Aihe: Hyvän päivän fiilistelyt ja uutiset
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Muovinen
18.08.2025 22:24:39

iec: Hienon näköiset. Ostit vissiin Mikko L:ltä? Katoin että on ammattitason akustiikkapaneelit myynnissä asialliseen hintaan. Ajattelinkin että ei varmaan kauaa torilla vanhene tuohon hintaan.

Joo, Mikolta hain ja vielä ilmoitusta parempaan hintaan kun otin kaikki viisi noita impressioneita. Olisin tietysti ottanut enemmänkin mutta lompsa sanoo ei.

Sen lisäksi että studio ainakin näyttää nyt noin 100% paremmalta niin rumpusoundi parani myös huomattavasti, kun siirsin kaikki kuuntelupäästä vapautuneet paneelit ja trapit soittopäähän. Takanurkat on nyt alhaalta ylös asti täytetty ja rumpujen takana on koko huoneen isoin bassoansa ison kirjahyllyn edessä. Huomasin myös että kirjahyllyyn keräämäni kirjat oli ihan turhaan suurimmaksi osaksi ylimmillä hyllyillä, symbaalien yläpuolella, joten siirsin ne alas peltien korkeudelle ja nakkasin muut romut ylemmäs. Soundista katosi esim mua pitkään piinannut 400hz snarekomotus ja rummut kuulostaa tiukemmilta ja botnekkaammilta. Aivan mahtavaa!
iec
19.08.2025 11:12:38

Muovinen: Joo, Mikolta hain ja vielä ilmoitusta parempaan hintaan kun otin kaikki viisi noita impressioneita. Olisin tietysti ottanut enemmänkin mutta lompsa sanoo ei.

Sen lisäksi että studio ainakin näyttää nyt noin 100% paremmalta niin rumpusoundi parani myös huomattavasti, kun siirsin kaikki kuuntelupäästä vapautuneet paneelit ja trapit soittopäähän. Takanurkat on nyt alhaalta ylös asti täytetty ja rumpujen takana on koko huoneen isoin bassoansa ison kirjahyllyn edessä. Huomasin myös että kirjahyllyyn keräämäni kirjat oli ihan turhaan suurimmaksi osaksi ylimmillä hyllyillä, symbaalien yläpuolella, joten siirsin ne alas peltien korkeudelle ja nakkasin muut romut ylemmäs. Soundista katosi esim mua pitkään piinannut 400hz snarekomotus ja rummut kuulostaa tiukemmilta ja botnekkaammilta. Aivan mahtavaa!

Ne on hienoja hetkiä kun homma menee kuin Strömsössä konsanaan :)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
rintapek
19.08.2025 11:20:38

Muovinen:
Sen lisäksi että studio ainakin näyttää nyt noin 100% paremmalta niin ... Aivan mahtavaa!

Näyttää siltä, että jos olisin kateellinen luonne niin olisin kateellinen.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Mikael
19.08.2025 12:57:08

Muovinen: Aivan mahtavaa!

Näyttää kyllä hyvältä ja tietty kiva että kuuluu myös soundissa :D
Fuzz is Clean!
rintapek
19.08.2025 13:10:20

Duuniviikonlopun jälkeen maanantaiaamusta alkaen ei oikeestaan ole ollut kuin hyvinkehittyvää viikkoa.
Toin duunista kotiin mun vanhan läppärin aikomuksena tehdä sille "jotain" ettei tarttis hankkia uutta, ja rupesin muistelemaan, et mikäs se "serveriasennusniksi" olikaan millä win10 päivittyy yhteentoista ja siihen olikin tullut toi flyby11 helpottamaan hommaa ilman komentorivipuuhasteluja niin masiina olikin päivitetty pari tuntia sen jälkeen kun olin duunista kotona.

Nyt ei loppuviikkoon tartte stressata asialla, niin voin alkaa stressaamaan kaverin laittamalla laulutekstillä josta pyysi säveltämään "humpan". Vaikee päästä sisään toisen tekstiin mut eiköhän tosta humppa synny.

