Aihe: Miten saan aikaan tämän soundin?
1 2 3 4 5 6
soundmodel
01.06.2025 13:59:34 (muokattu 01.06.2025 14:15:06)
Tuolleen tragikoomisesti itseasiassa myös tekoäly osaa vastata tähän kysymykseen, mutta en myöskään tiedä, kuinka hyödyllisiä sen vastaukset ovat.

Tässä esimerkki:

https://chatgpt.com/?q=how%20to%20e … te%20cage%20the%20elephant%20drums?

Tuo arvioi biisi-spesifittömästi, että bd:ssä on "short decay" eli se on pieni bd?

Huomattavasti tuo antaa myös esim. täysin digitaalisen vinkin:

"Addictive Drums 2, GetGood Drums, or Steven Slate Drums for customizable drum kits"

Mahdollisesti tekoälyn suosittama "parallel compression" voisi olla hyvä vinkki. Se kuitenkin antaisi sen, mitä pohdin tuossa yllä eli miten voi olla samanaikaisesti koheesio ja lähimikin presenssiä. Kuitenkin tilan pitäisi jo ennen prosessointiakin olla samankaltainen/-pituinen.

Tämä tarkempi kysymys biisikohtaisesti on jopa paljon parempi:

https://chatgpt.com/?q=how%20to%20e … 0cage%20the%20elephant%20metaverse? (huom. se antaa eri kyselykerroilla eri vastauksia, osa niistä oli mielestäni hyviä)
Henri Henri Olavi
01.06.2025 14:31:43 (muokattu 01.06.2025 14:36:21)
soundmodel: Oletin (ja olen jo vahvistanut lähteilläkin tätä

Ei mitkään lähteet kerro yhtään mitään muuta kuin mitä haluat niiden kertovan. Äänidemoissa on ideaa, mutta ei mulla ole jaksua tai kiinnostusta demota mitään. AP:lle saattaa olla demosta apua, tai sitten ei. Olen kuitenkin hyvin varma, ettei sun kontribuutiostasi aiheeseen ole ollut hänelle valitettavasti mitään apua. Myös se, onko rummut äänitetty vai tehty sampleilla on yhdentekevää. AP kyllä varmasti osaa itse pähkäillä miten hän asian haluaa toteuttaa. Mielestäni ei ole mitään pointtia aliarvioida kysyjää tai hänen taitojaan. Hän varmasti kyselee lisää tai ottaa itse selvää, jos tulee uusi tenkkapoo.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
hybridtwin
01.06.2025 16:13:14

Muovinen: Siinäpä se olisi otsikossa. Eli ideoita ja vinkkejä miten käänteis-insinöröidä jokin tietty soundi, jonka on kuullut jollain äänitteellä ja jota haluaisi toteuttaa omissa projekteissa.

Itsehän olen siis välttänyt tällaista koko ikäni, koska "minun musa on maailman uniikeinta ja siinä ei toisten kopioiminen auta" ja mussunmussun, mutta nyt kun olen alkanut tekemään ns. tuotantomusaa tv- ja elokuvapuolelle niin sieltä tulee briiffejä ja referenssiraitoja, joissa on juttuja joita ei vaan osaa tehdä. Täällä on varmasti porukkaa, joka osaa neuvoa tai ainakin arvailla valistuneita korviaan käyttämällä, että millä tavalla tuota maalia kohti voisi päästä.

Tämän briiffin deadline meni jo ja toimitinkin tätä varten neljä indie rock raitaa mutta mua jäi edelleen kutkuttelemaan, että miten tämä rumpusoundi on tehty:

Cage The Elephant - Metaverse
https://www.youtube.com/watch?v=1ahYmrwRHNA

Mun yritelmät meni aina raastavan ja överin kuuloiseksi ja lopulta vaan pakitin takaisin normaalimpaan soundiin, kun ei se vaan toiminut. Ideoita?

Tämähän on klassista indierock soundia!

-sennheiserin md421 ylämikkinä virvelissä
-alamikiksi esim sm57
-virvelissä matala vire ja saa olla suht iso virveli kooltaan
-jotkut demppaukset virvelin kalvossa estämässä virvelin jälkisointia
-äänitysvaiheessa rumpalin ympärille kasataan akustiikkalevyistä "suoja", minkä sisälle mahtuu koko rumpusetti ja rumpali. Ja kyllä, myös "katto" tälle rakenteelle.
-putkietuasteen läpi äänitys
-eq:lla 500hz kohdilta leikkauksia isolla kädellä
-nauhaemulaattoria esim Slate Digital / Waves miksausvaiheessa

Googlettamalla löydät lisää vinkkejä ja videoita hakusanoilla how to record fat indie snare sound, mut sun kamalistauksen perusteella pitäisi kyllä onnistua jo! :)
Muovinen
01.06.2025 18:04:24

Tuossa avauksessa jo luki:

Tämän briiffin deadline meni jo ja toimitinkin tätä varten neljä indie rock raitaa mutta mua jäi edelleen kutkuttelemaan, että miten tuo kyseinen rumpusoundi on tehty.

