Aihe: Mix-template?
1 2 3
MustaKissa
23.05.2025 09:36:51 (muokattu 23.05.2025 09:40:50)
Koitan nykyään saada heti alusta lähtien mahdollisimman valmista soundia kun sisäinen perfektionisti ei kestä kuunnella huonoa ja muutenkaan ei jaksa säätää kun tappaa flown. Joten nykyään on Reaperissa ekalla 16 raidalla sendit eri foldereista+erilliset voksuista, jotta saan niissä hoidettua lopullisen miksailun ja pystyn myös digimikseriä hyödyntämään control surfacena.
Sit voksut yhdessä folderissa, synat seuraavassa, kitarat seuraavassa, bassot seuraavassa, rummut/rumpukone seuraavassa, solistisoittimet seuraavassa, sit orkesterifolder jossa alafoldereina eri orkesterin soitinryhmät ja niissä instrumenttisektiot/instrumentit. (Käytän Kontaktia paljon. Erittäin paljon. Toki samplet purgettuna templatessa RAMin säästämiseksi.)
Ja sit on vielä erikseen raita, jossa tyhjä audiofilu ARA:n käyttämiseksi ja raita, jossa tyhjiä text itemejä, joilla saan HeDan lisärillä erikseen lyriikat näkyviin tarvittaessa jos voksuja meinaan nauhoitella. (Pääosin nykyään käytän Synthesizer V:tä puhtaisiin ja itse vedän huutoörinäkirkunat.)

Kaikille ohjelmoitaville raidoille oon tehnyt valmiiksi note name-filut, jossa kyseisten soittimien artikulaatiot niin ei tarvitse niitä pähkäillä ja inputit laittanut relevantisti. Foldereista tietty Record: Disable niin ei vahingossakaan niille mitään nauhoittele.

Ja koska en hirveän hyvin masterointia haltsaa, masterissa tietty Ozone, johon oon aiemmin julkaistusta biisistä tehnyt presetin niin jatkossakin suht. sama soundi säilyy. Riittävän hyvä omaan makuun. Tietty itse oon sentään säätänyt moduulit jne. kun en mihinkään puhtaaseen AI-masterointiin rupea.

Ja vaikka raitoja on templatessa sellaiset kevyet 110 tällä hetkellä, projekti latautuu kuitenkin noin 3 sekunnissa kun kaikki plugarit on oletuksena offlinessa ja aktivoin niitä tarpeen mukaan.
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
Antti1
23.05.2025 10:43:04
Mikael: Kyseessähän on vaan tilanne jossa haluttuja työkaluja on otettu valmiikis käytettäväksi.

Vertaan tätä itse mielessäni suurpiirteisesti siihen, että analogikamoilla miksatessa kompurat, kaiut ja muut on kytketty valmiiksi mikserin kanaviin. Sit on täysin käyttäjän vastuulla päättää miten niitä kamoja käytetään tai käytetäänkö lainkaan. Joskus voidaan kytkeä jotain eri tavallakin, jos aiempi systeemi ei palvele tarkoitusta.

Omissa hommissa ainakin toistuu samankaltaisia asioita niin paljon, että olisi syytä käyttää aina noita valmiita pohjia. Olen vain niin pirun saamaton asentamaan äänityskoneeseen ja miksauskoneeseen kaikkia samoja miljardejabiljardeja plugareita, että homma on jäänyt taas kerran hieman puolitiehen. Luon itselleni vain turhaa työtä, mutta tämä mun äänittely ja miksaaminen nyt on tällaista harrastelupuuhaa nykyään muutenkin enimmäkseen, vaikka asiakastöitäkin tulee toisinaan tehtyä.
rintapek
23.05.2025 11:55:22

soundmodel: En, koska se paljastaa, että jokainen teos ei ole uniikki.

Kyl verstaan kuuluu olla järjestyksessä jos siellä jotain meinaa tehdä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Muovinen
23.05.2025 12:43:58

On ollut tässä työn alla tehdä templateja eri genreille mitä tulee tuotettua. Kokonainen projekti-template on vaan niin hidas avata ainakin Reaperilla (pitänee koittaa auttaako jos ne on defaulttina pois päältä), että oon tehnyt jokaiselle instrumentille omia busseja ja nykinyt niitä tarpeen mukaan projektiin. Näin ei tartte käyttää aikaa turhien plugareiden ja raitojen lataamiseen. Esim erilaisia rumpusoundeja varten on jo useampi erilainen kokonaisuus mix-readynä ja raidat selkeästi nimettyinä. VST synille ei ole tosin vielä mitään, kun ne on joka hiton kerta niin hakusessa. Välillä tuntuu, että noiden synien presetteihin ei osata tehdä yhtä ainoaa oikeasti käyttökelpoista soundia, enkä todellakaan osaa noita kaikkia kymmeniä käyttää vielä niin sujuvasti, että taikoisin sieltä nopeasti mitä haluan.