Sit voinkin ilmeisesti alkaa stressaamaan rumpujakkaralla istumista koska naapurikylässä on bluusrokkenrolliyhdistys joka jamittelee satunnaisesti mutta harvakseltaan - eikä heillä oo rumpalia. Sain kutsun joten pitänee muistella mihin olen jemmannut kapulat. Kun ei oo tullu istuttua rumpujakkaralla sitten vuoden 2012

Jos en sitä ennen ala stressaamaan DAW-mietinnällä, koska toi BandlabCakewalk-aktivointi lakkaa olemasta, eikä se päivity Cakewalk Sonariin vaan se pitää ladata uutena - ja vaikuttaapi siltä että mukana tulee paljon palikoita jotka ei ilmaisversiossa toimi ilman vuosimaksua - ja itte ohjelma on kuitenkin ihan sama. Mutta hyvän FengShuin merkeissä just bongasin tosta toisesta ketjusta Harrison MixBusin joka on täs vuosien varrella ehtinyt versioon 11 ja joka jo vuosia sitten vaikutti siltä, että tossa on ihan mua ajatellen tehty softa- ja nyt kun katsoin hinnat niin perusversio ei oo kuin 50,- eikä eroa pro-versioon (150,-) ole kuin eri konsolieq ja monikanavaääni/Atmos joilla en tee mitään.

Niin parhailaan siis stressaan kattelemalla Mixbus-videoita, hörppimällä kahvia ja tuumin Päätalon tapaan, et "Mikään ei mee niin, etteikö se jotenkin menis."
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
oksatboys
08.09.2025 22:24:18

Menneenä viikonloppuna äänitettiin pitkästä aikaa bluegrassiä. Meni hyvin sessiot ja oli kiva huomata että laitteet ja myös niiden käyttö alkaa olla hyvällä tasolla.Ts. jo äänitetty matsku kuulostaa hyvälle eikä ekana tule mieleen että nyt pitää taas äänitysvirheitä korjata ties millä tempuilla. Banjon ja kitaran edessä oli sermit, joilla päästiin vuotojen suhteen tosi hyvälle tasolle. Helposti voisi esim. soolot soittaa uudelleen tai tehdä jotain pientä editointia tarvittaessa.

Mikit ja etuasteet olivat:
- Basso piezo -> audient iD44
- Basso md441 -> audient iD44
- Kitara 2x u89 superherttoina -> Uraltone REDD47
- Mandoliini Beyer m500 -> SQN 4S, jossa limitteri ja low cut käytössä
- Banjo Microtech Gefell UMT 70s herttana -> UA LA-610 mk2, jossa pientä eqa ja limitteriä

Tuo Uraltonen kitistä kasattu REDD47 on muuten herkullinen etuaste. Se ei mee ikävälle särölle ollenkaan, vaan soundi vain tihenee, isonee, parenee... Tulee käytettyä aika lailla nupit kaakossa ko. etaria aina. Kiva etunen just akkarille, jonka yläpää on toisinaan hankala saada kuntoon. Tuskin tarvitsee juuri eqta tai kompuraa näyttää kitararaidoille.
Jos kolvailu kiinnostaa, niin tätä voin kyl suositella https://uraltone.com/uraltone-redd- … all-tube-mic-pre-rakennussarja.html

Mikä ihmeen SQN? --> https://www.sqn.co.uk/old/n4s/SQN4S.html
rintapek
09.09.2025 10:41:28

Näillä näkymin viimeinen biisi Cakewalkilla tuli tehtyä.

Just latasin koneeseen Mixbusin ja seuraava taitaapi syntyä yrityksen ja erehdyksen kautta sillä.
Päättelin nerokkaasti sillai, et jos ja kun softa on tehty muistuttamaan analogitiskiä niin se on oikeestaan tehty mua varten.
Mikä muka vois mennä pieleen? Ei mun tartte kuin opetella tekemään parempia biisejä, siin samalla voi opetella uutta softaa.
Henri Henri Olavi
09.09.2025 10:54:14
oksatboys:

Mikä ihmeen SQN? --> https://www.sqn.co.uk/old/n4s/SQN4S.html

Näitä on tullut käytettyä kauan sitten. Meinasin ostaakin yhden YLE:n huutokaupasta, mutta unohdin korottaa tarjoustani.
Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner.
oksatboys
09.09.2025 11:09:54

Henri Henri Olavi: Näitä on tullut käytettyä kauan sitten. Meinasin ostaakin yhden YLE:n huutokaupasta, mutta unohdin korottaa tarjoustani.

