Kefiiri 12.08.2025 07:28:41 | |
---|
Henri Henri Olavi: Tämä kerrassan mainio juttu sivuaa myös TÄ-musaa ja -taidetta. Kaikki meni. Jälleen kerran taide on huonompaa kuin koskaan ennen. https://www.uusijuttu.fi/juttu/sW8JGR5j-mLSk3hsA-b8260 Oli kyllä asiallinen juttu, ei pelkästään masentavakaan, ja monenlaista mielenkiintoista tietoa. Tuli mieleen että nyt kannattaisi keksiä semmoinen taidesuuntaus missä pyrittäisiin aitoa tekoälytuotosta muistuttavaan lopputulokseen, joka kuitenkin olisi ihmisen tekemää. Siinä on kuitenkin monta hankaluutta, ja lisäksi se, että joku on varmaan jo keksinyt saman idean :D Andy Warhol varmaan olisi ollut innoissaan tekoälyn mahdollisuuksista. En ole musiikin asiantuntija. |
Henri Henri Olavi 12.08.2025 11:34:17 | |
---|
Kefiiri: Andy Warhol varmaan olisi ollut innoissaan tekoälyn mahdollisuuksista. Hassua, mutta juuri viime sunnuntaina tätä aivan samaa myös pohdimme. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. |
mpekkanen 12.08.2025 17:57:41 | |
---|
Saapa nähdä milloin joku artisti jää kiinni siitä, että biisit on tehty tekoälyllä. Ihan turha mun mielestä väittää, ettei mitkään artistit sitä muka käytä. Ja se voi olla niin, että tekoälyä käytetään sen oman osaamisen rinnalla. Ei senkään asian tarvitse olla täysin mustavalkoinen, vaan sieltä voi löytyä niitä harmaan sävyjä. Mutta ihan sama, kun en juurikaan kuuntele tätä tämän päivän musiikkia, joka on liian tuotettua minun makuun. |
Henri Henri Olavi 12.08.2025 18:08:49 (muokattu 12.08.2025 18:09:21) | |
---|
mpekkanen: Saapa nähdä milloin joku artisti jää kiinni siitä, että biisit on tehty tekoälyllä. Ihan turha mun mielestä väittää, ettei mitkään artistit sitä muka käytä. Ja se voi olla niin, että tekoälyä käytetään sen oman osaamisen rinnalla. Ei senkään asian tarvitse olla täysin mustavalkoinen, vaan sieltä voi löytyä niitä harmaan sävyjä. Mutta ihan sama, kun en juurikaan kuuntele tätä tämän päivän musiikkia, joka on liian tuotettua minun makuun. Aivan varmasti monet artistit käyttävät tekoälyä esim. sanoitusten laatimiseen, mutteivät siitä puhu. Eikä siinä ole mun mielestä mitään väärää. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. |
Kefiiri 13.08.2025 20:45:57 | |
---|
Henri Henri Olavi: Aivan varmasti monet artistit käyttävät tekoälyä esim. sanoitusten laatimiseen, mutteivät siitä puhu. Eikä siinä ole mun mielestä mitään väärää. Joo se on vähän hankala juttu. Kyllä tuntisin itseni huijatuksi jos innostuisin jostain biisistä ja selviäisi että joko sävel tai sanat ovat tekoälyn kehitelmiä. Tai ehkä se huijaus ei olisi olennaista, vaan se, että saisi tuntea itsensä entistäkin tyhmemmäksi kun ei erota tekoälyn kyhäelmää aidosta etevyydestä. Näinhän ennemmin tai myöhemmin tulee käymään. Mutta toisaalta, ainahan se biisintekijä jostain ne ideat ottaa, miksi sitten ei tekoälyn väläyksistä? Eihän teköäly automaattisesti ole ihmistä tökerömpi, meitä tumpeloita on ihmisissäkin. En ole musiikin asiantuntija. |
Kissatäti 15.08.2025 10:07:21 | |
---|