Sendeinä mulla on yleensä joku perus fat plate (Valhalla), iso halli (LX480), joku Echoboy-slap ja Seventh Heavenilla joku realistinen studiotila mutta nyt myös tuo UADin Sound City rumpuja varten. Välillä se toimii paremmin remic tilassa bussissa ja välillä sendinä, kun haluaa vähän vähemmän tiloja.

Masterissa on varmaan liikaa :D Yleensä ainakin vasta hankittu Bettermaker master eq, ProQ4 jos pitää tehdä kirurgista, Townhouse kompura rokimpaan liimaukseen, Shadow Hills masterkompura yleishommiin, Black Box HG-2 saturaatioon ja BX clipper piikkien tasaamiseen ennen Fabfilter L-kakkosta. Välillä on myös Softuben Tape ja BX V3 jos tarttee tietynlaista equa tai stereokuvan levitystä. Ozonea käytän tsekkaamaan, että onko jotain todella pielessä varsinkin jos on ensin träkännyt ja sitten väsyneillä korvilla miksannut heti perään.

Vielä enemmän pitäisi saada rutiinia tähän hommaan. Sehän tulee vaan tekemällä ja nyt on kyllä tullut tehtyä sen mitä ehtii.
MustaKissa
23.05.2025 20:48:48
Muovinen: On ollut tässä työn alla tehdä templateja eri genreille mitä tulee tuotettua. Kokonainen projekti-template on vaan niin hidas avata ainakin Reaperilla (pitänee koittaa auttaako jos ne on defaulttina pois päältä), että oon tehnyt jokaiselle instrumentille omia busseja ja nykinyt niitä tarpeen mukaan projektiin. Näin ei tartte käyttää aikaa turhien plugareiden ja raitojen lataamiseen. Esim erilaisia rumpusoundeja varten on jo useampi erilainen kokonaisuus mix-readynä ja raidat selkeästi nimettyinä. VST synille ei ole tosin vielä mitään, kun ne on joka hiton kerta niin hakusessa. Välillä tuntuu, että noiden synien presetteihin ei osata tehdä yhtä ainoaa oikeasti käyttökelpoista soundia, enkä todellakaan osaa noita kaikkia kymmeniä käyttää vielä niin sujuvasti, että taikoisin sieltä nopeasti mitä haluan.

Sendeinä mulla on yleensä joku perus fat plate (Valhalla), iso halli (LX480), joku Echoboy-slap ja Seventh Heavenilla joku realistinen studiotila mutta nyt myös tuo UADin Sound City rumpuja varten. Välillä se toimii paremmin remic tilassa bussissa ja välillä sendinä, kun haluaa vähän vähemmän tiloja.

Masterissa on varmaan liikaa :D Yleensä ainakin vasta hankittu Bettermaker master eq, ProQ4 jos pitää tehdä kirurgista, Townhouse kompura rokimpaan liimaukseen, Shadow Hills masterkompura yleishommiin, Black Box HG-2 saturaatioon ja BX clipper piikkien tasaamiseen ennen Fabfilter L-kakkosta. Välillä on myös Softuben Tape ja BX V3 jos tarttee tietynlaista equa tai stereokuvan levitystä. Ozonea käytän tsekkaamaan, että onko jotain todella pielessä varsinkin jos on ensin träkännyt ja sitten väsyneillä korvilla miksannut heti perään.

Vielä enemmän pitäisi saada rutiinia tähän hommaan. Sehän tulee vaan tekemällä ja nyt on kyllä tullut tehtyä sen mitä ehtii.

