Aihe: Ensimmäinen putkivahvari
1 2 3 4 5
ArmaBoi
Tiistaina 07:25:48
(En tiedä menikö oikeaan kategoriaan, mutta eniveis...)
Tuossa heinäkuun lopussa totesin että nyt sai riittää transistorivehkeiden kanssa kikkailu, ja katana lähti luikauksella myyntiin, nyt olisi putkirämistin hakusessa.

Vaatimukset ei ole kovat; tehonalennin että saa putkisaundin pienillä äänenvoimakkuuksilla ja että että lootassa olisi säröt tai sen verran crunchia, jotka voi polkimilla buustailla, kädenulottuvilla on SD-1, MT-2 ja HM-2 klooni by behringer. Vilkuilin 5w marsun DSL5CR:ää tai Origin 20 komboa, molemmissa on tuo 0,1w mahdollisuus, ja entisenä valvestaten omistajana marsu houkuttelee.

Mutta koukku onkin siinä, että kun lukee internet keskustelua, alkaa tuoksumaan pieni gatekeeping. Nuo halvimmat laitteet haukutaan alimpaan manalaan ja ehdotellaan heti että osta heti nämä parin tonnin vermeet, halvemmilla ei pärjää. Budjetti ei tosin veny, 550€ on se aika ehdoton yläraja.

Mutta joo, takaisin asiaan. Tiedän että origin on uudelleenbrändätty JVH, joka on semmoinen perinteisempi rockjytä, eikä sillä lähde chuggachuggat, djentit tai muut pörinät. Oikeilla polkimilla siitä varmaan saa kohtuulliset kasarihevit ja kirkonpolttosaundit, mutta DSL taas olisi taas enemmän reunaa ilman polkimia.
Semmoista. Postaus/räntti päättyy.
mpekkanen
Tiistaina 07:46:50
Putkivahvistimissa on monesti sellainen huono piirre, että ne toimii melko huonosti kerrostalo volumella. Minulla on ollut Marshall 20C Origin combo ja se ei sovellu kerrostalokäyttöön. Pienellä volumella ei saa minkäänlaista säröä, vaikka olisi valittu se pienin teho. En suosittele kyseistä peliä kotivahvariksi, bändikäytössä sitten toinen asia. Origin on kumminkin enemmän perinteinen marsuvahvistin, että jos hakusessa rankemmat metal soundit, niin niitä ei saa ilman pedaaleja.

Tuossa Peaveyltä varsin edullinen putkicombo, jos on mahdollisuus avata volumea hieman enemmän. Voihan toki hommata jonkun keinokuorman, mutta jos ei ole bändikäyttöä, niin silloin kannattaa hommata joku pienempi vahvistin. Vahvistimet tuppaa aina soimaan paremmin kun volumea voi hieman reilummin kääntää.

https://www.soitinjylha.fi/product/ … e-king-212-kitaravahvistin-kaytetty
ArmaBoi
Tiistaina 08:17:26
mpekkanen: Putkivahvistimissa on monesti sellainen huono piirre, että ne toimii melko huonosti kerrostalo volumella. Minulla on ollut Marshall 20C Origin combo ja se ei sovellu kerrostalokäyttöön. Pienellä volumella ei saa minkäänlaista säröä, vaikka olisi valittu se pienin teho. En suosittele kyseistä peliä kotivahvariksi, bändikäytössä sitten toinen asia. Origin on kumminkin enemmän perinteinen marsuvahvistin, että jos hakusessa rankemmat metal soundit, niin niitä ei saa ilman pedaaleja.