Noi on kyllä hyviä ja naurettavan halpoja. Siis briteissä käsin tehdyksi diskreettietariksi, jossa on muuntajat sisään/ulos. Mulla on 3 erilaista mallia, pari Ylen ja yks Maikkarin vanhoja sekä ebaysta ostettu monoversio.
Torniojaws
19.09.2025 08:56:53

Uusi kone ja vaikein rasti nyt suoritettu onnistuneesti. Eli Wavesin legacy-plugarit (V10) asennettu ja toimivaksi todettu :) Aika suoraviivainen lopulta, mutta Waves on piilotellut ohjeita aika lahjakkaasti sinne sun tänne.
Vortech Industrial Death Metal
rintapek
19.09.2025 10:15:57 (muokattu 19.09.2025 10:18:02)

Torniojaws: Uusi kone ja vaikein rasti nyt suoritettu onnistuneesti. .

Tosta kyllä aina tulee semmoinen voittajafiilis.

Itte heräsin tänä aamuna semmoiseen ajatukseen, että:
"teepäs äijä omat taustataukohissimusat!"
Taisin nähdä painajaista, mut siitä se sit lähti kehittymään.

Mulla vaihtuu nyt DAW ja mun tarttee ottaa toi Mixbus haltuun.
Tartten muutenkin harjoitusta, koska teen niin vähän, et joka kerta kun koneen avaa niin se on semmoista, et "ööh, kuinkas tää nyt menikään".

Aliashill Lounge Project.
Sata biisiä viis tuntia Lounge piano, Wine/Dine, Midnight Sax, Slowhand Blues, Lazy Jazz - instrumentaaleja.
Hullua, koska en tiedä tarvitsenko niitä mihinkään koska en tiedä lähdenkö enää koskaan keikalle. Jos lähden, niin mulla on sit oma astioidenkilinänpeittomusa mukana tikulla.
Jos en lähde niin eipä toi harjoitus hukkaan mene, voisin saada rutiinit kuntoon ja olispahan jotain mukajärkevää tekemistä pimeneviin syysiltoihin.

Pahaa vaan pelkään, että nyt kun mulla on hyvä suunnitelma, niin jostain ilmestyy nais-otus joka sotkee mun hyvät suunnitelmat pimeneviin syysiltoihin. Se on just mun tuuria.
rintapek
23.09.2025 13:11:26

Meinas mennä Mixbusin kanssa eilisiltana hermot.
Oli samperin hankalaa sovittaa se näyttöön siten, että näen yhtään mitään ylipäänsä voidakseni käyttää softaa.
Osa ongelmaa varmaan siinä, että mun päänäyttöni on 43" 4K kolmen metrin päässä sohvalta, eli en istu nenä kiinni ruudussa, eikä mun näkövamma auta asiassa yhtään.

Mutta muilla softilla ei oo ollut ihan näin isoja ongelmia skaalautua ruutuun mulle kelvollisesti.
Meni koko eilisilta.

Nyt pääsee kattomaan mitä tuo varsinaisesti on syönyt.
Ja itse asiassa toi sata biisiä virituaali-instrumentaali - tingeltangelia liukuhihnahommana alkaa vaikuttaa oikeastaan erittäin hyvältä idealta, näyttää olevan jonkin verran aijaa - hupsis- ja ahaa- ilmiöitä tiedossa.
Kyllä tää tästä. Mikään ei mee niin, etteikö se jotenkin menis.
rintapek
26.09.2025 12:31:14

Alku aina hankalaa, mut tuli hyvä fiilis kun pääsin hieman jyvälle tosta Mixbusista.
Ainakin saan jo raidoille tavaraa sisään ja exportattua uloskin.
Käyttö on vielä mitvit...ahaa... oho- asteella mut kunhan saan noit tehtyä sata lisää niin pakko minunkin on sit jo jotain oppia.