Tulee mieleen tästä keskustelusta väkisinkin se että aina uudet asiat ja tavat ovat herättäneet pahennusta vanhemmissa sukupolvissa. Katsotaan vaikka rock musiikkia ja sen alkutaivalta. Kamalaa meteliä ja pahennusta herätti. Aina kun tulee uusia asioita ne herättävät vastustusta syyttä tai aiheesta. Kuitenkin kaikki tietävät että muutos on taas tulossa ja osin tullutkin jo. Aika näyttää kuinka tekoälymusiikin käy. Nouseeko se vastustuksesta huolimatta ajan ilmiöksi ja kuinka kauan se ilmiönä pysyy jos nousee. Ymmärrän vastustuksen mutta olisihan sekin aika kummallista jos muutos pysähtyisi ja kaikki olisi vaan tässä pisteessä maailman loppuun saakka. "Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
rintapek 15.08.2025 11:10:25 | |
---|
Kissatäti: olisihan sekin aika kummallista jos muutos pysähtyisi ja kaikki olisi vaan tässä pisteessä maailman loppuun saakka. Täs kandee muistaa, että työ ja työkalun käyttö on kaksi eri asiaa. Tekoäly on työkalu siinä missä akkupora tai kvanttitietokone. Se vaan itseohjautuu kuten robottiruohonleikkuri. Mut jos kuvittelemme tekoälyn jota on koulittu vain musiikilla joka on tehty ennen vuotta 1950 niin pystyisikö se päättelemään, että nuoriso saattaisi pitää rokkenrollista jossa lauletaan bebabbalula oujee? Uutta 20- ja 40-luvin musaa se osaisi generoida tahtiin biisi/sekunti, sitä en epäile yhtään. Viimeistään punkin ja grungen kanssa se olis todellakin ongelmissa. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
rintapek: Täs kandee muistaa, että työ ja työkalun käyttö on kaksi eri asiaa. Tekoäly on työkalu siinä missä akkupora tai kvanttitietokone. Se vaan itseohjautuu kuten robottiruohonleikkuri. Mut jos kuvittelemme tekoälyn jota on koulittu vain musiikilla joka on tehty ennen vuotta 1950 niin pystyisikö se päättelemään, että nuoriso saattaisi pitää rokkenrollista jossa lauletaan bebabbalula oujee? Uutta 20- ja 40-luvin musaa se osaisi generoida tahtiin biisi/sekunti, sitä en epäile yhtään. Viimeistään punkin ja grungen kanssa se olis todellakin ongelmissa. Hyvin mietitty. Annoin + "Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Kissatäti 15.08.2025 18:25:44 | |
---|
Tein taas biisin. Jaksaako joku kuunnella? Eli linkitänkö tänne vai annanko olla. "Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Kissatäti 15.08.2025 19:05:42 | |
---|
Sanat kappaleessa ovat omani. Ei siitä täydellinen tullut, ehkä hion sitä vielä. Määräyksiksi laitoin a feeling of a song swaying with the waves, female vocals, I thought of the key of Am, A minor, because it brings a soft, slightly wistful tone, The time signature would be 6/8, Tempo around 6066 BPM calm and flowing, soulful folk, liquid, Nature sounds, waves Aaltoja en saanut aikaan vaikka kuinka yritin. ja kirjoitin liian hassusti määräykset koska tekoäly otti ensimmäiseksi kappaleen lauseeksi tuon I thought of the key of Am, mikä oli hassua, mutta oikeastaan aika kiva yllätys joten annoin sen olla. Muuten aika geneerinen mutta ihan nätti kappale. "Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Henri Henri Olavi 15.08.2025 19:10:32 | |
---|
Kissatäti: Tempo around 6066 BPM calm and flowing On kyllä tosi rauhallinen ja lepäävä tempo :) Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. |
Kissatäti 15.08.2025 19:15:18 | |
---|
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Henri Henri Olavi 15.08.2025 19:18:46 | |
---|
Kissatäti: No en tiedä. tältä se kuulostaa. Tuossa pikkukuvassa on mun taulun kuva. https://youtu.be/v9GDWnKZfH4 Eipä ole tempo tuo 6066 bpm :) 130-134 bpm on lähempänä totuutta. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. |