Tuossa Peaveyltä varsin edullinen putkicombo, jos on mahdollisuus avata volumea hieman enemmän. Voihan toki hommata jonkun keinokuorman, mutta jos ei ole bändikäyttöä, niin silloin kannattaa hommata joku pienempi vahvistin. Vahvistimet tuppaa aina soimaan paremmin kun volumea voi hieman reilummin kääntää.

https://www.soitinjylha.fi/product/ … e-king-212-kitaravahvistin-kaytetty

Tiedän kyllä, muttakun rivarissa kun asuu, pitäisi saada se volyymi sillä tasolla ettei räjähdä omat ja naapurin mummon tärykalvot. Toki ei ne ihan pienestä hätkähdä ettei nyt tarvi ihan TV-volyymilla pitää, mutta silleen ettei ala ikkunat helistä. Tämä ongelma putkivehkeissä on että pakko olla volyymenia jos haluaa säröä, keinokuormat vaan tahtoo syödä tonea jonkin verran.
wavelength
Tiistaina 09:27:18 (muokattu tiistaina 09:28:30)

Koch Twintone käytettynä: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/2020064

Erinomaisen hyvä soundi, ja 50 Watista saa puolet pois sisäisellä keinokuormalla. Itse olen soitellut tuommoisella kahdessakin rivarissa, eikä kummastakaan tullut häätöä. ;)

Päätesärösoundista pienellä volalla on tosin turha uneksiakaan, jos vahvistimessa on tehoa enemmän kuin puoli wattia. Etuastesäröä tuosta saa kevyelläkin volalla, ja soundikin on erittäin jees -- vaikka makuasioita nämä ovatkin.
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
lashii
Tiistaina 09:45:37
Itsellä eka putkivahvari oli Fender Super Twin :D sopivasti 180w tehoa kotisoittoon.

Nojoo, mutta jos haluaa hiljaisia äänenvoimakkuuksia, niin noi 1W pikkumarsut on ihan käypiä siihen. Esim DSL-1H ja joku perushyvä 1x12 tai 2x12 kaappi siihen kaveriksi, niin aivan uskottavaa soundia lähtee. Nimim. kokemusta on ;)
ArmaBoi
Tiistaina 09:56:07
lashii: Itsellä eka putkivahvari oli Fender Super Twin :D sopivasti 180w tehoa kotisoittoon.

Nojoo, mutta jos haluaa hiljaisia äänenvoimakkuuksia, niin noi 1W pikkumarsut on ihan käypiä siihen. Esim DSL-1H ja joku perushyvä 1x12 tai 2x12 kaappi siihen kaveriksi, niin aivan uskottavaa soundia lähtee. Nimim. kokemusta on ;)

Ongelma siinä on että 16 ohmin lähtö rajoittaa kaappivalintaa, ja olen ymmärtänyt että se ei tykkää pedaaleista kovinkaan.
iec
Tiistaina 10:12:50 (muokattu tiistaina 10:32:11)

ArmaBoi: Tiedän kyllä, muttakun rivarissa kun asuu, pitäisi saada se volyymi sillä tasolla ettei räjähdä omat ja naapurin mummon tärykalvot. Toki ei ne ihan pienestä hätkähdä ettei nyt tarvi ihan TV-volyymilla pitää, mutta silleen ettei ala ikkunat helistä. Tämä ongelma putkivehkeissä on että pakko olla volyymenia jos haluaa säröä, keinokuormat vaan tahtoo syödä tonea jonkin verran.

Halvimmalla pääset, kun ostat suosiolla sen keinokuorman putkivahvarin kaveriksi. Jos vaimentaa hieman trebleä isommilla vaimennuksilla, niin säädä vahvarista trebleä isommalle (tai osta joku MXR tenband EQ ja laita efektilooppiin kompensoimaan soundin muutosta). Mulla oli joskus aikoinaan tällainen Harley Benton-merkkinen halppis ja ihan hyvä se oli: https://www.thomann.de/fi/harley_be … _100_power_attenuator.htm#bewertung

Toki voit ensin ostaa esim Marshall DSL5 tai DSL20 vaikka käytettynä ja kokeilla miten toimii hiljaisella kotona. Jos tuntuu, että pitää vaimentaa vielä lisää, niin sitten se halpa keinokuorma siihen kaveriksi. Käytettynä kun hommaat, et putoa kovin korkealta, jos osoittautuukin että soundit eivät olleetkaan sitä mitä hait.

Toki jos haluat sen pro-vaihtoehdon (eli joku Bluetonen vahvari, jossa PPIMV), niin sitten sellaisesta joutuu tosiaan pulittamaan käytettynäkin luokkaa >800€.