Tää on pähkähullu projekti koska teköäly suoltaisi tämmöistä kymmenen biisiä nopeammin kuin ensimmäinen on soinut loppuun.
Mut ne olis tekoälyn biisejä.
Vaikka en näihin hirveesti sydänverta vuodata, niin nää on silti mun!

Ei oo pakko kuunnella mut tosta niit löytyy.
https://maihinnousu.net/a/4288

Nyt poistun kanavalta ja painun viikonlopuksi duuniin.
Mukavaa viikonloppua.
ejhfi
26.09.2025 15:24:57 (muokattu 26.09.2025 15:27:49)

Varmasti jokaisella äänitys- ja studiohommeleita tekevällä on joku juttu, mikä tuottaa kiksejä tms. Mun fetissini on mikrofonit ja varmasti siitä syystä niitä onkin vuosien aikana kertynyt varastoon hurjasti enemmän kuin mitä niillä kaikilla on käyttöä. Tämä johtuu varmaan siitä, että aikoinaan hyviä mikkejä ja mikkejä yleensäkin oli hankalampi hankkia tai haalia kasaan tarvittava määrä, kun piti saada jotakin narulle ja välttämättä hyviä laatumikkejä ei vaan ollut ihan noin vain saatavilla. Tottakai likviditeetti asetti rajoitteita. Piti siis mennä sillä, mitä oli ja jälki oli usein myös sen kuuloista. Tosin soundimaailma on muutenkin muuttunut muutaman kymmenen vuoden takaiseen. Hyvä mikrofoni on kuitenkin aina hyvä mikrofoni ja pidänkin sitä melkein tärkeimpänä signaaliketjussa silloin kun äänitetään ääntä ja tilaa muuten kuin linjaan.

Toinen päähänpinttymäni on välttää kaikkea sellaista, mitä kovasti kehutaan, hehkutetaan ja pidetään itsestään selvyytenä tai "standardina". Tästä syystä en ole koskaan edes harkinnut ostavani Neumannia ja tuskin tulen hankkimaankaan. Myös SM57 on mokkula, jota hyljeksin, vaikka niitä muutama löytyykin. Kiitos kaikille niille, jotka mantraavat näiden ylivertaisuutta. Kuulostaa tylsältä. Vaihtoehtojakin onneksi on. Käyttökamppeiksi onkin valikoitunut mm. Pelusoa ja muuta vähän rarimpaa kampetta. Tänä syksynä (tai ehkä loppukesänä) olen innostunut Dachman Audion butiikkimikeistä. Tänään kuriiri toi pääkallopaikalta alkuviikosta lähetetyt DA FET 47:n basarille/bassolle ja DA 67:n täydentämään jo aiemmin hankkimaani DA 87i paria. Vaikuttaa hyvältä. Näiden kanssa puuhastellessa kohti viikonloppua ja varmaan sen ylikin.

https://muusikoiden.net/dyn/users/185599.jpg
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Mikael
26.09.2025 19:11:32 (muokattu 26.09.2025 19:13:05)

ejhfi: Toinen päähänpinttymäni on välttää kaikkea sellaista, mitä kovasti kehutaan, hehkutetaan ja pidetään itsestään selvyytenä tai "standardina". Tästä syystä en ole koskaan edes harkinnut ostavani Neumannia ja tuskin tulen hankkimaankaan.

Hienon näköisiä mikkejä ja itsekin tykkään kyllä pulata mikkien kanssa, joten ymmärrän hyvin fiilikset uusien kapuloiden kanssa :)

Onks sulla joku filosofia tässä taustalla kun vältät vaik nyt sitten Neumanneja mutta kuitenkin sit vaikkapa noi sun DA:t on kuitenkin Neumann-klooneja/kopioita tai ainakin sellaisen kuvan niistä saa. Eiks ne sit oo samalla tapaa tylsiä vai riittääkö vaan merkki muuttamaan asian tylsästä mielenkiintoiseksi?
Fuzz is Clean!
Flash
26.09.2025 19:11:43

Hyvissä mikeissä on se hyvä puoli, että ne eivät vanhene, kuten historia on todistanut. Ja vaikka noitakin jo toki mallinnetaan varsin onnistuneesti, niin se juna tulee kuitenkin vielä vähän perässä. Ja mallinnukset vaativat softaa, jonka tulevaisuudesta ei voi olla koskaan varma (mitä jos päivityksiä tekevä firma menee nurin, tai lopettaa tuen jne.).
https://www.thewrongcarband.com/
ejhfi
26.09.2025 20:34:50 (muokattu 27.09.2025 10:59:14)

