Aihe: The Thomann B-stock Experience?
1 2 3
lehmänostaja
26.07.2025 15:03:45
Tilasin tuossa Thompalta B-stockin Fenderin Player II sarjan straton, joka oli saapuessaan melkoinen yllätys (vaiko pettymys). Kitaran kielet olivat järjettömän korkealla (matala E-kieli oli noin 5mm 12: nauhan kohdalla) ja kitaraa ei edes päässyt soittamaan sillä sitä ei saanut vireeseen vaikka kuinka kieliä venytti.

Sanomattakin selvää kitara lähti palautukseen. (Toki olisi sitä voinut huoltaa ja näin mutta tämä ei ole se pointti)

Mietinkin että onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Olen itse yhden Marsun styrkkarin tilannut beestokkina joka toimii kuin unelma.
Rihmakallolla on kuulemma aivan helevetin hyvä riffi!
JohnnyBGoode
26.07.2025 16:24:28
KonstaU: Tilasin tuossa Thompalta B-stockin Fenderin Player II sarjan straton, joka oli saapuessaan melkoinen yllätys (vaiko pettymys). Kitaran kielet olivat järjettömän korkealla (matala E-kieli oli noin 5mm 12: nauhan kohdalla) ja kitaraa ei edes päässyt soittamaan sillä sitä ei saanut vireeseen vaikka kuinka kieliä venytti.

Sanomattakin selvää kitara lähti palautukseen. (Toki olisi sitä voinut huoltaa ja näin mutta tämä ei ole se pointti)

Mietinkin että onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Olen itse yhden Marsun styrkkarin tilannut beestokkina joka toimii kuin unelma.

Onkohan kukaan saanut Fenkkua edes A-laatuisena suoraan paketista soittokelpoisena? Riippumatta kaupasta kaikki uutena ostetut on ensiksi ruuvattu kuntoon. Yhden Gibbonin ostin T-kaupasta, ja se oli ihan kelpo heti.
Krice
26.07.2025 16:43:25

JohnnyBGoode: Onkohan kukaan saanut Fenkkua edes A-laatuisena suoraan paketista soittokelpoisena?

On tietysti saanut, esim. minä olen. B-stock -kokemukset on olleet minulla positiivisia, mutta enemmänkin rumpukamojen tapauksessa, en ole kitaroita ostanut b-stockina. Jos kitaroita ostaa b-stockina niin pitää olla perustason käsitys siitä miten kitaran saa säädettyä kuntoon, tai saako sitä säädettyä eli onko kyseessä jokin rakenteellinen ongelma. Thomann tekisi fiksusti jos se säätäisi b-stockit valmiiksi soittokuntoon, mutta kaipa sekin on kustannuskysymys.
elon arska
26.07.2025 19:45:52
B-stockit ovat olleet aina ihan toimivia tuotteita, joskus jotain pientä kosmeettista jälkeä on saattanut olla jotka varsinkaan vahvistimien tai pedaalien kohdalla ovat täysin yhden tekeviä. Soittimissa sitten jotkut jäljet kannessa on sitten jo enemmän silmää tekeviä hommia.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
zedder
26.07.2025 19:57:16 (muokattu sunnuntaina 12:02:12)
Olen ostanut B-stockkina aktiivikaiuttimia, langattomia kitaralähetintsydeemejä sekä ainakin yhden kitaran, eli Gibson LP Studion. Ja varmaan jotain muutakin.

Muistaakseni missään muussa ei ole ollut isompaa valittamista, mutta se LP kävi uudelleen Saksassa kääntymässä kun oli säädöt sen verran päin ahteria etten sen aikaisilla tiedoillani ja taidoillani sitä olisi saanut kuntoon. Sen kaularaudassa vaikutti olevan jotakin "häikkää".

Jos ostaa B-stock -kamaa, niin minun mielestäni pitää olla sen verran seikkailumieltä että hyväksyy sen mahdollisuuden, että joskus paketissa voikin olla "sitruuna" joka on pakko palauttaa saatekirjelmän kera.
Mitä kävi sabotaarille? Avaimet olivat jääneet virtapesään, ja dieselissä haisi bensiini. -Helsingin Sanomat. Olemattomien alojen erikoisasiantuntija.
Mikko1978
Sunnuntaina 11:32:04
Riippumatta siitä, mitä stockia ostaa, jokainen hankittu kitara kuuluu säätää soittajalle mieleisiin säätöihin. Joskus kitara voi olla sopivissa säädöissä paketista otettaessa, mutta se on lähinnä sattumaa.
Kyllikki
Sunnuntaina 18:49:49
JohnnyBGoode: Onkohan kukaan saanut Fenkkua edes A-laatuisena suoraan paketista soittokelpoisena? Riippumatta kaupasta kaikki uutena ostetut on ensiksi ruuvattu kuntoon. Yhden Gibbonin ostin T-kaupasta, ja se oli ihan kelpo heti.

"Tarviiko siinä kitarassa nyt edes kaikkien äänien soida?", kyseli eräs kotimaisen soitinliikkeen myyjä minulta, kun testaillessani uudenkarheaa Jenkki-stratoa kivijalkamyymälässä totesin, että muutamilla ylemmillä nauhoilla jotkut kielet särähtivät, ja jopa hirttivät kiinni niin, etteivät ne soineet lainkaan.

Kitara oli muuten mieleiseni, mutta kaupanteko meinasi tyssätä tuohon edellä mainittuun ongelmaan. Kysyin myyjältä, että jos olisit myymässä uutta pianoa, jossa eivät kaikki äänet soi, olisiko myyjän kommentti siinäkin tilanteessa sama. No ei kuulemma olisi, ja piano olisi laitettu kuntoon ennen kaupan tekoa. Mutta ilmeisesti kitaroiden osalta asia ei ole näin, vaan kitaroissa pitäisi sallia aina jokunen soimatonkin ääni.

No, onneksi olin sen verran innokas ostaja, että myyjä lupasi pitkällisen vonkauksen jälkeen toimittaa kitaran soitinkorjaajalle, eikä korjaus makasisi minulle mitään, mikäli kaupat syntyisivät. Ja syntyiväthän ne lopulta, kun kitara oli laitettu todella hyvään iskuun. Mutta, eikö tällainen palvelu pitäisi kuulua automaattisesti soitinmyynnin kuvioon, eikä vasta siinä vaiheessa, kun asiakas valittaa ongelmasta ja vaatii korjausta?
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
elon arska
Sunnuntaina 19:58:10
Mikko1978: Riippumatta siitä, mitä stockia ostaa, jokainen hankittu kitara kuuluu säätää soittajalle mieleisiin säätöihin. Joskus kitara voi olla sopivissa säädöissä paketista otettaessa, mutta se on lähinnä sattumaa.

No tämähän on ihan täyttä paskaa etämyynnin osalta, josta siis on nyt puhe. Vai meinaatko, että kun tilaat kitaran Thomannilta niin otat mitat setupista ja lähetät luettelon haluamistasi mitoista kitaran kanssa takaisin Thomannille ja että ihan hintaan kuuluen tekisivät sen, mahdollisesti pariin kertaan kun ei se kuitenkaan mene kerrasta Sinun haluamiisi mittoihin?

Soitinliikkeestä itse uloskannetun kitaran säätöhommat sitten ihan eri asia, hyvät kaupat erottuu näissä edukseen.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
zedder
Sunnuntaina 21:14:48
Eiköhän sen etämyydyn kitaran tulisi olla sellaisissa "keskitien kulkijan" neutraaleissa asetuksissa? Loppu saakin jäädä asiakkaan hoidettavaksi. Silloin myyjällä eli T-kaupallakin on tieto siitä etteivät myy aivan viallista kampetta, jos se kerran on saatu normivireessä normisäätöihin.

Se on hiukka harmillista jos homma menee niin, että edelliseltä asiakkaalta palautuksena tullut keppi pistetään sellaisenaan tarkistamatta eteenpäin. Joskus kun saattaa ihan oikeasti olla joku muukin syy palauttaa kitara kuin se että se ei ollutkaan kiva väriltään tms. Ilman tsekkausta kitaran rundi saattaakin muodostua laajaksi Euroopan -kiertueeksi.
Mitä kävi sabotaarille? Avaimet olivat jääneet virtapesään, ja dieselissä haisi bensiini. -Helsingin Sanomat. Olemattomien alojen erikoisasiantuntija.
elon arska
Sunnuntaina 22:12:19
zedder: Eiköhän sen etämyydyn kitaran tulisi olla sellaisissa "keskitien kulkijan" neutraaleissa asetuksissa? Loppu saakin jäädä asiakkaan hoidettavaksi. Silloin myyjällä eli T-kaupallakin on tieto siitä etteivät myy aivan viallista kampetta, jos se kerran on saatu normivireessä normisäätöihin.

Mulla on jotenkin semmonen aavistus, että nämä "säädöiltään soittokelvottomat" ovat päätyneet niille sillkimunille joiden mielestä action pitää saada 0,5 mm 12. nauhan yläpinnasta ja särisemättä soida koko kaulan alueelta vaikka lavassa lukee Harley Benton. Siinä ei paljoa "tehdassäädöt" lämmitä kun oikein aletaan |-12h14~-| vetelemään.
mpekkanen
Maanantaina 02:02:36
Kyllikki: "Tarviiko siinä kitarassa nyt edes kaikkien äänien soida?", kyseli eräs kotimaisen soitinliikkeen myyjä minulta, kun testaillessani uudenkarheaa Jenkki-stratoa kivijalkamyymälässä totesin, että muutamilla ylemmillä nauhoilla jotkut kielet särähtivät, ja jopa hirttivät kiinni niin, etteivät ne soineet lainkaan.

Kitara oli muuten mieleiseni, mutta kaupanteko meinasi tyssätä tuohon edellä mainittuun ongelmaan. Kysyin myyjältä, että jos olisit myymässä uutta pianoa, jossa eivät kaikki äänet soi, olisiko myyjän kommentti siinäkin tilanteessa sama. No ei kuulemma olisi, ja piano olisi laitettu kuntoon ennen kaupan tekoa. Mutta ilmeisesti kitaroiden osalta asia ei ole näin, vaan kitaroissa pitäisi sallia aina jokunen soimatonkin ääni.

No, onneksi olin sen verran innokas ostaja, että myyjä lupasi pitkällisen vonkauksen jälkeen toimittaa kitaran soitinkorjaajalle, eikä korjaus makasisi minulle mitään, mikäli kaupat syntyisivät. Ja syntyiväthän ne lopulta, kun kitara oli laitettu todella hyvään iskuun. Mutta, eikö tällainen palvelu pitäisi kuulua automaattisesti soitinmyynnin kuvioon, eikä vasta siinä vaiheessa, kun asiakas valittaa ongelmasta ja vaatii korjausta?

Joskus oli kotimaan monessa kivijallassa huolto tai maahantuojalla huolto, missä kitarat laitettiin soittokuntoon. Nykyään kun siitäkin on säästetty, niin semmoista huoltoa tarjoaa enää hyvin harvat liikkeet. Kitarapaja ja Musamaailma esim laittoi ainakin joskus ostetut soittimet kuntoon, en tiedä millainen on käytäntö nykyään.

Kyllä minusta sellainen perus säädöt tulisi olla soittimessa kohdallaan, että kaikki nauhat soi ja hienovire edes sinne päin. Se on sitten eriasia jos halutaan jotain överi matalaa säätöä kielille, erikoisvireille säätöä tms.
Mikko1978
Maanantaina 03:45:04
elon arska: No tämähän on ihan täyttä paskaa etämyynnin osalta, josta siis on nyt puhe. Vai meinaatko, että kun tilaat kitaran Thomannilta niin otat mitat setupista ja lähetät luettelon haluamistasi mitoista kitaran kanssa takaisin Thomannille ja että ihan hintaan kuuluen tekisivät sen, mahdollisesti pariin kertaan kun ei se kuitenkaan mene kerrasta Sinun haluamiisi mittoihin?

Soitinliikkeestä itse uloskannetun kitaran säätöhommat sitten ihan eri asia, hyvät kaupat erottuu näissä edukseen.

No en meinaa tuollaista. Väärinymmärryksestä näkyy olevan aika lyhyt matka tunteisiisi. Kirjoitin soittajan näkökulmasta eli artistin tarvitsee tavalla tai toisella hoitaa säädöt mieleisikseen.
mpekkanen
Maanantaina 04:29:23
Mikko1978: Mun mielestä tuo säätämisen ohittaminen on hyvä tapa säästää. Hinta edellähän noissa halpakitaroissa usein mennään ja säätöihin kuluva työ on laskutettava tavalla tai toisella. Säädöt olisi melkein vielä tehtävä soittajan kielisetille ja siinä ilmastossa, missä kitaraa käytetään.

Toisaalta se on sellaiselle tyypille ihan oikein jos käy jossain kivijalassa kokeilemassa jotain säädettyä soitinta ja sitten tilaa saman kitaran 19€ halvemmalla verkkokaupasta ja säädöt on päin persettä.

Mutta en minäkään kaiken musatavaran kohdalla aina osto kivijalasta ja syy on monesti valikoima, ei niinkään hinta. Aika moni liike kun myy ihan Thomann hintoihin, ettei sen puolesta ole niin väliä.
Tuossa tilasin viimeksi Thomannilta piuhoja, pari hihnaa ja jonkun nuottikirjan ja jotakin pientä sälää, plekua jne. En olisi löytänyt noita mistään suomesta hyllytavarana, enkä jaksanut jäädä odottamaan tilausta.
elon arska
Maanantaina 10:02:35 (muokattu maanantaina 10:06:48)
Mikko1978: No en meinaa tuollaista. Väärinymmärryksestä näkyy olevan aika lyhyt matka tunteisiisi. Kirjoitin soittajan näkökulmasta eli artistin tarvitsee tavalla tai toisella hoitaa säädöt mieleisikseen.

Topicin aihe on nettikaupasta saatu kitara jonka säädöt eivät miellyttäneet ja tätä vasten tulkitsin viestisi niin, että soittimen säätäminen soittajalle sopiviin säätöihin olisi myyjäpuolen vastuu/kustannus.

Optimitilannehan on se, että jokainen soittaja omistaisi ja osaisi käyttää sekä ruuvimeisseliä että kuusioavainta kitaran säätämiseen ja tietäisi miten säätäminen tapahtuu omiin näppeihin parhaiten soveltuen.
wavelength
Maanantaina 10:33:27

Tilasin tuossa keväällä B-stockina PRS SE McCartyn. Säädöt olivat kymppisetille niin kohdallaan kuin voi olla. Tiedä sitten, onko tämä PRS:n oman trimmin vai Thomannin teknikkojen ansiota.
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
zedder
Maanantaina 11:30:08
5 mm "action" 12. nauhalla millään kielellä ei liene optimi yhdellekään soittajalle? Eli olettaisin että on lupa vaatia hiukan parempaa "out-of the-box-experienceä".
LaXu
Tiistaina 14:49:27 (muokattu tiistaina 14:49:40)
lehmänostaja: Tilasin tuossa Thompalta B-stockin Fenderin Player II sarjan straton, joka oli saapuessaan melkoinen yllätys (vaiko pettymys). Kitaran kielet olivat järjettömän korkealla (matala E-kieli oli noin 5mm 12: nauhan kohdalla) ja kitaraa ei edes päässyt soittamaan sillä sitä ei saanut vireeseen vaikka kuinka kieliä venytti.

Aika helpolla luovutit. Vaikka on perseestä, että uudessa kitarassa on huono setuppi, niin ainakin itse olisin vain ottanut ruuvarin kauniiseen käteen ja laittanut sen kuntoon.
Jos sittenkään ei saa vireeseen, kaularaudasta loppuu säätövara tai kielet rämisevät huonosta nauhatyöstä johtuen, niin ei muuta kuin kitara palautukseen.
Se oli kuitenkin B-stock yksilö, jolta voi odottaa vähintään kosmeettisia virheitä.

Mielestäni kitaran setuppi on niin peruskauraa, että jokaisen soittajan pitäisi pystyä se itse tekemään. Korjaukset voi sitten jättää ammattilaiselle jos ei niitä halua, viitsi tai osaa itse tehdä.
Muovinen
Torstaina 21:24:13

Ostin vasta Solarin seiskan B-stockina ja siitä ei kyllä ole mitään valittamista. Hyvin oli pakattu reiluun kuplamuovihattaraan, eikä kitarassa ole mitään käytön jälkiä. Viritys vaan ja kovaa soittoa.
msalama
Torstaina 21:50:14

Juu ei. Yksikään kitara mitä mä olen ostanut, kivijalasta tai netistä, testaten tai näkemättä, ei ole KOSKAAN ollut juuri täsmälleen mulle sopivissa säädöissä. Eli setuppi on ainakin mulla se ensimmäinen nakki joka on tehtävä, tulee se kitara sitten naapurin Pekalta taikka kaukolentokoneen ruumasta.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)