EDIT: Moni ei tiedä muuten sitä yhtä merkittävää keinokuorman etua. Se nimittäin vähentää pohjakohinaa, joten on miellyttävämpää soitella, kun kohinatasokin laskee. Tietenkin samaan pääsee kun laittaa efektilooppiin säädettävän vaimentimen, mutta silloin ei voi kurmoottaa pääteastetta, jos siis se on se juttu mitä hakee (moni luulee että se on, muttei välttämättä olekaan omalla kohdalla kun vähän testailee.)

EDIT2: Mulla oli aikoinaan aluksi Fender Supersonicin kombon kanssa tuollainen halpa HB:n keinokuorma (Juu se yksi harvoja Fenderin putkivahvareita Macheten ohella josta lähtee perkeleen hyvät särösoundit). Lopulta vahvariin modattiin mastervolume-säätö takapaneeliin, joka toimi efektiloopin jälkeen vaimentaen tarvittaessa pääteasteelle menevää signaalitasoa. Sen avulla sain sitten ihan hyvät soundit myös hiljaa soittaessa, eli särö tuli täysin etuasteesta. Tein tuon modauksen sen takia, kun käytin kyseisessä vahvarissa jalkakytkimellä efektilooppia päälle ja pois tietyissä tilanteissa kytkemään yhtä aikaa monta pedaalia päälle/pois. Siksi pelkkä vaimennin efektiloopissa ei olisi mulla toiminut, kun looppi pois päältä olisi ollut kova mökä ja looppi päällä hiljainen vola. Tuon modauksen jälkeen myin keinokuorman pois, enkä jäänyt sitä kaipaamaan.

Tässä video vaimentimen käytöstä efektiloopissa (ja tuollainenhan kannattaa rakentaa itse, kun joku JHS on ihan ryöstöhintainen potentiometri+kytkin-yhdistelmä laitettuna pedaalilootaan): https://www.youtube.com/watch?v=h5kD-Xh6B2M
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ArmaBoi
Tiistaina 10:44:38
iec: Halvimmalla pääset, kun ostat suosiolla sen keinokuorman putkivahvarin kaveriksi. Jos vaimentaa hieman trebleä isommilla vaimennuksilla, niin säädä vahvarista trebleä isommalle (tai osta joku MXR tenband EQ ja laita efektilooppiin kompensoimaan soundin muutosta). Mulla oli joskus aikoinaan tällainen Harley Benton-merkkinen halppis ja ihan hyvä se oli: https://www.thomann.de/fi/harley_be … _100_power_attenuator.htm#bewertung

Toki voit ensin ostaa esim Marshall DSL5 tai DSL20 vaikka käytettynä ja kokeilla miten toimii hiljaisella kotona. Jos tuntuu, että pitää vaimentaa vielä lisää, niin sitten se halpa keinokuorma siihen kaveriksi. Käytettynä kun hommaat, et putoa kovin korkealta, jos osoittautuukin että soundit eivät olleetkaan sitä mitä hait.

Toki jos haluat sen pro-vaihtoehdon (eli joku Bluetonen vahvari, jossa PPIMV), niin sitten sellaisesta joutuu tosiaan pulittamaan käytettynäkin luokkaa >800€.

EDIT: Moni ei tiedä muuten sitä yhtä merkittävää keinokuorman etua. Se nimittäin vähentää pohjakohinaa, joten on miellyttävämpää soitella, kun kohinatasokin laskee. Tietenkin samaan pääsee kun laittaa efektilooppiin säädettävän vaimentimen, mutta silloin ei voi kurmoottaa pääteastetta, jos siis se on se juttu mitä hakee (moni luulee että se on, muttei välttämättä olekaan omalla kohdalla kun vähän testailee.)