Auttaa kyllä jos templatessa on plugarit offlinessa ja tarpeen mukaan niitä laittaa päälle. Jossain on melko varmasti SWS action tai script "Toggle plugins offline on selected tracks" jolla saa nopsaan niin tehtyä. (Voi lisätä johonkin dockattuun toolbariin)
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
soundmodel
23.05.2025 21:15:27 (muokattu 23.05.2025 21:16:48)
Templatea kannattaisi ehkä ajatella samanlaisena kuin muillakin aloilla. Ei ole tehokasta, jos vaikkapa autokorjaajan pitäisi aina auton tullessa etsiä erikseen kaikki sopivat työkalut, vaan sillä on työkalut yleisimpiin tapauksiin jo vakiopaikoissa saatavilla. Eikä se poista sitä, että työntekijän pitää silti analysoida poikkeustapauksia, kuten vaurioiden liittymistä muihin vaurioihin yms. Sen sijaan olisi tehotonta tuhlata työaikaa useasti käytettyjen työkalujen etsimiseen.
Henri Henri Olavi
23.05.2025 21:17:12
soundmodel: Templatea kannattaisi ehkä ajatella samanlaisena kuin muillakin aloilla. Ei ole tehokasta, jos vaikkapa autokorjaajan pitäisi aina auton tullessa etsiä erikseen kaikki sopivat työkalut, vaan sillä on työkalut yleisimpiin tapauksiin jo vakiopaikoissa saatavilla. Eikä se poista sitä, että työntekijän pitää silti analysoida poikkeustapauksia, kuten vaurioiden liittymistä muihin vaurioihin yms. Sen sijaan olisi tehotonta tuhlata työaikaa useasti käytettyjen työkalujen etsimiseen.

Voiko sitä ajatella toisin? Eikö tuo juuri nimenomaan ole templaten idea?
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
soundmodel
23.05.2025 21:20:32
Henri Henri Olavi: Voiko sitä ajatella toisin? Eikö tuo juuri nimenomaan ole templaten idea?

No kuten sanoin aiemmin, niin joku pitäisi sitä ongelmana, että luovaan työhön lisätään keinotekoisia raameja.
Henri Henri Olavi
23.05.2025 21:21:20
soundmodel: No kuten sanoin aiemmin, niin joku pitäisi sitä ongelmana, että luovaan työhön lisätään keinotekoisia raameja.

Raamit ja rajat voivat myös ruokkia luovuutta.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Mikael
24.05.2025 11:01:36

Muovinen: UADin Sound City rumpuja varten

Tää on kyllä mulle ollut aikamoinen game changer kun aika harvoin pääsee äänittämään rumpuja oikeasti tosi hyvän kuuloisessa tilassa ja etenkin nyt kun oma treenis on muuttunut huomattavasti pienemmäksi (joskin muuten parempisoudiseksi) tilaksi. Tällä saa todella hyvän kuuloista rumpuhuonetta ainakin mun makuun.
Fuzz is Clean!
Mikael
24.05.2025 11:03:37 (muokattu 24.05.2025 11:04:06)

soundmodel: No kuten sanoin aiemmin, niin joku pitäisi sitä ongelmana, että luovaan työhön lisätään keinotekoisia raameja.

Mä en näe tai koe tässä mitään keinotekoisia raameja. Kyllähän ne omat työkalut tietty jotkut raamit asettaa mutta ei niiden valmiiksi järjestely muuta asetelmaa sen rajatummaksi kuin muutenkaan. Rutiininomaisen atk-naksuttelun määrä vaan vähenee ja energiaa säästyy luovaan työhön.
Fuzz is Clean!
Muovinen
24.05.2025 18:54:17

Mikael: Tää on kyllä mulle ollut aikamoinen game changer kun aika harvoin pääsee äänittämään rumpuja oikeasti tosi hyvän kuuloisessa tilassa ja etenkin nyt kun oma treenis on muuttunut huomattavasti pienemmäksi (joskin muuten parempisoudiseksi) tilaksi. Tällä saa todella hyvän kuuloista rumpuhuonetta ainakin mun makuun.

Sama homma täällä. Nyt vasta tajunnut kuinka tiloissa ne rummut voi olla ennen kuin ne alkaa huuhtoutua kadoksiin. Mulla on itse rumpalina paha tapa miksata setti sen kuuloiseksi miltä ne siinä rumpupallilla kuulostaa. Eli vitun kuivana ja eroteltuina pintaan :D
Mikael
24.05.2025 20:45:33 (muokattu 24.05.2025 20:45:43)

Muovinen: Sama homma täällä. Nyt vasta tajunnut kuinka tiloissa ne rummut voi olla ennen kuin ne alkaa huuhtoutua kadoksiin. Mulla on itse rumpalina paha tapa miksata setti sen kuuloiseksi miltä ne siinä rumpupallilla kuulostaa. Eli vitun kuivana ja eroteltuina pintaan :D