Eli en enää työstä tätä briiffiä mutta jatkoa ajatellen kiinnosti kuulla vinkkejä tuon suuntaiseen soundiin.

Neljästä raidasta kaksi meni läpi biisikirjastoon, joten ihan hyvällä mallilla on tämä homma varsinkin kun otetaan huomioon että monilla menee pari vuotta ennen kuin saavat matskua läpi. Skriinerit on aika tiukkoja tyyppejä.

Tuolta voi tsekata raitoja mitä oon tuonne työstänyt, kaikki ei ole läpimenneitä mutta otan jatkotyöstöön ainakin osan:

https://www.taxi.com/members/phuovinen
Muovinen
01.06.2025 18:08:37

hybridtwin: Tämähän on klassista indierock soundia!

-sennheiserin md421 ylämikkinä virvelissä
-alamikiksi esim sm57
-virvelissä matala vire ja saa olla suht iso virveli kooltaan
-jotkut demppaukset virvelin kalvossa estämässä virvelin jälkisointia
-äänitysvaiheessa rumpalin ympärille kasataan akustiikkalevyistä "suoja", minkä sisälle mahtuu koko rumpusetti ja rumpali. Ja kyllä, myös "katto" tälle rakenteelle.
-putkietuasteen läpi äänitys
-eq:lla 500hz kohdilta leikkauksia isolla kädellä
-nauhaemulaattoria esim Slate Digital / Waves miksausvaiheessa

Googlettamalla löydät lisää vinkkejä ja videoita hakusanoilla how to record fat indie snare sound, mut sun kamalistauksen perusteella pitäisi kyllä onnistua jo! :)

Kiitos näistä. Itse en jotenkin aluksi tunnistanut tuota snarea läskiksi kun keskityin kai liikaa tuohon jännään crackiin joka siinä on. Kuulo on tosiaan valikoiva, varsinkin vaimon mielestä. Ja yritin toki siinä samalla saada tuota koko miksausta jotenkin ruodittua joten väkisellä jopa jotain noin oleellista menee ohi. Tää on ikuista oppimista!
hybridtwin
01.06.2025 18:17:17

Sitä tää on, ikuista oppimista ja varsinkin oivaltamista! Ja sori joo, katsoin et tää oli vielä akuuttiasia, mut tulipahan kommentoitua! :P
Muovinen
01.06.2025 18:30:33

hybridtwin: Sitä tää on, ikuista oppimista ja varsinkin oivaltamista! Ja sori joo, katsoin et tää oli vielä akuuttiasia, mut tulipahan kommentoitua! :P

Sori takas. Aloitin tuon mun vastauksen kaksi tuntia sitten kun jouduin auton rattiin joten olit ehtinyt välissä vastata. Siksi vastasin sulle vielä erikseen. Se kommentti akuuttiudesta oli siis suunnattu muualle.
soundmodel
01.06.2025 18:34:00 (muokattu 01.06.2025 18:49:31)
Siis tuo raita on haastava siinäkin mielessä, että siinä on esim. se haikka kai aina samalla iskulla. Kun kuuntelin pelkkää bd:tä, niin en osaa sanoa, että mikä on bd:n snapia ja mikä hh/ride tai jopa vain särön tuottama rätinä.

Tuosta sitten pitäisi muka päätellä, että missä järjestyksessä asiat ovat syntyneet.

hybridtwin:in ehdostus on kai hyvin geneerinen. En edelleenkään tiedä, mitä näiden kaikkien eri vastausten meriitit ovat.

Muovinen: Kiitos näistä. Itse en jotenkin aluksi tunnistanut tuota snarea läskiksi kun keskityin kai liikaa tuohon jännään crackiin joka siinä on. Kuulo on tosiaan valikoiva, varsinkin vaimon mielestä. Ja yritin toki siinä samalla saada tuota koko miksausta jotenkin ruodittua joten väkisellä jopa jotain noin oleellista menee ohi.