EDIT2: Mulla oli aikoinaan aluksi Fender Supersonicin kombon kanssa tuollainen halpa HB:n keinokuorma (Juu se yksi harvoja Fenderin putkivahvareita Macheten ohella josta lähtee perkeleen hyvät särösoundit). Lopulta vahvariin modattiin mastervolume-säätö takapaneeliin, joka toimi efektiloopin jälkeen vaimentaen tarvittaessa pääteasteelle menevää signaalitasoa. Sen avulla sain sitten ihan hyvät soundit myös hiljaa soittaessa, eli särö tuli täysin etuasteesta. Tein tuon modauksen sen takia, kun käytin kyseisessä vahvarissa jalkakytkimellä efektilooppia päälle ja pois tietyissä tilanteissa kytkemään yhtä aikaa monta pedaalia päälle/pois. Siksi pelkkä vaimennin efektiloopissa ei olisi mulla toiminut, kun looppi pois päältä olisi ollut kova mökä ja looppi päällä hiljainen vola. Tuon modauksen jälkeen myin keinokuorman pois, enkä jäänyt sitä kaipaamaan.

Tässä video vaimentimen käytöstä efektiloopissa (ja tuollainenhan kannattaa rakentaa itse, kun joku JHS on ihan ryöstöhintainen potentiometri+kytkin-yhdistelmä laitettuna pedaalilootaan): https://www.youtube.com/watch?v=h5kD-Xh6B2M

Tästä heräsikin kysymys, kun netissä monet ehdotteli DSL40CR:ää, koska siinä on nimenomaan sisäänleivottu master volume, että toimiiko se tosijaanih että channelista vetää volat kaakkoon ja masterilla sitten säätelee kokonaisvolumea? Osa väitti että näin saa kohtuulliset volat ettei pää halkea.
JohnnyBGoode
Tiistaina 10:57:20
ArmaBoi: Tästä heräsikin kysymys, kun netissä monet ehdotteli DSL40CR:ää, koska siinä on nimenomaan sisäänleivottu master volume, että toimiiko se tosijaanih että channelista vetää volat kaakkoon ja masterilla sitten säätelee kokonaisvolumea? Osa väitti että näin saa kohtuulliset volat ettei pää halkea.

Minulla on ekana putkarina Blues Junior, jossa on tuo master. Kyllä sen kanssa on pärjännyt kerrostalossa, mutta aika varovainen saa olla, ettei lipsahda mekastuksen puolelle. Ostin alkuvuodesta Vox AC4TV:n, jossa on sisään rakennettu syöppö. Minimit on 0,25 W, ja muut portaat 1 W ja 4 W. Kyllä niitä kaikkia tehoja kärsii kuunnella, jos vain Vox-soundista tykkää. Isoimmalla teholla on sitten hurinaa reilummin, ja on suunnitelmissa kääntää yhtä muuntajaa, millä perimätiedon mukaan hurinaa saa huomattavasti vähemmäksi.
LaXu
Tiistaina 11:24:50
ArmaBoi: Tästä heräsikin kysymys, kun netissä monet ehdotteli DSL40CR:ää, koska siinä on nimenomaan sisäänleivottu master volume, että toimiiko se tosijaanih että channelista vetää volat kaakkoon ja masterilla sitten säätelee kokonaisvolumea? Osa väitti että näin saa kohtuulliset volat ettei pää halkea.

Toimii se noinkin, mutta kannattaa ymmärtää että mitään pääteastesäröjä ei tällä saa.

Channel ja master volumet ovat about sama asia - volapotikoita eri kohdassa signaalitietä. Yleensä ihmiset käyttävät channel volumea asettaakseen kanavien välisen volatasapainon, ettei vaikka puhdas ole hiljaisempi kuin särö. Masterilla sitten säädetään kokonaisvola johonkin sopivaan tasoon.

Näiden volapotikoiden suhteita voi kokeilla ja kuulostella tuleeko niistä joku ero soundissa. Desibelimittari on aika ehdoton työkalu tätä varten, koska korvamme sanovat aivoille, että "korkeampi äänenpaine = parempi soundi."
msalama
Tiistaina 11:37:33

lashii: Fender Super Twin

Mulla on kanssa yksi. Täysin älyttömiä vehkeitä. Moddasin omani kahdelle 6V6:lle, puolitin päättärin anodijännitteet, biastin sopivasti A-luokahkoksi, muutin 5-alue-EQ:n tavalliseksi vahvistinasteeksi ja purin sen maailman paskimman säröpiirin, ja nyt sillä jopa tekeekin jotain kun ajelee 8 ohmin kuormaan. Vakkarinakin se voisi kyllä sopia jonkun kovaäänisemmän seiskönttidiskolarppausbändin kitaristille koska puhdasta tulee höökillä, mutta mitään muuta järkevää käyttöä mä en mokomalle hirvitykselle keksi.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
LaXu
Tiistaina 11:39:38
ArmaBoi: Tiedän että origin on uudelleenbrändätty JVH, joka on semmoinen perinteisempi rockjytä, eikä sillä lähde chuggachuggat, djentit tai muut pörinät.