Kissatäti 15.08.2025 19:23:20 | |
---|
Henri Henri Olavi: Eipä ole tempo tuo 6066 bpm :) 130-134 bpm on lähempänä totuutta. Minä en osaa vielä edes määräillä oikein. Onneksi Suno sitten tajusi virheeni! "Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Henri Henri Olavi 15.08.2025 19:29:05 (muokattu 15.08.2025 19:54:47) | |
---|
Kissatäti: Minä en osaa vielä edes määräillä oikein. Onneksi Suno sitten tajusi virheeni! 6066 bpm tempo olisi niin nopea, ettei siitä saisi mitään selvää. Voit itse kokeilla esim. tällä, syöttämällä tuon lukeman: https://app.soundgrail.com/metronome e: tai voihan sellainen olla täysin kuunneltavakin, riippuu vähän onko esim. yksi isku per sata tahtia. Toisaalta sitten tahtilaji olisi eri kuin tuo 6/8. Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. |
dts9624 18.08.2025 18:26:10 | |
---|
Sanoisin että etenkin kaupallinen musiikki on aina pyrkinyt löytämään oikopolkuja sisällöntuotantomusiikkiin (nykymusa) ja kaikki uusi teknologia joka nopeuttaa luovaa prosessia on aina otettu käyttöön (kenen vokaaleja ei ole korjailtu? Tai rumpuja ohjelmoitu jne.). Samaa mieltä, että tuskin tekoälyn käyttöä hirveästi vielä myönnetään mutta sitä käytetään jo nyt. Kun työkalut paranevat ja AI sessio-soittajat paranevat, ne mahdollistavat taas hyvin erilaisia luovia ratkaisuja. Itse tykkäsin että sain keski-ikäisenä duunin ohessa tehtyä parhaillaan 20v vanhasta demosta valmiimman tuotetun biisin. Kun ei töitten jälkeen enää jaksaisi tässä iässä etsiä stilikan soittajaa ja bändikavereita. Ideaalimaailmassa toki perustaisin sen bändin. |
Hargon 19.08.2025 08:12:39 (muokattu 19.08.2025 08:12:50) | |
---|
Itselle biisin säveltäminen ja sanoittaminen ovat koko musaharrastuksen hauskin osuus, joten niiden tekemiseen en tule ikinä käyttämään tekoälyä. Sen sijaan voisin vallan hyvin ulkoistaa biisin sovittamisen, tuottamisen, miksaamisen ja masteroinnin tekoälylle. Ideaalitilanteessa voisin esimerkiksi demottaa kirjoittamastani biisistä laulu+kitara -version ja sitten kertoa tekoälylle vaikkapa, että "tuota tästä Skunk Anansie -tyylinen kappale". Kaikki yllä esitetyt mielipiteet ovat fiktiivisiä. Viittaukset todellisiin asioihin tai henkilöihin ovat täysin sattumanvaraisia. |
Yallup 21.08.2025 18:12:40 (muokattu 21.08.2025 18:13:39) | |
---|
Matka maailman ympäri laulaa J Karjalaisesta kappaleessa "Jotenkin näin", jossa yritettiin löytää suurten laulujen salaisuus ja todettiin sen menevän jotenkin näin, että laitetaan lauseita peräkkäin ja käännellään sointuja toisin päin Niissä sanoissa ja lauseissa eikä soinnussakaan mitään ennalta kuulumatonta, mutta joku yhdistelmä ja tietysti artistin tulkinta teki sen suuren laulun. Tekoäly tekee juurikin samaa ja yhdistelee sanoja, lauseita ja sointuja - laittaa niitä peräkkäin. Mutta sieltä ei tule sitä suurta laulua, vaikka ääneksi olisi laitettu Karjalainen. Sama asia kuin tekoäly maalaisi Albert Edelfeltin tai Helene Schjerfbeckin oloisen taulun, jolla ei mitään arvoa. Edelleen kappaleen mukaan: Ei auta vaik on tuttu jokainen lainalaisuus "Tosta se taitaa lähteä.." |
Henri Henri Olavi 29.08.2025 22:46:14 | |
---|
Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner. |
Kissatäti 01.09.2025 20:21:11 | |
---|
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |