Aihe: Kokemuksia UAD Lunasta?
1 2
Tympee Huttunen
19.01.2025 14:51:36
iec: Juu Lunan täysversio on nyt tarjouksessa houkuttelevan halpa. Varmasti hyvä vaihtoehto jos miettii hommaisiko Reaperin vai jonkin muun.

Mä nyt testasin tuota, mutta en tiedä haluanko opetella nyt uutta dawia tässä, kun tottunut Reaperiin niin. Tuntuu kaikki zoomaukset ja muut olevan niin hankalia, etten taida nyt tuota lunastaa. Vähän kiinnostaa kyllä firman plugarit masterointia varten tällä haavaa.
ejhfi
19.01.2025 18:16:59

Tympee Huttunen: Mä nyt testasin tuota, mutta en tiedä haluanko opetella nyt uutta dawia tässä, kun tottunut Reaperiin niin. Tuntuu kaikki zoomaukset ja muut olevan niin hankalia, etten taida nyt tuota lunastaa. Vähän kiinnostaa kyllä firman plugarit masterointia varten tällä haavaa.

Itse asiassa Luna on älyttömän helppo käyttää, jos osaa ajatella ns. "perinteisesti" tai on tottunut/taustaa pöytä+nauhuri ympäristöön. Ja tätähän Reaper taas ei ole, koska on enemmän ITB-sukupolven DAW.

Ennen Lunan käyttöönottoa on ihan hyvä katsoa aloitusikkunasta avautuvat opastevideot. Koko kurssi ottaa kokeiluineen aikaa muutaman tunnin. Omassa koneessani on sekä Reaper että Luna.

Täysin ei ole vielä valikoitunut miten työnjako näillä tullee menemään, mutta näillä näkymin vaikuttanee siltä, että Luna löytänee paikkansa perinteisissä bändiäänityksissä ja varmaan masteroinnissakin, kun taas Reaperin osaksi jää hybridimmät hommelit.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
telescope
20.01.2025 21:50:28
ubik
22.01.2025 13:17:22
Henri Henri Olavi: Miten tämä ilmenee? Lagaako, jäätyykö kone, miten? Vai mittareillako katsoit?

Siinä on alareunassa omat mittarit CPUn kuormitukselle ja alkaa jäätymään kun laittaa enemmän plugaria, raitaa ja vst syntikkaa. Samalla kuormituksella Cubase ja Reaper toimii ihan normaalisti. Testailin siis kun UADn foorumilla tuosta kuormituksesta oli puhetta, on siis ilmeisesti parantunut aiemmista versioista jo ja ei siis mitenkään älyttömän raskas ohjelma ole. Mutta nopeemmin tulee kuormitus vastaan kun noilla muilla mitä käytän

Plussana täyttyy sanoa toki että Lunassa on ominaisuutena ettei mitään häviä vaikka sessio kyykkäisi totaalisestikaan.
ubik
22.01.2025 13:19:46 (muokattu 22.01.2025 13:23:12)
Selvennyksenä vielä että Lunan ilmaisversio on täysin toimiva DAW sellaisenaankin

Well, that free version gets you unlimited tracks (OK, limited by your processor grunt), full analogue summing, Tape Machines recording, plus channel strips, bus and parallel compression built into the Luna mixer.
rintapek
22.01.2025 14:18:42

ejhfi: Itse asiassa Luna on älyttömän helppo käyttää, jos osaa ajatella ns. "perinteisesti" tai on tottunut/taustaa pöytä+nauhuri ympäristöön.

Tuo on ainakin mulle erittäin puoleensavetävä asia.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
mike tapping
24.05.2025 13:27:24
Hommasin Universal Audion Volt 2 -purkin ja sitä käyttöön otellessa huomasin, että Luna on nykyisin ilmainen myös Windows-versiona joten pitihän sitäkin koeponnistaa. Monen vuoden Cubase-käyttäjänä Lunan käyttöliittymä tuntuu ainakin näin alkuun hankalalta ja varsinkin aiemmin mainittu midi-editointi on aika nihkeää. Plussana oli, että Voltin kautta löysin Spitfire Labsin, josta sai freewarena aika läjän VST-instrumentteja testattavaksi ja toimivat myös Cubasessa. Luulen, että jatkan toistaiseksi vielä Cubasella ja vaihdan Lunaan sitten kun Steinberg vetää töpselin mun Cubasen seinästä.
mike tapping
15.07.2025 13:52:30 (muokattu 15.07.2025 13:52:50)
Olen nyt pari viikkoa viime postauksen jälkeen koeponnistellut Lunaa ja vaikka se alkujähmeyden jälkeen vaikuttaakin ihan näppärältä niin ainakin täällä vaivaa epävakaus. Luna kaatuilee ja konttaa silloin tällöin epämääräisesti. Yleensä ei isoa haittaa, käynnistää vaan uudestaan ja homma jatkuu, mutta viimeisin tapaus, josta meni kyllä kuppi nurin, oli kun olin hyvän tovin naputellut midiä virtuaalilaulajaan ja sitten se kaatui. Ja kiitos livetallennuksen, en saanut sitä enää undo/redo-toiminnoillakaan takaisin. Pitäkää tunkkinne ja back to Cubase. Ollaan siitä sitten mitä mieltä vaan, niin ainakin se on vakaa softa.
ejhfi
18.07.2025 14:10:56

Uusin päivitysversio sisältää AI-toimintoja; intrumenttien, temmon ja äänitystason tunnistusta sekä puhekomentoja. Ihan mielenkiintoista, jos vaan toimivat. https://www.youtube.com/watch?v=ohLEA-s5Hmo&t=98s
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Vessajono
30.07.2025 15:15:42
Otin ihan mielenkiinnosta tyypit, kun oli tossa sopivasti pari viime viikolla ääniteltyä demoa, joille en ollut vielä kerinnyt tekemään mitään. Ymmärrän, mikä jengiä viehättää mutta jotenkin toi workflow ei itelle tunnu istuvan. Midiä en oo vielä kokeillut, editointi vaikuttais ainakin silleen "suuret linjat" -tyyppisellä tasolla olevan mukavan smoothia. En sit tiedä jos jotain kirurgisempaa hommaa pitäis ruveta tekemään.

Varsinainen dealbreaker tässä on kuitenkin se, että toihan on aivan järjettömän raskas softa: kolme kitararaitaa, basso, rummut yhtenä stereoraitana Logicista exportattuna, yks kiippariraita, laulut tuplauksineen ja stemmoineen ja alkaa kuulua snap, crackle and pop ennen ku on edes päässy noiden lauluraitojen kanssa loppuun asti. Bassossa ja kitaroissa on Amplitube, lauluissa Arturian LX-24 ja masterissa Ozone mut siinäpä on kaikki, mikä on ylimääräistä.

Toki mun kone on neljä vuotta vanha M1 Air, mutta silti: Logicia ei saisi samalla kuormalla edes yskähtämään ja bouncauksessakin menee niin pitkään, että samassa ajassa, missä Luna puskee ulos viiden minuutin biisin, DaVinci Resolve puskee ulos viiden minuutin videon.
Hamsteri Kukkonen: Harvoin kukaan tässä maassa on näin oikeassa näin tiiviisti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)