Mikael: Onks sulla joku filosofia tässä taustalla kun vältät vaik nyt sitten Neumanneja mutta kuitenkin sit vaikkapa noi sun DA:t on kuitenkin Neumann-klooneja/kopioita tai ainakin sellaisen kuvan niistä saa. Eiks ne sit oo samalla tapaa tylsiä vai riittääkö vaan merkki muuttamaan asian tylsästä mielenkiintoiseksi?

Joo siis onhan nämä klooneja/kopioita joistakin yksilöistä tai sitten niiden inspiroimia. Pitää muistaa aina, kun puhutaan "kloonista", klooni on klooni jostakin yksilöstä. Kaikkia näitä malleja Neumann on tehnyt hyvin pitkään ja pitkin sarjaa jotkut tietyt ominaisuudet ovat muuttuneet johtuen mm. käytetyistä komponenteista ja niiden materiaaleista. Samoin, jos mallinnetaan joku mikrofoni, saattaa se olla joko hyvin tupakilla marinoitu tai sitten ei. Identtisiähän saman valmistajan tuotteet eivät välttämättä ole edes silloin, kun ne tuupataan ulos samalta hihnalta.

Toki tässä valinnassa viehättää yhtenä tekijänä hinta. Jos Tape Op:n arvostelussa todetaan: "the closest reproduction of the original U87 i have experienced", onhan se kutkuttavaa ja jos yhden U87:n hinnalla pystyn hankkimaan hieman puljaillen koko paletin, niin mikä ettei. Toisaalta en myöskään odota, että DA 87i kuulostaisi samalta kuin vaikkapa sinun U87:si, koska tod.näk. sinunkin U87:sikin kuulostaa erilaiselta kuin joku toinen U87, mutta että mikrofonissa on tietynlainen vastaava ominaissoundi. Toki sitä vastaavuutta voi löytää myös joistakin Lewittin tai Röden malleista.

Mut miksi sitten en tyydy näihin Rödeen, Lewittiin etc. musiikki ja sen tekeminen on aina myös esteettinen kokemus ja ulkokultaista mihin vaikuttaa myös se, miltä joku näyttää. Toki se, että joku näyttää Neumannilta, ei tarkoita että se kuulostaan Neumannilta. Silloinhan kannattaisi ostaa vain Temun mikkejä. Nämä on kuitenkin aika pitkälti artesaanitavaraa. Esim. tuo DA67 kuvassa oikealla on mulle osin customoitu. Toki tässä, en kiellä, kuten monessa muussakin tekemässäni, kyse on myös erikoisuuden tavoittelussa. Valinta on siis aika monen tekijän soppa.
ejhfi
26.09.2025 20:44:58

Flash: Hyvissä mikeissä on se hyvä puoli, että ne eivät vanhene, kuten historia on todistanut.

Tämä on asia, mistä olen tekemissäni valinnoissa ollut pitkään tyytyväinen. Kun jo aikoinaan investoin joihinkin mikrofoneihin ja etusiin, ovat ne edelleen täyttä timanttia, vaikka tänä aikana moni muu on mennyt uusiksi.
Mikael
27.09.2025 12:51:29

Jos vaan aina olis hyvin aikaa sessioissa, niin eri mikkien testaaminen eri äänilähteissä on aina kivaa ja välillä myös tosi yllättävä. Monesti oon luullut tai kuvitellut etten vaik tykkää jostain mikistä itsestään, jonkun yhden tai kahden kokeilun perusteella, mutta kyse on lopulta enempi siitä kombinaatiosta mikä on kulloinkin käsillä. Siksi just on tosi kivaa kun vaihtoehtoja on - mullakin siis paljon enemmän mikkejä kuin mitä mitenkään yhteen sessioon saa ympättyä. Mut varmat vakiovalinnat on kyllä myös kiva olla, kun useinkaan ei testailuun ihan kauheesti ole aikaa laittaa.
Fuzz is Clean!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)