Tässähän OP sitä paitsi toteaa juuri sen, mistä mainittiin vähän aikaa sitten. Ei ole mitään takuita, että kuuntelemme edes samoja asioita: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=14258794#p14258794 (ei ongelma ole se, että asioille on monta vaihtoehtoa, vaan se, että kysyjä ei välttämättä kuule samoja asioita)
hybridtwin
01.06.2025 18:50:06 (muokattu 01.06.2025 18:53:10)

1:35 kohdasta alkaen kuulee erittäin, erittäin selkeästä basarin ja snaren ilman haikkaa, tsekkaappas siitä. Basari ei kyllä tässä biisissä napsu yhtään vaan se on tuhnu kun mikä eli tyypillinen genrelleen jälleen.

Mut se napse, minkä mä epäilen, että sä kuulet. Se on panoroitu oikealle ja kuulostaa joltain erilliseltä mausteelta, mikä on äänitetty "levittämään tilaa/ stereo kuvaa" esim joku perkussiokilinä tai vastaava. Vasemmalla puolestaan vastaavassa kohdassa on joku distortion pad / kohina juttu.

Mutta siis toi napse tulee basarin iskuille ainakin tuossa 1:35 kohdasta alkaen, muussa kohtaa biisiä se ei tunnu kuuluvan tai sitten se hukkuu hiljaisuuttaan skebojen ja haikan alle.

EDIT: Ja mun meriitit on ääniteknologian ja miksaamisen opiskelu ja sitä kautta miksaamisen harjoittaminen livenä elinkeinona yli 10v ajan. Artisteina kaikenlaisia uusista legendoihin.
soundmodel
01.06.2025 18:51:51 (muokattu 01.06.2025 18:53:09)
Jos tuo olisi genretyypillinen (mikä olisi tietysti Occamin partaveitsellä odotettua), niin miksi selvästi kokenut OP ei saanut sitä aikaan sitten? Jos se olisi genretyypillinen, niin se nimenomaan löytyisi äänityksen osalta jollain yleisillä tekniikoilla, eikö?
hybridtwin
01.06.2025 19:02:23

soundmodel: Jos tuo olisi genretyypillinen (mikä olisi tietysti Occamin partaveitsellä odotettua), niin miksi selvästi kokenut OP ei saanut sitä aikaan sitten? Jos se olisi genretyypillinen, niin se nimenomaan löytyisi äänityksen osalta jollain yleisillä tekniikoilla, eikö?

Juurihan OP sanoi, että keskittyä liikaa rasahdukseen eikä huomannut, että sehän on läski soundinen virveli..? Eli jos fokus oli eri asiassa niin joku toinen voi mennä ohi, eihän tässä sen kummempaa ole. Tuossa kuvaamassani signal chainissa on niin monta muuttujaa, että jos se snaren vire ei ole ensi alkuun edes oikea (puhumattakaan soittajan tatsista) niin eihän silloin päästä lähellekään alkuperäistä ja haluttua.

Nyt seuraavalla kerralla, jos ja kun vastaava tilanne tulee, niin on selkeämmät suunnat, mistä lähteä hakemaan juuri tämän tyylistä ja tämän genren soundia. Tai sitten ottaa vain näistä ohjeet ja vie sen omanlaiseensa suuntaan.
Pauli Lappalainen
01.06.2025 19:03:18
soundmodel: Jos tuo olisi genretyypillinen (mikä olisi tietysti Occamin partaveitsellä odotettua), niin miksi selvästi kokenut OP ei saanut sitä aikaan sitten? Jos se olisi genretyypillinen, niin se nimenomaan löytyisi äänityksen osalta jollain yleisillä tekniikoilla, eikö?

Näin yleisesti ajateltuna:

On kait melko vaikeaa jonkin musiikkinäytteen perusteella tarkasti määritellä millä/miten ko. instrumentti on tallenteelle laitettu; vaihtoehtoja ja menetelmiä on kuitenkin miljoonia. Jos tiedossa olisi studio, äänittäjä, miksaaja ja tuottaja niin mahdollisuudet rajautuisivat murto-osaan.

Yleensä, jos on joku esikuva tai referenssi, niin harvoin pyritäänkään kloonaamaan yksittäisiä instrumenttejä, vaan pyritään luomaan kokonaisuus, josta syntyy samanlainen kuulokuva ja tunnelma. Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen.
soundmodel
01.06.2025 19:16:24 (muokattu 01.06.2025 19:17:04)
hybridtwin:
Nyt seuraavalla kerralla, jos ja kun vastaava tilanne tulee, niin on selkeämmät suunnat, mistä lähteä hakemaan juuri tämän tyylistä ja tämän genren soundia. Tai sitten ottaa vain näistä ohjeet ja vie sen omanlaiseensa suuntaan.