Tarkoitat varmaan JVM, mutta Origin ei ole sama piiri ollenkaan.

Mutta koukku onkin siinä, että kun lukee internet keskustelua, alkaa tuoksumaan pieni gatekeeping. Nuo halvimmat laitteet haukutaan alimpaan manalaan ja ehdotellaan heti että osta heti nämä parin tonnin vermeet, halvemmilla ei pärjää.

Kyllä sille on monesti ihan syynsä. Halvemman pään laitteet on monesti parhaimmillaan keskinkertaisesti rakennettu, kombojen kaiuttimet ovat joku huonompi Celestion/Eminence yms.

Mutta kyllä halvemmassakin päässä on yleisesti hyvinä pidettyjä vahvareita, esim. Marshall DSL40.

Origin-sarja taas on perinteinen Marsu huonossa mielessä, eli se ei minun kokemukseni mukaan kuulosta kovin hyvältä pienillä volyymeillä.

Sun budjetilla olisi parasta katsoa käytettyjen valikoimaa. M.netin Torilta löytyy vaikka mitä. Jos Marsusoundi on mieleen, niin näyttäisi olevan esim. Egnater Renegade, Marshall DSL20CR ja DSL40C kombot tarjolla tätä kirjoittaessa. Egnaterissa on vino pino ominaisuuksia, hyvin toimiva master ja soundi on Marshall-variantti.
hallu
Tiistaina 11:44:28
Hienosti konkretisoit toiveesi ja ajatuksesi, mikä näkyykin heti vastausten laadussa. Mielestäni noita muuttujia ei voi helposti yleistää. Esimerkiksi minkälainen äänenvoimakkuus on sopiva kerrostalossa tai rivarissa, on ihan henkimaailman juttu. Se riippuu naapureista, talon akustiikasta (huonekoko materiaalit etc) ja äänieristyksestä ja omista korvistasi ja ehkä ihan viimeiseksi kaiutin elementeistä joiden herkkyyksissä voi olla useiden desipelien eroja. Ja tietenkin vahvistimesta, että missä tehoalueella se soundillinen hunaja missäkin laitteessa sijaitsee. Ei siis voi olla ihan yhtä tiettyä vastausta, joka voidaan johtaa koskemaan kaikkia. Niin ja sitten tulee tietenkin se kuuntelu, että tapahtuuko se kaapin kautta vai esimerkiksi kuulokkeilla tai tietokoneen kautta.

Vahvistimet ovat hyvin erilaisia siinä miten ne syttyvät tai reagoivat soittoon tai potikoiden kääntelyyn. Yksi vahvistin ampuu kottaraiset taivaalta jos masteriin hipaiseekin ja toinen taas voi olla hyvinkin siivokäytöksinen. Yksi vahvistin soundaa hyvältä vain ja ainoastaan jollakin tehoalueella ja toinen vahvistin voi soundata hyvältä melkein nollasta sataan ihan kaikilla äänen paineilla. Se riippuu pitkälti laitteen arkkitehtuurista ja siitä mitä haetaan. Pitää myös muistaa, että sähkökitarasoundi vaatii jonkin verran äänenpainetta kuulostaakseen hyvältä ihan riippumatta siitä millä tekniikalla se teho tuotetaan. Ei digivahvistinkaan kuulosta välttämättä hyvältä kitarakaappiin soitettuna vasta kun äänenpainetta vähän nostaa. Tämä riippuu tietenkin huonekoosta ja rakenteesta eli akustiikasta joka muuten vaikuttaa siihen kuinka kovaa voi soittaa. Jotain isoa marsua voi luukuttaa lujaa ulkona ihan huoleti ja se kuulostaa hyvältä, mutta vieppä se kymmenen neliön makkariin (ei sitä kuuntele susikaan, vaikka ei olisi naapureita lainkaan).

