sitten Windows käyttäjän ei välttämättä ole järkevää hypätä toiseen ympäristöön jos käyttö satunnaista. Uusi tai pöytäkone voi olla ihan hyvä vaihtoehto jos ei ole tarvetta työskennellä tai harrastaa mobiilisti vaikka läppäreilläkin pärjäisi nykyään tehon puolesta.

Windows-läppäreistä katsoisin sellaisen tarjouskoneen jossa prossu uudempi Intel-suoritin i5-sarjaa ja vähintään 12. sukupolven, ja jonka muisti olisi päivitettävissä ja toimisi kaksikanavaisena (Dual Channel) eli olisi kaksi muistipaikkaa. Monesti näkee koneita jotka edullisia ja muuten OK mutta tuo muisti on joko ei ollenkaan päivitettävissä tai vain yksikanavainen. DDR5 muistien kanssa on toki se asia että vaikka niissä muistikanavavia kaksi/muistipiiri niin yhden muistin kanssa 64-bittinen muistiväylä jakautuu kahteen 32-bittiseen eli se ei ole yhtä nopea kuin kaksi erillistä muistipiiriä olisi mutta toki parempi kuin DDR4 muisti samassa tilanteessa.

Sitten jos pöytäkone niin katsoisin ensin voisiko nykyistä vaan päivittää uudella emolla, prossulla ja muistilla. Toki se Windows 11 ei ole ilmainen vaikkakin ebaysta saa halvalla lisenssejä (sarjanumero s-postissa). Itse kasattua konetta voi aina päivitellä tarpeen mukaan joten sellainen tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa. Toisaalta jos käyttää USB audio interfacea (eikä tarvitse PCIe paikkaa äänikortille) joku miniPC tyypinen, vähävirtainen desktop-PC voi muuten olla käytössä mukavampi ja ihan riittävän tehokaskin. Näissä myös AMD:n prossut voivat olla ihan ok valinta. Tässä esim. tuollainen GMtec M3 kone i5 prossulla:
https://www.24hshop.fi/tietokonetar … ram-muistilla-ja-512-gt-ssd-levylla
Näitä miniPC:itä on kaupan myös "barebonena" ilman käyttöjärjestelmää (j/tai muisteja):
https://www.proshop.fi/Minisforum
esim.
https://www.proshop.fi/Poeytaetieto … -Pro-Ryzen-9-32GB-1TB-No-OS/3345948
on multicore benchmarkeissa 2x Apple M2 8 core tehokkaampi, yhdellä ytimellä samantehoinen:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.ph … ?cpu=AMD+Ryzen+9+7940HS&id=5454

Noita M2 Mac Minejä kyllä sitten löytyy käytettyjä esim. refurbedista (refurbed.fi, Alankomaat sijainti) edullisestikin mutta ei kyllä noilla muistikonffiksilla:
https://www.refurbed.fi/p/apple-mac-mini-2023-m2/100045/
rintapek
Tiistaina 13:01:23

Läppäri/pöytäkone sinun tarttee pähkäillä itse.
Käytössä jossa äänität pääsääntöisesti audiota ja mikäli ymmärsin oikein niin projektisi eivät ole edes raitamäärältään mitenkään suuria, eli kun koneen kannalta mitään kovin "raskasta" pyöritettävää ei juurikaan ole niin sanoisin, että läppäri/pöytäkone on tapauksessasi makuasia, tilakysymys, liitäntöjen määrä tai se, että haluatko koneen joka näyttöineen kulkee mukanasi.

Läppäriä voi käyttää kansi kiinni kuin pöytäkonetta ulkoisella näytöllä, näppiksellä ja hiirella.
Pöytäkoneenkaan ei tartte olla suuri. MacMini ei oo koolla pilattu, eikä myöskään PC-puolella vaikkapa Elitedesk mini
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Otustelija
Tänään 07:36:41

Kai se riippuu paljolti mitä ja miten tekee.

Joku EZ drummeri polkemassa rumpuja ja muutama audioraita, niin siihen kykenee varmaan mikä vain kone joka täyttää EZD:n vaatimukset.

Tai sitten projekti jossa kokonainen sinfonia orkesteri VSTi (40 raitaa) ja muutamia Arturia Pigmentsiä ja ties mitä muuta kuormittavampaa instrumenttia ja raidat täyteen efektiplugareita, niin helposti kyykkää parempikin kone =)
Otustelija
Tänään 12:02:48

Henri Henri Olavi: Koneen kuin koneen saa kyykkäämään, mutta tässä kysyttiin alunperin äänityskonetta ja sellaiseen käy lähes mikä mylly vaan, jos vaatimukset ovat kuin ekassa viestissä. Olettaen, ettei tosiaan ole useaa raskasta softasynaa. Sellaista ei kuitenkaan mainittu, vaan ainoastaan rummut olisivat softapohjaiset.

Nöyrä anteeksipyyntö sinulle että toisessa kappaleessa menin liian pitkälle. Vastaisuudessa pyrin vastaamaan vain muutamalla sanalla ja ainoastaan tarvittavaan.

Mahdat olla mukavaa keskusteluseuraa IRL :D
Henri Henri Olavi
Tänään 12:16:41
Otustelija: Nöyrä anteeksipyyntö sinulle että toisessa kappaleessa menin liian pitkälle. Vastaisuudessa pyrin vastaamaan vain muutamalla sanalla ja ainoastaan tarvittavaan.

Ei tarvitse pyytää anteeksi, sillä mun kommentti ei ollut suoraan sulle, vaan ihan yleisesti. Se otti myös kantaa siihen, ettei aloittaja ilmaissut käyttävänsä muita plugareita kuin rumpu-, eikä ilmaissut tarvetta biisien jatkokäsittelylle äänitysten jälkeen.
Virhe on signeeraus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)