Entä onko sitten jotain erityistä syytä, miksi tuota ei kannattaisi lähestyä sampleilla? Eikö yleinen soundi kuitenkin tarkoita myös, että on suuri todennäköisyys, että se on mallinnettu samplatyissa rummuissa?
Pauli Lappalainen
01.06.2025 19:23:26
soundmodel: Entä onko sitten jotain erityistä syytä, miksi tuota ei kannattaisi lähestyä sampleilla? Eikö yleinen soundi kuitenkin tarkoita myös, että on suuri todennäköisyys, että se on mallinnettu samplatyissa rummuissa?

Toisaalta, kannattaako hankkia ja maksaa hemmetinmoista samplekirjastoa jos asian voi hoitaa tekemällä itse?
soundmodel
01.06.2025 19:33:45 (muokattu 01.06.2025 19:51:38)
Pauli Lappalainen: Toisaalta, kannattaako hankkia ja maksaa hemmetinmoista samplekirjastoa jos asian voi hoitaa tekemällä itse?

Tässä vaiheessa en edes väitä tietäväni asiasta, mutta kysyn silti, että onko sampleista aloittamisessa vai äänityksestä aloittamisesta vähemmän matkaa (aikaa, rahaa) lopputulokseen? Loppukuulijan kannalta prosessi on kuitenkin ihan samantekevä.

Kysyjälle olisi ollut paljon hyödyllisempää rajata vastaukset myös siten, että mielipiteitä saisi antaa vain, jos tuntee genren hyvin.
ejhfi
01.06.2025 19:46:25

soundmodel: EI EDELLEENKÄÄN

Miksi sä huudat? Tämä ei ole hyvä paikka raivota. Tee se vaikka sitten edes siellä omassa ketjussasi.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
soundmodel
01.06.2025 20:03:09 (muokattu 01.06.2025 20:05:51)
Eiköhän tuo äänitys voisi olla bändeille itselleen lähinnä semmoinen brändijuttu. Ei ole kauhean menekkiä, jos ne sanoisi, että "hey, our drums are 100% MIDI". Myös kuvat voisivat teoriassa olla vain rekvisiittaa. Sitten on sekin, että jos kyseessä on varakas bändi, niin sillä nimenomaan on varaa äänittää aina (mediamuusikolla ei välttämättä).
hybridtwin
01.06.2025 20:18:18

soundmodel: Eiköhän tuo äänitys voisi olla bändeille itselleen lähinnä semmoinen brändijuttu. Ei ole kauhean menekkiä, jos ne sanoisi, että "hey, our drums are 100% MIDI". Myös kuvat voisivat teoriassa olla vain rekvisiittaa. Sitten on sekin, että jos kyseessä on varakas bändi, niin sillä nimenomaan on varaa äänittää aina (mediamuusikolla ei välttämättä).

No ei nyt kukaan ala käyttämään rahaa siihen, että väittävät, että ovat studiossa äänittämässä ja sitten eivät kuitenkaan ole, hahaha :D ihan turhaa ajankäyttöä, koska ei yleisöä kiinnosta onko soundit luotu koneella vai äänittämällä.

Esimerkki metallimaailmasta. Meshuggahilla on aivan törkeen kova rumpali ja soittaa kaiken livenä juuri kuten levyllä, mutta Catch Thirtythree albumi on tehty puhtaasti sampleilla. Eli ei väliä miten tekee, kunhan tulee hyvä lopputulos!
Muovinen
01.06.2025 20:26:15

No mulle ainakin osa hauskuutta on nimenomaan äänittää oikeita rumpuja vaikka sampleilla/VST:llä (samaeriasia) pääsisi helpommin samaan. On kiva haastaa itseään sekä soittajana että äänittäjänä pääsemään tiettyyn lopputulemaan tietyillä rajatuilla taidoilla ja kamoilla. Ja monesti vielä hauskempaa on kun yrityksen ja erehdyksen kautta päätyy ihan eri soundiin ja ymmärtää mistä se johtui. En ole siis tehnyt tällaista soundin kopioimista aiemmin juuri ollenkaan vaan hakenut vaan jotain omaa soundia joka muodostuu aina tilanteen mukaan ja melkoisen monien variaabeleiden avustuksella.

Yksi jossa mielestäni onnistuin noissa raidoissa oli tuollainen läski stereolevitetty bassosoundi, jonka bongasin jostain annetuista refebiiseistä. Minusta se on erityisen herkullinen raidassa Amazingly Lovely koska se toimii tossa temmossa ja kontekstissa mainiosti. Tuota soundia tulee käytettyä vielä myöhemmin ja usein!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)