Mitä tulee kalliisiin ja halpoihin laitteisiin, niin mieletäni hintalappu ei ratkaise kaikkea ja edullisesti voi saada oikein käyttökelpoisia ja suorastaan hunajaisia vehkeitä (tsekkaile myös käytettyjen marrkinat, todella laadukkaita putkikamppeita saa todella maltilliseen hintaan kuten tässäkin ketjussa on mainittu).

Ei ole yhtä tietä onneen ja jokainen joutuu selvittämään sen oman totuutensa. Toivotan sinulle lämpimästi onnea omaan metsästykseesi, se on kiehtovaa ja upeaa. Elä luovuta äläkä heti etsi vastausta uusista kamppeista vaan opettele ottamaan aina kaikki irti niistä käsillä olevista laitteista niin myös itse opit silloin enemmän ja kun menet ostoksille niin tiedät paremmin mitä ostat.
mpekkanen
Tiistaina 11:51:42 (muokattu tiistaina 16:22:28)
Mun mielestä jos soittaa kotona, niin se putken hyöty soundissa ei pääse kunnolla esiin, koska se volumetaso on kuitenkin hiljempi.
Jos taas hommaa kotiin sellaisen putkivahvistimen, että siitä saa myös päätesäröä, niin siinä pitäisi olla melkoisesti tehon pudotusta tai sitten keinokuorma.
Itse yritin pitkään etsiä kotikäyttöön hyvää putkivahvistinta ja en sellaista löytänyt. Fenderiltä on ollut esim Pro ja Blues Junior, eikä kumpikaan toiminut kotona, koska molemmat vahvistimet soi melko kovalla volumella.

Nyt on Vox MV50 Boutique nuppi, joka on jotain uutta nutube tekniikkaa, vaikka ei sisällä oikeaa putkea. Nupin alla on pieni Vox BC108 kaappi ja vaikka näilläkin saa hommattua häädön, niin näillä kamoilla saa kotivolumen täydelliseksi. Säröä saa lisää Bossin SD-1 ja IR-2 pedaaleista.

Eli minusta kannattaa miettiä myös muitakin vahvistimia kuin pelkästään putkivahvareita, jos vahvistinta käytetään etupäässä kotona.
Paras ratkaisu tietysti olisi kun kävisi vaikka jossain kivijalassa kokeilemassa useampaa vahvaria sillä volumella millä kotonakin soittaa.

Tässä alla Vox MV50 Boutique ja 1x12 kaappi. Ei ole kalliita ja teho riittä mainiosti kotiin ja jopa joihinkin bändijuttuihin.

https://www.kitarapaja.com/vox-mv50-boutique-oulu
https://www.kitarapaja.com/guitar-cab-1x12-oulu

Ja Voxin BC108 Thomannilta.
https://www.thomann.de/fi/vox_bc_108_cabinet.htm
Metalkallo
Tiistaina 12:05:35 (muokattu tiistaina 12:10:24)
iec: Mulla oli joskus aikoinaan tällainen Harley Benton-merkkinen halppis ja ihan hyvä se oli: https://www.thomann.de/fi/harley_be … _100_power_attenuator.htm#bewertung

Jos aloittaja/kysyjä ostaa keinokuorman, niin ostaa tämän mieluummin. Samalta valmistajalta ja on hyvä. https://www.thomann.de/fi/harley_be … a_250_power_attenuator.htm?atr=true

Mulla on tuo ja hienosti toiminut. Saa volan kerrostalolle sopivaksi isonkin vahvarin kanssa jos haluaa, ja soundikin kärsii yllättävän vähän, mutta toki jonkun verran kuten monen keinokuorman kanssa.