Sama vika Rahikaisella.
Fuzz is Clean!
jPekka
25.05.2025 13:32:47

Muovinen: Sama homma täällä. Nyt vasta tajunnut kuinka tiloissa ne rummut voi olla ennen kuin ne alkaa huuhtoutua kadoksiin. Mulla on itse rumpalina paha tapa miksata setti sen kuuloiseksi miltä ne siinä rumpupallilla kuulostaa. Eli vitun kuivana ja eroteltuina pintaan :D

Siinähän ei ole periaatteessa mitään vikaa, jos se sopii muun(kin) musiikillisen ilmaisun tyyliin. (Sanoiko joku Steely Dan? 8-) )
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
rintapek
27.05.2025 11:30:15

Tää on niin tätä.
Tossa duunista tultuani tuumin, et jonain kauniina päivänä mä teen noi mieleiseni templatet.
Tuumasta toimeen.
Ja huomasin olevani tekemässä biisiä nimeltä Jonain kauniina päivänä.

No ehkä täs yks yleispätevä template valmistuu samaa tahtia biisin kanssa.
Ne on jollain tapaa valmiit - jonain kauniina päivänä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
hybridtwin
01.06.2025 15:45:42

Tämän hetken kappaleet, mitä miksailen, eivät noudata suoraan niin selkeää kaavaa raitojen osalta, että voisin ennakkoon luoda templaten. Jos tekisin esim metallia/rockia, missä tietyt ja samat kanavat toistuvat, niin tekisin välittömästi templaten. Mikä järki joka kerta rakentaa alusta alkaen bussit, reititykset, analysaattorit, monotesteri jne, mitkä sinne joka tapauksessa tulee..? Säästää aikaa niissä pakollisissa hommissa, jotta pääsee nopeammin miksaaminen luovaan puoleen käsiksi.

Joku oli kommentoinut, että ei voi laittaa high pass filteriä master bussiin. Kyllä todellakin voi. Miksi sinne alakertaan pitää jättää yhtään mitään turhaa, mikä vain syö stereoista tehoja eikä anna soundille yhtään mitään lisää..? Studiohommissa mulla on leikkuri aina 35Hz kohdalla ja siitä säädän kappaleen mukaan muutaman hertsin alapäin tai ylöspäin, riippuen mihin botne loppuu. Sama homma yläkerrassa, kesytä yläkerta ja koko miksaus kiittää. Toki masterbussin eq:t on mulla viimeinen "varmistaja", ettei siellä ole mitään turhaa, pääprosessointi on tapahtunut mixbusseissa ennen masterbussia.

Seuraavaksi mulla on tavoitteena luoda yleisimmistä mixbusseista presettejä, joissa on plugareita valmiina siinä järjestyksessä, missä niitä tykkään käyttää ja, jotka on yleisimpiä go-to valintojani. Nopeampaa on poistaa/vaihtaa 1-2 plugaria vs. rakentaa kaikki aina tyhjästä. Mikään ei tapa luovuutta paremmin kuin huono work-flow.
hybridtwin
01.06.2025 15:52:01

Tämä ei ole mun omaa käsialaa, mutta ystäväni ja alan ammattilainen kommentoi miksaamista kerran näin kun puhuttiin miksaamisen "luovuudesta":

"Miksaaminen on enemmänkin kerrostalosiivojaan verrattavissa oleva työ. Sä putsaat ala-, keski- ja yläkerrat liasta, jotta kokonaisuus kiiltää kauniina. Ja loistava siivooja jättää jälkeensä myös oman tuoksunsa, josta tunnistaa, että juuri hän oli siivoamassa biisiä."
Jucciz
Tiistaina 01:45:52
hybridtwin: Tämä ei ole mun omaa käsialaa, mutta ystäväni ja alan ammattilainen kommentoi miksaamista kerran näin kun puhuttiin miksaamisen "luovuudesta":

"Miksaaminen on enemmänkin kerrostalosiivojaan verrattavissa oleva työ. Sä putsaat ala-, keski- ja yläkerrat liasta, jotta kokonaisuus kiiltää kauniina. Ja loistava siivooja jättää jälkeensä myös oman tuoksunsa, josta tunnistaa, että juuri hän oli siivoamassa biisiä."

Joillain siivoojilla on selkeesti ollut hernekeittopäivä.
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
Henri Henri Olavi
Tiistaina 12:42:13
Toiset siivoojat ovat todella tarkkoja ja käyttävät paljon vahvoja aineita, kun taas toiset ovat suurpiirteisempiä ja luottavat mäntysuopaan. Molemmat tavat on hyvä osata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)