Kerrostalossa paras on kyllä pc ohjelmisto kuten BIAS FX2 ja vastaavat kuulokkeita käyttäen, mutta vaatii äänikortin. Ilmainen "NEURAL AMP MODELER" on myös aika hyvä: https://www.neuralampmodeler.com/
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
ArmaBoi
Tiistaina 12:13:43
Metalkallo: Jos aloittaja/kysyjä ostaa keinokuorman, niin ostaa tämän mieluummin. Samalta valmistajalta ja on hyvä. https://www.thomann.de/fi/harley_be … a_250_power_attenuator.htm?atr=true

Mulla on tuo ja hienosti toiminut. Saa volan kerrostalolle sopivaksi isonkin vahvarin kanssa jos haluaa, ja soundikin kärsii yllättävän vähän, mutta toki jonkun verran kuten monen keinokuorman kanssa.

Kerrostalossa paras on kyllä pc ohjelmisto kuten BIAS FX2 ja vastaavat kuulokkeita käyttäen, mutta vaatii äänikortin. Ilmainen "NEURAL AMP MODELER" on myös aika hyvä: https://www.neuralampmodeler.com/

Ääh, en mä rupea kikkailee noiden neural amppien kanssa, mulla on katana GO jos tarvii kuulokkeiden kautta vetää.
LaXu
Tiistaina 12:19:25 (muokattu tiistaina 12:19:40)
Metalkallo: Jos aloittaja/kysyjä ostaa keinokuorman, niin ostaa tämän mieluummin. Samalta valmistajalta ja on hyvä. https://www.thomann.de/fi/harley_be … a_250_power_attenuator.htm?atr=true

Keinokuormista on käytännössä kaksi mallia:

- Halpa ja resistiivinen. Mankeloi soundia sitä enemmän mitä vaimennetaan. Esim nuo Harley Bentonit, Bugerat yms.
- Kallis ja reaktiivinen. Vahvistin käyttäytyy tällaisen kanssa paremmin, ja soundi on lähempänä suoraan kaappiin kytkettyä vahvistinta. Näissäkin on varsin paljon eroja, eikä sana "reaktiivinen" ole suoraan oikotie onneen. Esim. Captor X mainostetaan reaktiivisena, mutta se on sitä vain nipin napin eikä vastaa mitään oikean kaiuttimen käytöstä.

Mä suosittelisin, että keinokuorman ostamista kannattaa välttää. Paitsi jos sun suosikkivahvistin on joku wanha non-master volume vahvari. Maailmasta löytyy vino pino vahvareita, jotka ovat kehittyneempiä kuin 1960-luvun "luukuta kovaa niin saat säröä ja vähemmän bright capin vaikutusta" vermeet.

Sanon tämän useamman oikeasti hyvän keinokuorman omistajana. Ne on ihan näppäriä vehkeitä vaikkapa hiljaiseen äänittämiseen line-outin kautta, mutta mikään tällä hetkellä omistamistani vahvareista ei niitä oikeasti tarvitse.
ArmaBoi
Tiistaina 12:31:52
LaXu: Keinokuormista on käytännössä kaksi mallia:

- Halpa ja resistiivinen. Mankeloi soundia sitä enemmän mitä vaimennetaan. Esim nuo Harley Bentonit, Bugerat yms.
- Kallis ja reaktiivinen. Vahvistin käyttäytyy tällaisen kanssa paremmin, ja soundi on lähempänä suoraan kaappiin kytkettyä vahvistinta. Näissäkin on varsin paljon eroja, eikä sana "reaktiivinen" ole suoraan oikotie onneen. Esim. Captor X mainostetaan reaktiivisena, mutta se on sitä vain nipin napin eikä vastaa mitään oikean kaiuttimen käytöstä.

Mä suosittelisin, että keinokuorman ostamista kannattaa välttää. Paitsi jos sun suosikkivahvistin on joku wanha non-master volume vahvari. Maailmasta löytyy vino pino vahvareita, jotka ovat kehittyneempiä kuin 1960-luvun "luukuta kovaa niin saat säröä ja vähemmän bright capin vaikutusta" vermeet.

Sanon tämän useamman oikeasti hyvän keinokuorman omistajana. Ne on ihan näppäriä vehkeitä vaikkapa hiljaiseen äänittämiseen line-outin kautta, mutta mikään tällä hetkellä omistamistani vahvareista ei niitä oikeasti tarvitse.

Toki mä lähden siitä ettei tarvisi hommata ylimääräisiä palikoita väliin, siksi nimenomaan olen katsellut juuri noita 1-5w vehkeitä.
ArmaBoi
Tiistaina 12:43:14
hallu: Hienosti konkretisoit toiveesi ja ajatuksesi, mikä näkyykin heti vastausten laadussa. Mielestäni noita muuttujia ei voi helposti yleistää. Esimerkiksi minkälainen äänenvoimakkuus on sopiva kerrostalossa tai rivarissa, on ihan henkimaailman juttu. Se riippuu naapureista, talon akustiikasta (huonekoko materiaalit etc) ja äänieristyksestä ja omista korvistasi ja ehkä ihan viimeiseksi kaiutin elementeistä joiden herkkyyksissä voi olla useiden desipelien eroja. Ja tietenkin vahvistimesta, että missä tehoalueella se soundillinen hunaja missäkin laitteessa sijaitsee. Ei siis voi olla ihan yhtä tiettyä vastausta, joka voidaan johtaa koskemaan kaikkia. Niin ja sitten tulee tietenkin se kuuntelu, että tapahtuuko se kaapin kautta vai esimerkiksi kuulokkeilla tai tietokoneen kautta.

Vahvistimet ovat hyvin erilaisia siinä miten ne syttyvät tai reagoivat soittoon tai potikoiden kääntelyyn. Yksi vahvistin ampuu kottaraiset taivaalta jos masteriin hipaiseekin ja toinen taas voi olla hyvinkin siivokäytöksinen. Yksi vahvistin soundaa hyvältä vain ja ainoastaan jollakin tehoalueella ja toinen vahvistin voi soundata hyvältä melkein nollasta sataan ihan kaikilla äänen paineilla. Se riippuu pitkälti laitteen arkkitehtuurista ja siitä mitä haetaan. Pitää myös muistaa, että sähkökitarasoundi vaatii jonkin verran äänenpainetta kuulostaakseen hyvältä ihan riippumatta siitä millä tekniikalla se teho tuotetaan. Ei digivahvistinkaan kuulosta välttämättä hyvältä kitarakaappiin soitettuna vasta kun äänenpainetta vähän nostaa. Tämä riippuu tietenkin huonekoosta ja rakenteesta eli akustiikasta joka muuten vaikuttaa siihen kuinka kovaa voi soittaa. Jotain isoa marsua voi luukuttaa lujaa ulkona ihan huoleti ja se kuulostaa hyvältä, mutta vieppä se kymmenen neliön makkariin (ei sitä kuuntele susikaan, vaikka ei olisi naapureita lainkaan).

Mitä tulee kalliisiin ja halpoihin laitteisiin, niin mieletäni hintalappu ei ratkaise kaikkea ja edullisesti voi saada oikein käyttökelpoisia ja suorastaan hunajaisia vehkeitä (tsekkaile myös käytettyjen marrkinat, todella laadukkaita putkikamppeita saa todella maltilliseen hintaan kuten tässäkin ketjussa on mainittu).

Ei ole yhtä tietä onneen ja jokainen joutuu selvittämään sen oman totuutensa. Toivotan sinulle lämpimästi onnea omaan metsästykseesi, se on kiehtovaa ja upeaa. Elä luovuta äläkä heti etsi vastausta uusista kamppeista vaan opettele ottamaan aina kaikki irti niistä käsillä olevista laitteista niin myös itse opit silloin enemmän ja kun menet ostoksille niin tiedät paremmin mitä ostat.

Yksi iso ongelmahan tässä on se kun ei ole kauppoja missä näitä pääsisi kokeilemaan eikä viitsisi ostaa vahvaria, todeta että tää olikin ihan torso, yrittää myydä pois ja sitten taas hommata uutta, loppuu rahat kesken! Ja mitä enemmän tätä tutkii, sitä enemmän alkaa tuntumaan että pitääkö se palata katanaan, vaikka tiedän että yksi syy miksi ton 50w mk.2 myin oli se etten koskaan ollut tyytyväinen asetuksiin, aina jäi jotenkin tuhnuksi, tiedä johtuiko tuosta että oli vanhemman genin vekotin vai oliko puute kitarasta kiinni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)